Úterý 11. srpna 2020, svátek má Zuzana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 11. srpna 2020 Zuzana

Zrychlení trati z Brna do Přerova brzdí spor správy železnic s Chropyní

  17:11aktualizováno  17:11
Příprava důležitého zdvoukolejnění železniční trati z Brna do Přerova naráží na problémy v Chropyni. Stát se tam nemůže dohodnout s městem na způsobu křížení kolejí s tamní cestou. Spor může skončit až u soudu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Přestože koleje vedou na okraji Chropyně, může tam vzniknout zásadní potíž, která zbrzdí plánovanou modernizaci železniční tratě z Brna do Přerova, po níž pak budou vlaky jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako investor chce, aby se stávající část Tovačovské ulice, která kříží koleje, mírně posunula a vedla pod novým koridorem podjezdem.

S tím ale město nesouhlasí, protože by se musely zbourat dva rodinné domy. Navíc upozorňuje na to, že je v daném místě vysoká hladina spodní vody, takže by podjezd byl po deštích zatopený, pokud by tam nebyla čerpadla.

Proto navrhuje, aby SŽDC udělala přeložku cesty mimo zastavěnou část s tím, že by přes koleje vedla nadjezdem. „Pro nás je prioritou vybudování přeložky silnice,“ potvrdila starostka Chropyně Věra Sigmundová.

„Schválili jsme pořízení změny územního plánu, protože s novou cestou se v něm zatím nepočítá. Změna bude probíhat zhruba rok,“ upřesnila.

Tím si chce město zajistit, aby jeho varianta nakonec uspěla.

Starostka: SŽDC narazí při žádosti o územní rozhodnutí

SŽDC ale dává přednost svému řešení. „Preferujeme náhradu stávajícího přejezdu podjezdem především s ohledem na minimální zásahy do stávajících tras dopravy a do vlastnictví soukromých osob, kdy řešení předpokládá demolici pouze dvou rodinných domů,“ nastínila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Dodala, že se úplně nebrání variantě, kterou nabízí Chropyně, pokud se však město dohodne s vlastníky pozemků, po nichž má 2,4 kilometru dlouhá přeložka cesty vést. Podle Šubové by ale záměr zřejmě musel projít také řízením EIA, v němž se posuzuje dopad staveb na životní prostředí.

„Veškeré tyto úkony by v případě, že by měla být zastavena současná příprava, znamenaly značné zdržení,“ míní Šubová.

Trať do Přerova získala posudek EIA. Železničáři přestěhují mravence

SŽDC tak bude s ohledem na čas připravovat svoji verzi křížení cesty s kolejemi, chce totiž začít stavět už v roce 2022.

Podle Sigmundové je ale toto řešení v rozporu se současným územním plánem Chropyně, v němž se nepočítá s demolicí domů.

„Posunutím cesty zasahují do zastavěného území. Narazí na to, když zažádají o územní rozhodnutí. Město s tím nebude souhlasit,“ upozornila Sigmundová.

SŽDC tvrdí, že změnu územního plánu města nepotřebuje, protože se s železničním koridorem počítá v zásadách územního rozvoje Zlínského kraje. Ten je nadřazený územním plánům měst a obcí.

„Možná bude muset rozhodnout soud, jestli může SŽDC bez změny územního plánu a souhlasu samosprávy podjezd zrealizovat, nebo máme pravdu my,“ naznačila Sigmundová.

Upřesnila, že rodinné domy, které by se měly podle SŽDC zbourat, stojí mimo vyčleněný koridor, s nímž počítá i územní plán města.

Krajský radní chce do sporu vstoupit jako moderátor

O problém se zajímá už i vedení Zlínského kraje. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek se přiklání spíše k řešení, které navrhuje Chropyně.

„Z hlediska zdravého rozumu je pro mě přijatelnější přeložka cesty než úprava té stávající s tím, že se zbourají dva domy. Rozumím ale i SŽDC, že chce mít co nejdříve zpracovanou projektovou dokumentaci,“ uvedl Botek.

Nabídl se, že by mohl zprostředkovat a moderovat diskusi obou stran. Jeho kompetence mu ale nedávají možnost do sporu aktivně zasáhnout.

Přitom zdvoukolejnění železnice mezi Brnem a Přerovem je podle Šubové důležité nejen pro Jihomoravský, Olomoucký a Zlínský kraj, ale má svůj význam i v rámci vlakové dopravy v České republice a také v Evropě.

„Umožňuje nejen výrazné zkvalitnění regionální, ale především dálkové železniční dopravy,“ dodala mluvčí SŽDC.

Spor se týká křížení železnice a cesty v Tovačovské ulici na okraji Chropyně.

Spor se týká křížení železnice a cesty v Tovačovské ulici na okraji Chropyně.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:
  • Nejčtenější

Z luxusního hotelu jsou dnes dětské lázně. Připomínají podmořský svět

Lázně pro děti už dávno nevypadají jako neosobní nemocnice. Naopak, lákají na veselé barvy a hravý design. Třeba v...

Ve zlínské restauraci našli oběšeného muže, kriminalisté nevyloučili vraždu

Coby možnou vraždu zatím kriminalisté prověřují nález oběšeného muže v jedné ze zlínských restaurací. Nařízená je...

Čechmánka soud dvakrát zprostil obžaloby, teď mu opět hrozí vězení

Přestože zlínský soud loni v březnu zprostil obžaloby Romana Čechmánka stíhaného za podvod, bývalému hokejovému...

Zabarikádovaný nájemník mířil na policisty mečem a nabitou kuší

Násilím museli vstoupit policisté do bytu v Kroměříži, jehož majitelka chtěla vystěhovat nájemníka. Muž se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlečka, po níž jezdily stovky lidí i letadla v bednách, míří do šrotu

Letošním rokem definitivně končí historie železniční vlečky, po níž kdysi jezdily tisíce pracovníků do letecké továrny...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Sběr podpisů trvá. Referendum o nemocnici do voleb nestihneme, tvrdí Čunek

Aktivisté, kteří chtějí všelidové hlasování o nové nemocnici ve Zlíně-Malenovicích spojit s říjnovými krajskými...

Z vetešnictví vznikl moderní antikvariát, za měsíc protočí knihy za milion

Na začátku bylo malé vetešnictví ve Zlíně, první e-shop a sen o starožitnictví. To bylo před devíti lety. Od té doby se...

Nevidomí s vodicími psy trénovali pohyb ve městě i nastupování do MHD

Ve Zlíně se uskutečnil letní rekondiční pobyt nevidomých a jejich čtyřnohých pomocníků. Město si pro uspořádání akce...

Sklárny zacílily na vinaře, vyvinuly skleničky tvarované podle odrůd

Sklárna v Květné na Uherskohradišťsku, která je jednou z nejdéle fungujících v Česku, o tomto víkendu poprvé od...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...