„Svatba“ letounu L-39NG. Ve Vodochodech se po letech opět sériově vyrábí

Po osmi letech vývoje vyvrcholila práce na letounu L-39NG. Moderní následník slavného Albatrosu vstupuje do sériové výroby prostřednictvím stroje se sériovým číslem 7005. Finálnímu spojení trupu a křídla se říká „svatba“. Devatenáct let po ukončení výroby L-159 ALCA produkuje Aero nový letoun.

L-39NG (NG jako „new generation“, pozn. red.) nese jasný rukopis konstruktéra Jana Vlčka, který stál za zrodem světově proslulých stojů L-39 Albatros. Cvičný stroj a lehký bitevník si pro svoji odolnost získal popularitu i v rozvojových zemích světa. Robustní podvozek spolu s nasávacími otvory nad křídly umožňují start a přistání i na nezpevněných či travnatých plochách, intuitivní ovládání a konstrukce, jež odpouští pilotní chyby. To vše má po Albatrosu nyní zdědit i L-39NG, ovšem za použití modernějších materiálů a při zpracování dle západních standardů.

Úplně nové letadlo

„Aerodynamiku toho letadla (L-39NG pozn. red.) se snažili zachovat stejnou, abychom těžili z výborných vlastností původního Albatrosu. Ale jeho vývoj běžel koncem 60. let a od 70. let se začal vyrábět. Tenkrát jsme byli součástí Varšavské smlouvy. Vyrábělo se podle jiných norem, z jiných materiálů, podle zvyklostí sovětské konstrukční školy. To v dnešní době prakticky nejde použít. L-39NG bylo od začátku konstruováno tak, aby splňovalo předpisy Evropské obranné agentury,“ vysvětluje šéfkonstruktér L-39NG Jaromír Lang a pokračuje: „Využíváme materiály, které jsou běžně dostupné na západních trzích, takže to znamenalo přepočítání konstrukce na nové materiály. A samozřejmě uzpůsobení té konstrukce moderním způsobům výroby. Počet dílů na tom letadle se radikálně snížil, protože nepoužíváme lisované díly, spojované nýtováním. Spoustu dílů vyrábíme frézováním z jednoho kusu.

Šéfkonstruktér letounu L-39NG Jaromír Lang před prototypem

Petr Jinda, viceprezident pro vývoj stoje L-39NG, doplňuje, že díky využití např. kompozitních materiálů je „engéčko“ o zhruba 120 kg lehčí než původní L-39, ale životnost draku vzrostla z původních 5 000 hodin na 15 000 hodin. Náběhová hrana křídel je testována na náraz tzv. dvoulibráka, tedy ptáka o váze dvou liber (0,91 kg, pozn. red.) při rychlosti 650 km/h.

Letoun L-39NG

Proudový motor Williams FJ44-4M americké výroby je pohonnou jednotkou, ověřenou léty fungování v malých obchodních letadlech. To „M“ v jeho označení však odkazuje na vojenskou verzi. „Motor má přepracovaný olejový systém a vnitřní uspořádání tím způsobem, aby dovoloval létání v celé obálce letounu, tedy akrobacii včetně letů na zádech,“ vysvětluje Jinda.

Hvězda československého leteckého průmyslu L-39 Albatros dosud nezapadla

Původní L-39 se startovala za pomoci generátoru Safír, což byl malý proudový motor. Nový stroj má elektrické startování. Díky integrovanému monitorovacího systému dokáže palubní počítač identifikovat případné závady.

Obchodní strategie Aera Vodochody do jisté míry cílí na to, že L-39NG zastane dvě funkce: Zákazníci ho budou moct využívat jako cvičný letoun, ale zároveň i jako lehký bitevník. „Engéčko“ disponuje celkem pěti závěsníky: „čtyřmi závěsníky pod křídlem, z čehož dva jsou tzv. mokré, tudíž na ně lze připevnit podvěsné nádrže o objemu 350 litrů, a jeden závěsník pod trupem,“ doplňuje Petr Jinda.

Změny zaznamenal celý palivový systém. V křídle je integrovaná nádrž. Plnění paliva je skrze centrální bod a je kontrolováno digitálně. Na palubě je nově i vyvíječ kyslíku, odpadá tedy například tlakování kyslíku před letem. L-39NG má též posilovač křidélek, snižující síly v řízení letounu.

Letoun L-39NG

14 000 součástek

8 500 metrů kabelů

17 500 kusů nýtů

31 000 hodin práce

V kabině bychom našli moderní glass kokpit. Všechny prvky jsou podle Jindry dostupné také tzv. z HOTASu (head on trottle and stick, pozn. red.), tedy pilot může vše nutné ovládat, aniž by sundával ruku z kniplu.

Podle viceprezidenta pro vývoj Jindy je nové L-39NG vrcholnou součástí moderního výcvikového systému, do kterého lze zapojit i virtuální realitu, kde kupříkladu zbraňové módy mohou být simulovány skrze head up display apod.

„Engéčková avionika je postavená na civilním, komerčním jádru a k tomu jsou přidaná některá zařízení, která to militarizují a tedy přizpůsobují vojenskému výcviku,“ vysvětluje hlavní konstruktér vojenských letadel Aero Vodochody Miloš Trnobranský.

Viktor Sotona, prezident a CEO Aera Vodochody, stojí před prototypem letounu L-39NG.

Prezident a CEO společnosti Aero Vodochody Viktor Sotona vyčísluje náklady na vývoj letounu L-39NG na necelé tři miliardy korun, které bylo nutné najít v soukromém sektoru. „Příští rok cílíme někam přes čtyři miliardy korun obratu. Věříme, že se do pěti let musíme dostat do černých čísel na tomto konkrétním typu.“ Sotona věří, že právě sériová výroba L-39NG pomůže stabilizovat společnost tak, aby se mohla později vrhnout na další projekty vývojového oddělení Aera Vodochody.

Letadla z továrny Aero šířila slávu československého letectví po světě

Společnost má nyní na nový letoun 34 objednávek. Rozpracováno je 12 strojů a na další tucet se vyrábějí díly. Mezi první zákazníky patří české Centrum leteckého výcviku LOM, Vietnam, Maďarsko či Ghana.

V červnu 2022 jsme hovořili s Jakobem Högbergem, zalétávacím pilotem strojů JAS-39 Gripen E, který měl možnost nový letoun L-39NG vyzkoušet. Na jeho adresu řekl: „Z mého pohledu je to skvělý cvičný letoun. Má dobré letové charakteristiky i výkon. Je to dobrý začátek pro přípravu na skutečné stíhací letouny.“

Magický 22. prosinec

Na hale 133 probíhá sesazení dvou částí letounu, na kterých se doposud pracovalo odděleně. Tedy trup a křídlo.

Trup prvního sériového letounu L-39NG s číslem 7005 je k příležitosti „svatby“ s křídlem ozdoben bílými mašlemi.

„Vedle vidíte vystrojovací rám. Tam se křídlo zavěsí a postupně tam probíhá instalace všech systémů křídla. V rámu křídlo visí za stejné upevňovací body, za které potom visí i v trupu. Na rámu se udělá kompletní vystrojení, oživení všech funkcí. Tedy rozchodí se mechanizace, podvozky, hydraulika, řízení, atd. Když je vše vyzkoušené, putuje křídlo na stykování s trupem,“ popisuje oddělený proces kompletace křídla a trupu před stykováním šéfkonstruktér L-39NG Jaromír Lang a popisuje následný zálet, který je pro „engéčko“ nastaven do dvou fází: „První je tzv. kalibrační let, kdy si ověříme, že je správně nastavené řízení. Uděláme si záznam některých parametrů do palubního zapisovače, provedeme detailní kalibraci na zemi a potom už letadlo vzlétá na definitivní zálet, který má stanovený program.“

Technické údaje L-39NG:

  • Posádka: 2
  • Rozpětí: 9,38 m
  • Délka: 11,7 m
  • Prázdná hmotnost: 3 200 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 5 600 až 5 800 kg
  • Maximální hmotnost paliva v integrovaných nádržích: 1 250 kg
  • Pohonná jednotka: 1× Williams International FJ44-4M
  • Tah pohonné jednotky: 16,87 kN

Výkony

  • Maximální rychlost: 780 km/h
  • Dostup: 10 670 m
  • Stoupavost: 23 m/s
  • Dolet bez přídavných palivových nádrží: 2 130 km
  • Konstrukční limit: +8/-4 g

Výzbroj

  • 5 závěsných bodů (4 pod křídly, 1 pod trupem) celková maximální hmotnost podvěsů: 1 640 kg

zdroj: aero.cz

První sériový stroj L-39NG nese výrobní číslo 7005. Stroj č. 7001 je prototyp, další dva stroje se staly obětí zátěžového testování. Číslo 7004 už je letové a následuje první sériový kus.

„Ta letadla se postupně číslovala od jedničky. Jak továrna vyráběla, dospěli jsme s L-159 až do čísla asi 6 084. Protože ale L-39NG byl v té řadě letadel úplně nový typ, tak jsme se rozhodli číselnou řadu přerušit a začít číslování „engéčka“ od 7 000,“ vysvětluje šéfkonstruktér Lang.

Vývoj L-39NG začal v roce 2014 a 22. prosince 2018 vzlétl prototyp. Tento předvánoční den se tak již tradičně má stát dalším milníkem „engéčka“. 22. prosince 2022 by měl z haly 133 vyjet „po svých“ první zkompletovaný sériový kus.

  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velký železniční KVÍZ: Máte-li dost páry, zkuste vytřít zrak Sheldonovi

v diskusi je 5 příspěvků

23. března 2024

Projeďte se aktivně historií železniční dopravy, ve světě i doma. Čekají na vás otázky rozmanité, z...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 7 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 9 příspěvků

28. března 2024

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 29 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...