Čtvrtek 1. června 2023, svátek má Laura
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 1. června 2023 Laura

Československé motoráky obsadily v 80. letech maďarské lokálky

Nejpočetnějším motorovým vozem maďarských železnic se stal typ Bzmot, který pro ně vyráběla Vagonka Studénka. Exportní motorák konstrukčně přímo vycházel z šukafonů, tedy z vozů řady M152.0 vyráběných pro ČSD.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Motorový vůz řady M152.0, od roku 1988 přeznačený na řadu 810, se stal nejpočetnějším trakčním vozidlem Československých státních drah. V letech 1973 až 1982 jich Vagonka Studénka vyrobila pro našeho národního železničního dopravce celkem 678 kusů. Na takových „až nehorázných počtech“ se podepsalo to, že z původně plánovaného nasazení na krátkých lokálkách byl okolnostmi zapříčiněnými centrálním plánováním národního hospodářství vržen i na tratě s vyššími přepravními výkony. Více o historii motorového vozu, o okolnostech vzniku a nasazení u ČSD si můžete přečíst v článku: Zatracovaný Orchestrion dostal naloženo víc, než k čemu byl stvořen.

Variace nového československého dvounápravového motorového vozu ze 70. let si ve velkém počtu našla cestu i k jednomu zahraničnímu uživateli. Tím uživatelem byly Maďarské státní železnice (MÁV, Magyar Államvasutak) a motorový vůz řady M152.0 (ostatně toto není typové označení výrobce, ale tzv. Kryšpínův kód používaný ČSD) konstrukčně modifikovaný pro export do Maďarska tam dostal označení Bzmot. Pro pořádek si kód můžeme rozšifrovat: „B“ znamenalo druhou vozovou třídu (2. olsztályú kocsi), „z“ dvounápravový vůz (kéttengelyes kocsi) a „mot“ motorový vůz (motorkocsi).

Motorový vůz Bzmot

První dva vozy Bzmot si MÁV pořídily zkusmo v roce 1977. Hlavní dodávky potom probíhaly v letech 1979 až 1986 v objemu 203 kusů. Vedle toho si dva kusy pořídila v roce 1981 maďarsko-rakouská společnost GySEV, v roce 1989 oba putovaly k MÁV. Celkem tedy bylo do Maďarska exportováno 207 kusů motorových vozů Bzmot.

Zde si alespoň pár vět zaslouží společnost GySEV (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.). Tato maďarsko-rakouská společnost vznikla už v roce 1872 k provozování železniční dopravy mezi maďarským městem Győr a rakouským městem Ebenfurth. Zajímavé je, že společnost fungovala i během tzv. studené války. A ještě je tu zajímavost k pousmání, zatímco vozy Bzmot u MÁV v době socialistického Maďarska nosily pod čelními okny nastříkané rudé hvězdy, tak u vozů pro GySEV si Maďaři s takovou výzdobou zahrávat nedovolili.

Vraťme se však od dobových reálií zpět k technice. Stejně jako se vyráběly odvozené přípojné vozy (bez motoru, stanovišť strojvedoucího atd.) pro M152.0, putovaly přípojné vozy i do Maďarska pro motoráky Bzmot (samozřejmě jako u nás, tak i v „maďarských pustách“ jste je potom mohli spatřit tažené i jinými lokomotivami). Konkrétně se jednalo o 280 přípojných vozů Bzx a 100 přípojných vozů BDzx (z toho čtyři pro GySEV).

Motorové vozy Bzmot se od původních M152.0 pro ČSD odlišovaly řadou nuancí realizovaných na přání zákazníka. Bzmot dostaly například dvojčlenné řízení. Dvojčlenné řízení umožňuje ovládat z jednoho stanoviště strojvůdce pohony dvou zapřažených motoráků.

Pro nespokojenost s původními motory Liaz ML 634 je začali Maďaři po několika málo letech provozu nahrazovat svými licenčními motory Rába-MAN D2156 HM6U. Potom se v některých motorákách objevily ještě jiné licenční motory Rába-MAN, aby se nakonec nejlepším řešením ukázal motor MAN D2866 LUH20. A místo převodovek Praga 2M70 se postupně objevily dva typy převodovek Voith DIWA. Na motorové vozy byly v Maďarsku přestavěny i některé přípojné vozy Bzx a BDzx. 

Motorové vozy Bzmot jezdily původně v červené barvě téměř na celé svislé ploše skříně, pouze na čelech byly pod okny výrazné žluté pásy kvůli bezpečnosti. Déle vidíme rudou hvězdu v bílém poli, tedy „výzdobu“ používanou v dobách Maďarské lidové republiky.

