Sobota 2. července 2022, svátek má Patricie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 2. července 2022 Patricie

Masivní bombardování Vietnamu tvořilo ohnivé kulisy pro souboje s migy

Válka ve Vietnamu není pro americkou armádu příjemnou vzpomínkou. Stíhací piloti jsou ale na své kousky hrdí a dodnes vzpomínají, jak se kromě bombardování vydávali také na hon komunistických stíhaček MiG 21. Naopak obrovské ztráty působila Američanům protiletadlová obrana.
F-4 Phantom II (ilustrační fotografie)

F-4 Phantom II (ilustrační fotografie) | foto: Armáda USA (www.af.mil)

Vietnamský konflikt se vlekl dlouhých šestnáct let (1959-1975), známá je ovšem především jeho druhá polovina. Ještě v roce 1963 nebyl Vietnam pro USA nic víc než "hrozící pěst v dálce". Dnes je válka ve Vietnamu jednou z nejznámějších kapitol dějin americké zahraniční politiky.

V roce 1965 se do konfliktu Severního a Jižního Vietnamu zapojilo americké letectvo a posléze i námořnictvo. Ho Či Min, prezident Severního Vietnamu, údajně pohrozil, že "pokud chce Amerika dvacetiletou válku, bude mít dvacetiletou válku".

V této válce, ve které USA nakonec setrvaly "jen" osm let, utrpěly americké jednotky obrovské ztráty. Piloti v dokumentu Letečtí stíhači v boji pochopitelně vzpomínají na svoje lepší momenty. Letoun F-4 Phantom II, ve kterém létali, se však stal nejsestřelovanějším typem v historii USA vůbec. Phantomů (F-4/RF-4) bylo sestřeleno 761 jen ve Vietnamu. Drtivá z nich doplatila na protiletadlovou obranu.


Spolupracujeme s Českou televizí

Dokumentární seriál Letečtí stíhači v boji

Česká televize uvádí dokumentární cyklus Letečtí stíhači v boji, který nás coby diváky přenese doprostřed slavných leteckých bitev. Za pomoci počítačových simulací a efektní grafiky před námi ožijí létající stroje. Z úst pilotů uslyšíme vzpomínky na každý detail dramatických střetů a díky přehledné vizualizaci konečně pochopíme některé méně známé nuance leteckých soubojů...

Díl "Peklo nad Hanojí" uvidíte dnes (v úterý 24. 2. 2009) od 20:00 na ČT1.

Více na stránkách České televize

Hlavním úkolem amerických vzdušných jednotek bylo vyhledávat a ničit pozemní cíle, později k tomu přibyla i nutnost chránit ze vzduchu vlastní či spřátelené pozemní jednotky. Letecké souboje nebyly nad Vietnamem to hlavní. Přesto američtí piloti vzpomínají především na ně.

Letci (8. díl)

Masivní bombardování podnikali Američané pomocí bombardérů B-52 i stíhačů F-4 Phantom.

V leteckých soubojích americké dvoumístné letouny F-4 Phantom stály proti legendárním sovětským migům - 17, 19 a především 21. Migy byly lehčí a obratnější, zvláště poslední model vynikal díky deltovitým křídlům nízkým čelním odporem a výbornými leteckými vlastnostmi.

Letci (8. díl)

Proti migům stály americké F-4 Phantom (v několika verzích pro námořnictvo i letectvo). Mohutný stroj byl původně sestrojen coby obranný námořní stíhač, později přizpůsoben i pro útok na pozemní cíle.

Měl silnější motory, což dávalo jeho pilotům výhodu ve vertikálním manévrování. Byl také silněji vyzbrojen: čtyřmi radarem naváděnými střelami vzduch-vzduch AIM-7 Sparrow dlouhého dosahu a až čtyřmi střelami vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder kratšího dosahu s infračerveným naváděním. Unesl přes sedm tun pum, raket nebo napalmu.

