Už žádné letadlo duchů. Nad oceánem se bude hlásit každých 15 minut

  9:20aktualizováno  9:20
Austrálie ve spolupráci s Malajsií a Indonésií začne testovat vylepšený systém sledování zaoceánských letů. V neděli to oznámil australský ministr dopravy Warren Truss. Změny jsou reakcí na zmizení letu MH370 v březnu 2014.

Boeing 777-200 společnosti Malaysia Airlines. Právě takový stroj se zřítil v březnu minulého roku neznámo kde. | foto: Reuters

Nový systém by měl sledovat polohu letadla po 15 minutách na rozdíl od dosavadního stavu, kdy se údaj o pozici aktualizuje cca po 30 až 40 minutách. Systém by měl každých 15 minut zaznamenat aktuální polohu letadla i další dvě předpokládané pozice. V případě, že se letoun bezdůvodně odchýlí od kurzu, mělo by být možné let sledovat nepřetržitě. Mělo by se tak předejít podobným záhadám, jako je loňské zmizení letu MH370 Malaysia Airlines na letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu.

Systém využije již existující technologii

Fotogalerie

Systém bude fungovat na stávající bázi sledování pomocí satelitů a bude využívat již existující technologii Automatic Dependent Surveillance-Contract (ADS-C), kterou je vybavena naprostá většina velkých dopravních letadel nasazovaných na zaoceánské lety. Komunikace na bázi systému ADS-C se využívá při sledování letů nad oceánem, kde není možné radarové pokrytí leteckého provozu.

„Nový přístup umožní rychle vylepšit monitorování dálkových letů a může zvednout důvěru veřejnosti v letectví. Aerolinie přitom nebudou muset investovat do nových technologií,“ zdůraznil australský ministr dopravy.

Vylepšený systém by měly vyvinout především australské společnosti - Airservices Australia zajišťující řízení letového provozu nad Austrálií a jejím „okolím“, letecké společnosti Qantas a Virgin Australia a další firmy. Jako první by měly nový systém otestovat právě dvě uvedené australské aerolinky. Austrálie zajišťuje letecký provoz nad 11 procenty povrchu Země. Uvítala také zapojení Malajsie a Indonésie.

Dohoda vychází z rezoluce ICAO

Austrálie se na spolupráci dohodla s Inmarsatem, jehož síť satelitů v současnosti zajišťuje sledování letecké dopravy. Dohoda vychází z únorové rezoluce ICAO, v níž mezinárodní organizace civilního letectví odsouhlasila zesílení sledování letů právě na interval 15 minut.

MAPA: Pátrání po černých skříňkách a troskách MH370

MAPA: Pátrání po černých skříňkách a troskách MH370

Letectví tak reaguje na téměř rok staré zmizení malajsijského Boeingu 777 na lince z Kuala Lumpur do Pekingu, které se dodnes nepovedlo objasnit. O zavedení efektivnějšího způsobu sledování se začalo spekulovat, když se zjistilo, že letoun pokračoval v letu poté, co přestal komunikovat s řízením letového provozu, pravděpodobně až do chvíle, kdy mu došlo palivo. Nejprve se pátralo v Jihočínském moři, nad nímž měl let MH370 vést, ale po zjištění dat ze satelitů se pátrání posunulo opačným směrem k břehům Austrálie.

Právě Austrálie, která má na starosti velkou část zaoceánských letů a po zmizení letu MH370 se stala „tahounem“ v neúspěšném pátrání, je nyní vedoucí zemí nového projektu. Podílí se také Malajsie, kterou zmizení letu MH370 těžce zasáhlo, a Indonésie, kterou v prosinci loňského roku vystrašilo zmizení letounu na cestě do Singapuru. Jeho trosky se však během několika dní povedlo objevit.

Emirates: Raději zařiďte, ať to nejde vypnout

Volání veřejnosti i odborníků po lepším systému sledování letadel však nesdílely všechny aerolinky. Například letecká společnost Emirates v říjnu oznámila, že nepovažuje vylepšení systému za nutné. Prezident společnosti dodal, že by se výrobci letounů měli zaměřit spíše na to, aby sledovací systémy nebylo možné vyřadit z provozu zásahem posádky či cestujících.

Vše o letu MH370

Odpovědi na podstatné otázky, nejčastější spekulace.

Pravděpodobná trasa ztraceného Boeingu 777 malajsijských aerolinií

Pravděpodobná trasa ztraceného Boeingu 777 malajsijských aerolinií.

Nejčtenější

Na Měsíci je život. Pochází ze Země, zanesla jej tam izraelská havárie

Na Měsíci je nyní tisíce želvušek (Milnesium tardigradum), které přežijí...

Člověk na Měsíc nevkročil od roku 1972. Přesto lze říci, že na něm je pozemský život. Izraelská sonda Berešit totiž na...

Družici se marně snažili dostat pod kontrolu. Jaderný reaktor zasáhl Kanadu

Druhý největší nalezený díl Kosmosu 954 na zamrzlém Velkém Otročím jezeře....

Co se stane, když satelit s jaderným reaktorem na palubě spadne na Zem? O tom se mohli nejlépe přesvědčit Kanaďané v...

Byl mocný a vlivný. Poprvé můžete vidět, jak se v Evropě zatýká diktátor

Zadržení Slobodana Miloševiče

Když přistáli v Bosně, Milošević si demonstrativně utřel kapesníkem boty, jakoby mu je tento stát zamazal něčím...

Na prahu objevu. Hledali středověký příkop, narazili na neznámé podzemí

Nejen na svatého Jiří vylézají hadi a štíři. Na snímku odhalený průhled do...

Mohla to být jen zavezená díra nebo bezcenné zbytky pobořeného zdiva. Na místě georadarem nalezené anomálie se však...

První test v ČR: Sennheiser Ambeo je soundbar z kategorie zázraků

Sennheiser Ambeo

Třináct reproduktorů, třináct zesilovačů, roky vývoje algoritmů a obvodů pro zpracování prostorového zvuku, reprodukce...

Další z rubriky

Jak bude vypadat autonomní metro D? Praha se jela inspirovat do Vídně

Vizualizace navrhovaných stanic metra D

Že bude metro na nové lince D jezdit bez strojvedoucích se ví už dlouho. Konkrétní podoba však ještě rozhodnuta není....

Výkony, o jakých se Evropě nezdá. Keňa má nečekaný energetický rekord

Největší větrná farma v Africe se nachází u keňského jezera Turkana.

Keňský prezident dostal v druhé polovině července možnost zahrát si politické divadlo pro kamery a fotoaparáty....

Cestující už do nich nesmí. Jak se z dopravních letadel stávají nákladní

Cargo letoun Airbusu A300-600F

Poslední cesta mnohých dopravních letadel, která jsou z nejrůznějších důvodů pro dopravu cestujících již nevýhodná,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz