Kráska okouzluje sociální sítě, vydělává miliony. Jenže ji stvořila AI

  • 60
Příjemná, půvabná, milá. Je křehká, ale nezávislá, je sexy, ale kultivovaná, je nadmíru krásná, ale civilním způsobem. Sličná Aitana López je okouzlující, návštěvníky svého Instagramu očarovává vhledy do svého života, práce i zábavy. Její obraz i život ovšem systematicky tvoří umělá inteligence a kreativní marketéři.

Jarní nálada, slunce přichází, ohlásila v půlce března Aitana. Fanoušci a fanynky souhlasili.

Počítačové hry? Ty prý zbožňuje. Má ráda cestování, to je patrné i z fotek na sociálních sítích. Nedávno se vrátila z brazilského Ria, předtím pobývala v Paříži. Kvůli focení. Doma je však tato múza s růžovým přelivem v Barceloně. Alespoň to o sobě na sociálních sítích píše.

Tvrdí o sobě též, že je milovnice fitness. Dokládá to její pěstěný vzhled. Vypracované tělo vypovídá o desítkách hodin strávených sportem a zdravém životním stylu. Nikterak se to však nebije s její láskou k míchaným koktejlům. Umí se bavit i lenošit, dbá o sebe, užívá si. Jak skvěle dokáže vyvážit práci a zábavu, povinnosti a radosti, fascinuje.

Aitana, Maia a jejich tvůrčí tým

Je cílevědomá a přitom roztomilá, odvážně sebejistá a současně bláznivě ztřeštěná. Chvilku je modelkou produkující odvážné snímky v erotickém prádle, pak zase obyčejnou fajn holkou, která se doma v teplácích mazlí se svým černým kocourem z útulku a vymýšlí cosplay, kostým podle japonských manga komiksů.

Muži platí krásce Emily statisíce. Netuší, že je výtvorem umělé inteligence

Je to celebrita, která všednost nepředstírá, umí ji žít naplno. A proto své virtuální okolí tolik inspiruje. Pětadvacetiletá kráska se o své příběhy dělí například na Instagramu, kde je hltá 300 tisíc sledujících. Svět ji zaplavuje přízní. A její jméno?

Jistě, na to by se při představení zapomínat nemělo. Aitana López. Žena jako splněný sen.

Jedničky a nuly. Skvěle seskládané

Lásku k bikini mně nevezme ani podzim, svěřila se na sklonku léta.

Klidně však může nosit i jiné, v občance ho napsané nemá. Nemá totiž ani občanku. Hvězda sociálních sítí totiž není skutečná. Je vytvořeným virtuálním avatarem, digitální osobností stvořenou umělou inteligencí. Pravého na ní není nic. Ohebné tělo neformovala posilovna, ale navržený grafický design, za téměř dokonalou pletí nestojí značková kosmetika, jen obrazové filtry. Je výplodem jedniček a nul strojového programování, výsledkem zhmotněného snění uživatelů internetu.

Umělá inteligence se podle zadání postarala o rozbor jejich přání, představ o podobě, věku, názorech a zájmech ideální ženy. Aitana je průřezem všech oněch ideálů, vzešlých z frekvenčních analýz. Proto má vzhled, v němž někdo uvidí potenciální partnerkou, pro jiného je osudově svůdnou milenkou a další v ní spatří perfektní kamarádku. Je právě tak stará, aby jako idol byla „dostupná“ mladším i starším generacím, mohli se s ní ztotožňovat.

Její atributy jsou dostatečně disponované k tomu, aby lidé vnímali univerzální krásu, ale ne nutně tak, aby měli potřebu ji hned sexualizovat. Má vzbuzovat sympatie mužů i žen, být přirozeným magnetem dospívajících i dospělých. Kvalita obalu prý ne vždy vypovídá o kvalitě obsahu, ale Aitana je po stránce prezentovaného vzhledu podle umělé inteligence tím nejatraktivnějším obalem, jaký si prý můžete přát.

Život a virtuální duše

Tvůrci Aitany jsou trochu zlomyslní. Právě jsem vstala, všechno je přirozené, ještě jsem nenalíčená, hlásila Aitana u této fotky.

