ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Řidiči MHD v Děčíně odmítli kvůli sporu o mzdy přesčasy, dopravce ruší spoje

  • 17
V Děčíně kvůli nedostatku řidičů nevyjely některé spoje městské hromadné dopravy. Šoféři odmítli sloužit přesčasy kvůli tomu, že vedení nevyhovělo jejich požadavku na nárůst mezd o 15 procent. Kolektivní vyjednávání pokračuje.

„Jsme uprostřed kolektivního vyjednávání. Řidiči požadují navýšení mezd o 15 procent, což jsme odmítli. Oni se proto rozhodli, že nebudou sloužit přesčasy,“ uvedl předseda představenstva dopravního podniku Zdeněk Machala.

Dopravní podnik situaci řeší s vedením města. Kvůli situaci se v úterý odpoledne konala mimořádná tisková konference.

Získat peníze na navýšení mezd by město mohlo redukcí některých linek. Primátor Jiří Anděl (za ANO) řekl, že úspory bude hledat jak město, tak dopravní podnik. „Buďto navýšíme my příspěvek dopravnímu podniku, nebo bude muset hledat dopravní podnik úspory ve svém hospodaření,“ dodal.

V Děčíně nevyjely dva autobusy loni od 28. do 31. prosince, kdy podniku chyběli dva řidiči. Na Nový rok, 3. ledna a 4. ledna pak nevyjel jeden autobus. V součtu se jednalo o desítky spojů.

„Do konce týdne, kdy jsou služby plánovány, předpokládáme, že obsadíme všechno,“ řekl dnes ředitel společnosti Bohumil Bárta. Omezení jsou podle něj na páteřních linkách, kde je četnost spojů vyšší než například v koncových oblastech.

Primátor uvedl, že jde o marginální záležitost v porovnání s loňským únorem a březnem, kdy kvůli koronaviru chybělo zhruba 30 procent řidičů. Ke konci loňského roku odešlo do penze pět řidičů, sedm jich je aktuálně na nemocenské. Sloužit tak může 69 řidičů, podnik jich podle Bárty potřebuje minimálně o deset víc. Podnik se další šoféry snaží získat.

Podnik nabídl čtyři procenta

Vyjednávání by mělo skončit podepsáním kolektivní smlouvy na konci měsíce. Průměrná mzda řidičů včetně přesčasů je podle Bárty asi 37 tisíc korun, na osobní náklady vynaloží podnik cirka 80 milionů korun ročně. 

Podnik nabídl svým zaměstnancům na přelomu října a listopadu navýšení mezd o čtyři procenta. Podle primátora budou platy zřejmě navýšeny o sedm až osm procent.

Odboráři požadují zvýšení mezd nejen pro řidiče, ale také pro dělnické profese a technicko-hospodářské pracovníky (THP). „Navrhovali jsme zvýšení o 15 procent už v listopadu, kdy začaly rapidně růst ceny. Chtěli jsme se dorovnat s ostatními dopravními podniky na severu Čech. Vedení nám nabídlo čtyři procenta pro řidiče, což u nás dělá pět korun 28 haléřů,“ řekl předseda odborové organizace Jiří Vašák. 

„Navrhovali jsme 15 procent pro dělnické profese, které se nám starají o autobusy, a pět procent pro THP. Přidání požadujeme pro všechny zaměstnance,“ uvedl s tím, že vedení podniku navrhlo dělnickým profesím zvýšení o dvě až tři procenta.

Řidiči se dohodli, že si odpracují sto procent, ale přesčasy nebudou sloužit. „Upozorňovali jsme, že řidiči odcházejí. Je jich nedostatek na celém trhu. Pro nás to znamená, že po těch, kteří odešli, přebíráme přesčasy. Přesčasovou práci máme přitom ve srovnání s ostatními nejvyšší v republice,“ uvedl Vašák.

Problém s nedostatkem řidičů řešil loni v létě Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova. Při kolektivním vyjednávání se tam odboráři s vedením podniku dohodli na nárůstu hrubé měsíční mzdy o 7500 korun na 30 tisíc korun. 

„Mladý člověk za 25 tisíc korun čistého, aby jezdil soboty a neděle a vstával ve tři ráno, tak jezdit nebude,“ podotkl Vašák. „Patnáct procent je náš požadavek, ale je to číslo k jednání,“ dodal.

,