Vrchol Pusteven chtějí Zlínský a Moravskoslezský kraj společně zkulturnit.

Vrchol Pusteven chtějí Zlínský a Moravskoslezský kraj společně zkulturnit. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Vrchol Pusteven se změní, zmizí plastové poutače, dole vznikne parkoviště

  • 43
Jedno z turisticky nejlákavějších míst v Beskydech, vrchol Pusteven, se změní. Zmizet odtud mají plastové poutače a barevné slunečníky. Prostor dostane jednotný ráz, který bude bližší přírodě.

Přezdívá se mu „Valašský Václavák“, protože hřeben Pusteven bývá podobně plný lidí. Jenže také barevných poutačů, plastových stánků a slunečníků, za nimiž se ztrácí roubené stavby.

Zároveň je to jedno z nejkrásnějších míst v Beskydech, které spojuje otevřené výhledy v tisíci metrech nad mořem, nenáročnou turistiku po hřebenové stezce, ale i obtížné lesní trasy.

„Nepochybně si zaslouží pozornost, aby zůstal zachovaný jeho genius loci. Poutače jsou nevzhledné a kazí celkový dojem. Chtěli bychom, aby zmizely,“ uvedl radní Zlínského kraje odpovědný za cestovní ruch Jan Pijáček.

Hřeben protíná hranice dvou krajů, Zlínského a Moravskoslezského. A díky tomu, že obě hejtmanství dospěla do stejného bodu, je právě teď ta správná doba na změnu.

Důvodem je mimo jiné stále větší návštěvnost nejen místa samotného, ale celých Beskyd, a rostoucí zájem o dovolené v tuzemsku.

„Změny by mohly být viditelné už v příští letní sezoně,“ naznačil starosta Trojanovic Jiří Novotný.

Studie má zhodnotit dopravu v oblasti

Prvním krokem by totiž mělo být omezení reklamy. Zároveň kraje vypíšou veřejnou zakázku na architektonicko–urbanistickou studii celé lokality až po Radhošť.

Vyjde na zhruba půl milionu korun, z něhož každý kraj zaplatí polovinu. Samosprávy by díky tomu měly získat dva zásadní plány.

Studie navrhne proměnu okolí kaple na Radhošti, sochy svatých Cyrila a Metoděje, sochy Radegasta a také celé, bezmála čtyřkilometrové hřebenové trasy.

„Měla by definovat oblast včetně dopravy. Musíme vědět, jaké zatížení snese,“ vysvětlil Pijáček.

Právě to je zásadní otázka. Na Pustevny totiž vede jen jediná příjezdová silnice z Prostřední Bečvy. Přesto fungují jako turistická a rekreační oblast, je zde vyhledávané lyžařské středisko a nástup do běžkařských stop.

Z moravskoslezské strany kopce z Trojanovic jezdí nahoru sedačková lanovka a pod ní vede obslužná cesta, ovšem se zákazem vjezdu.

Další parkovací místa nahoře v plánu nejsou

Řidiči mají k dispozici odstavné parkoviště pod vrcholem s kapacitou 250 aut. Při akcích, jako jsou výstava ledových soch, cyrilometodějská pouť, nebo třeba jen o víkendech, kdy vyjde počasí, však nestačí.

Pak musí návštěvníci nechat auto v Prostřední Bečvě a nahoru vyjet linkovým autobusem. Jenže to je řešení sice dlouhodobě zažité, přesto provizorní.

„Když je potřeba, vždycky se to nějak domluví. Ale plocha, na které se u nás parkuje, je soukromý pozemek, není to skutečné parkoviště s nějakým režimem,“ poznamenal místostarosta Prostřední Bečvy Milan Fárek.

Právě velkokapacitní parkoviště a kyvadlová doprava je zřejmě jediným možným řešením. Stavět další parkovací místa nahoře v plánu není.

„Řešíme to a hledáme vhodný pozemek, kde parkoviště postavit, obec ovšem žádné takové plochy nemá,“ dodal Fárek.

Pustevny a trasa na Radhošť mají mít regulovaný vzhled

Druhý dokument by zase měl popsat pravidla užívání prostředí Pusteven a trasy na Radhošť, regulaci reklamy, jednotný informační systém i mobiliář, jako jsou slunečníky, lavičky, stojany na kola či odpadkové koše.

„Jejich styl by mohl vycházet z podoby letos otevřené horní stanice lanovky,“ naznačil Novotný (viz též Kámen, dřevo, sklo. Na Pustevnách vzniká nová stanice lanovky s restaurací).

Spolupráce krajů ale nebude mít dopad jen na vizuální podobu Pusteven. Jejich zástupci se dohodli i na společné péči o běžecké, cyklistické a trailové trasy, stejně jako přípravě nových.