V případě Aitany tvoří umělá inteligence jen polovinu pomyslné DNA. Virtuální duši jí vdechla až invence administrátorů jejího profilu. Největší měrou se na tom podílel Rubén Cruz, zakladatel barcelonské reklamní agentury The Clueless. To on se postaral o to, že uměle syntetizovaný obraz dívky dostal cosi jako charakter.

Podobě dodal příběh, který se na sociálních sítích, od TikToku přes X po Instragram, prezentuje a postupně rozvíjí. „Lidé totiž nesledují ani tak fotky, jako životy,“ říká Cruz. „A protože ona žádný nemá, museli jsme jí ho vymyslet, abychom ke snímkům dostali rozměr reality.“

Proto se každý týden v kancelářích agentury Clueless schází Cruz k poradě s kolegy, aby řešili, co bude Aitana dělat dál. Kde stráví víkend, kam se vydá na dovolenou a jaké informace o sobě bude se svými fanoušky sdílet. Je to systematická a soustředěná činnost, umocněná know-how umělé inteligence. Nepřekvapivě se tedy Aitana věnuje přesně těm činnostem, který získávají hodně pozornosti mezi mladými lidmi, a tráví čas aktivitami, které trendují.

Proto akcent na zdravý životní styl, fitness a večírky. Proto motivy adoptované orientální kultury, počítačové hry a cosplay.

Iluze potřebuje i nedokonalosti

Denim přirozeně miluje.

Kamarádka Maia je na sociálních sítích trochu zdráhavější.

Rubén Cruz dal umělému výtvoru i název. Zvolil ho chytře. Příjmení López odkazuje na všednost. Jmenuje se tak každá čtyřicátá obyvatelka Mexika a každá padesátá obyvatelka Španělska. Je to desáté nejčastější příjmení v hispánských zemích. Je dostatečně exotické, přitom je snadné se s ním identifikovat. Vlastní jméno ovšem virtuální žena zdělila po matce. Aitana je slovní hříčkou, akronymem. AI je totiž zkratkou pro umělou inteligenci.

Ne vše je však perfektní. Cruz do ženy vtělil i nedostatky. „Umělá inteligence se totiž vyžívá v naprosté dokonalosti, a ta uvěřitelná není,“ vysvětluje. Proto má Aitana pihy, ne úplně hladkou pleť v obličeji, a když se usmívá, spatříte i pár vrásek. Díky tomu vypadá mnohem lidštěji.

OBRAZEM: Modelky stvořené umělou inteligencí, které vydělávají jmění

Natolik lidsky, že už ji řada fanoušků pozvala na rande a činila jí i hodně odvážné návrhy. K jejím tajným ctitelům se počítají filmoví režiséři, herci a youtubeři. Neměli zdání o tom, že podléhají virtuální iluzi.

Barcelonská múza byla svými tvůrci rovněž obdařena přáteli. K nim se počítá další umělý výtvor, její kamarádka Maia. I ona je modelkou, jen prý poněkud plašší. Tolik se neprezentuje, její charakter se zatím tolik nerozvíjí. Je spíše digitálním křovím. Ale která žena nemá svou nenápadnou kamarádku stojící v ústraní?

Pro každou špatnost

Na silvestrovské oslavy se vydala do Vídně, ve svém statusu ji pochválila jako „magické město“.

Pokud by se dala Aitana popsat jednou větou, měla by znít: „Silná a odhodlaná žena, nezávislá ve svém jednání a velkorysá v ochotě pomáhat druhým.“ Mimo onen základní rámec však zůstává v podstatě nepopsaným listem papíru, tvárnou a plastickou osobností.

Politické názory nejspíš má, ale nehovoří o nich. Líbí se jí to, co se líbí všem. Je natolik ambivalentní a nepostižitelná, abyste s ní neměli důvod v čemkoliv nesouhlasit nebo se proti ní vymezovat. Je taková, jakou ji chcete mít.

Kamarádská, zodpovědná a zábavná natolik, že ji klidně necháte ve společnosti svých dětí. Přitom však natolik svůdná, aby vás nepřešla chuť utrácet za její akty. Jejich prezentováním na platformě Fanvue, ne nepodobné OnlyFans, si mimochodem docela slušně vydělává.

