Regionova a další přestavby motoráku, který se tak trochu přemnožil

  • 33
Mnozí na něho nadávali, on však na to nedbal a dřel, co mu síly stačily. Mluvíme o motoráku řady 810, původně značeného M152.0, který vedle neutrálních získal i přezdívky nelichotivé, jako například Šukafon nebo Plevel. Poté, co přišla nová doba, kdy host začal vyhazovat vrchního, začaly se tyto motoráky rekonstruovat na nové typy. Podívejme se na ně.

Výroba dvounápravových motorových vozů řady M152.0 pro ČSD běžela v letech 1975 až 1978 a v druhé vlně ještě v letech 1981 až 1984. Celkem jich Vagónka Studénka vyrobila pro tohoto železničního dopravce 678 kusů, čímž se stal v jeho historii nejpočetnějším trakčním vozidlem. Od roku 1988, kdy ČSD zavedly novou metodiku značení svých železničních vozidel, se z řady M152.0 stala řada 810.

Původně se počítalo, že M152.0 nahradí na lokálních tratích zasloužilé Hurvínky M131.1. Ale po ukončení projektu velkého čtyřnápravového motoráku M475.0, plánovaného k nasazení na hlavních neelektrifikovaných tratích, bylo rozhodnuto, že nový malý motorák vezme práci i za něj. A to vysvětluje ty jeho velké počty.

Motorový vůz řady M 152.0 na veletrhu v Lipsku v roce 1982

Při návrhu pohonného ústrojí motorového vozu M152.0 konstruktéři vycházeli z autobusu Karosa ŠM 11. Použili kapalinou chlazený vznětový čtyřdobý šestiválec Liaz ML 634 a upravenou (bez zpátečky) hydromechanickou automatickou převodovku Praga 2 M 70. Navíc přibyla mimo jiné především reverzační převodovka, bez které by měl vůz prakticky jen poloviční užitnou hodnotu. A tento příbuzenský vztah přinesl také jednu z neutrálních přezdívek M152.0/810, a to autobus.

Motorový vůz řady M152.0 (legenda: 1 – motor, 2 – hydromechanická převodovka, 3 – nápravová převodovka reverzační, 4 – vodní chladič, 5 – topný agregát)

Československé motoráky obsadily v 80. letech maďarské lokálky

Sám o sobě motorák špatný nebyl, ale museli v něm jezdit lidi, a tak některé nectnosti zkrátka vyplouvaly na povrch. Tvrdé sedačky s koženkovým potahem tlačily a v létě se na ně spoře oděný jedinec až lepil. A v létě také vadila omezená otevíratelnost oken a z toho vyplývající špatné odvětrávání.

Éra přestaveb motoráků řady 810, jejichž cílem bylo zvýšení jejich užitné hodnoty, začala v polovině devadesátých let, a to v obou nově vzniklých nástupnických republikách. Některé přestavbou vzniklé nové řady vznikly pouze v prototypech, jiné naopak v objemech nezanedbatelných. A nejsou to pouze nové řady motorových vozů, ale přicházely i tzv. motorové jednotky (jednotku v těchto případech tvoří motorový vůz + řídící vůz, nebo motorový vůz + vložený vůz + motorový vůz).

Přestavby realizované v České republice

Motorový vůz 809

Chronologicky řazený výčet musíme začít řadou 809, těchto motoráků vzniklo v Moravskoslezské vagónce v letech 1994 až 1997 celkem 28 kusů. Zde se ještě nejednalo o program primárně modernizační, ale o úpravu motoráku pro provoz s jednočlennou obsluhou na nejméně vytížených lokálních tratích. Šlo tedy o snížení nákladů na provoz. Strojvedoucí kromě řízení motoráku dostal za úkol i prodej a kontrolu jízdenek.

Motorový vůz řady 809

Přestavba 810 na 809 spočívala především v osazení okének do přepážek mezi nástupními prostory a kabinami strojvedoucího, dále se například objevil informační systém pro cestující nebo signalizace „zastávka na znamení“, strojvedoucí dostal mimo jiné radiostanici a zařízení na kontrolu bdělosti.

Modernizační programy

U dalších nových řad již nebudou vypíchnuty takové základní prvky modernizace, jak radiostanice nebo zařízení kontroly bdělosti. Obecně ke všem přestavbám potom můžeme říci, že nesrovnatelně vyšší komfort cestování přinášejí nová sedadla cestujících. Zatímco původní motoráky 810 měly tvrdé lavice bez, opěrek hlavy, s tabulkovou obsaditelností 2 + 3 místa v jedné řadě, tak nové modernizované řady mají samostatná pohodlnější křesla v konfiguracích 2 + 3, nebo ještě lépe 2 + 2. Modernizace interiéru a nových sedadel se ovšem dočkala i část samotných a jinak nepřestavovaných motoráků 810, protože pro pravěké lavice ve 21. století již místa není, případně jim byly alespoň tyto původní lavice očalouněny. A pokud nebude uvedeno jinak, vozidla z této kapitoly byly určeny pro České dráhy (které ostatně k přestavbám poskytovaly původní motoráky, případně přípojné vozy).

