Samohybný minomet PRAM-S Armády ČR je dědictvím po zbrojní velmoci ČSSR

V poslední dekádě studené války byl v Trenčíně stvořen samohybný minomet PRAM-S, který se měl stát výzbrojí minometných baterií v sestavách praporů. Jenže ta válka mezitím skončila a PRAM-S byl vyroben pouze ve stopovém množství. Osm těchto výtečných strojů stále provozuje Armáda České republiky.
Samohybný minomet PRAM-S

Samohybný minomet PRAM-S | foto: 270862 (flickr) / CC BY-ND 2.0

Ve druhé polovině osmdesátých let zaváděla Československá lidová armáda (ČSLA) do své výzbroje tažené minomety vzor 82 PRAM-L ráže 120 mm a zároveň se počítalo s brzkým zavedením samohybných minometů vz. 85 PRAM-S stejné ráže.

Označení PRAM pramení z projektového názvu PRAporní Minomet (protože vývoj i výroba probíhaly na Slovensku, setkáme se i s označením PRÁM, které vychází ze slovenského výrazu prápor). Podle celého označení byl PRAM-L  praporní minomet lehký, i když svou ráží spadal do kategorie minometů těžkých (případně středních), a PRAM-S byl praporní minomet samohybný.

Minomety PRAM-L byly určeny jako prostředek palebné podpory motostřeleckých praporů a samohybné minomety PRAM-S měly pravděpodobně plnit stejnou funkci u tankových praporů.

Ve druhé polovině 80. let, respektive před rokem 1989 (než se začalo již částečně odzbrojovat), tvořilo hlavní pozemní bojovou sílu ČSLA deset vševojskových divizí, z toho bylo pět divizí motostřeleckých a pět divizí tankových. Hlavními součástmi motostřelecké divize byly tři motostřelecké pluky a jeden pluk tankový, naopak u tankové divize to byly - a zde zpravidla – tři pluky tankové a jeden motostřelecký. A nyní se již dostaneme k těm praporům, motostřelecký pluk tvořily tři prapory motostřelecké a jeden prapor tankový, tankový pluk tvořily tři tankové prapory (další jednotky těchto pluků, stejně jako výše u divizí, pro zjednodušení neuvádíme).

Je logické, že se jednodušší tažený minomet PRAM-L podařilo dovést do sériové výroby dříve. Vyvíjela se jen zbraň, tedy klasický minomet, ne celá vozidlová platforma i s nabíjecím zařízením. Od roku 1986 začaly nové minometné baterie s minomety PRAM-L nahrazovat u motostřeleckých praporů raketometné čety vyzbrojené dvojicí 130mm raketometů vz. 51. Tyto praporní minometné baterie měly mít ve své výzbroji šest minometů, avšak kvůli rozbíhání výroby byly do baterií vznikajících během prvního roku zařazovány zpočátku pouze minomety čtyři. K přepravě minometů PRAM-L, které disponovaly jednoduchým oddělitelným jednoosým podvozkem (v palebné pozici byl oddělen) sloužily nákladní vozy Praga V3S. Vétřiesky mohly tyto minomety tahat nebo vozit naložené na zaplachtované korbě společně s municí a částí obsluhy (velitel sedával při přesunu v kabině vedle řidiče, miřič a nabíječ pod plachtou). Do roku 1989 bylo vyrobeno 226 minometů PRAM-L, pak se výroba ukončila s očekávanou redukcí tuzemských ozbrojených sil (která nakonec přišla v míře zcela neočekávané).

Samohybný minomet PRAM-S na fotografii z doby nedávné v Armádě České republiky

Vývoj samohybného minometu PRAM-S začal koncem 70. let v podniku Konštrukta Trenčín: Tento podnik, založený roku 1953, se stal v Československu v období studené války hlavním centrem vývoje pozemní vojenské techniky. Na sklonku roku 1982 vznikly dva prototypy PRAM-S, které se v letech 1983 až 1985 podrobily důkladným zkouškám.

Až v roce 1990, tedy po sametové revoluci a do nastupující nové politicko-hospodářské situace související s rozpadem Východního bloku, ale také v době krystalizace a následného podpisu odzbrojovací Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě, vyrobily Závody ťažkého strojárstva v Dubnici nad Váhom ověřovací sérii dvanácti minometů PRAM-S. Tento tucet PRAMů tak putoval místo k bojovým jednotkám do vojenských skladů.

V Armádě ČR

Po rozdělení Československa byla vojenská technika mezi nástupnické státy dělena zpravidla v poměru 2:1, tento poměr reflektoval relativní vztah mezi počty obyvatel. Z tuctu vozidel PRAM-S ověřovací série jich osm putovalo do České republiky a čtyři zůstaly na Slovensku.

Původně stále dlely ve skladech jako záloha, ale později byly vytaženy na dvůr a usmálo se na ně sluníčko. Ten zázrak se stal navzdory radikálnímu zeštíhlování Armády České republiky. Zatímco se vypařovala jednotka za jednotkou a nepřeberné tuny vojenské techniky se loučily s aktivní službou v AČR (a občas mířily kdovíkam), tak k bojové jednotce AČR zamířilo těch osm samohybných minometů.

Dnes (březen 2018) slouží naše minomety PRAM-S u minometné baterie 72. mechanizovaného praporu, posádkou v Přáslavicích. Současné praporní minometné baterie tuzemské armády tvoří dvanáct minometů, 72. mpr má tedy netypické složení své minometné baterie: 8 ks PRAM-S a 4 ks PRAM-L.

Samohybný minomet PRAM-S, vojenská přehlídka v Praze při výročí 90 let od založení Československa

Samohybný minomet PRAM-S Ozbrojených sil Slovenské republiky

Ještě pro pořádek dodejme, že svou minometnou baterii s dvanácti minomety PRAM-L má 71. mechanizovaný prapor (71. mpr a 72. mpr spadají do sestavy 7. mechanizované brigády), 41. mechanizovaný prapor a 42. mechanizovaný prapor (41. mpr a 42. mpr spadají do sestavy 4. brigády rychlého nasazení).

Celkem tedy bojové jednotky AČR disponují osmi samohybnými minomety PRAM-S a 40 minomety PRAM-L. Pro minomety PRAM-L byla minulý rok pořízena nová vozidla Tatra 815 PRAM 8x8, která je mohou přepravovat už „pouze“ na korbě pod plachtou (jednou z výhod proti PV3S je například přeprava celé obsluhy minometu ve velké a pohodlné kabině vozidla).

Po rozdělení Československa v naší armádě skončil i eden ze dvou prototypů PRAM-S. Ten se od roku 2003 nachází ve vojenském muzeu v Lešanech, do té doby sloužil k výcviku jako střelecký trenažér.

Samohybný minomet vzor 85 PRAM-S

Platformu samohybného minometu PRAM-S představuje radikálně upravený podvozek s korbou bojového vozidla pěchoty BVP-1. Československé BVP-1 byla licenční mutace sovětského stroje BMP-1 (v originále БМП-1, Боевая Машина Пехоты). Výroba BVP-1 probíhala v letech 1970 až 1989 v Detvě (pro ČSLA a export do zemí mimo SSSR) a v Dubnici nad Váhom (pro SSSR), celkem se u nás vyrobilo více než 17 tisíc BVP-1. 

Samohybný minomet PRAM-S

Nové vozidlo PRAM-S bylo oproti klasickému BVP-1 prodlouženo, přičemž dostalo navíc jeden pár pojezdových kol (BVP-1 má na každém boku šest pojezdových kol, PRAM-S sedm). Prodloužení vozidla si vyžádalo poskytnutí dostatečného prostoru pro hlavní zbraňový systém, zásobu munice a obsluhu toho všeho (a to u původního „krátkého“ BVP-1 se ve střední části korby nacházel „podvěžový“ bojový prostor a do zadní části korby se ještě mimo jiných věcí vešlo převážené osmičlenné pěchotní družstvo).

Posádku samohybného minometu PRAM-S tvoří čtyři muži. V přední části vlevo – vedle motorového prostoru – sedí řidič. Ve střední části korby má při pravém boku své stanoviště velitel a při levém boku miřič. Až za nimi mezi uskladněnými minami operuje nabíječ.

Hlavním zbraňovým systémem vozidla je minomet ráže 120 mm, který je opatřen automatickým nabíjením zezadu (klasicky ústím hlavně nabíjený minomet v samohybném provedení by znamenalo mít alespoň částečně odkrytý bojový prostor).

Přechod z pochodové do palebné polohy trvá do jedné minuty. Při střelbě z minometu je zároveň potřeba dodržet maximální boční i podélný náklon vozidla vůči vodorovné rovině v hodnotách do 5°.

