Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rozšíření trati má zpoždění, stát chce podjezd, Chropyně trvá na obchvatu

  7:32
Stát se nemůže dohodnout s Chropyní na tom, jak se bude křížit rozšířená železniční trať s cestou ve městě. Zpracuje studii na variantu, kterou chce radnice. Změna územního plánu je ale přerušená.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jde o modernizaci trati z Přerova do Brna a díky ní by vlaky mezi oběma městy měly jezdit rychlostí přes 200 kilometrů za hodinu. Ovšem její příprava se brzdí v Chropyni, kde se spor radnice se státem dostal do další fáze.

V ní jsou zásadní dvě věci: město přerušilo projednávání změny územního plánu, která je pro povolení úprav trati nutná. Stát ale současně zpracovává odbornou studii na variantu, kterou prosazuje vedení Chropyně.

To chce, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) udělala přeložku cesty mimo zastavěnou část města s tím, že by přes koleje vedla nadjezdem. SŽDC to ale odmítá, protože by to stálo peníze navíc a hrozí také problémy s výkupy pozemků.

Prosazuje, aby se mírně posunula stávající Tovačovská ulice a vedla pod železničním koridorem podjezdem. Tuto variantu zase nechce město, musely by se totiž zbourat dva rodinné domy.

Chropyně si proto jako pojistku svého návrhu začala vyřizovat změnu územního plánu, v níž má být zaneseno jeho řešení. Jenže SŽDC v něm chce mít i vlastní návrh a podala v tomto smyslu připomínky.

„Bohužel nám to SŽDC blokuje. Řekli, že nám dají kladné stanovisko jen v případě, že bude do územního plánu zapracovaná také jejich varianta. Pro nás je ale nepřípustná, povolili bychom tím zásah do obydleného území,“ uvedla starostka Věra Sigmundová.

Začátek prací až v roce 2024

Město muselo stát oslovit, protože územní plán zasahuje do koridoru SŽDC. Bez jejího souhlasu žádnou změnu neprosadí.

„Současně nás ale nic netrápí. Oni změnu potřebují, aby mohli začít stavět. Nám je jedno, kdy ji budeme mít,“ vzkázala Sigmundová.

Stát dříve návrh města odmítal. Teď říká, že ho úplně nezavrhuje, ovšem přidává hned několik ale.

„Za zásadní problém varianty obchvatu považujeme zábory orné půdy, kdy ze zkušeností z jiných staveb narážíme na nesouhlas s prodejem dotčených pozemků. U orné půdy se námi nabízená výkupní cena často nesetkává s představou vlastníků,“ přiblížil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Přeložka Tovačovské ulice by měřila jenom 400 metrů, kdežto nová silnice by byla dlouhá skoro 2,5 kilometru a musela by u ní být ještě obslužná cesta o délce 750 metrů.

„Velkorysejší varianta je investičně náročnější řádově o desítky milionů korun, přičemž město ani vlastník komunikace, tedy Zlínský kraj, se na ní nechtějí finančně spolupodílet,“ naznačil Illiaš.

Připomněl, že variantu SŽDC schválilo ministerstvo dopravy a je v souladu se Zásadami územního rozvoje Zlínského kraje. Sigmundová je však přesvědčená, že musí být v souladu také s územním plánem města.

„Podjezd se mi taky moc nelíbí. Když se udělá cesta formou obchvatu, bude to do budoucna lepší a pohodlnější řešení. Nemusely by se navíc bourat domy,“ řekl náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek.

Podle něho Zlínský kraj aktivně do sporu vstupovat nemůže. Myslí si ale, že s ohledem na velké náklady na modernizaci trati z Brna do Přerova nemusejí být pro stát peníze na novou cestu v Chropyni tak zásadní položkou.

„Odblokovalo by to situaci, mělo by se to zvážit,“ domnívá se Botek.

V Chropyni věří, že SŽDC nakonec kývne na jejich verzi. „Můžou se s námi začít soudit. Možná by nakonec soud dal za pravdu jim, i když si to nemyslím, ale trvalo by to dlouho,“ poznamenala starostka.

Její slova jako by potvrzoval fakt, že SŽDC zpracovává odbornou studii na variantu města. Hotová by měla být do konce letošního roku. Se zahájením stavebních prací stát ještě nedávno počítal v roce 2022, teď už ale uvádí termín 2024.

„Důvodem odkladu je nárůst celkových investičních nákladů na ekonomiku celého souboru staveb Modernizace trati Brno–Přerov. Musíme tedy najít takové technické řešení, u kterého vyjde i studie ekonomické návratnosti,“ dodal Illiaš.

Spor se týká křížení železnice a cesty v Tovačovské ulici na okraji Chropyně.

Spor se týká křížení železnice a cesty v Tovačovské ulici na okraji Chropyně.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Slovácko - Sparta 2:4, obhájce se strachoval o výhru, uklidnil ho Krejčí

5. května 2024  17:10,  aktualizováno  21:16

Dvakrát přišli o dvoubrankové vedení, soupeři ale vyrovnání nepovolili a nakonec slaví. Sparťanští...

Mladý sparťan utrpěl v druhé lize vážný úraz hlavy, klub podal protest na sudího

6. května 2024  16:25

Fotbalový talent Roman Horák, jeden z nejnadanějších současných sparťanů, leží po operaci s vážným...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třetí stupeň poplachu, 13 jednotek hasičů. Na Zlínsku hořel kovošrot

4. května 2024  13:06,  aktualizováno  14:56

V Tlumačově na Zlínsku hořel kovový šrot na autovrakovišti v průmyslovém areálu. Zasahovalo tam 13...

Kvůli fraktuře lebky disciplinárka koná, viníkovi hrozí trest až na rok a půl

9. května 2024  17:25

Disciplinární komise zahájila řízení s kroměřížským fotbalistou Tomášem Matouškem, jenž v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kolem Zlína se může pohybovat medvěd. Strážníci vyzývají k opatrnosti

11. května 2024  14:37

Městská policie ve Zlíně vydala bezpečnostní upozornění kvůli medvědovi, kterého spatřil muž v...

Plzeň - Slovácko 4:2, hosté drželi remízu, pak udeřil třígólový Šulc

11. května 2024  14:30,  aktualizováno  17:33

Aktualizujeme Aby si ještě udrželi naději na evropské poháry, potřebovali bodovat. Fotbalisté Slovácka ve druhém...

Chtěli Židé krev kvůli rituálu? Pověry nastartovaly první pogrom v Holešově

11. května 2024

Premium Letos uplynulo 250 let od prvního zdokumentovaného útoku na židovskou komunitu v Holešově. Událost...

Kolem Zlína se může pohybovat medvěd. Strážníci vyzývají k opatrnosti

11. května 2024  14:37

Městská policie ve Zlíně vydala bezpečnostní upozornění kvůli medvědovi, kterého spatřil muž v...

Zlínský brankář Dostál před zápasem v Karviné: V týmu vidím obrovské odhodlání

11. května 2024  9:29

Před rokem vychytal fotbalistům Zlína prvoligovou příslušnost minutu po dvanácté v baráži, letos...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...