Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Všechny devětatřicítky. Výlet u příležitosti významného kontraktu

U příležitosti čerstvé vietnamské objednávky na nový cvičný letoun československé konstrukce L-39NG si obrazem a filmem připomeňme slávu původního Albatrosu stejného typového čísla. Ta sláva stále nevyhasla, stejně jeho motor, vždyť stovky těchto letadel jsou stále v aktivní službě.

Vietnam si hodlá pořídit rovný tucet cvičných proudových letounů typu Aero L-39NG, jehož první prototyp se poprvé odlepil z továrního letiště 22. prosince 2018. Kontrakt s vietnamským ministerstvem obrany sjednala firma Omnipol, která je strategickým partnerem Aera Vodochody. Dodání letounů je naplánováno na roky 2023 až 2024, kontrakt samozřejmě zahrnuje i přeškolení letového a neletového personálu, dále náhradní díly.

Export do Vietnamu můžeme po jeho realizaci počítat i za dobrou referenci. Letectvo Vietnamské lidové armády se řadí k těm lepším na světě. Ono na tom není nic divného, vždyť v době jeho největšího rozvoje v 60. až 70. let ho pomáhali budovat Sověti i Američané. Zatímco ti první dodávali materiální vybavení, zajišťovali ti druzí, a to především na vlastní náklady, ostrý bojový výcvik.

Aero L-39NG

Ale vraťme se do dnešního Vietnamu. Profesionalita leteckého personálu zůstává, typy bojových letounů už má modernější než z dob válečných. Z bojových letounů disponuje (2020/2021) vietnamské letectvo 42 stíhačkami Su-27/30 (+5 dvoumístných cvičných-bojových) a 34 stíhacími bombardéry Su-22.

Nás však zajímají typy cvičné. Vietnam už má dlouholeté (počítáno na dekády) zkušenosti s československými stroji Aero L-39C. A aby zde nevznikla mýlka, je třeba zdůraznit, že dnešní a vietnamskou stranou aktuálně objednaný L-39NG (kde NG znamená new generation) je zcela nové konstrukce a po původní devětatřicítce podědil pouze aerodynamickou koncepci - jinými slovy jsou si tyto stroje z externího pohledu do velké míry podobné (byť na první pohled rozeznatelné).

Aero L-39C Albatros vietnamského letectva

Vietnamské letectvo má dnes 26 kusů L-39C, které slouží u 910. výcvikového pluku. Jen pro zajímavost dodejme, že pluk dostal v 80. letech čestné jméno „Julius Fučík“. A právě k tomuto pluku by měly příštího a přespříštího roku směřovat nové L-39NG.

Už v roce 2019 si Vietnamci objednali v Rusku také dvanáct cvičných strojů Jak-130. Nakonec by tedy měli mít ve výzbroji dva typy cvičných proudových letadel. Lehčí L-39NG bude mít nižší náklady na palivo, což bude na druhou stranu například vykoupeno nižším nákladem pum (oba letouny jsou použitelné i jako lehké bojové).

Jak již bylo uvedeno, L-39NG je prakticky zcela nový typ a po širokém úkroku stranou v podobě lehkého bitevníku L-159 jde o nástupce původního cvičného typu L-39 Albatros. A tak se podívejme stručně na legendární albatrosy, především pak formou obrazovou.

Legendární Albatros

Prototyp Albatrosu se poprvé vznesl už začátkem listopadu 1968. Československo v té době bylo generálním dodavatelem cvičných proudových letadel pro státy Varšavské smlouvy (s výjimkou Polska), tento post si vydobylo předchozím neméně slavným typem L-29 Delfín. O vzniku typu L-39 Albatros a jeho verzích zde bude pojednáno velice stručně, podrobněji je téma zpracováno v článku: Hvězda československého leteckého průmyslu L-39 Albatros dosud nezapadla.

Video - unikátní záběry první sériové verze L-39C:

Sériová výroba Albatrosu, který se během času objevil v několika souběžně vyráběných verzích, běžela v letech 1971 až 1997 v celkovém počtu 2 892 kusů včetně prototypů.

První sériová verze se označovala L-39C. Na přání zahraničních zákazníků vznikla cvičná a lehká bojová verze L-39ZO, která dostala místo o dva podkřídelní závěsníky víc a měla jich tak čtyři. Následovalo vylepšení na verzi L-39ZA, která dostala navíc pod trup odnímatelné pouzdro s dvouhlavňovým 23mm kanonem. Specialitou se stalo osm jednomístných L-39V z roku 1976 určených pro vlekání vzdušných terčů KT-04.

Koncem osmdesátých let vzlétl tzv. Super Albatros, tedy lehký bojový a cvičný L-39MS. Od klasických L-39 se lišil silnějším motorem a zesílenou konstrukcí trupu, který byl navíc prodloužen. Super Albatros obdržel pro export označení L-59.

Už v novém tisíciletí realizovaly na Slovensku Letecké opravny Trenčín mírnou modernizaci šesti L-39C a stejného počtu L-39ZA z výzbroje slovenského letectva. Tak vznikly verze L-39CM a L-39ZAM.

Fotogalerie

Historie a verze letounu Aero L-39

Prototyp L-39 X-02

Na fotografii pořízené po prvním oficiálním letu L-39 zleva: Ing. Jan Vlček, Ing. Rudolf Duchoň a Ing. Karel Dlouhý

Vzdušný terč KT-04 a letoun Aero L-39V určený k jeho vlekání

Bývalá slovenská akrobatická skupina Biele Albatrosy

Video - historie výroby proudových letadel v Aeru:

Původní L-39 v aktivní službě v roce 2020

Podle shrnutí seznamu letadel jednotlivých leteckých sil světa vydávaného každoročně magazínem Flight International je v současnosti vedeno ve službě 598 letounů L-39 Albatros v letectvech 29 států. Ze cvičných proudových strojů je před ním pouze britský Hawk s 610 exempláři.

