Kladivo a šroubovák nestačí. Jak se opravuje rypadlo na těžbu uhlí

  20:20aktualizováno  20:20
V severočeském lomu Vršany probíhá oprava velkorypadla KU 800. Jde o pravidelnou půlroční revizi. Před čtyřmi roky stejný stroj prošel generální opravou, aby sloužil až do roku 2030.

Když mezi roky 2010 a 2011 opravovali velkorypadlo KU 800, trvalo to čtyři měsíce a stálo to 110 milionů korun. Byla to generální oprava, při které se vyměnil nakládací a předávací výložník. Rypadlo tehdy také nově dostalo převodové skříně zdvihu a výsuvu, strojírny rovněž opravily hydrauliku kráčení včetně výměny hydraulických válců.

Lom Vršany

Vršany jsou nejmladším hnědouhelným lomem v Mostecké pánvi. Je dlouhý 7 a široký 4,5 kilometru. Rozloha 30 kilometrů čtverečních je srovnatelná se 477 strahovskými stadiony. Stáří zdejšího uhlí se pohybuje v rozmezí 20 až 25 milionů let.

Každý stroj musí procházet také pravidelnou kontrolou, aby se odhalily zjevné i skryté vady a vyměnily se opotřebované součásti a náplně.

„Máme tu půlroční revizi, která trvá deset a půl dne,“ uvádí Jaroslav Fousek, vedoucí řidič stroje. Během ní se musí zkontrolovat a případně vyměnit korečky, otěrové plechy, kužely a prstence kolesa, pásy. Také se opravují trhliny, převodovka, mění se olejové náplně a provádí se mnoho dalších úkonů, aby stroj mohl sloužit dobře desítky let.

A protože se pohybujeme ve velkých rozměrech, tak náhradní díly vozí na místo nákladní auta a opraváři se neobejdou bez jeřábů.

Rypadlo těžké jako 131 boeingů

Za označením KU800 se skrývá obrovský kolos kolesového skrývkového rypadla s výkonem 2 500 metrů krychlových zeminy za hodinu.

„Délka stroje v ose je přes 170 metrů, výška 52 metrů. Koleso rypadla má průměr 13 metrů a je osazené 15 korečky o obsahu 1 300 litrů. S ohledem na obrovskou hmotnost, která se pohybuje okolo 4 400 tun, což odpovídá třeba 131 letadlům typu Boeing 737, je i pohyb impozantní. Mašina se nadzvedne na ližinách a za minutu udělá krok tři metry dlouhý,“ píše se v popisu stroje.

Fotogalerie

Samotné uhlí pak těží rypadlo KU300. Rypadlo KU800 je součástí velkého technologického celku, který kromě něj tvoří ještě systém dálkových pasových dopravníků a zakladač typu ZP 6600. Ten v místech, kde již byla ukončena těžba, zakládá výsypku povrchového lomu.

Jak se těží

Poté, co se kolos přesune pomocí svého housenicového (pásového) podvozku na místo těžby, roztočí se obří koleso a pomocí korečků začne odebírat horninu. Vytěžený obsah je vysypán na gumový kolesový dopravní pás a odváděn do střední části, kde mohou být větší kusy rozdrceny pomocí drtiče. To aby neničily dopravníky. Následně je prostřednictvím dalších dopravníků vše vytěžené odváděno do poslední části s výsypkou, odkud se dopravuje důlní pásovou dopravou na skládku.

Těžbu obstarává koleso s korečky. To jsou jsou jakési lžíce, které odebírají zeminu a vysypávají ji na kolesový pás, který ji odvádí do střední části stroje. Korečky mohou být různé podle druhu horniny, která se těží. Pokud je například abrazivní s obsahem křemičitých písků, pak mají korečky zuby s výměnnými korunkami. Ty jsou vyráběny jako odlitky z manganové oceli. Pokud je hornina jílovitá, pak se používají korečky s rohovými břity.

Koleso s korečky je uloženo na otočném rameni označovaném jako kolesový výložník.

Koleso má určitou volnost pohybu v horizontálním i vertikálním směru. Nejdříve odebírá masu podélně a následně se posune na další úroveň. Postupným odebíráním jednotlivých třísek a lávek se odtěžuje blok horniny před rypadlem.

Koleso a kolesový pás nese rameno označované jako kolesový výložník. To umožňuje pohyb celé přední části ve svislém směru. Otáčivý pohyb do stran je naopak zajištěn střední částí, kde je tzv. kulová dráha.

Nad střední částí je strojovna a protizávaží kolesového výložníku. Přes drtič ve střední části se sype hornina na spojovací most s dopravním pásem, který končí u zadního podpěrného vozu s výsypkou.

Podívejte se na KU 800 v akci:

Autor:

Nejčtenější

Na Měsíci je život. Pochází ze Země, zanesla jej tam izraelská havárie

Na Měsíci je nyní tisíce želvušek (Milnesium tardigradum), které přežijí...

Člověk na Měsíc nevkročil od roku 1972. Přesto lze říci, že na něm je pozemský život. Izraelská sonda Berešit totiž na...

Družici se marně snažili dostat pod kontrolu. Jaderný reaktor zasáhl Kanadu

Druhý největší nalezený díl Kosmosu 954 na zamrzlém Velkém Otročím jezeře....

Co se stane, když satelit s jaderným reaktorem na palubě spadne na Zem? O tom se mohli nejlépe přesvědčit Kanaďané v...

Byl mocný a vlivný. Poprvé můžete vidět, jak se v Evropě zatýká diktátor

Zadržení Slobodana Miloševiče

Když přistáli v Bosně, Milošević si demonstrativně utřel kapesníkem boty, jakoby mu je tento stát zamazal něčím...

Na prahu objevu. Hledali středověký příkop, narazili na neznámé podzemí

Nejen na svatého Jiří vylézají hadi a štíři. Na snímku odhalený průhled do...

Mohla to být jen zavezená díra nebo bezcenné zbytky pobořeného zdiva. Na místě georadarem nalezené anomálie se však...

První test v ČR: Sennheiser Ambeo je soundbar z kategorie zázraků

Sennheiser Ambeo

Třináct reproduktorů, třináct zesilovačů, roky vývoje algoritmů a obvodů pro zpracování prostorového zvuku, reprodukce...

Další z rubriky

Cestující už do nich nesmí. Jak se z dopravních letadel stávají nákladní

Cargo letoun Airbusu A300-600F

Poslední cesta mnohých dopravních letadel, která jsou z nejrůznějších důvodů pro dopravu cestujících již nevýhodná,...

Dálnice i sídliště. Klíčové stavby komunismu budovaly americké stroje

Rok 2012. V Praze se za 19 miliard korun protahuje linka metra A z Dejvic do...

V komunistickém Československu to byl takový „malý“ zázrak. V zemi, kde byl i obyčejný toaletní papír nedostatkovým...

Zemřel legendární tvůrce papírových vystřihovánek Richard Vyškovský

Architekt a tvůrce legendárních papírových vystřihovánek Richard Vyškovský

S jeho papírovými modely vyrůstaly celé generace českých dětí a některým záliba v nich vydržela až do dospělosti....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz