- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
VRT je ekonomický nesmysl, něco jako ta nejčernější díra. Lobují za ni jen stavitelé a Ti, kteří se na tom budou podílet a taky šotoušové (jsem jedním z nich). V takhle malé zemi by úplně stačilo, kdyby vlaky jezdily bez aktuálních bonusů, jako například čelní srážka, vykolejení nebo alespoň špinavé záchody. Hlavní tratě snesou rychlost 200km/h a to je dostatečná rychlost na tak krátké dojezdové vzdálenosti. A jestli si někdo myslí, že by případná cena jízdenky byla přijatelná, tak se hluboce mýlí. Cena by byla obdobná jako ve Francii nebo v Německu.
My ale nežijeme v malé ostrovní zemi s 10 miliony obyvatel. My žijeme ve velké zemi s 500 miliony obyvatel, která se jmenuje Evropa. Jasně, nikdo nebude budovat rychlodráhu z jedné půlky Kypru na drhuhou, tam má Váš argument smysl. VRT není projekt, který by měl smysl pro ČR samotnou, ale jen pro ČR v Evropě.
To je také jeden z důvodů, proč je třeba, aby i na vysokorychlostních tratích byly na vhodných místech stanice a propojení na už existující tratě. Aby byly přínosem i pro své okolí a neplatilo tak, že jsou jen pro Pražáky a Němce a případně pár dalších velkých měst. Tady by bylo určitě vhodné postavit stanici pod Řípem, někde poblíž Vražkova, kde se kříží lokálky na Roudnici a do dalších tří směrů. Propojení na tratě do Litoměřic a Lovosic pak může přinést výrazně rychlejší spojení i do těchto měst a jejich okolí. To už jsou tři místa poměrně blízko, kde může přinést další rozvoj a kde by nemusel být problém získat souhlas většiny lidí. Bohužel i tak budou existovat místa jako zmíněné Hrobce, kterým to opravdu asi moc nepomůže a kterým to způsobí spíše komplikace. Zastávku na hlavní trati s dobrým spojením už tam mají, zatímco na nové trati ji mít nebudou nebo bude příliš daleko. Bohužel vést na našem území tratě tak, aby byly dostatečně přímé a přitom nikomu nevadily, je prostě nemožné. Musí tak existovat postupy a je třeba zajistit potřebné zákony, aby bylo možné je postavit i přes nesouhlas některých lidí a aby tito lidé nemohli stavbu donekonečna zdržovat, pokud se prokáže, že vhodnější trasa neexistuje a pokud lidé a obce, kterým ta stavba uškodí, dostanou rozumnou kompenzaci.
Takové zastávky ale nemají u VRT smysl. Tyhle města mají být připojené na normální rychlíkové tratě, kde jezdí vlaky 160-200 km/h. VRT propojuje jen velkoměsta jako Drážďany, Prahu, Brno, Ostravu, Katowice, Norimberk, Bratislavu. Rozjíždět vlak na 350 a pak ho zas brzdit, aby na 100 km mohl 5x zastavit, nedává ekonomický smysl a nikdo s ním nebude jezdit. A ano, místní nebodou z VRT nic mít, ale vlak není teleport, někudy musí jet.
Možná by pomohla distribuce výrob a úřadů do různých lokalit a ne vše jen centralizovat. Pak si potentáti stěžují na malou mobilitu pracovní síly.
Já nevím jak koho, ale mne kategorizace do HR (human resource) dosti uráží...
Infrastruktura je jistě třeba, ALE jsem přesvědčen, že kdyby už při projektování trasy zvedli dotyční potentáti "pr*del" ze svých židlí, a šli si osobně projít terén a mluvit s lidmi, tak se kompromisní řešení nalezne. I za cenu, že by někde postavili kus zdi navíc, nebo (nejlépe) to zařízli do terénu.
Pak by se nemohlo stát, že (jako nedávno) najednou zjistí, že mají v cestě navážku starého smetiště a stavět se tam nedá ... To tam jistě nikdo nestrčil ani nos a projektovali jen z map.
Hlavní problém vidím v aroganci moci politiků a vysokých úředníků v Praze ...
Pro všechny, co napadají výhrady obcí: Jsem přesvědčen, že většina nemá žádnou nemovitost, na nějž si musela našetřit a už vůbec zkušenosti s jednáním Státu s dotčenými lidmi. A mluvím z vlastní zkušenosti.
A konstatování, že "to je dobré tak pro Pražáky" je naprosto trefné. Ostatně odsud se rekrutuje i tzv.: "centrální ministerská komise" ... z jejich "pera" je i sesouvající se D8 ve Středohoří ...
Snad by u každé dotčené vesnice mohl rychlovlak zastavovat.
To je problém s demokracií. Slyšel jsem o jedné naprosto rovné silnici na Vysočině vyprávět toto:
Měla se stavět za císaře Josefa 2. A stále se všichni místní dohadovali, kudy má vést, tak se nestavělo. Přijel císař. Vyslechl argumenty, pak pravil: přineste mi pravítko. To položil na mapu, udělal čáru: Povede tudy.
A bylo. Dnes holt nemáme císaře.
Samozřejmě, že celých 35% populace, která žije ve třech největších městech nebude využívat VRT, pouze malá část. Je iluzí, že např. potenciální doprava mezi Ostravou a Prahou, může ospravedlnit obrovské náklady. Dopravní význam pro ČR je jednoznačně mizivý.
Letiště podle vás také využijí jen lidé, co bydlí v těch městech, co letiště jsou?
Tady je největší problém v tom, že každej do všeho může kecat.
To myslíte třeba Stát, který si chce zabrat něčí pozemek?
Kalifornia ma taku silnu ekonomiku, ze ak by bola samostatny stat tak by bola G8. Pred 120 rokmi to tak nevyzeralo. A co pomohlo? Vybudovanie zeleznice z Newyorku do SanFranciska. Ked zlatokopovia odisli z San Franciska, islo vsdetko dole, kriza v 30tych rokoch vsetko prehlbila. Avsak zeleznica pomohla sa z toho dostat, rozrastli sa svetove univerzity ako Stanford, Berkley.... . To ze firmy ako Oracle, Microsoft a Google vznikli prave tam nie je nahoda. Ak sa spoji Praha a Drazdany, moze vzniknut podobny efekt.
I vynález aluminia posunul lidstvo. Že by železnice změnila něco na mentalitě Čechů?