Odvážné snímky v prádle, které prezentuje jako Španělská královna pokušení, ji ovšem morálně nekompromitují jako jiné celebrity. Přitom je pořád dost „obyčejná a slušná holka“ na to, aby mohla být jednou z tváří reklamy na doplňky výživy společnosti Big.

A právě reklama je za tím vším.

Model na přání

Aitana je skvostným dílem AI.

Co dělala Aitana včera - a čím se pochlubí na sítích? Vymýšlí to celý tým The Clueless.

I když design, pokročilá práce s umělou inteligencí a správa života virtuální osobnosti na sociálních sítích vypadá jako zbytečně velká námaha, jakmile se posčítají příjmy z reklamy Aitany López, začne celá ta digitální šaráda agentury Clueless dávat hlubší smysl.

Co začalo jako nesmělý experiment, dnes přináší zisky tisíců eur měsíčně. Protože je tato velmi populární influencerka až neskutečně univerzálním nástrojem propagace produktů. Co Aitana představuje? V jejím portfoliu je zatím oblečení, prádlo, kosmetika, zdravá strava, sportovní vybavení, cestovní kanceláře a nabídky ubytování v konkrétních destinacích, sestavy herních počítačů, festivaly fantasy, noční kluby. A záběr se stále rozšiřuje, spolu s tím, jak se zvyšuje její dosah na sociálních sítích.

Nabízet masám potenciálních zákazníků může prakticky cokoliv. Rubén Cruz ji však drží při zemi, přidržuje ji u toho, co činí její umělou osobnost charakteristickou. Netratí na tom.

S už jednou vytvořenou šablonou teď dokáže vytvořit jakoukoliv modelku nebo mužský model, přesně podle zadání svých klientů. V agentuře Cluless si můžete objednat a rádi vám na poptání vyhotoví přesně takovou tvář reklamní kampaně, kterou právě poptáváte. Vybavenou „duší“, životem, který představuje na sociálních sítích, s tisícovkami sledujících fanoušků, zvyšujících dosah cílené reklamy.

Chcete kreativního mladíka, sportovce – milovníka lyžování, umělkyni? Člověka, jehož názory dokonale ztělesňují postoje vaší firmy? Stačí pár kliknutí a máte je.

Konec modelek a influencerů?

Slečna Aitana a její stvořitelé

Aitana López je prvním umělou inteligenci vytvořeným avatárem, ale v zástupu za ní už jsou desítky dalších. Stojí na čele nové zdvíhající se vlny, která může jako ničivé tsunami smést celou kulturu tradičních influencerů. Jak to?

Osvětluje to Rubén Cruz, který v minulosti spolupracoval s reálnými influencery a hvězdami sociálních sítí. Ale bylo to prý k uzoufání. „Mnoho projektů jsme museli odložit anebo nechat nedokončených kvůli okolnostem, které jsme nemohli kontrolovat. Nebylo to chybou designu, reklamy anebo vedení kampaně, ale spíše vinou jednotlivých modelek, influencerů,“ vypráví Cruz.

Místo provozu agentury trávil čas řešením manýrů rozmarných lidských celebrit a málem ho to přivedlo k bankrotu. Se svou uměle vytvořenou Aitanou už nemusí řešit výši mimosmluvních honorářů ani nepřiměřené cestovní výdaje, nepředložené chování ani trapasy v zahraničí. Překážkou při jednáních s klienty není její ego, netrpí mániemi. Je stoprocentně spolehlivá, dochvilná. Nikdy neonemocní.

Fakticky pracuje zadarmo, a soudě podle 300 tisíc sledujících na Instagramu, nasbírala je za pouhé čtyři měsíce, si nevede o nic hůře než její lidské kolegyně. Aitana se bez odmlouvání může účastnit nejrůznějších akcí a přednášek, propagovat produkty a dosahovat slušných výdělků prodejem reklamního zboží. Nežádá si za to nic. Influenceři se toho mohou právem děsit. Zatímco oni mají minulost, limity a kontroverze, umělou inteligencí vytvořené osobnosti takovými nedostatky netrpí.