Fotogalerie

Aktuální uživatelé původního typu L-39

Aero L-39 Albatros bulharského letectva

Aero L-39 Albatros bangladéšského letectva

Letouny Aero L-39 Albatros ukrajinského letectva

Aero L-39CM Albatros slovenského letectva

Nejvíce albatrosů má stále ruské letectvo, udávaný počet je 180. V pětici na albatrosy nejbohatších je dále Sýrie s 60 kusy, Alžírsko s 55 kusy, Ukrajina se 47 kusy a Thajsko se 33 kusy. Některé zdroje udávají čísla odlišná, zpravidla nižší, což může například znamenat ponížení o stroje uskladněné. Trochu překvapí Sýrie, když si člověk vzpomene na fotografie zničených letadel na tamních letištích během posledních let.

Život v civilu

Řada albatrosů po skončení své vojenské kariéry putovala a putuje do civilu. U civilních uživatelů dnes létají v počtu bohatě převyšujícím čtvrt tisícovky kusů, většina z nich zcela očekávaně v USA. Devětatřicítky tam jsou velice žádané, a to i z titulu jediného dostupného proudového cvičného stroje druhé generace. Devětatřicítku si můžete ve Spojených státech pořídit za 200 až 300 tisíc dolarů, což určitě není pro každého. Kromě volných finančních prostředků jsou limitem i předpoklady zdravotní a hlavně se musíte do toho kokpitu vejít.

Video - akrobatická skupina Breitling s L-39 nad Prahou:

V legendárním leteckém závodě konaném každoročně v září v nevadském Renu byla dokonce pro L-39 zavedena nová kategorie, protože předtím tam proudové stroje „neznaly“. V prvních letech v nové kategorii soutěžily pouze albatrosy, dnes i další typy cvičných proudových strojů. Nic to však nemění na tom, že některý z albatrosů kategorii Jet zpravidla vyhraje. Ano, v roce 2019 zvítězil delfín, ale to stejně „zůstalo v rodině“.

Fotogalerie

Albatros při leteckém závodě v Renu
Albatros při leteckém závodě v Renu. Mnohé soutěžní Albatrosy jsou do jisté...
Albatros při leteckém závodě v Renu
Hejno albatrosů v Renu, jen to vpravo dole je TS-11 Iskra.

Letecké závody kolem pylonů v Renu v roce 2014, pohled na „výstavku“ letadel na letišti. Zdaleka všechno to samozřejmě nejsou stroje startující v soutěži, například nesoutěžní F-22 či A-10 poznáme všichni. Zajímavějším poznatkem potom je, že nejpočetnějším typem na fotografii je L-39 Albatros (ale ani všechny jeho exempláře nejsou ze startovního pole soutěže, viz minimálně akrobatická skupina ve spodní partii snímku).

Pravnučky nočních čarodějnic

Neohrožené Noční čarodějnice

Příslušnice 46. gardového nočního bombardovacího leteckého pluku hrdě přijaly...

Na závěr fotografického průřezu historie a současnosti devětatřicítek se ještě jednou vydejme do Ruska, když jich bylo do Sovětského svazu exportováno nejvíc.

Již řadu let slouží i na vojenských letadlech ženy, a to i na bojových. Dneska bychom dokonce těžko hledali letectvo, kde žádnou nemají. A neslouží pouze na stíhačkách, kde by se to pro elegantnost a mrštnost takových strojů dalo především očekávat , ale například u amerického letectva překvapí, kolik žen tam létá na „surových“ protitankových A-10 „Warthog“.

Fotogalerie

Výcvik ruských pilotek na Albatrosech

Výcvik ruských pilotek na letounech Aero L-39 Albatros

“Tak vzhůru do oblak, ale do šesti budete doma. Seřiďte si hodinky.“

“Albatros je super letadlo. Na Su-27 se moc netěším. Raději bych na Su-34 i se Světlanou.“

“Kontakt!... Teda chci říct oční kontakt.“

Pilotku ani květinou nesestřelíš.

Loučíme se s vámi z vojenské letecké školy v Krasnodaru.

  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 132 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 15 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 3 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 36 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

Do Evropy konečně přichází významný konkurent ChatGPT. AI se jménem Claude

v diskusi je 1 příspěvek

14. května 2024  15:39

Už i v Česku si budou moct uživatelé vyzkoušet generativní umělou inteligenci vyvinutou startupem...

Autor „Krtečka“ i „Řeckých bájí“ Eduard Petiška se narodil před 100 lety

v diskusi jsou 2 příspěvky

14. května 2024

Před 100 lety, 14. května 1924, se narodil spisovatel Eduard Petiška, autor Starých řeckých bájí a...

Nezneužívá někdo webkameru či mikrofon vašeho PC? Jak to zkontrolovat

v diskusi je 1 příspěvek

14. května 2024

Premium To, že webová kamera a mikrofon v počítači mohou sloužit nejen k účelům, pro které byly vytvořeny,...

Umělá inteligence od OpenAI má nový pohon. A rovnou ho dává zadarmo

v diskusi je 6 příspěvků

13. května 2024  20:34

Společnost OpenAI vůbec poprvé pořádala živé představení svých pokroků. Hlavní novinkou se stala...

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...