Pondělí 16. prosince 2019, svátek má Albína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 16. prosince 2019 Albína

Zlínský kraj potřetí odložil obří autobusový tendr, i když se mu krátí čas

  9:48aktualizováno  9:48
Výběrové řízení na autobusové dopravce ve Zlínském kraji za devět miliard korun se opět odkládá. Přitom vysoutěžení dopravci by měli vozit lidi od příštího roku. Hejtmanství chce zpřesnit požadavky a snížit tím náklady.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Výběrové řízení na autobusové dopravce, které chystá vedení Zlínského kraje, má zlepšit a případně i zlevnit cestování. Jenže za požadovaný komfort se platí a Zlínský kraj proto teď přemýšlí, že nároky na dopravce sníží. Navíc už chce do tendru zahrnout jednotnou kartu pro cestující, která by platila v autobusech i vlacích po celé Moravě. Proto se soutěž odkládá.

„Zvažujeme, jestli je nutné, aby například na linkách, které jezdí 15 až 20 minut, byly klimatizované a nízkopodlažní autobusy s wi-fi. To má dopad na pořízení nových autobusů, které by musel dopravce mít, což zase souvisí s konečnou cenou na jeden najetý kilometr. A to je základní věc,“ uvedl náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek (KDU-ČSL).

Dilema hejtmanství je tedy jasné: připlatit si za větší pohodlí, nebo preferovat šetrnější variantu?

„V jednom kraji požadovali vozy s klimatizací a wi-fi, a když jsme jim řekli, že to bude stát o 200 milionů víc, tak se velice divili. Kraj si může nadiktovat, co chce, ale musí to zaplatit,“ řekl MF DNES slovácký podnikatel Zdeněk Zemek, který ve Zlínském kraji vlastní dopravce ČSAD Vsetín, Krodos Bus, Housacar i několik autobusových nádraží v regionu.

Kraj může u nádraží regulovat cenu vjezdů a výjezdů spojů

Zlínský kraj zatím počítá s průměrným stářím vozů šest let v době vypsání soutěže, což drtivá většina dopravců nesplňuje a musela by kupovat nové autobusy.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Například ČSAD Uherské Hradiště má vozy staré průměrně osm let, a to navíc průběžně nakupuje nové autobusy.

„Pokud bychom se měli dostat na šest let, asi bychom si vzali úvěr, který by byl krytý smlouvou s krajem,“ naznačil zástupce ředitele pro autobusovou dopravu Ivan Kallus.

V ČSAD Vsetín činí průměr dokonce přes deset let. „Museli bychom každý rok investovat do nových autobusů a vyřazovat staré,“ podotkl tamější ředitel Oldřich Holubář.

Dalším nejistým bodem veřejné soutěže jsou autobusová nádraží. Ve Zlíně, Rožnově pod Radhoštěm, Valašském Meziříčí a Vsetíně je vlastní Zemkovy firmy.

„Jde o obrovský zisk pro toho, kdo vlastní nádraží i autobusy. Může si tak ekonomicky sám vypomáhat,“ popsal lidovecký hejtman Jiří Čunek.

Podle něho vjezd a výjezd na autobusové nádraží stojí v Česku průměrně 13 korun, ve Zlínském kraji je to však daleko více: 90–120 korun. Zlínský kraj proto zvažuje, že by cenu vjezdů a výjezdů reguloval.

Kraj připouští možnost přechodného období

Dopravci tak stále netrpělivě čekají, jaké podmínky v soutěži za devět miliard korun nakonec budou. Kraj navíc termín tendru už potřetí odkládá.

Předloni ho vypsala bývalá koalice v čele s ČSSD, ta současná pod vedením lidovců ho chtěla nejprve zrušit, ale pak se rozhodla, že po úpravách podmínky zveřejní loni v březnu (viz též Nové vedení Zlínského kraje soutěž na dopravce nezruší, jen ji prodlouží). Nestihla to a stanovila si termín na letošní březen (viz též (viz též Kraj chce zasáhnout do miliardového byznysu dopravců. Ale rok to ještě počká).

