V osmileté novodobé historii moravské vodní cesty to byla rekordní sezona. "Víc než dvaapadesát tisíc lidí! Abych pravdu řekl, docela nás to překvapilo," přiznal ředitel nadačního fondu Agentury pro rozvoj turistiky na Baťově kanále Ivo Ondračka.
Je několik důvodů, proč byla sezona na kanále tak úspěšná. Dlouhotrvající extrémní vedra pochopitelně lákala lidi k vodě, Baťák se na vlně zájmu svezl. Návštěvníci ale reagovali i na letošní novinky: především na pravidelnou kyvadlovou plavbu mezi Veselím nad Moravou a Hodonínem. V závěru sezony o ni projevili takový zájem, že se ani na všechny nedostalo. "Jeden z hlavních důvodů tak vysoké návštěvnosti je ale podle mě fakt, že se vodní cesta i díky spolupráci s Povodím Moravy otevřela. Plavební komory byly během prázdnin otevřené pět dní v týdnu, a to už je solidní propustnost," říká Ivo Ondračka.
Návštěvnost na Baťově kanále |
rok 1999 - 14 000 |
Téměř polovina všech návštěvníků letos využila přepravu na větších lodích. Výrazně se zvýšil také zájem lidí o půjčování menších člunů, plní se tím představa turistických agentur: totiž že turisté putují po vodě od města k městu.
Zvyšující se počet návštěvníků ale přináší i dříve netušené problémy. Pracně budovaný obraz poklidné a pohodové plavby po líně tekoucí vodě letos poprvé narušili milovníci motorových člunů. V říčních úsecích nedodržovali předepsanou rychlost a ohrožovali kanoe i malá plavidla. "Je to nový fenomén, se kterým se musíme vypořádat. Ke starým bolestem naopak patří nedostatečná infrastruktura," připomíná Ivo Ondračka.
Ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bartek už několikrát konstatoval, že prostředí v okolí kanálu ještě není na vzrůstající zájem turistů připraveno. Schází především kotviště, přístavy i přístaviště, restaurace a penziony podél břehů. "Proto tady pořád jen velmi málo lidí stráví celý týden, to bychom chtěli změnit," přeje si Ivo Ondračka.