Po společenských změnách v zemích východního bloku na přelomu 80. a 90. let rudé hvězdy z čel motorových vozů Bzmot zmizely.

Vlak tvořený dieselovou lokomotivou M43 a přípojnými vozy Bzx

Později se objevilo nové barevné řešení s větším zastoupením žluté barvy, která se objevila i na bocích. Za motorákem vidíme přípojný vůz, ty byly původně celé červené, ale v souvislosti se změnou zbarvení motoráků dostaly i přípojné vozy alespoň na boky žlutý pruh.

Modernizované motorové vozy původní řady Bzmot operující v kategorii vlaků InterPici, což byly přípoje z lokálek k vlakům kategorie InterCity.

Více fotografií motorového vozu Bzmot v galerii:

Zubačka Vitznau-Rigi

Sledujte exkluzivní přenos z nejstarší zubačky v Evropě ve Švýcarsku. Dráha vedoucí z Vitznau (435 m n. m.) na vrchol Rigi (1752 m n. m.) je v provozu od roku 1871. Kamera je umístěna ve stanici Staffel (1.603 m n. m.)

Více ze Slow TV:

  • Nejčtenější

Šakal se ukázal Čechům, je adeptem na budoucí útočné vozidlo armády

Britská společnost Supacat na probíhajícím veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET představuje lehké útočné...

Klíšťata nesplachovat, ve vodě přežijí a mají blízko k intimním partiím, říká vědec

Rozstřel Vrcholí sezona klíšťat. K pravidelným hlášením o počasí a pylové situaci v těchto dnech přibylo další, informace o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Podívejte se na hi-fi sestavu dražší než váš dům a vážící jako menší auto

V některých oborech opulence nezná hranic a poslechová technika je jedním z nich. Do skoro absurdních výšin to dovedla...

Existuje riziko vyhynutí, varují už i šéfové firem vyvíjejících AI

Nové prohlášení iniciativy Center for AI Safety přitáhlo pozornost řady odborníků včetně šéfa společnosti Open AI nebo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Avia B.534 byla zastaralá už v době Mnichova, ale bojovala ještě v roce 1944

Standardní stíhačkou československého předválečného letectva byla Avia B.534. Tento týden uběhlo 90 let od vzletu...

Priske exkluzivně. O titulu, datech, jazykové bariéře i manželce v Iráku

Premium Když se zadívá na velké esko ve sparťanském znaku, vrátí se na chvíli do dětství. „Nevím, jak vy, ale já jako kluk...

Pád „letadla“ za 2,3 miliardy. Podvodem vylákali peníze i ze známých sportovců

Premium Klientům slibovali zisk třicet procent. Místo toho nakupovali luxusní auta, zlaté cihly a nemovitosti. Společnost JO...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

OBRAZEM: Nejstrmější rakouskou zubačku si „vynutil“ František Josef I.

Nejstrmější rakouská ozubnicová železnice Schafbergbahn vede od jezera Wolfgangsee na horu Schafberg. Trať dlouhá 5,85...

Regionova a další přestavby motoráku, který se tak trochu přemnožil

Mnozí na něho nadávali, on však na to nedbal a dřel, co mu síly stačily. Mluvíme o motoráku řady 810, původně značeného...

OBRAZEM: Jezdily jako žehlička. Elektrické posunovací lokomotivy Škoda

Plzeňská Škodovka vyráběla pro ČSD celkem čtyři řady, rozuměj typy, elektrických posunovacích lokomotiv. První řadou...

Bzučení včel vyhodnocuje umělá inteligence. Chytrý úl včelaři napovídá

Mít neustále co nejdokonalejší přehled o tom, jak se daří vašim včelám, je sen mnoha včelařů. Předvídat jejich chování,...

Kráska opustila armádu, aby se stala nejpřitažlivější řidičkou kamionu

Osmadvacetiletá Nicolle z Velké Británie si říká Trucker Baddie a je řidičkou kamionu. Dříve pracovala pro armádu, ale...

Sharon Stone se v 65 letech ukázala v plavkách. Sklízí obdiv i kritiku

Sharon Stone oslavila v březnu pětašedesáté narozeniny. Hollywoodská hvězda je pyšná na svou postavu a na Instagramu se...

Podávám na Taťánu Kuchařovou žalobu za pomluvu, oznámil Brzobohatý

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) oznámil, že se rozhodl podat žalobu za pomluvu na svou exmanželku Taťánu Kuchařovou (35)....

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Dívčí idol z Terminátora je k nepoznání. Na rande s ex ukázal nové zuby

Edward Furlong (45) v roce 1991 zakusil, jak chutná sláva. V pouhých třinácti letech se tehdy objevil po boku Arnolda...