Na plakátech je pětice textů: „Když vraždili Židy, mlčel jsem..., Když vyháněli Němce, mlčel jsem..., Když mlátili Romy, mlčel jsem..., Když odmítali uprchlíky, mlčel jsem..., Když přišli pro mě, už všichni mlčeli.“
Jde o parafrázi výroku německého teologa a jednoho z nejvýraznějších protestantských odpůrců nacismu Martina Niemöllera, který v několika verzích pronesl: „Když přišli nacisté pro komunisty, mlčel jsem - nebyl jsem přece komunista. ... Když zavírali sociální demokraty, mlčel jsem - nebyl jsem přece sociální demokrat ... Když přišli pro mě, nebyl už nikdo, kdo by se mohl ozvat.“
Plakáty na budově visí od října, kdy byly vyvěšeny jako součást rozsáhlého výstavního projektu Monumentální topografie k 25. výročí založení fakulty. Nyní někdo fotografii plakátů nově umístil na Facebook, kde se rychle začala šířit s pobouřenými komentáři.
„Nesmyslná hesla si vyvěsili studenti univerzity v Ústí nad Labem. Další z důkazů, že náš vzdělávací systém je na tom opravdu špatně. Univerzity chrlí ročně stovky ‚odborníků‘ na gender, neziskový sektor či dotace, ale studentům chybí základní vědomosti a také kritické myšlení. Měli by se stydět (studenti) a jejich profesoři s nimi,“ stojí například na facebookovém profilu SPD.
Dále pisatel příspěvku uvádí, že by si akademici měli nastudovat historii, nikdo neschvaluje diskriminaci Romů a od fakulty jde o vyjádření nenávisti vůči majoritní společnosti.
Plakáty přitom nevytvořili ústečtí studenti, ale slovenská umělkyně a profesorka Ilona Neméth.
„Řada úsudků v komentářích je postavena pouze na fotografii, která byla od počátku uživatelem uvedena mylnou interpretací. Tomuto dílu se podařilo odhalit mělkou a nebezpečnou těkavost sociálních sítí,“ komentuje to děkan Fakulty umění a designu Pavel Mrkus.
„Na druhé straně se podařilo odhalit i hlubokou propast v porozumění a výkladech základních dějinných traumat, které stále ovlivňují současný bolestný stav duše střední Evropy a v jejím rámci i nelehký každodenní život obyvatel v České republice a především jejích příhraničních oblastí. V tomto ohledu dílo beze zbytku představuje současné umění v jeho nejlepší formě,“ dodal.