Náměr minometu je 40° až 80° a odměr 15° na obě strany. Minimální dostřel je 504 metrů a maximální 8 036 metrů. Rychlost střelby se udává následovně: za jednu minutu 18 až 20 střel (tato hodnota je nejdůležitější, protože po minutě se před padajícími minami stihne schovat i flegmatik), za pět minut 40 střel, případně za 60 minut 70 střel.

Posádka si sebou ve vozidle veze do akce 80 minometných granátů, z toho 21 v nabíjecím dopravníku, zbylých 59 pak ve dvou zásobnících situovaných po bocích zadní části bojového prostoru.

Samohybný minomet PRAM-S, minomet ráže 120 mm je nabíjený zezadu automaticky.

Sekundární zbraní PRAM-S je protiletadlový kulomet NSVT ráže 12,7 mm.

Sekundární zbraní vozidla je protiletadlový kulomet ruské výroby NSVT (v originále НСВТ, пулемёт Никитина-Соколова-Волкова танковый) ráže 12,7 mm, použitelný je samozřejmě i proti cílům pozemním. PRAM-S může nést i ruský protitankový reaktivní komplet 9K113 Konkurs se třemi řízenými střelami 9M113.

Stejně jako BMP-1 dokáže PRAM-S plavat, může operovat i v zamořeném terénu (jadernými nebo chemickými zbraněmi) a v takovém terénu může také vést palbu.

PRAM-S dosahuje bojové hmotnosti téměř 16 tun. S naftovým vodou chlazeným šestiválcem o zdvihovém objemu 15,9 l a maximálním výkonu 220 kW dokáže po silnici uhánět rychlostí 63 km/h. V terénu se pohybuje rychlostí kolem 30 km/h a na vodní hladině plave rychlostí až 7,4 km/h. Maximální úhel stoupání je 35°, šířka překonávaných zákopů 2,5 m a výška kolmé překážky 0,7 m. Průměrná spotřeba paliva se udává 92 l / 100 km, jízdní dosah na komunikaci 550 km.

Vstoupit do diskuse (103 příspěvků)

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte letadla druhé světové války?

Kvíz: Poznáte letadla druhé světové války?

Jak jste dobří ve vizuální identifikaci letadel operujících za druhé světové války si můžete vyzkoušet v tomto kvízu.

Pokochejte se snímky nejjasnějšího letošního superúplňku z celého světa

Letadlo z německého Frankfurtu zachycené za letu s pozadím Měsíce blízko...

Listopadový úplněk nastal v té fázi Měsíce, kdy byl na cestě kolem Země velice blízko. Dokonce to byl nejbližší úplněk, jaký jsme letos mohli zažít. A protože byl Měsíc v této fázi blíž než asi 360...

Trump chce nařídit letadlovým lodím návrat k parním katapultům. Už podruhé

Letadlová loď USS Gerald R. Ford proplouvá Atlantským oceánem. (26. března...

Americký prezident chce, aby námořnictvo opustilo problematické moderní technologie a vrátilo se ke starým, osvědčeným řešením. Kromě zařízení ke startům a přistání letadel mu vadí i výtahy. Změna by...

„Nejostřejší“ motoráky jezdily v USA, a to už v pravěku motorové trakce

Motorový vůz McKeen

V raném období rozvoje motorové trakce na železnici se ve Spojených státech vyráběly netradičně řešené motoráky McKeen. Na první pohled nás zaujme jejich karoserie s ostrou přídí a nápadnými kulatými...

Řidič na Hané natočil meteor, který pročísl noční oblohu. Astronomové ho pak překvapili

Uničovský bolid letěl do Maďarska, z úlomku komety velikosti pěsti nezbyde nic

Jasný meteor, známý jako bolid, protkl moravskou oblohu dnes nad ránem. Tomáši Molíkovi se jej ráno při cestě z Uničova na Olomouc podařilo zachytit kamerou za čelním sklem svého auta. „Na kameře to...

Black Friday je tady: 7 tipů na dárky, které letos stojí za to

Advertorial
Black Friday v T.S.BOHEMIA přináší velké slevy

Do konce listopadu budu mít nakoupené všechny vánoční dárky. Také jste si letos slíbili, že tentokrát proběhne prosinec v klidu a pohodě? Vlastně to není vůbec nemožné. A to nejlepší na nákupech s...

