Pavel Ondráček a jeho partnerka zvažovali, že zámek v Peruci prodají. Nyní se...

Pavel Ondráček a jeho partnerka zvažovali, že zámek v Peruci prodají. Nyní se tam znovu pracuje. Opravuje se střecha, vyměňují okna a barví fasáda. | foto: MAFRA

Majitelka zámku v Peruci a Ústecký kraj se přou o galerii Emila Filly

  • 1
Mezi majitelkou zámku v Peruci a Ústeckým krajem se v úterý naplno rozhořel spor o Pamětní síň Emila Filly. Výstavní prostor v jižním křídle zámku je již dva roky uzavřený kvůli opravě památky. Ta měla skončit letos, majitelka ale termín posunula na neurčito kvůli větší náročnosti celé rekonstrukce.

Hejtmanství tvrdí, že majitelka odmítá prostory, na které má kraj věcné břemeno, předat.

V úterý si zástupci kraje a krajské příspěvkové organizace Galerie Benedikta Rejta, která odkaz Emila Filly spravuje, přijeli do Peruce vyzvednout klíče od pamětní síně, současně si chtěli prostory prohlédnout.

Hejtmanství přizvalo i novináře. Majitelka se ale nedostavila, ačkoliv ji k tomu kraj podle slov tiskové mluvčí vyzval.

„Chceme ještě jednou zopakovat, že bychom rádi, kdyby s námi kdokoliv, ať už právní zástupci, nebo paní majitelka, začali alespoň jakkoli komunikovat,“ uvedla na místě mluvčí kraje Lucie Dosedělová.

Za majitelku zámku Dominiku Matušovou veřejně vystupuje její partner a podnikatel Pavel Ondráček, vlastník zámku a středověké krčmy v Dětenicích. Tvrzení Ústeckého kraje o nekomunikaci odmítá.

Umělecká díla jsou vystavena v jiné galerii

„Kraj i ředitelku galerie Alici Štefančíkovou jsme několikrát informovali, že devastace zámku je mnohem rozsáhlejší, než jsme předpokládali, a že rekonstrukce nabrala zpoždění a stále pokračuje,“ podivil se Ondráček.

Emil Filla v Peruci

Světoznámý český kubistický malíř Emil Filla dostal část zámku po návratu z koncentračního tábora a zůstal tu do konce života. Jeho rodina pak darovala státu obrazy, jež tu namaloval, a veškerý nábytek s podmínkou, že budou vystaveny právě v Peruci.

„O úterním setkání jsme byli informováni, ovšem nebylo vůbec avizováno, že bychom měli síň předávat, a z časových důvodů jsme se omluvili. Vzhledem k probíhající rekonstrukci a sanačním pracím by nebyla ani prohlídka z bezpečnostních důvodů možná,“ dodal.

Pamětní síň Emila Filly se uzavřela v červnu 2016. Umělecká díla a vybavení byly odvezeny do depozitáře lounské galerie Benedikta Rejta. Obrazy byly posléze vystaveny v galerii, kde jsou k vidění dodnes.

Původně měla rekonstrukce jižního křídla skončit do letošního června a díla Emila Filly, který na zámku pobýval po návratu z koncentračního tábora, tam měla být znovu vystavena.

Ředitelka galerie zvažuje právní kroky

To ale není kvůli stále pokračující renovaci možné. Stav jižního křídla zámku, stejně jako celého komplexu, je totiž v reálu mnohem horší, než se myslelo. Podle Ondráčka kraj, respektive Galerie Benedikta Rejta jako provozovatel síně nedodržovala základní hygienické standardy.

„Odpady ze sociálního zařízení byly napojeny do sklepů z 12. století. Celá léta tam tekly splašky a je s podivem, jak nositel kultury dokáže roky ničit kulturní památku. Odčerpání obrovské hmoty není snadné, statický posudek říká, že byly narušeny základy křídla, a řešíme, co s tím,“ popsal již dříve Ondráček.

Alica Štefančíková označila tvrzení za lživá. „Poradím se s odborníky a podle toho zvážíme další kroky, ale budeme se bránit,“ řekla.

Právní kroky zvažuje i majitelka zámku. Zřejmě bude po Galerii Benedikta Rejta požadovat finanční kompenzaci za zničení těchto prostor.

Na zámek v Peruci se vrátily ukradené obrazy Emila Filly

18. května 2015