Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

STO OBJEVŮ: Trevithick a Stephenson protkali Zemi železnou pavučinou

Seriál
Koleje využívá lidstvo odpradávna, v terénu je vyjezdily různé vozy tažené zvířaty. Ale s využíváním železných kolejnic přišli až Angličané v parní éře 19. století. Seriál o nejvýznamnějších lidských objevech vydával Magazín Víkend.
První parní lokomotivu na světě postavil Richard Trevithick roku 1804.

První parní lokomotivu na světě postavil Richard Trevithick roku 1804. | foto: archiv autora

Dnes jsou světovými šampiony v železničním cestování Švýcaři: žádný jiný národ nejezdí vlakem tak rád a tak často (v průměru na každého občana šedesátkrát za rok) jako obyvatelé Helvétské konfederace. Nikde jinde na světě také nemají stoprocentně elektrifikovanou železniční síť jako v alpské zemi.

Ovšem ke kořenům kolejové dopravy se musíme vypravit do úplně jiného časoprostoru. Kolébkou železnice jsou britské ostrovy. Vlaky se tam zrodily bez elektřiny, ve věku páry před více než 200 lety.

Pro tamější důlní společnosti pracovali zkraje 19. století nezávisle na sobě dva inženýři: Richard Trevithick a o deset let mladší George Stephenson. Kromě povolání je spojovalo paradoxně ještě cosi z dětství: ani jeden z nich zrovna nevynikal ve škole. Přesto se stali oba dopravními průkopníky lidstva.

Bafající ďábel

První parní stroj schopný samostatného pohybu postavil Richard Trevithick v roce 1801. Bafající ďábel, jak samohyb nazval jeho konstruktér, jezdil ještě po silnici. Ale zřetelně naznačil ohromnou výhodu páry proti koňským povozům: jeho parní vůz v městečku Camborne dokázal vyjet i s dvanácti pasažéry na palubě prudké stoupání, v němž koně neměli šanci.

Stephensonova parní lokomotiva Rocket

Vynálezce si nechal vysokotlaký parní stroj patentovat a už v roce 1804 představil první funkční lokomotivu v dějinách lidstva, kterou poslal na koleje. Nezvládal však už vývoj sám financovat, a tak svůj patent prodal. Nový majitel, ocelářský magnát Samuel Homfray, ihned vsadil 500 guinejí na to, že parní stroj odveze deset tun železné rudy po kolejích dlouhých šestnáct kilometrů.

100 divů světa

Jeho nevěřící konkurent Richard Crawshay sázku prohrál. Musel platit. Trevithickův stroj se ukázal jako naprosto spolehlivý parní sluha - vedle deseti tun nákladu odvezla mašina během sázky 21. února 1804 navrch ještě pět vagonů a sedmdesát lidí. Parní divadlo trvalo čtyři hodiny, průměrná rychlost prvního vlaku se rovnala rychlosti chůze: pouhé čtyři kilometry v hodině.

Železnice byla na světě. Pomalá, neveřejná, avšak funkční. Teprve za dalších více než dvacet let se parní dráha posunula k hromadné osobní dopravě.

První veřejná trať

Byla to zásluha George Stephensona, který je považován za skutečného otce železnic, jak je známe dnes. To díky němu se začaly stavět pořádně tratě. To on přišel s montováním kolejnic na pražce namísto prostého pokládání do terénu. To jemu vděčíme za bytelné železné kolejnice namísto praskajících litinových.

Lidé se přišli podívat na výbuch. Tak vznikala v roce 1825 železnice

A „zdědili“ jsme po něm vlastně i dnešní klasický rozchod kolejí 1 435 mm, ačkoli zprvu prosazoval 1 422 mm.

První veřejnou železnici pro osobní dopravu přitom postavil navzdory nepřízni politiků. Britský parlament opakovaně zamítal jeho plány, místo toho preferoval na trase mezi městy Stockton a Darlington vodní kanál.

Tři otazníky

  • ČESKÁ STOPA? První parní vlak přijel na naše území z Vídně do Břeclavi 6. června 1839.
  • SOUČASNOST? Na světě je 1 370 000 kilometrů železnic, z toho zdaleka nejvíc - 275 000 kilometrů - v Severní Americe. Například Čína má 75 000 kilometrů a Česko 9 632 kilometrů.
  • BUDOUCNOST? Bude to „obyčejný“ rychlovlak (desetitisíce kilometrů tratí s tempem přes 200 km/h), magnetická levitace („vlaky“ se vznášejí nad tratí tempem až 431 km/h, jediná komerční dráha v Šanghaji měří třicet km), či „supermetro“ hyperloop (podle vizionáře Elona Muska)?

Všechny úvahy o vodní cestě padly s datem 27. září 1825: onoho dne vyslal Stephenson na trať první osobní vlak. Lokomotiva pojmenovaná Active úspěšně odvezla po trase dlouhé čtyřicet kilometrů mezi Stocktonem a Darlingtonem 90 tun vážící soupravu s nákladem uhlí, mouky, pošty a se 450 pasažéry navrch (!) za tři hodiny.

Vlak chvílemi dosahoval rychlosti až 20 kilometrů v hodině. A to už bylo daleko víc, než je rychlost chůze. Onoho dne se skutečně zrodila osobní železniční doprava.

Když pak v říjnu roku 1829 Stephensonova legendární lokomotiva Rocket dosáhla během soutěže na trati Manchester - Liverpool na svou dobu závratné rychlosti 48 kilometrů v hodině se zátěží třináct tun (bez vagonů se dokázala později rozparádit dokonce až na 56 kilometrů za hodinu), jako by zazněl „startovní výstřel“ k masovému budování železnic prakticky po celém světě.

Ocelové pavučiny záhy ovinuly zeměkouli.

Autor:
  • Nejčtenější

Sověti neuměli zkonstruovat těžký tank. Pomohl jim až německý inženýr

v diskusi je 51 příspěvků

19. května 2024

Když je řeč o sovětských těžkých tancích, výčet zpravidla začíná pětivěžovým typem T-35. Jenže...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Panasonic překvapil, jeden opuštěný operační systém nahradily dva nové

v diskusi je 15 příspěvků

17. května 2024

Düsseldorf (Od zpravodaje Technet.cz) Když odhlédneme od kvality zobrazovacího panelu a obvodů zpracovávajících obraz, je operační systém...

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Kennedy ho vybral jako prvního černocha. Do vesmíru letěl až teď, v 90 letech

v diskusi je 16 příspěvků

21. května 2024  7:42

Do vesmíru ho vybral jako prvního černošského adepta už prezident John Kennedy. Na svůj let ale...

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Umělá inteligence Microsoftu má výpadek. Firmě nefunguje ani vyhledávač

v diskusi jsou 2 příspěvky

23. května 2024  15:56

Nasazení umělé inteligence úzce souvisí s internetovou dostupností. A právě nyní se ukazuje tato...

Bezpečné přihlašování je důležité. Vyzkoušet můžete tři známé aplikace

v diskusi jsou 3 příspěvky

23. května 2024

V dnešním digitálním světě se již téměř neobejdeme bez systému umožňujícího prokázat se...

Paleontolog: Dinosauři byli chytří jako opice. Stavěli pasti, předávali si kulturu

v diskusi jsou 2 příspěvky

23. května 2024

Premium Paleontolog Štěpán Pícha je odborným garantem Dinosauria Museum Prague. Plochu o velikosti menšího...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...