Modernizovaný vůz 811 z roku 2020 je vybaven novými pohodlnějšími sedačkami i wi-fi připojením.

Fotografie z interiéru motorového vozu nové řady 811 z roku 2020

Motorový vůz 811 (vzor 1997)

V roce 1997 připravila společnost Pars DMN dvojici vozů řady 811. Protože s touto dílnou zdaleka nekončíme, uveďme zde, že společnost Pars DMN s.r.o. Šumperk se v roce 2000 konvertovala na Pars nova a.s. a od roku 2021 ji známe jako ŠKODA PARS a.s. Právě řada 811, byť s pouhými dvěma vzniklými exempláři, se stala pro tuto společnost odrazovým můstkem pro další počiny v rekonstrukcích a přestavbách motoráků 810. Vůz 811 dostal nový motor Liaz M 1.2B ML 636, novou převodovku a nový řídící systém. A 811 byly také koncipovány pro jednočlennou obsluhu jako 809.

Motorový vůz řady 811, vzor 1997

Motorový vůz řady 812, zvaný Esmeralda, byl později obdarován vozem řídícím 912. Esmeralda mohla jezdit sólo, vůz řídící - nedisponující pohonem - samozřejmě ne.

Motorový vůz 812

V roce 2001 přišla Pars nova s prototypovou přestavbou jednoho motoráku na řadu 812. Vůz dostal moderní vzhled díky novým laminátovým čelům, jejichž velký přínos spočíval ve zvětšení kabin strojvedoucího. Byl použit výkonnější motor Liaz M 1.2C ML 640 SE. Motorák 812, v nápadné zelené povrchové úpravě, obdržel přezdívku Esmeralda podle jedné mexické televizní postavy ženského pohlaví a zelené barvy.

O dva roky později vyrobili k motoráku 812 i řídící vůz 912, adaptovaný s přípojného vozu řady Btax (předtím řada 010; přípojné vozy 010 byly určeny pro tvorbu souprav s motoráky 810). Řídící vůz je druh drážního vozidla, které nemá pohon, ale je z něj možné ovládat hnací vozidlo/vozidla řazené ve vlaku (příkladem řazení takového vlaku je hnací vozidlo + vložený vůz/vozy + řídící vůz). Řídící vůz 912 je částečně nízkopodlažní, kdy nízkopodlažní partií je jeho střední část (vhodné pro vstup s kočárky, jízdními koly nebo pohybovým handicapem).

Motorová jednotka 814

Nejvýznamnější modernizační program založený na motorácích 810 představují motorové jednotky řady 814. Jejich vývoj vycházel ze zkušeností s prototypovou sestavou motoráku 812 a řídícího vozu 912, ale zatímco tato sestava je samozřejmě rozpojitelná a motorák 812 může operovat samostatně, tak u motorové jednotky se obecně jedná o soustavu operující pouze komplexně, protože i hnací vozidlo má stanoviště strojvedoucího pouze na jednom čele, ale výhodou je průchodnost mezi jednotlivými vozy jednotky.

Dvouvozová motorová jednotka řady 814 se skládá z motorového vozu 814 (zde vpravo) a řídícího vozu 914.

Praha-Modřany zastávka. Třívozová motorová jednotka řady 814 se skládá ze dvou motorových vozů 814 a vloženého vozu 014 (jedná se tedy o sestavu 814+014+814).

V letech 2005 až 2012 společnost Pars nova vyrobila 237 motorových jednotek 814, z toho bylo 211 jednotek dvouvozových a 26 jednotek třívozových (značených řadou 814.2). Až na jednu byly všechny určeny pro České dráhy, jednu dvouvozovou zakoupila společnost GW Train Regio (je mírně odlišná od těch pro ČSD, nese označení řady 814.5).

Dvouvozová motorová jednotka 814 se skládá z motorového vozu 814, který vznikl přestavbou 810, a řídícího vozu 914, který vznikl přestavbou přípojného vozu 010. Třívozová motorová jednotka 814 se skládá ze dvou motorových vozů 814 a vloženého vozu 014, opět modifikovaného z přípojného vozu 010. Motorové vozy 814 dostaly motory značky TEDOM a převodovky Voith. Řídící vozy 914 a vložené vozy 014 jsou částečně nízkopodlažní.

Dvouvozové osmsetčtrnáctky jsou známy pod obchodním názvem Regionova a třívozové jako Regionova Trio.

Motorový vůz 816

Firma DPOV (Dílny pro opravy vozidel), dceřiná společnost ČD, vyrobila v roce 2018 přestavbou vozů 810 čtyři motoráky řady 816. Vozy si objednala ústecká společnost GW Train Regio. Vyzdvihnout kromě motoru TEDOM můžeme mimo jiné i klimatizaci.

Motorový vůz 816 společnosti GWTR čeká ve Vrbně pod Pradědem na výkon do Milotic nad Opavou.

Motorový vůz řady 811, vzor 2020, s vozem přípojným

Motorový vůz 811 (vzor 2020)

Oba vozy výše uvedené řady 811 již nejsou mezi námi. Jeden byl přestavěn na motorový vůz 814 Regionova, druhý byl vyřazen z provozu. Uvolněné číslo řady bylo přiřazeno novému typu přestavěného motoráku pro ČD. Od roku 2020 vyrobila firma DPOV zatím 13 kusů těchto nových 811. Opět pochvalme motor TEDOM a klimatizaci.