Hraje se na body

Letecké souboje nad Vietnamem nebyly tak běžné, jako tomu bylo během druhé světové války. Daleko častěji létali piloti na mise bombardovací, sestřeleni byli mnohem častěji protiletadlovou obranou nebo střelami země-vzduch. Zatímco tedy dříve nebyla o "letecká esa" (piloty, kteří sestřelili pět letadel) nouze, ve Vietnamu jich bylo velice málo.

Letci (8. díl)

Piloti navíc ke vzdušným soubojům nebyli přímo školeni, alespoň ne oficiálně. "Co jsem se během výcviku naučil o pilotech migů? Na to je velmi jednoduchá odpověď. Prakticky nic. Při výcviku jsme se nesetkali s žádným jiným typem letadla. Viděli jsme jen Phantomy, tedy stroje, jejichž charakteristiku jsme už dobře znali," vzpomíná Fred Olmstead.

To potvrzuje i jeho kolega, Dan Cherry: "Nácvik leteckých soubojů jsme prováděli ilegálně. Odlétali jsme své cvičné úkoly s pumami, nebo nácvik nízkého letu pod úrovní radaru, ušetřili trochu paliva a bojovali jeden proti druhému. Takže tyto dovednosti jsme získali, dá se říci, ‚na černo‘."

Jejich roj patří k těm, které se s migy setkaly v rámci plnění sekundárního cíle mise: vyhledat a zničit nepřátelská letadla.

Některým pilotům se tato možnost naskytla častěji než jiným. Kapitán Steve Ritchie, který si svou první službu ve Vietnamu odbyl už v roce 1968, se sem po necelých třech letech vyučování na letecké akademii v USA dobrovolně vrátil. Prý to tak činilo více veteránů: "Myslím, že nikdo z nás nedokázal sedět doma a vést pohodlný život, zatímco kamarádi a kolegové byli ve Vietnamu."

A hned od počátku se mu dařilo. Během prvních týdnů americké ofenzivy Linebacker sestřelil Ritchie dva migy. 8. července pak se svým rojem vzlétl k misi, na které se odehrál jeden z nejstudovanějších soubojů vietnamské války.

V čele roje čtyř F-4 měl za úkol chránit bombardéry B-52. Ve sluchátkách mu znějí přesné pokyny dispečerů o tom, co se děje na vietnamské straně. Američané totiž dokázali prolomit šifrované vysílání protivníků, a tak mohli pilotům s asi půlminutovým zpožděním hlásit, co si mezi sebou vysílají nepřátelské stroje. To bylo samozřejmě nesmírně užitečné, a někdy to navíc dokázalo pilota vybudit.

"Dostal jsem hlášení, podle kterého nás měly migy v dohledu a dostaly povolení k palbě. Ta informace musela být 40–60 vteřin stará, ale my pořád nic neviděli. Něco takového zatraceně zbystří vaši pozornost!"

Ritchie nařídil prudký obrat, aby se nestal snadnou kořistí neviditelného soupeře. Z vysílačky se mezitím dozvěděl, že migy visí na jejich šesté, "smrtelné" hodině. Rozhodl se minimalizovat jejich šance na zásah a otočil se čelem proti nim. A skutečně, z mraků se nepřítel záhy vynořil.

"Minuli jsme se kabina na kabinu ve vzdálenosti asi 300 metrů. Oba jsme letěli rychlostí 1 000 kilometrů v hodině. To znamená, že jsme se k sobě přibližovali rychlostí 2 000 kilometrů v hodině. Ale na zlomek sekundy jsem zahlédl pilota v kokpitu."

Ritchie by se měl za nepřítelem co nejdříve pustit. Ale díky zpravodajcům ví, že ve vzduchu je ještě jeden mig. Počkal, jestli neletí za svým kolegou s odstupem a nečíhá tak na něj. A skutečně, druhý mig proletěl vzápětí. Ritchie stáčí knipl a s přetížením 6 G se pouští do pronásledování.

Letouny se začaly předhánět v utažených zatáčkách. Pro zaměření střel je důležité dostat protivníka do příznivého úhlu a na ne příliš velkou vzdálenost. Ale Ritchie použil jiný fígl. Na migův horizontální obrat doprava reagoval přetočením vzhůru. Při klesání získal rychlost a povedlo se mu dotočit se migu přímo za ocas.

Letci (8. díl)

Nyní čeká nekonečné čtyři sekundy, než se radarově naváděná střela zaměří na cíl. Protože byly americké rakety Sparrow velmi nespolehlivé, vypálil pro jistotu dvě. Tentokrát však už ta první zasáhla cíl a druhá jen prolétla žhavou koulí trosek. Do ní o chvíli později vlétl i Ritchie, ale letoun nebyl, zdá se, poškozen.

Ritchie tak může pokračovat, a pozornost zaměří na druhý mig. Ten visí na ocase jeho čtyřce. Ritchie se za ně dokázal pověsit a přitom nepřeletět. Opakuje stejnou sekvenci úkolů, jako před chvílí: "Zachytit mig radarem, zapnout automatické držení záchytu, odjistit - jednadvacet, dvaadvacet, třiadvacet, čtyřiadvacet, stisknout spoušť."

Ritchie si na svoje konto připsal čtvrtý sestřel - jen jeden mig jej dělil od titulu leteckého esa. "Soustředila se na mě velká pozornost, protože námořnictvo už své eso mělo, kdežto vojenské letectvo ještě ne. Byl jsem docela pod tlakem," směje se Ritchie.

Letci (8. díl)

Koncem srpna 1972 dosáhl Ritchie i onoho pátého sestřelu a zařadil se mezi nejúspěšnější stíhače ve Vietnamu. Rok poté americký kongres zakázal prezidentu Nixonovi další vojenské operace a USA se z války stáhly.

Vzdušné souboje stíhaček skutečně nakonec dopadly ve prospěch F-4 Phantomů. Letectvo sestřelilo dohromady přes sto migů (udává číslo 107 a půl), zatímco jich padlo za oběť migům 33. Desetkrát více Phantomů z řad letectva šlo ovšem k zemi zásluhou protiletecké obrany a raket země-vzduch.

Odkazy:

Autor:
  • Nejčtenější

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Stop pro letoun F-35? Švýcaři prověřují podezřelé nesrovnalosti v tendru

Úspěšné tažení letounů F-35 Evropou v roce 2021 pokračovalo ve Finsku a Švýcarsku. V alpské zemi se však nad nákupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gripen versus F-35. Ve finále výběru neuškodí zvážit všechna pro a proti

Výběr budoucích stíhacích letounů pro české letectvo jde do finále a zdá se, že i jako v některých jiných evropských...

Česká houfnice Morana se zařadila mezi hvězdy veletrhu obrany

Advertorial Eurosatory je nejvýznamnější evropský veletrh obranné a bezpečnostní techniky. Letos se kvůli covidu konal po čtyřleté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto se Applu fakt povedlo. Udivující výkon v tichém chladném kabátku

Vyzkoušeli jsme počítač Apple Mac Studio M1 MAX s monitorem Display Studio. Zatímco o skvělém počítači můžeme říci, že...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Jak Larry vzlétl na zahradním křesle k nebesům

Spousta kluků i holek chce být piloty. Mnohým z nich znemožní splnění snu nějaká fyzická nebo psychická indispozice....

KVÍZ: Na Falklandách dopadli Argentinci zle, Britové dobře. Jak dopadnete vy?

Na závěr seriálu věnovaného válce o Falklandy si můžete své znalosti o tomto konfliktu ověřit v kvízu. Nemá smysl házet...

OBRAZEM: Mohutné lokomotivy EP-2 udivovaly výkonem i technickým řešením

Prakticky každá lokomotiva je zajímavá. Jenže některá je zajímavější a zde je zářným příkladem i americká dvoupólová...

POZOR VLAK: Parní vlaky vyzvaly na souboj vysokorychlostní jednotky

Tvůrci videoseriálu POZOR VLAK se v jeho 112. díle vydali na cestu časem. Natočili jak nejmodernější vysokorychlostní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Herečka Eva Josefíková se o víkendu tajně vdala

Herečka Eva Josefíková (32) se na Instagramu pochlubila šťastnou novinkou. Během romantického obřadu řekla své ano...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...