Když se před pár dny v montážní hale objevil prototyp letounu L-610, padla na některé zaměstnance kunovického podniku nostalgie. Stroj, který dnes mohl s úspěchem létat po celém světě, musel kvůli nezájmu bývalých majitelů v 90. letech skončit. Zůstalo jen několik prototypů a téměř hotová certifikace (více zde).
Podobné situace se v Aircraft Industries bojí i teď.
„Nechceme, aby to dopadlo stejně. Dávám za vinu i tehdejší vládě, že nás v případě L-610 nepodržela,“ prohlásil šéf kunovických odborářů Josef Mikula.
Teď jde o legendární L-410 i modernizovanou verzi L-410 NG. Na ní firma pracuje už šest let a stát ji podpořil čtvrtmiliardovou dotací.
Odboráři ale příliš nevěří, že se investice vrátí v podobě vyšší zaměstnanosti nebo prosperity kunovického podniku. Naopak varují před útlumem výroby a přesunem do Ruska, kde sídlí stoprocentní akcionáři, těžební gigant UGMK. Vstoupili kvůli tomu i do stávkové pohotovosti (více zde).
Hejtman požádá o pomoc prezidenta Zemana
I proto by se podle odborů měli o situaci zajímat i státní představitelé. Regionální politici s nimi souhlasí.
Například hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák z ČSSD se chce obrátit na prezidenta republiky.
„Využiju návštěvy pana prezidenta ve Zlínském kraji a požádám ho o pomoc, aby se věci posunuly k lepšímu,“ naznačil Mišák.
Miloš Zeman má několikadenní návštěvu regionu naplánovanou těsně před krajskými volbami.
„Pokud se vláda zabývá problémem OKD, není důvod, aby se nevěnovala i této záležitosti,“ vzkázal prezident přes svého mluvčího Jiřího Ovčáčka.
Současně předpokládá, že o této záležitosti bude prezident diskutovat v rámci své návštěvy Zlínského kraje.
Ministr Mládek se chce sejít s Rusy
Podle regionálních poslanců by situaci ve firmě měl řešit především ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).
„Budu chtít vědět, jestli se o to zajímá. Letadla vyráběná v Kunovicích jsou ve světě žádaná a tato situace už je záležitostí vlády,“ oznámil místopředseda Poslanecké sněmovny Petr Gazdík (STAN).
Ministr Mládek už situaci řeší, před týdnem se osobním dopisem obrátil na ruského ministra průmyslu a obchodu a v příštím týdnu by se s ním chtěl sejít.
„Požádal jsem ho o podporu při objasnění současné situace, abychom mohli nalézt důstojné východisko z nepříznivé situace. Navrhl jsem uspořádat ještě tento měsíc v Praze setkání za účasti zástupců společností Aircraft Industries, UGMK a našeho i ruského ministerstva průmyslu a obchodu,“ uvedl Mládek.
Lidovecký poslanec Ondřej Benešík kunovické odboráře vyzval, aby regionální politiky oslovili.
„Z mého pohledu jde o rodinné stříbro, a pokud hrozí nebezpečí, že o něj přijdeme, tak to nemůžeme přehlížet,“ zdůraznil.
Starostka: Stát se neměl zbavovat rodinného stříbra
Ředitelka Ilona Plšková sice zaměstnance uklidnila, že nová verze se bude vyrábět výhradně v Kunovicích (její prohlášení čtěte zde), ale odboráři chtějí písemné záruky. I proto pokračují ve stávkové pohotovosti.
Podle poslance Antonína Sedi z ČSSD je jasné, že v případě dnešní L-410 má vlastník právo přesunout výrobu do jakékoliv destinace.
„V případě modernizované verze to ale možné není. Dotační podmínky to zakazují,“ vysvětlil.
O problémy v Aircraft Industries se zajímá i starostka Kunovic Ivana Majíčková (STAN). Většina zaměstnanců je totiž domácích, navíc v podniku často pokračuje už několikátá generace.
„Největší chyba po revoluci byla, že se stát zbavil jediného domácího výrobce malých dopravních letadel a prodal ho do soukromých rukou. Ostatní státy si takové bohatství chrání,“ konstatovala Majíčková.
15. července 2015 |