Tisíce hodin práce a stíhačka je jako nová. Letecké muzeum má MIG-21

  • 12
V letounech MIG-21 nalétal bývalý vojenský pilot Pavel Veselý za svou kariéru tisíce hodin. Slavnostní odhalení renovované stíhačky v Leteckém muzeu v Kunovicích si proto osmasedmdesátiletý muž nenechal ujít. Teď už ji může obdivovat i veřejnost.

„Jednadvacítky byly skvělé aeroplány a létalo se s nimi báječně. Spolehlivé byly tak, jak se o ně lidé starali,“ prozradil Veselý.

„Za svůj život jsem létal se spoustou bojových letadel, ale s těmito nejčastěji, nalétal jsem na nich nejvíc.“

V Leteckém muzeu v Kunovicích zrenovovali legendární stíhačku MIG 21MF (červen 2021).

Kunovické muzeum má tyto letouny dva. Jeden, který patří ke starším verzím ikonického MiG-21, a teď i druhý, jenž naopak patří k nejnovějším.

Díky svému zbarvení jsou tyto verze známé jako „šedivky“. Byly posledními MiG-21 dodanými do Československa a některé létaly až do roku 2005, kdy je vystřídaly gripeny.

„Návštěvníci tak mají příležitost si u nás prohlédnout, jak se tato stíhačka během let proměnila,“ upozornil ředitel Leteckého muzea Martin Hrabec.

„Renovovaný stroj je kompletní a obnovili jsme na něm i znak 313. samostatné stíhací perutě RAF s mottem Jeden jestřáb mnoho vran rozhání,“ poukázal. Tento znak nosila stíhačka po roce 1989 jako upomínku na brněnský 8. stíhací letecký pluk, který vznikl z letky A 313. perutě RAF.

Konkrétní letoun č. 5612 v Kunovicích získali loni od Technického muzea v Brně, v jehož sbírkách byl od roku 2004, a to výměnou za jeden z prvních sériových letounů L-410 Turbolet. Celý rok ho opravovali a odpracovali na něm téměř dva tisíce hodin.

„Chyběl motor, výstupní tryska, přechodové kryty, výzbroj, přídavné nádrže,“ popsal Hrabec, který sám na obnově odpracoval 1 500 hodin. „Museli jsme také odstranit původní barvu, i když jsme si původně mysleli, že ji zachováme. Ale nakonec musela šetrně dolů.“

Při náročné renovaci jim hodně pomohl nedaleký Aircraft Industries, který poskytl potřebné zázemí, a také státní podnik LOM Praha, od něhož získali originální trysku, která byla posledním velkým chybějícím dílem.

„Mám radost, protože nadšených fandů do letectví ubývá. Vidím to v naší továrně, kde vidím torzo zájemců, a velmi těžko se nám hledají mladí lidé zapálení pro tento obor,“ poukázala ředitelka kunovické firmy Aircraft Industries Ilona Plšková. „Těší mne, že tento letecký areál, který byl ještě před pár lety zubožený a zdevastovaný, je obnovený.“

Nový exponát za svou kariéru nalétal 1 135 hodin a absolvoval 1 953 startů. Byl součástí cvičení armád Varšavské smlouvy v roce 1984 nazvané Štít 84. Počtem 60 tisíc vojáků bylo největším cvičením východního bloku na našem území. Zúčastnil se také cvičení na dálnici D1 u Velkého Meziříčí na podzim 1985.