Na úseku železniční trasy z Valašského Meziříčí do Hustopečí nad Bečvou už smí vlaky jezdit rychlostí 160 kilometrů v hodině.
„S vyšší traťovou rychlostí, opravou spodku a svršku železnice a také díky tomu, že se zúžil koridor a přibyly u něj protihlukové stěny, se doprava v obci zklidnila,“ těší starostu Lešné Jaromíra Zavadila.
Proměny se dočkala i výpravní budova. Původně nevzhledná hranatá stavba je dnes menší a nabízí cestujícím komfort odpovídající 21. století. „Nejdůležitější pro nás je, že stanice zůstala zachována,“ dodal Zavadil.
Její rekonstrukce byla součástí modernizace úseku železniční trati mezi Valašským Meziříčím a Hustopečemi nad Bečvou, mezinárodního tranzitního koridoru na Slovensko. Práce na pomezí Zlínského a Olomouckého kraje trvaly necelé dva roky.
„Největším benefitem stavby je zvýšení traťové rychlosti z 80 kilometrů v hodině na 160,“ popsal Miroslav Bocák, ředitel Stavební správy východ Správy železnic.
Na osmi kilometrech trati z Meziříčí do Hustopečí se tak cesta zrychlí zhruba o tři minuty, na delším úseku je úspora znatelnější. Pocítit to mohli cestující v dálkových vlacích už v průběhu letošního roku, kdy se traťová rychlost zvýšila nejprve na 120 a v polovině června na současných 155 kilometrů v hodině.
„Naklápěcí soupravy pojedou v uvedeném úseku ještě o pět kilometrů za hodinu rychleji. Jízda po bezstykové koleji je přitom klidnější a pohodlnější než dosud,“ přiblížil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Modernizace trati stála téměř 1,7 miliardy korun, z toho 1,25 miliardy pokryje dotace z evropských fondů.
Počítá se i s cyklostezkou
Největší objem prací soustředili železničáři do stanice Lhotka nad Bečvou, která je kompletně zrekonstruovaná. Výpravní budovu přestavěli, aby do ní mohli umístit moderní technologie na ovládání zabezpečovacího a komunikačního zařízení.
Součástí stavby byla i příprava na dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení z centrálního dispečerského pracoviště v Přerově.
Cestující teď mají k dispozici vyvýšené ostrovní nástupiště a nemusí tak seskakovat z posledního schůdku vagonu ani obtížně šplhat nahoru. K vlaku se dostanou podchodem, který je vhodný i pro imobilní nebo cestující s dětskými kočárky.
V celém úseku železničáři položili nové koleje, opravili mosty a propustky a zrekonstruovali i silniční nadjezd nad tratí. Počítali také s budoucí cyklostezkou a v lokalitě Střítežík postavili nový železniční most. „Ten zajistí mimoúrovňové křížení budoucí cyklostezky s železnicí podjezdem,“ připomněla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Rekonstrukce čeká v budoucnu také železniční stanici ve Valašském Meziříčí. Práce by mohly začít v roce 2024 a stávající výpravní budovu nahradí moderní dopravní terminál. Další vlakové nádraží v regionu, vsetínské, je realizaci blíž. Rekonstrukce za 2,2 miliardy korun začne už v září či v říjnu.