Únikový tunel, který vznikl koncem 30. let minulého století a sloužil pro evakuaci zaměstnanců Baťových závodů, byl součástí konkurzní podstaty zkrachovalého Svitu. Zastupitelé odsouhlasili jeho nákup za 4,5 milionu korun.
Kvůli tunelu se zastavila příprava a územní řízení pro plánovanou rekonstrukci křižovatky ulic Mostní a Březnická. Správce konkurzní podstaty Svitu Miroslav Sládek totiž nedal souhlas s touto akcí (viz též Opravu křižovatky ve Zlíně brzdí tunel vedoucí z protiletadlového krytu).
Původně měla jít chodba do dražby, město se ale nakonec dohodlo se Sládkem na jejím odkoupení.
„Projekt úpravy křižovatky byl dosud majetkově zablokovaný, neboť přes křižovatku vede podzemní chodba. Po odsouhlasení jejího odkupu nic nebrání tomu, aby se znovu rozjela projekční příprava,“ uvedl radní Josef Novák (STAN), který má na starosti dopravu.
Práce začnou zřejmě za dva roky
Už nyní je jasné, že oprava důležitého dopravního uzlu se zpozdí. Radnice chtěla začít v letošním roce, což je nereálné.
„Odhadujeme, že akce bude povolena a připravena k realizaci na podzim 2019. Samotné stavební práce by mohly začít na jaře 2020,“ naznačil Novák.
Mostní ulice se zčásti narovná a na Březnickou ulici se napojí v úrovni odbočky k hotelu Moskva, která je na druhé straně silnice. Tím se křižovatka posune o pár metrů výš. Provoz na ní budou řídit semafory. Přibudou odbočovací pruhy, dvě zastávky městské hromadné dopravy a cyklostezky.
Chodba je ve špatném technickém stavu, místy až havarijním. Proto ji bude třeba opravit, vyztužit, což by se muselo udělat, i kdyby k rekonstrukci křižovatky nedošlo.
Zasypat, nebo turisticky využít?
Co s ní chodbou bude dál? „Na to, jak budeme s chodbou nakládat, jestli ji zasypeme, nebo bude průchozí, ještě neznám odpověď,“ řekl Novák.
Na jednání zlínského zastupitelstva padl i návrh, jak by se s ní dalo naložit.
„Nebylo by špatné zvážit, jestli by se nedala využít turistickým způsobem. V jiných městech bývá podzemí atraktivní a Zlín má také svoji historii,“ poznamenal opoziční zastupitel Tomáš Šenkeřík (ČSSD).
Radnice koupila 1,7 metru široký a 2,2 metru vysoký tunel i proto, že do něj ústí chodba z mrakodrapu v baťovském areálu. V budově sídlí důležité instituce Zlínského kraje.
„V případě krizové situace je proto nutné mít do budoucna zachovánu únikovou trasu z této budovy,“ dodal Novák.

Chodba vede od budovy mrakodrapu v baťovském areálu (červená značka) a po necelém půl kilometru končí mezi točnou MHD a sportovní halou (černá značka).
Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.