Ani ten už ale neplatí. Aktuálně je reálné září. Tím se ovšem krajská koalice a také dopravci, kteří na výběrové řízení čekají, dostávají do velké časové tísně. Evropská unie totiž požaduje, aby vysoutěžení dopravci jezdili po kraji od příštího roku.

„Rok 2018 je pro otevírání obálek s nabídkami nepřekročitelný. Pak může třeba dát někdo podnět na antimonopolní úřad, s dopravci bychom se ale mohli dohodnout na přechodném období, aby dopravní obslužnost byla zajištěná,“ poznamenal Botek.

Spor o podobu soutěže

Současné vedení krajského úřadu se hájí tím, že původně vypsaná soutěž byla prý špatná a její podmínky často příliš vágní. Například v tom, že šlo o 20 milionů naježděných kilometrů ročně s rozptylem plus minus 20 procent.

„Nejdříve musíme zjistit, jaké linky skutečně potřebujeme, jaké jsou toky cestujících, a podle toho upravit jízdní řády,“ přiblížil Botek.

Opoziční zastupitel a bývalý radní přes dopravu Jaroslav Kučera (KSČM) kritiku odmítá a říká, že kraj váháním přichází o velké peníze, protože soutěž by mohla zlevnit náklady kraje i jízdné pro lidi.

„Každý rok utíkají desítky milionů korun, čímž se ale asi nikdo nezabývá. Výběrové řízení bylo vypsáno dobře, zásadní věci byly v pořádku. O chystaných změnách mám pochybnosti. Budou se dát však vyvrátit, až bude něco na stole,“ reagoval Kučera.

Autor:
  • Nejčtenější

Policie propustila muže, který měl hrozit střelbou nemocnici v Hradišti

Ve čtvrtek krátce po 15. hodině oznámil anonym na ministerstvo zdravotnictví, že má zdravotní potíže a nikdo ho nechce...

ANKETA: Ve kterém kraji stojí nejkrásnější vánoční strom?

V centrech měst opět panuje adventní nálada a na náměstích se tyčí nazdobené vánoční stromy. Vyberte v tradiční anketě...

Policisté museli uskočit před pronásledovaným řidičem, v autě vezl dítě

Dramatická honička se odehrála na Kroměřížsku. Muž, kterému soud na mnoho let zakázal řízení, ujížděl i s...

Výrobce autodílů v kraji ničí dluhy. Jeden je v insolvenci, další v úpadku

Dva významní zaměstnavatelé ve Zlínském kraji, kteří jsou dodavateli pro automobilový průmysl, mají velké finanční...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za smrt dívek při rallye soudí nově kromě komisaře i další čtyři lidi

Uherskohradišťský soud se začal znovu zabývat případem tragické smrti čtyř dívek při závodech rallye v obci Lopeník v...

Premium

Neustále se mě ptají na honorář, říká „holčička“ z reklamy s prasátkem

Tak nám ta malá holčička z prasátkové reklamy na kofolu trochu povyrostla. Už jí je dvacet, jmenuje se Sandra Flemrová...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky
Premium

Sběratel ukazuje betlémy, v jednom stojí Masaryk, Klaus i pán s becherovkou

První betlém vyrobil před necelými padesáti lety, když se mu narodila dvojčata. Koupené archy s papírovými figurkami...

Vsetín podpoří krátkodobé parkování v centru, některá místa zpoplatní

Řidiči ve Vsetíně by měli mít od příštího roku větší šanci zaparkovat v centru. Parkovací místa před hotelem Vsacan, v...

Zlín řeší změnu územního plánu kvůli nové nemocnici, část opozice je proti

Zlínští zastupitelé ve čtvrtek projednají změnu územního plánu, jež umožní, aby se naplnily představy lidoveckého...

Výrobce autodílů v kraji ničí dluhy. Jeden je v insolvenci, další v úpadku

Dva významní zaměstnavatelé ve Zlínském kraji, kteří jsou dodavateli pro automobilový průmysl, mají velké finanční...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz