Čtvrtek 28. května 2020, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 28. května 2020 Vilém

Na letišti v Praze dosedá A320, začíná mu hořet motor. Tady vyzkouší vše

aktualizováno 
Kanadský simulátor složený ze 40 počítačů dokáže ve 3D simulovat provoz za jakýchkoli meteorologických podmínek na různých letištích světa. Uživatelé si na něm mohou vyzkoušet i krizové situace od požáru po teroristický útok.

Na dráhu 06/24 Letiště Václav Havla přistává ve směru od slánské rychlostní silnice R7 Airbus A320. Krátce po dosednutí mu začíná hořet levý motor. Řídící na věži má práci. Rychlé povely, po chvilce na dráhu vjíždí hasiči, oheň stihnou uhasit dřív, než se dostane do letadla, ostatní letadla jsou informována a udržována v bezpečné vzdálenosti. Řídící si oddychne, svůj úkol zvládl na výbornou.

Vítejte v jednom z nejlepších 3D simulátorů pro výcvik věžních řídících letového provozu na světě. Mají ho v Letecké škole Řízení letového provozu České republiky v pražské Ruzyni.

Jako na skutečné věži

V simulátoru je všechno jako doopravdy. V místnosti bez oken o rozměrech zhruba deset krát deset metrů vidíme do kruhu uspořádaný stůl a židle řídících přesně tak jako na skutečné věži, vzdálené jen pár set metrů odsud. Také všechny systémy jsou stejné jako v živém provozu na věži. Stejný hardware, stejný software, jen data o pozicích letadel či počasí sem posílá čtyřicítka počítačů podle navolených parametrů.

Administrátorem 3D věžního simulátoru pro výcvik věžních řídících letového...

Administrátorem 3D věžního simulátoru pro výcvik věžních řídících letového provozu v pražské Ruzyni je ing. Petr Dvořák.

Fascinující je virtuální panoramatický 360° výhled na plochu letiště a přistávací a pojezdové dráhy. „Vidíte přesně to samé, co řídící na věži v Ruzyni,“ říká administrátor simulátoru Petr Dvořák, když nás uvede do místnosti. Okna věže představuje projekční plocha umístěná od podlahy ke stropu a kolem dokola celé hlavní místnosti simulátoru.

Na uvítanou nám simulátor předvede start A380 Emirates (včetně velmi realistického zvuku), krátce nato nastane situace popsaná shora. Zatímco hasiči a záchranáři se věnují A320, po ploše letiště pojíždí další stroje, a protože je momentálně nikdo neřídí (dostalo se nám výsady mít simulátor půl hodiny jen pro sebe), nahromadí se na taxiway jako Cimrmanovi horníci v dole. „Pardon,“ přiskočí s úsměvem Petr Dvořák k řídícímu pultu a uvede vše do pořádku. „Každá exkurze tu končí letištěm v ohni a hromadou popadaných letadel,“ směje se.

„Primárně je náš simulátor určen pro to, aby na něm cvičili řídící nebo budoucí řídící pro Prahu, ale umí i jiná letiště,“ vysvětluje. Cvičí se tu jak budoucí řídící letového provozu (žáci), tak již aktivní řídící. „Jednou za rok musí všichni projít udržovacím výcvikem,“ říká náš průvodce. Při něm jim nasimulují všechny možné situace, které mohou při leteckém provozu nastat. Nouzové situace, hustý provoz, špatná dohlednost, požár, dokonce teroristický útok.

„Řídící musí být připraveni na všechno, a protože naštěstí řadu situací ve své aktivní službě nezažijí, musí projít jednou za rok udržovacím výcvikem,“ říká Petr Dvořák a pro naše pobavení zapíná mód pro bouřku. Nebe začne na plochu před virtuálním 360° oknem metat blesky i s hromobitím a bičovat dráhu pruhy deště. „Nebo raději mlhu?“ nadhodí Petr Dvořák řečnickou otázku a odpoví si navolením příslušného módu. Blesky zmizí a rázem nevidíme nic, jen husté mléko všude kolem.

Mimochodem, ruzyňské letiště patří mezi ta světová mezinárodní letiště, kde lze ale přistát i za takovýchto podmínek. Disponuje totiž naváděcím systémem, jenž umožňuje dříve nemyslitelné – bezpečně přistát s letadlem plným cestujících při téměř nulové dohlednosti.

Kdo povolí vašemu letadlu start

Na věži, a tedy logicky i zde na simulátoru, provoz zabezpečuje čtveřice řídících plus jeden muž či žena jako záloha a supervize.

Výcvik věžních řídících letového provozu v pražské Ruzyni na 3D simulátoru.

Výcvik věžních řídících letového provozu v pražské Ruzyni na 3D simulátoru.

Až tedy příště poletíte na pracovní cestu nebo na dovolenou, můžete si představit, že zatímco vás letušky školí, jak si zapnout pásy a co dělat, kdyby letadlo hodlalo přistát jinde než na letišti, posádka zrovna komunikuje s řídícími na věži letiště, z něhož právě odlétáte.

Až tedy zaslechnete, že vaše letadlo nahodilo motory, museli k tomu piloti dostat povolení z věže. Dává ho tzv. Clearance Delivery Dispatcher (CDD), tedy člověk, který sedí na věži na prvním křesle zprava. Ten s ohledem na předpokládaný odlet letadla podle letového plánu dává letadlu letové povolení a také povolení ke spuštění motorů.

Po nahození motorů CDD (zvaný Delivery) předá letadlo na pracoviště Ground (Ground Executive Controller – GEC), tedy pozemnímu řídícímu. Ten řídí letadla pojezdových drahách (taxiways) až k tzv. vyčkávacímu místu, kde letadlo čeká na povolení k vjetí na vzletovou a přistávací dráhu (runway, neboli ranvej) a startu.

Na vyčkávacím místě pozemní řídící předá stroj věžnímu řídícímu (Tower Executive Controller – TEC), jemuž se slangově říká věžka či věžník. Ten má na starost prostor vzletových a přistávacích drah a letadel ve vzduchu v těsném okolí letiště, tzv. řízený okrsek (Control zone – CTR). Právě jeho pokyn předchází tomu, čeho se někteří cestující děsí a jiní se téhož nemohou dočkat – onomu vzrušujícímu zatlačení do sedadel, když kapitán letadla dá plný plyn a vy víte, že už není cesty zpátky, protože za několik sekund se vznesete do vzduchu vstříc dalšímu dobrodružství s názvem Let tělesem těžším vzduchu...

Ve stejném pořadí, jen v opačném gardu, si vaše letadlo po několika desítkách minut či hodinách letu budou předávat řídící na věži letiště, na něž vás má posádka za úkol bezpečně a rychle dopravit. (Nutno podotknout, že na některých menších letištích nebo v případě malého provozu může být počet řídících na věži i menší.)

Letecká škola ŘLP ČR

(CANI - Czech Air Navigation Institute)

se řadí mezi světovou špičku v poskytování výcviku pro letecký personál.
CANI zajišťuje výcvik řídících letového provozu (ATCO) a specialistů technických systémů (ATSEP) včetně jazykových a specializovaných kurzů pro klienty z ČR i ze zahraničí.
Je součástí státního podniku Řízení letového provozu České republiky, sídlí naproti Terminálu 3 Letiště Praha.
Nabízí také služby kalibrační letky pro kalibraci pozemních navigačních zařízení.

Aby se tak dělo vždy spořádaně a především bezpečně, musí být věžní řídící dokonale připraveni. A od toho je tu Letecká škola ŘLP. Uchazeči o práci řídícího nejprve absolvují dvouleté studium právě na Letecké škole, a když ho úspěšně – včetně řady hodin na 3D simulátoru - absolvují, jednou ročně si nácvik na simulátoru zopakují. Nacvičují tu všechny již zmíněné pozice a kromě nich rovněž práci tzv. asistenta (Tower Planning Controller – TPC). Jeho hlavním úkolem je vše koordinovat, v případě potřeby komunikovat se sousedními sektory, s hasiči, na starost má také auta na ploše, ptáčníky apod. Na věži je s nimi ještě pátý člověk – supervizor (Senior Contoller – SC). Tedy záloha na pomoc a prostřídání v případě potřeby.

Všichni věžní řídící mají stejnou kvalifikaci – Approach/Tower (APP/TWR Praha), takže se na pozicích na věži střídají. Slouží nejen přímo na věži, ale i v národním integrovaném středisku řízení letového provozu v Jenči u Prahy (IATCC) na pozici Approach (APP), kde mají na starost letadla od převzetí z oblasti (ACC) do okamžiku, než si je převezmou řídící na věži (TWR) – o tom ale zase jindy.

3D simulátor za 30 milionů

3D TWR simulátor v Praze postavila kanadská firma Adacel, která v oboru patří ke světové špičce. Cena? Také špičková - přes 30 milionů korun, se započtením dodatečných integrací systémů skoro dvojnásobek.

3D TWR simulátor

3D TWR simulátor je založený na produktu MaxSim od kanadské firmy Adacel. Vedle hlavního 360° dómu nabízí pro výcvik věžních řídících také dvě menší pracoviště s omezeným výhledem z věže.

Celý systém je složený z cca 40 počítačů a 20 serverů na různých hardwarových i softwarových platformách, zapojených do oddělené počítačové sítě.

Kromě 3D TWR simulátoru má Letecká škola k dispozici také další simulátory pro výcvik řídících letového provozu:

- CANI SIM – simulátor pro výcvik oblastní, přibližovací a letištní (2D) služby řízení (10 zdvojených pozic),

- ROSE – simulátor pro oblastní a přibližovací službu řízení (5 zdvojených pozic),

- PAR – simulátor přesného přistávacího radaru – Precision Approach Radar (2 pozice).

Ruzyňský věžní 3D simulátor má integrovány živé systémy z ruzyňské věže a dalších systémů, takže řídící mají k dispozici přesně to, co v reálném provozu – přehledový radar, pozemní radar, informace o aktuálním počasí, ovládání světel na letišti, letové proužky (tzv. stripy) a samozřejmě systém pro hlasovou komunikaci s piloty a koordinaci. To je nezbytné pro výcvik. „K dispozici je také standardní nativní zobrazení, které se používá pro komerční výcviky,“ popisuje Petr Dvořák. Nasimulovat zde mohou cokoli. Den, noc, slunečno, bouři, sněhovou vánici, mlhu. „Vždy podle fáze výcviku, ve které se frekventanti právě nacházejí.“

Řídící na skutečné věži v reálném provozu komunikují s piloty. Výcvik na 3D simulátoru musí probíhat i v tomto směru realisticky. Ke komunikaci cvičeným řídícím slouží tzv. pseudopiloti. To jsou lidé, kteří sedí ve vedlejší místnosti, komunikují s řídícími a ovládají letadla. „Obvykle to nejsou skuteční piloti, ale třeba neúspěšní studenti na pozicí řídící letového provozu. Takže ovládají frazeologii a mohou pracovat v letectví, byť na jiné pozici, než kterou si vysnili,“ vysvětluje Dvořák.

Ve střední a východní Evropě je pražská letecká škola jedna z mála, kdo má takové zařízení k dispozici. Obdobné simulátory mají například v Německu, Švýcarsku nebo Rakousku. „Umíme připravit pro výcvik i nová cizí letiště. Flexibilitou jsme tedy poměrně bezkonkurenční,“ dodává Dvořák.

Článek vznikl pro Flying Revue a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor: pro iDNES.cz

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Statistik: V Česku epidemie nebyla a není. Proto nevíme, kdy „skončí“

Jak probíhalo šíření nákazy virem SARS-CoV-2, zatím zcela přesně zmapováno není. V každém případě však slovo epidemie...

Počasí zhatilo první pokus o let soukromé lodi firmy SpaceX s posádkou

Mezinárodní vesmírná stanice očekávala přílet dvou astronautů, které k ní měla ve čtvrtek dopravit soukromá loď Crew...

Renovovaná Slovenská strela se po šedesáti letech vrátila na koleje

Šedesát let nejel unikátní železniční motorový vůz Slovenská strela po kolejích. Stalo se tak až v pondělí 25. května....

Až ráno si všimli, že ve vlaku chybí prezident. Přes noc vypadl z okna

Před 100 lety, 23. května 1920, vypadl francouzský prezident Paul Deschanel za jízdy z okna svého vlaku. Bizarní nehodu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Microsoft rozsekal Office na kousky a dal je na web jako „tekuté komponenty“

Microsoft ukázal nový koncept, jak budou fungovat jednotlivé části Office na webu s novou filozofií. Využívá k tomu...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Přehlédli čtyřmotorové letadlo. Stačila k tomu záměna jednoho písmene

Z výzkumného letu nad Pacifikem se na základnu Moffet Field v Kalifornii vrací Convair 990 patřící NASA. Při kontaktu s...

Karavany, dodávky i elektromobil. Stroje, které vozily astronauty k rampám

Při letech do vesmíru se právem upírá pozornost na rakety, lodě a jejich náklad. Opomíjeno by ale nemělo být ani...

Rekordní aero pro přelet Atlantiku bylo modifikováno na dopravní pro ČSA

Svého času dva naši armádní letci plánovali přelet Atlantiku, realizovat odvážný nápad jim však nebylo dopřáno. V...

Německý hospodářský zázrak ztělesňovala i legendární lokomotiva V 200

Symbolem německého hospodářského zázraku, tedy hospodářského rozvoje Západního Německa po druhé světové válce, se stal...

Najdete na iDNES.cz