(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Popularita městských aplikací roste, při problému stačí ťuknout do mobilu

  • 0
Zjistit, kde je dopravní uzavírka, kontaktovat potřebného úředníka či nahlásit nefunkční osvětlení. K tomu už stačí mít jen chytrý telefon. Radnic ve Zlínském kraji, které investují do mobilních aplikací, výrazně přibývá.

„Pro města jde o nepříliš nákladný a přitom velmi účinný nástroj, jak komunikovat s občany,“ vysvětlil Libor Klapeč ze společnosti Pepiapp, která tyto aplikace vyvíjí.

Nedávno dodali aplikaci do Valašského Meziříčí, kde tak chtějí zlepšit informovanost o dění ve městě. Program, který si lidé zdarma stáhnou do mobilu ve verzích pro Android i iPhone, částečně kopíruje webové stránky města.

Čunka naštvala plná čára na silnici, lidé mají špatné značení hlásit kraji

„Jednoduše se lze dostat k aktualitám, tiskovým zprávám nebo kalendáři kulturních akcí,“ upřesnil meziříčský starosta Robert Stržínek.

Sám považuje za důležitý především „hlásič závad“. Kdokoliv ve městě objeví viditelný problém, jako třeba chybějící odpadkový koš, vyvrácený strom nebo závadu na dětském hřišti, stačí ji mobilem vyfotit, stručně popsat a odeslat.

„Informace dorazí k člověku, který bude mít za úkol ji zpracovat a dále řešit,“ popsal starosta Stržínek.

„Není v našich silách o všech závadách ve městě hned vědět. Můžeme tak rychleji reagovat a problém odstranit,“ dodal.

Zlín nabízí servis turistům

Podobnou aplikaci zpřístupnili rovněž v Holešově (Android, iPhone) nebo Rožnově pod Radhoštěm (Android, iPhone).

Kroměříž má zase už dva roky aplikaci (Android, iPhone), která se zaměřuje výhradně na nahlašování problémů. Za provoz platí radnice pouze okolo tisíce korun měsíčně a výhodou je, že samy mohou aplikace editovat a rozšiřovat.

Krajský Zlín nabízí lidem hned několik různých aplikací (rozcestník s odkazy je zde). Mimo komunikaci s úřadem v nich vidí přínos v oblasti cestovního ruchu. Programy totiž zahrnují také mobilního průvodce s informacemi o památkách či navigaci, která turisty dovede k hledanému místu.

„Považujeme to za servis obyvatelům i návštěvníkům,“ zmínil mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

Některá města, jako například Vsetín či Uherské Hradiště, naopak zatím spoléhají pouze na webové stránky, kde se lidé k potřebným informacím dostanou.

„Mobilní telefon je ale mnohem rychlejší komunikační nástroj. Využívá GPS, fotoaparát, a navíc města mohou přímo na mobil rozesílat důležité zprávy – takzvané push notifikace – o mimořádných událostech,“ vyjmenoval Klapeč.

Výrobci aplikací už se připravují i na digitalizaci státní zprávy, což by umožnilo vyřídit si přímo z mobilu třeba občanský nebo řidičský průkaz.