11. listopadu 2025

Digitální rádio DAB+ se v Česku rozjíždí, nouzová výstraha vás i probudí

Příjem DAB na přijímači Ruark R2 mk4

Rozhlasové vysílání prochází největší změnou za poslední desítky let, přičemž v těchto měsících rozvoj kulminuje. Některé sítě zatím nestíhají rozvoj, ke kterému se zavázaly Českému telekomunikačnímu...

11. listopadu 2025

Pilot Fiala, otec slavné herečky, byl i legionář a budoval čs. letectvo

Pilot Vlastimil Fiala

U příležitosti Dne válečných veteránů si připomeňme životní osudy Vlastimila Fialy, jednoho z našich legionářů, kteří patřili ke zbrani letecké. Po návratu z Ruska se stal i významnou personou v...

11. listopadu 2025

Meta popírá, že by stahovala porno pro trénink AI. Bylo prý pro osobní účely

ilustrační snímek

Společnost Meta provozující například Facebook nebo WhatsApp žádá o zamítnutí žaloby, podle které stahovala přes torrentové sítě tisíce videí pro dospělé. Podle žalující společnosti měla být tato...

10. listopadu 2025

Tajemná láska k alkoholu. Prochází nejen mozkem, ale i střevem, dokazují pokusy

Premium
ilustrační snímek

Sklon k nadměrné konzumaci alkoholu se odvíjí od aktivity překvapivě malého množství neuronů v různých částech mozku. Ale nečekanou roli v tom sehrávají i kvasinky sídlící v lidském střevu.

10. listopadu 2025

Chtěli byste bydlet ve vesmíru? Takto by to mohlo vypadat

Výhled z observatoře Cupola, kterou namontovali na stanici ISS

V roce 2030 by měl skončit provoz Mezinárodní vesmírné stanice a již nyní se připravuje i stroj, který ji má dopravit do atmosféry a byl vybrán prostor na Zemi, kam by mohly zbytky dopadnout....

9. listopadu 2025

Slavia slavila první titul. Před 100 lety ji od Sparty dělil jen „chlup“

Slavia slavila první titul. Před 100 lety ji od Sparty dělil jen „chlup“

Před 100 lety, 8. listopadu 1925, skončil první ročník československé fotbalové ligy. Historicky prvním mistrem se stala pražská Slavia – i když v rozhodující den vůbec nehrála.

8. listopadu 2025

„Nejostřejší“ motoráky jezdily v USA, a to už v pravěku motorové trakce

Motorový vůz McKeen

V raném období rozvoje motorové trakce na železnici se ve Spojených státech vyráběly netradičně řešené motoráky McKeen. Na první pohled nás zaujme jejich karoserie s ostrou přídí a nápadnými kulatými...

8. listopadu 2025

Řidič na Hané natočil meteor, který pročísl noční oblohu. Astronomové ho pak překvapili

Uničovský bolid letěl do Maďarska, z úlomku komety velikosti pěsti nezbyde nic

Jasný meteor, známý jako bolid, protkl moravskou oblohu dnes nad ránem. Tomáši Molíkovi se jej ráno při cestě z Uničova na Olomouc podařilo zachytit kamerou za čelním sklem svého auta. „Na kameře to...

7. listopadu 2025  16:01

Malý příbuzný T. rexe vážil jen 700 kilo. Fosilie prokázala, že opravdu žil

Skupina nanotyrannů přepadla malého T. rexe

O existenci zhruba polovičního bratrance známého postrachu křídových plání se odborníci dohadují od roku 1988. Část z nich tvrdí, že jde o samostatný druh. Jejich oponenti však považují malé fosilie...

7. listopadu 2025  9:02,  aktualizováno  9:02

Američané mění značení diamantů. Oddělí tak umělé od přírodních

Ilustrační snímek

Svět je tak trochu zahlcen v laboratoři vypěstovanými diamanty. Jejich hodnota a tím pádem i cena klesá a tak se není co divit, že se mění o pohled na ně. Americký gemologický institut (GIA) tak mění...

7. listopadu 2025

Průzkumný letoun Breguet Atlantique 2 najde ponorku i v rozbouřeném moři

Letoun Breguet Atlantique 2

Velmi zajímavý letoun, kterým uzavřeme naši „miniexkurzi“ po průzkumných strojích z letošní letecké show The Royal International Air Tattoo v anglickém Faifordu, je bezesporu francouzský Breguet...

7. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.