Přestavby realizované ve Slovenské republice

Slovenské přestavby motorových vozů 810 a přípojných vozů 011 (na Slovensku došlo k přeznačení přípojných vozů 010 na 011) jsou dílem společnosti ŽOS Zvolen a.s. (Železničné opravovne a strojárne Zvolen). Zde může být poněkud matoucí, že některé nové řady ŽSSK a ČD mají stejná čísla, i když se jedná o rozdílná vozidla.

Motorový vůz 811

Nejprve v letech 1996 až 1999 vzniklo 27 motorových vozů 811, některé přestavbou 810, některé přestavbou přípojných vozů 010 a některé byly dokonce vyrobeny jako novostavba od píky. Slovenská 811 má kardinálně změněný pohon, to se nadá s uvedenými českými přestavbami vůbec srovnat. Místo hydromechanického přenosu výkonu a jedné hnací nápravy, mají tyto vozy elektrický přenos výkonu a obě nápravy hnací. Spalovací motor je typu LIAZ M 1.2C ML 640 S. Modernizace se týkala samozřejmě i interiéru. Vozy poznáme podle specificky řešených nových čel.

Slovenské motorové vozy řady 811 byly později v počtu šesti kusů prodány do České republiky společnosti Railway Capital.

Slovenský motorový vůz řady 812 s vozem přípojným

Motorový vůz 812

Motorové vozy 812 vznikly v letech 2001 až 2006 v relativně vysokém počtu 64 exemplářů. Řešení pohonu je zde klasické po vzoru původní 810, ale motor je nový a výkonnější MAN D 2866 LUH 21 s trvalým výkonem 257 kW. Nové je také vícečlenné řízení, což původní 810 neměla (to byl jeden z neduhů 810 - když byla delší souprava vyžadující pohon více trakčních vozidel, tak bylo potřeba angažovat stejný počet strojvůdců).

Motorová jednotka 813

První slovenskou motorovou jednotkou vzniklou na bázi 810/011 je řada 813, vyráběná v letech 2006 až 2010 v celkovém objemu 44 jednotek. Jedná se o motorový vůz 813 a řídící vůz 913. Motorový vůz je opět osazen motorem MAN stejného typu jako u 812. Vícečlenné řízení umožňuje spojit tři tyto dvouvozové jednotky do jednoho vlaku řízeného z jednoho stanoviště strojvedoucího.

Slovenská motorová jednotka řady 813 se skládá z motorového vozu 813 (zde vpravo) a řídícího vozu 913.

Motorová jednotka řady 813.2 se skládá z motorového vozu 813.2 (zde vlevo) a řídícího vozu 913.2. Provozovatelem je pražská společnost KŽC Doprava.

Motorové jednotky 813.1, 813.11 a 813.2

Od předchozí řady 813 se nové jednotky 813.1 liší výrazně výkonnějšími motory TEDOM TD 310 RH TA 26 s trvalým výkonem 310 kW. Také řídící vůz je nově částečně nízkopodlažní, podobně jako u české Regionovy. Řídící systém a vícečlenné řízení umožňují společné řízení i s předchozí řadou 813 a s motoráky 812. Řada 813.1 vznikala primárně pro českého dopravce GW Train Regio, ale hlavním provozovatelem se nakonec stala ŽSSK.

Ještě o kus vylepšená řada 813.11 dostala navíc laminátová čela. Ta vznikla i ve dvou kusech pro českou společnost KŽC Doprava pod označením řady 813.2. Zde je ovšem třeba podotknout, že motoráky a jednotky více zde uvedených slovenských přestaveb 810 a 011 se v několika exemplářích ocitly ve službách některých českých železničních dopravců, a to zpravidla sekundárně (viz např. foto vozu 811 výše).

Regionova a Regionova Trio obrazem

Typový výkres motorové jednotky řady 814 ve verzi dvouvozové

Dvouvozová motorová jednotka řady 814 se skládá z motorového vozu 814 a řídícího vozu 914.

Dvouvozová motorová jednotka řady 814

Dvouvozová motorová jednotka řady 814

Typový výkres motorové jednotky řady 814 ve verzi třívozové

Motorové jednotky řady 814 Regionova a Regionova Trio vznikaly přestavbou motorových vozů řady 810 a jejich přípojných vozů. (železniční stanice Dolní Bousov, sobotecko-kopidlenské zhlaví)

Praha-Modřany zastávka. Třívozová motorová jednotka řady 814.

Slovenská motorová jednotka 813.11 obrazem

Koncová železniční stanice Neded. Slovenská motorová jednotka řady 813.11 se skládá z motorového vozu 813.11 (zde vlevo) a řídícího vozu 913.11.

Obec Zlatná na Ostrove, motorová jednotka řady 813.11

Přístav Komárno, motorová jednotka řady 813.11

Pod hradem Stará Ľubovňa. Dvě motorové jednotky řady 813.11