OBRAZEM: Kosmodrom, odkud vzlétl nový satelit. Budete na něj koukat i vy

  0:09
Je večer, tma, teplota kolem třiceti. Dusno. Přes teleobjektiv pozoruji osvícenou raketu, která je ode mě pět kilometrů. Najednou prales ozáří prudké světlo a ozve se strašný rachot. Ariane 5 právě vynáší do vesmíru satelit Astra 3B. Koukat se na něj budete i vy.
Kosmodrom v Kourou - řídící středisko letu

Kosmodrom v Kourou - řídící středisko letu | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Takhle nějak jsem si dopředu představoval svůj zážitek z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně. Jako jediný novinář z Česka jsem byl pozván, abych mohl sledovat start rakety Ariane 5 na vlastní oči. Vše však bylo nakonec úplně jinak.

Start byl kvůli závadě na startovacím zařízení z 26. března několikrát posunut až na pátek 21. května. Poslední neúspěšný pokus o start se odehrál 9. dubna a skončil 42 sekund před zážehem. Na Technetu jsme o něm psali v tomto článku.

Start rakety Ariane 5 s Astrou 3B na palubě

Každopádně, špičkový, ale desetikilový objektiv Canon 300 mm s clonou 2,8, se kterým mě málem nepustili na palubu, zůstal nevyužit. Více v článku: Vypuštění satelitu Astra 3B odloženo. Družice přinese více HDTV kanálů i 3D.

Start rakety Ariane 5 s Astrou 3B i komunikačním satelitem COMSATNw-2 na palubě se však nakonec povedl a pravděpodobně se odehrál přesně tak, jak je popisováno výše.

Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: řídící středisko startu, na stožáru vlajka České republiky, která je taktéž členem Evropské kosmické agentury

Kosmodrom kousek od rovníku

Velkou výhodou kosmodromu v Kourou je jeho blízkost k rovníku (pět stupňů severní šířky). Díky rotaci Země a tím i takzvanému efektu praku (anglicky slingshot effect) je raketa při startu zdarma urychlena. To samozřejmě znamená výraznou úsporu paliva.

Z Kourou lze přímo létat na všechny druhy oběžných drah. Astra 3B má namířeno na geostacionární oběžnou dráhu, která se nachází 35 800 kilometrů nad rovníkem.

Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: před řídícím střediskem stojí maketa Ariane 5 v téměř životní velikosti

Kromě raket Ariane 5 z Kourou startují i menší Vegy. Kvůli výhodné poloze a neustálým potížím s Kazachstánem, kde se nalézá Bajkonur, začnou koncem roku z Kourou startovat i ruské Sojuzy. Už se pro ně staví startovací rampa a další vybavení.

Zatímco Ariane unese 10 tun, Vega pouze 1,5 tuny užitečného nákladu. Sojuzy mají nosnost 3 tuny.

Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: řídící středisko letu. Na monotorech je ještě vidět raketa Ariane 5 připravená k později zrušenému startu.

Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: řídící středisko letu. Na monotorech je ještě vidět raketa Ariane 5 připravená k později zrušenému startu. Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: řídící středisko letu. V popředí model rakety Ariane 5.

Řídící středisko letu v centru Jupiter je od vzletové rampy vzdáleno 14 kilometrů. Prostoru za sklem se příznačně říká akvárium.

.

Astra 3B satelit pro Českou republiku

3D i HDTV programy

  • výrobce: EADS Astrium
  • odběratel: SES ASTRA
  • platforma Eurostar E3000
  • umístění: 23,5 východně
  • tříosý stabilizační systém
  • počet transpondérů: 64 (60 v Ku-pásmu - 11.45 až 12.75 GHz, 4 v Ka-pásmu - 21.4 až 22 GHz)
  • rozměry: 4,5 x 3,2 x 2,8 m
  • rozteč na orbitu: 39,8 m
  • životnost satelitu: 15 let
  • hmotnost: 5,4 tuny
    Satelit Astra 3B vyrobený firmou Astrium čeká v továrně v Toulouse na transport do Jižní Ameriky

    Satelit Astra 3B vyrobený firmou Astrium čeká v továrně v Toulouse na transport do Jižní Ameriky.

    Satelit Astra 3B vyrobený firmou Astrium čeká v továrně v Toulouse na transport do Jižní Ameriky

    Satelit Astra 3B vyrobený firmou Astrium čeká v továrně v Toulouse na transport do Jižní Ameriky

  • .

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: co samolepka, to jeden úspěšný start. Řídící středisko letu.

    .

    COMSATBw-2

    komunikační satelit pro armádu

  • výrobce: EADS Astrium
  • odběratel: Německé Ministerstvo obrany
  • umístění: 63 východně
  • tříosý stabilizační systém
  • počet transpondérů: 4 pro SHF pásmo, 5 pro UHF pásmo
  • rozměry: 2,8 x 1,8 x 2,9 m
  • rozteč na orbitu: 17,2 m
  • životnost satelitu: 15 let
  • hmotnost: 2,4 tuny
  • Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: řídící středisko staru zeje prázdnotou. Start byl odložen.

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana:  řídící středisko startu je chráněno proti případné havárii. Jde vlastně o podzemní bunkr, který se uzavírá několik desítek minut před startem a otevírá až když je mise bezpečně ukončena.

    Řídící středisko startu je chráněno proti případné havárii. Jde vlastně o podzemní bunkr, který se uzavírá několik desítek minut před startem a otevírá se, až když je mise bezpečně ukončena.

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana:  řídící středisko startu, kontrolní monitor a odpočet startu

    Řídící středisko startu, kontrolní monitor a odpočet startu. Horní číslo ukazuje Koordinovaný světový čas UTC, dolní údaj je okamžitý čas odpočítávání.

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: řídící středisko startu

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: původní odpalovací rampa, ze které odstartovala první raketa Ariane. Příští rok bude zbourána.

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: dnes již nepoužívaný vchod do bunkru / řídícího střediska startu, odkud byly řízený první lety Ariane. Dnes je na vrcholku bunkru vyhlídka na novou odpalovací rampu.

    Dnes již nepoužívaný (zazděný) vchod do bunkru/řídícího střediska startu, odkud byly řízený první lety Ariane 1, 2 a 3. Dnes je na vrcholku bunkru vyhlídka na novou odpalovací rampu ELA-3.

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: původní odpalovací rampa, ze které odstartovala první raketa Ariane. Příští rok bude zbourána.

    Startovací rampa ELA-2 pro nosiče Ariane 1,2 a 3 byla již zbourána.

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: původní odpalovací rampa, ze které odstartovala první raketa Ariane. Příští rok bude zbourána.

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: Ariane 5 je vytahována z haly pro finální montáž před startem. Odtud putuje už rovnou na vzletovou rampu

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: Ariane 5 na vzletové rampě. Sloupy okolo slouží jako ochrana proti bleskům.

    .

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: stavba odpalovací rampy pro ruské rakety Sojuz

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: stavba odpalovací rampy pro ruské rakety SojuzKosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: stavba odpalovací rampy pro ruské rakety Sojuz

    Stavba základny pro Sojuzy je místo, kde se ke startovní rampě paradoxně podíváte nejblíže. První ruské rakety začnou z Kourou létat už v druhém pololetí letošního roku.

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: stavba odpalovací rampy pro ruské rakety Sojuz, kámen z kosmodromu Bajkonur

    Na stavbě odpalovací rampy pro ruské Sojuzy nesmí chybět symbolický základní kámen z kosmodromu Bajkonur. Všechny nápisy jsou zde pochopitelně v ruštině. Pracují zde převážně Rusové.

    Kosmodrom v Kourou, Francouzská Guyana: stavba odpalovací rampy pro ruské rakety Sojuz, kámen z kosmodromu Bajkonur

    Stavba odpalovací rampy pro ruské rakety Sojuz-ST.

    Firmě Canon velmi děkujeme za zapůjčení fotografického vybavení.

    Nejčtenější

    ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

    Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

    Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

    Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

    Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

    Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

    Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

    Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

    Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

    Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

    Plyn už nebude zbraní. Před 100 lety svět zakázal chemické a biologické útoky

    Dne 17. června 1925 podepsalo v Ženevě 38 států zásadní dokument – protokol o zákazu použití dusivých plynů a bakteriologických metod vedení války. Šlo o první vážný mezinárodní krok ke kontrole...

    17. června 2025

    Ruš, nebo budeš zrušen. Na Ukrajině probíhá revoluce elektronického boje

    Od našich zpravodajů na Ukrajině Je to neviditelná součást války, ale možná nejdůležitější. S masivním nasazením dronů na Ukrajině se pojí i revoluce v elektronickém boji, obě strany se neustále snaží překonat protivníkovy rušičky a...

    17. června 2025

    Příběh mého modelu: Dokončit model „Turbíka“ trvalo čtvrt století

    Soutěž

    Než něco vyhodíte, dobře si to rozmyslete. To platí i v modelařině. Tento příběh odloženého a znovu nalezeného modelu nám poslal Lukáš Ondák. Po 26 letech se vrátil ke stavbě modelu stroje Let L-410...

    17. června 2025

    Kdy sopka vybuchne znovu? Červnová erupce Etny ukázala, že stromy napovědí

    Premium

    Pozoruhodný objev: krátce před erupcí vulkánu bývá listí na okolních stromech zelenější než obvykle. Vegetace v okolí sopek se proto bude hlídat z vesmíru. Sopky jsou fascinující. Nespoutané a...

    16. června 2025

    Před sto lety vznikl tábor Artěk, pionýrská legenda na Krymu

    16. června 1925 se na Krymu otevřel první sovětský pionýrský tábor Artěk. Zdravotní zařízení pro děti nemocné tuberkulózou se postupně proměnilo v prestižní rekreační centrum mládeže, kam jezdily...

    16. června 2025

    Videochat dostává novou, ale drahou dimenzi. „Přenese“ vás do místnosti

    Nepotřebujete žádné brýle s virtuální nebo rozšířenou realitou ani sluchátka, abyste měli pocit, že člověk s nímž komunikujete, opravdu sedí na druhém konci stolu. Zařízení HP Dimension s Google Beam...

    16. června 2025

    Firma shání legendární stíhačky Phantom. Chce je používat k vypouštění družic

    Potřebujete dostat nějaký drobný náklad na nízkou oběžnou dráhu Země? Brzo se budete moci obrátit na americkou společnost Starfighters International. Chce nakoupit flotilu legendárních námořních...

    16. června 2025

    Když kus Slunce spadne na zem. Vševěd ví o kráterech po dopadu meteoritů

    Premium

    Bylo pozdní jaro, tak roku 66 500 000 př. n. l. plus minus milion let. Z ničeho nic se nad místy, kterým dnes říkáme Severní Amerika, objevila obří ohnivá koule. Dinosauři se nestačili ani ohlédnout,...

    15. června 2025

    ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

    Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

    15. června 2025  9:20

    Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

    Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

    15. června 2025

    Akční letáky
    Akční letáky

    Všechny akční letáky na jednom místě!

    Móda mezi šrapnely. Pro materiál na zákopový prsten někdy riskovali i život

    Z hlediska vojenských dějin lze o prstenech říci, že se jedná o ozdobu historicky pevně spojenou s prostředím armády. Podle řecké mytologie byl prvním nositelem prstenu bájný Prométheus a...

    14. června 2025

    Příběh mého modelu: Svítily mu oči. MiG-21 byl pro pilota překvapením

    Soutěž

    Přinášíme vám první příběh z naší letní modelářské soutěže. Modelář Aleš Růženec se s námi podělil o okolnosti vzniku svého modelu letounu MiG-21. Brzy se můžete těšit na další příspěvky čtenářů do...

    14. června 2025
    Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.