Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Československé motoráky obsadily v 80. letech maďarské lokálky

Nejpočetnějším motorovým vozem maďarských železnic se stal typ Bzmot, který pro ně vyráběla Vagonka Studénka. Exportní motorák konstrukčně přímo vycházel z šukafonů, tedy z vozů řady M152.0 vyráběných pro ČSD.

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Motorový vůz řady M152.0, od roku 1988 přeznačený na řadu 810, se stal nejpočetnějším trakčním vozidlem Československých státních drah. V letech 1973 až 1982 jich Vagonka Studénka vyrobila pro našeho národního železničního dopravce celkem 678 kusů. Na takových „až nehorázných počtech“ se podepsalo to, že z původně plánovaného nasazení na krátkých lokálkách byl okolnostmi zapříčiněnými centrálním plánováním národního hospodářství vržen i na tratě s vyššími přepravními výkony. Více o historii motorového vozu, o okolnostech vzniku a nasazení u ČSD si můžete přečíst v článku: Zatracovaný Orchestrion dostal naloženo víc, než k čemu byl stvořen.

Variace nového československého dvounápravového motorového vozu ze 70. let si ve velkém počtu našla cestu i k jednomu zahraničnímu uživateli. Tím uživatelem byly Maďarské státní železnice (MÁV, Magyar Államvasutak) a motorový vůz řady M152.0 (ostatně toto není typové označení výrobce, ale tzv. Kryšpínův kód používaný ČSD) konstrukčně modifikovaný pro export do Maďarska tam dostal označení Bzmot. Pro pořádek si kód můžeme rozšifrovat: „B“ znamenalo druhou vozovou třídu (2. olsztályú kocsi), „z“ dvounápravový vůz (kéttengelyes kocsi) a „mot“ motorový vůz (motorkocsi).

Motorový vůz Bzmot

První dva vozy Bzmot si MÁV pořídily zkusmo v roce 1977. Hlavní dodávky potom probíhaly v letech 1979 až 1986 v objemu 203 kusů. Vedle toho si dva kusy pořídila v roce 1981 maďarsko-rakouská společnost GySEV, v roce 1989 oba putovaly k MÁV. Celkem tedy bylo do Maďarska exportováno 207 kusů motorových vozů Bzmot.

Zde si alespoň pár vět zaslouží společnost GySEV (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.). Tato maďarsko-rakouská společnost vznikla už v roce 1872 k provozování železniční dopravy mezi maďarským městem Győr a rakouským městem Ebenfurth. Zajímavé je, že společnost fungovala i během tzv. studené války. A ještě je tu zajímavost k pousmání, zatímco vozy Bzmot u MÁV v době socialistického Maďarska nosily pod čelními okny nastříkané rudé hvězdy, tak u vozů pro GySEV si Maďaři s takovou výzdobou zahrávat nedovolili.

Vraťme se však od dobových reálií zpět k technice. Stejně jako se vyráběly odvozené přípojné vozy (bez motoru, stanovišť strojvedoucího atd.) pro M152.0, putovaly přípojné vozy i do Maďarska pro motoráky Bzmot (samozřejmě jako u nás, tak i v „maďarských pustách“ jste je potom mohli spatřit tažené i jinými lokomotivami). Konkrétně se jednalo o 280 přípojných vozů Bzx a 100 přípojných vozů BDzx (z toho čtyři pro GySEV).

Motorové vozy Bzmot se od původních M152.0 pro ČSD odlišovaly řadou nuancí realizovaných na přání zákazníka. Bzmot dostaly například dvojčlenné řízení. Dvojčlenné řízení umožňuje ovládat z jednoho stanoviště strojvůdce pohony dvou zapřažených motoráků.

Pro nespokojenost s původními motory Liaz ML 634 je začali Maďaři po několika málo letech provozu nahrazovat svými licenčními motory Rába-MAN D2156 HM6U. Potom se v některých motorákách objevily ještě jiné licenční motory Rába-MAN, aby se nakonec nejlepším řešením ukázal motor MAN D2866 LUH20. A místo převodovek Praga 2M70 se postupně objevily dva typy převodovek Voith DIWA. Na motorové vozy byly v Maďarsku přestavěny i některé přípojné vozy Bzx a BDzx. 

Motorové vozy Bzmot jezdily původně v červené barvě téměř na celé svislé ploše skříně, pouze na čelech byly pod okny výrazné žluté pásy kvůli bezpečnosti. Déle vidíme rudou hvězdu v bílém poli, tedy „výzdobu“ používanou v dobách Maďarské lidové republiky.

Po společenských změnách v zemích východního bloku na přelomu 80. a 90. let rudé hvězdy z čel motorových vozů Bzmot zmizely.

Vlak tvořený dieselovou lokomotivou M43 a přípojnými vozy Bzx

Později se objevilo nové barevné řešení s větším zastoupením žluté barvy, která se objevila i na bocích. Za motorákem vidíme přípojný vůz, ty byly původně celé červené, ale v souvislosti se změnou zbarvení motoráků dostaly i přípojné vozy alespoň na boky žlutý pruh.

Modernizované motorové vozy původní řady Bzmot operující v kategorii vlaků InterPici, což byly přípoje z lokálek k vlakům kategorie InterCity.

Více fotografií motorového vozu Bzmot v galerii:

  • Nejčtenější

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

v diskusi je 131 příspěvků

10. května 2024  11:54

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky,...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 9 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 36 příspěvků

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hoover celý život skrýval homosexualitu. Nechal sledovat Lennona či Chaplina

v diskusi je 11 příspěvků

10. května 2024

10. května 1924 se do čela americké FBI dostal John Edgar Hoover. Kontroverzní osobnost vydržela ve...

KVÍZ: Zapomenuté funkce domácí techniky, po kterých se už nikomu nestýská

v diskusi je 9 příspěvků

13. května 2024

Byly běžnou součástí životů vás, vašich rodičů nebo prarodičů. Většinu z nich dnes však nikdo...

Jakou výzbroj má země, jejíž historie je protkána bojem o vlastní existenci

v diskusi je 26 příspěvků

12. května 2024

Izraelské obranné síly byly oficiálně ustanoveny 26. května 1948, krátce po vzniku novodobého...

Herečka Libuše Havelková proslula kladnými rolemi maminek a babiček

v diskusi je 8 příspěvků

11. května 2024

Před 100 lety, 11. května 1924, se v Českých Budějovicích narodila oblíbená herečka Libuše...

Zastřešený tank z Cesty do pravěku konečně odhaluje své evoluční tajemství

v diskusi jsou 2 příspěvky

11. května 2024

Dramatický boj stegosaura s ceratosaurem byl ve filmu Cesta do pravěku jednou z nejznámějších scén....

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...