Čtvrtek 12. prosince 2019, svátek má Simona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 12. prosince 2019 Simona

Rozšíření trati má zpoždění, stát chce podjezd, Chropyně trvá na obchvatu

  7:32aktualizováno  7:32
Stát se nemůže dohodnout s Chropyní na tom, jak se bude křížit rozšířená železniční trať s cestou ve městě. Zpracuje studii na variantu, kterou chce radnice. Změna územního plánu je ale přerušená.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jde o modernizaci trati z Přerova do Brna a díky ní by vlaky mezi oběma městy měly jezdit rychlostí přes 200 kilometrů za hodinu. Ovšem její příprava se brzdí v Chropyni, kde se spor radnice se státem dostal do další fáze.

V ní jsou zásadní dvě věci: město přerušilo projednávání změny územního plánu, která je pro povolení úprav trati nutná. Stát ale současně zpracovává odbornou studii na variantu, kterou prosazuje vedení Chropyně.

To chce, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) udělala přeložku cesty mimo zastavěnou část města s tím, že by přes koleje vedla nadjezdem. SŽDC to ale odmítá, protože by to stálo peníze navíc a hrozí také problémy s výkupy pozemků.

Prosazuje, aby se mírně posunula stávající Tovačovská ulice a vedla pod železničním koridorem podjezdem. Tuto variantu zase nechce město, musely by se totiž zbourat dva rodinné domy.

Chropyně si proto jako pojistku svého návrhu začala vyřizovat změnu územního plánu, v níž má být zaneseno jeho řešení. Jenže SŽDC v něm chce mít i vlastní návrh a podala v tomto smyslu připomínky.

„Bohužel nám to SŽDC blokuje. Řekli, že nám dají kladné stanovisko jen v případě, že bude do územního plánu zapracovaná také jejich varianta. Pro nás je ale nepřípustná, povolili bychom tím zásah do obydleného území,“ uvedla starostka Věra Sigmundová.

Začátek prací až v roce 2024

Město muselo stát oslovit, protože územní plán zasahuje do koridoru SŽDC. Bez jejího souhlasu žádnou změnu neprosadí.

„Současně nás ale nic netrápí. Oni změnu potřebují, aby mohli začít stavět. Nám je jedno, kdy ji budeme mít,“ vzkázala Sigmundová.

Stát dříve návrh města odmítal. Teď říká, že ho úplně nezavrhuje, ovšem přidává hned několik ale.

„Za zásadní problém varianty obchvatu považujeme zábory orné půdy, kdy ze zkušeností z jiných staveb narážíme na nesouhlas s prodejem dotčených pozemků. U orné půdy se námi nabízená výkupní cena často nesetkává s představou vlastníků,“ přiblížil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Přeložka Tovačovské ulice by měřila jenom 400 metrů, kdežto nová silnice by byla dlouhá skoro 2,5 kilometru a musela by u ní být ještě obslužná cesta o délce 750 metrů.

„Velkorysejší varianta je investičně náročnější řádově o desítky milionů korun, přičemž město ani vlastník komunikace, tedy Zlínský kraj, se na ní nechtějí finančně spolupodílet,“ naznačil Illiaš.

Připomněl, že variantu SŽDC schválilo ministerstvo dopravy a je v souladu se Zásadami územního rozvoje Zlínského kraje. Sigmundová je však přesvědčená, že musí být v souladu také s územním plánem města.

„Podjezd se mi taky moc nelíbí. Když se udělá cesta formou obchvatu, bude to do budoucna lepší a pohodlnější řešení. Nemusely by se navíc bourat domy,“ řekl náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek.

Podle něho Zlínský kraj aktivně do sporu vstupovat nemůže. Myslí si ale, že s ohledem na velké náklady na modernizaci trati z Brna do Přerova nemusejí být pro stát peníze na novou cestu v Chropyni tak zásadní položkou.

„Odblokovalo by to situaci, mělo by se to zvážit,“ domnívá se Botek.

V Chropyni věří, že SŽDC nakonec kývne na jejich verzi. „Můžou se s námi začít soudit. Možná by nakonec soud dal za pravdu jim, i když si to nemyslím, ale trvalo by to dlouho,“ poznamenala starostka.

Její slova jako by potvrzoval fakt, že SŽDC zpracovává odbornou studii na variantu města. Hotová by měla být do konce letošního roku. Se zahájením stavebních prací stát ještě nedávno počítal v roce 2022, teď už ale uvádí termín 2024.

„Důvodem odkladu je nárůst celkových investičních nákladů na ekonomiku celého souboru staveb Modernizace trati Brno–Přerov. Musíme tedy najít takové technické řešení, u kterého vyjde i studie ekonomické návratnosti,“ dodal Illiaš.

Spor se týká křížení železnice a cesty v Tovačovské ulici na okraji Chropyně.

Spor se týká křížení železnice a cesty v Tovačovské ulici na okraji Chropyně.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:
  • Nejčtenější

Podnikatel proměnil zámek v hotel i pivní lázně, záměrně nechtěl dotaci

Ve Slavičíně na Zlínsku po dvouleté rekonstrukci otevřeli Zámek Wichterle. Objekt koupil podnikatel Roman Machala a za...

ANKETA: Ve kterém kraji stojí nejkrásnější vánoční strom?

V centrech měst opět panuje adventní nálada a na náměstích se tyčí nazdobené vánoční stromy. Vyberte v tradiční anketě...

První liga: Budějovice snadno vyhrály v Sokolově, Vsetín zdolal Porubu

Hokejisté lídra první ligy Motoru České Budějovice vyhráli ve 29. kole na ledě předposledního Sokolova vysoko 6:1 a...

Budějovice vyhrály úvodní část první hokejové ligy o dvacet bodů

Hokejisté Motoru České Budějovice deklasovali v 30. kole první ligy Prostějov 6:0 a první část soutěže vyhráli o 20...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Luhačovicích zemřel po pádu z kola cyklista. Vracel se z restaurace

Sedmapadesátiletý cyklista zemřel v pátek v noci v Luhačovicích na Zlínsku po pádu z kola. Jeho jízda skončila tragicky...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

Nová hala ve Valašském Meziříčí bude dražší, stát má 230 milionů korun

Plánovaná výstavba sportovní haly ve Valašském Meziříčí se prodražuje a rozděluje zastupitele města. Spolufinancovat ji...

O vyhrazená místa pro auta je zájem, Kroměříž zvýší poplatek na 20 tisíc

Kroměřížská radnice zvýší na dvojnásobek poplatek za vyhrazené trvalé parkovací místo. Dosud činil 10 tisíc korun, nově...

Vsetín podpoří krátkodobé parkování v centru, některá místa zpoplatní

Řidiči ve Vsetíně by měli mít od příštího roku větší šanci zaparkovat v centru. Parkovací místa před hotelem Vsacan, v...

Ledňáček zlobil rybáře, dětem se ale líbil, vzpomíná oceněný vedoucí

Odmalička ho bavila příroda a svou náklonnost k ní se rozhodl předávat dětem. Jaroslav Hlinský vede přírodovědné...

TIPY: Dárky pro malé princezny, které zaručeně potěší
TIPY: Dárky pro malé princezny, které zaručeně potěší

Nemáte ještě nakoupené všechny vánoční dárečky? Pokud zrovna vybíráte pro slečny, jistě uvítáte inspiraci.

Najdete na iDNES.cz