Další a další důkazy. Cvičení je prospěšné, věda to potvrzuje mnoha studiemi.

Další a další důkazy. Cvičení je prospěšné, věda to potvrzuje mnoha studiemi. | foto: Getty Images

Cvičení přelstí dědičnost. Fyzická aktivita dokáže měnit chování genů

• 28
Dědičnost není vše a vůbec ne výmluva. Tělesná aktivita má totiž sílu měnit chování genů a zvládne snižovat rizika onemocnění srdce, mrtvice či cukrovky druhého typu. Unikátní studie to doložila skrz sedmiletý výzkum sedmdesáti párů identických dvojčat.

Práce Washingtonské státní univerzity vyšla z předchozích pozorování, která zjistila, že u mnohých identických dvojčat se ve stáří vyvinou různé choroby. Navzdory stejným genům. „Pokud by byly jedinou hnací silou genetika a sekvence DNA, měla by mít dvojčata tytéž nemoci,“ cituje server Science Daily biologa Michaela Skinnera, který se s týmem vydal zjistit, jaký mechanismus za rozdíly může stát.

Vycvičit vlastní geny

K ruce měli vědci sedmdesát párů identických dvojčat, vzorky jejich DNA. Data sbírali sedmkrát během sedmi let, od roku 2012 do roku 2019. Kromě toho účastníky a účastnice pokusu zpovídali ohledně životního stylu a prostředí, především však s pomocí fitness náramků sledovali jejich fyzickou aktivitu, měřili jejich index tělesné hmotnosti a obvod pasu.

Analýza výsledků prokázala, že vyšší míra fyzické aktivity – vědci ji definovali jako přinejmenším sto padesát minut cvičení týdně – se podepisuje na epigenetických změnách. Ty mění expresi genu, proces, kterým je informace uložená v genu převedená v reálně exitující buněčnou funkci nebo strukturu. Výsledek? Cvičení ovlivňuje přes padesát genů, uvádí server Phys.org.

„Zjištění odhaluje molekulární mechanismus, který spojuje fyzickou aktivitu a metabolická onemocnění,“ poznamenává ke studii, která vyšla v magazínu Scientific Reports, Skinner. „Fyzické cvičení dokáže snižovat náchylnost k obezitě, což se již samozřejmě vědělo. Nyní se však zdá, že skrz epigenetiku má cvičení vliv na mnoho buněčných typů, z nichž se mnohé podílejí na metabolických nemocech.“

Cvičení tak genům navzdory chrání před rizikem metabolického syndromu, poruše, která může vést k srdečním onemocněním, mrtvici a cukrovce druhého typu, shrnuje server Futurity.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit