Marek Hilšer s manželkou ve volebním štábu v pražském Impact Hubu. (13. ledna...

Marek Hilšer s manželkou ve volebním štábu v pražském Impact Hubu. (13. ledna 2018) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Nejefektivnější kampaň vedl Hilšer, lidé mu dali víc hlasů než celé ČSSD

  • 574
Úspěch ve volbách se dá měřit i poměrem vynaložených prostředků k získaným hlasům. Z tohoto hlediska si v prvním kole prezidentských voleb nejlépe vedl Marek Hilšer, který se i přes svou skromnou kampaň umístil pátý. A jeden hlas ho v přepočtu stál něco přes korunu.

Ještě před pár měsíci lékaře Marka Hilšera znalo jen pár zasvěcených, nakonec mu ale v prezidentských volbách poslalo hlas přes 450 tisíc lidí. To je mimochodem mnohem více, než dostaly strany ČSSD (368 tisíc) a KSČM (393 tisíc) v posledních říjnových volbách do Sněmovny. 

Hilšer měl přitom na kampaň velmi omezené prostředky, podle údajů na jeho účtu utratil pouze necelých 600 tisíc korun. Přesto nejmladší z kandidátů překvapil čtvrtým místem za Zemanem, Drahošem a Fischerem. A v přepočtu vynaložil na každý získaný hlas přibližně 1,3 koruny.

Prezidentské volby 2018

Podobný poměr vychází i u hudebníka Petra Hanniga, který vedl skutečně minimalistickou kampaň. Transparentní účet ukazuje výdaje zhruba 48 tisíc. Hannig ale dostal i málo hlasů. S více než 29 tisíci skončil předposlední. Nicméně v přepočtu to znamená, že jeden volič ho přišel o 30 haléřů „dráž“ než Hilšera.

Špatně si nevedl ani zbrojní lobbista Jiří Hynek, jehož do voleb vyslala strana Realistů. Hynek získal jednoho voliče za 6,8 korun. I Realisté, za nimiž stojí movití podnikatelé, si mohou pogratulovat ke zvyšující se efektivitě. V parlamentních volbách je totiž podle stejného výpočtu stál jeden hlas 338 korun.

Nejvíce za hlasy zaplatil Kulhánek

To bývalý šéf automobilky Škoda a hokejového svazu Vratislav Kulhánek zažil v sobotu hořkou porážku. Hlas mu hodilo pouze 24 442 voličů, což znamenalo poslední místo. Jeho volební kampaň podle údajů na transparentním účtu přitom stála přes šest milionů korun. Jeden hlas tak kandidáta obnovené strany ODA přišel na 250 korun.

To NEJ z voleb

Občanskou demokratickou alianci se pokouší vzkřísit miliardář Pavel Sehnal, který byl také nejvýraznějším sponzorem Kulhánka. Sehnalova ODA nicméně zaznamenala zlepšení ve srovnání s výsledky ve sněmovních volbách. Podle Hospodářských novin totiž její kampaň za 17 milionů přilákala pouze osm tisíc voličů. Kulhánek tak za méně peněz získal třikrát víc hlasů.

Vzhledem k mohutné kampani si nijak dobře nevedl ve volbách ani Michal Horáček. Jak uvádí na svých stránkách, do propagace vložil vlastních téměř 33 milionů. V hlasování však zůstal za očekáváním a skončil čtvrtý s 9,18 procenty odevzdaných lístků. Zisk jednoho hlasu ho v přepočtu stál zhruba 70 korun.

Expremiér Mirek Topolánek vykázal podle ČTK dary za 9,4 milionu korun. Z této částky mu na jeho transparentním účtu zůstalo přes tři a půl milionu. Jelikož ve volbách pro něj hlasovalo 221 689 voličů, v přepočtu ho jeden hlas přišel na 26 korun.

Drahoš utratil víc, Zeman je netransparentní

A jak si vedli finalisté druhého kola Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Bývalý předseda Akademie věd investoval podle transparentního účtu do kampaně přes 28 milionů. Drahoš vybral poměrně velkou částku od českých podnikatelů, ale na jeho účet přispívali i drobní dárci.

Se slušným ziskem 1 369 601 hlasů se dostal do druhého kola jako vyzyvatel obhajujícího prezidenta. Dle přepočtu na finance přilákal jednoho voliče za vynaložených 20,7 korun.

Hlasy v parlamentních volbách 2017

1 500 113 - ANO 2011

   572 948 - ODS  

   546 393 - Česká pirátská strana

   538 574 - SPD-T.Okamura

   393 100 - KSČM

   368 347 - ČSSD

   293 643 - KDU-ČSL   

   268 811 - TOP 09 

   262 157 - STAN

To jeho soupeř a vítěz prvního kola Miloš Zeman vedl (ne)kampaň. V praxi to znamenalo, že kampaň měl mohutnou, ale oficiálně za ní stálo prezidentovo okolí. Podle přiznaných nákladů utratili podporovatelé Zemana za propagaci téměř 17 milionů.

O kampaň se staral zejména spolek Přátelé Miloše Zemana v čele s kancléřem Vratislavem Mynářem. Prezidenta rovněž podpořili podnikatelé, které Zeman pomohl s obchody v Číně.

Problematická je na kampani současné hlavy státu její netransparentnost. Odkud čerpal peníze spolek Zemanových přátel, totiž zůstává skryto. Organizace Transparency International označila jeho kampaň za nejméně průhlednou. Prezident rovněž nezapočítal do kampaně své výjezdy do krajů.

Zeman získal ve volbách suverénně nejvíc hlasů, a to téměř dva miliony. Z toho, co je známo, vychází, že zisk jednoho hlasu přišel na 8,5 koruny. Z transparentního účtu pro znovuzvolení, na nějž přišlo od sponzorů více než čtyři miliony korun. Podle výpisu nebyly na nic použity.

Kolik stál jeden hlas
Kandidát Získané hlasy Poměr výdaje/hlasy (v Kč)
Miloš Zeman1 985 547 8,5
Jiří Drahoš1 369 60120,7
Pavel Fischer526 69411,4
Michal Horáček472 643 69,7
Marek Hilšer454 9491,3
Mirek Topolánek221 68926,5
Jiří Hynek63 3486,8
Petr Hannig29 228 1,6
Vratislav Kulhánek24 442  250,3

Pozn.: Výpočty jsou pouze orientační, účty kampaní nejsou dosud uzavřené. V případě Zemana a Drahoše navíc stoupnou náklady kvůli účasti ve druhém kole.


Výsledky pro vaši obec

Video