Pátek 16. dubna 2021, svátek má Irena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 16. dubna 2021 Irena

Masivní bombardování Vietnamu tvořilo ohnivé kulisy pro souboje s migy

Válka ve Vietnamu není pro americkou armádu příjemnou vzpomínkou. Stíhací piloti jsou ale na své kousky hrdí a dodnes vzpomínají, jak se kromě bombardování vydávali také na hon komunistických stíhaček MiG 21. Naopak obrovské ztráty působila Američanům protiletadlová obrana.
F-4 Phantom II (ilustrační fotografie)

F-4 Phantom II (ilustrační fotografie) | foto: Armáda USA (www.af.mil)

Vietnamský konflikt se vlekl dlouhých šestnáct let (1959-1975), známá je ovšem především jeho druhá polovina. Ještě v roce 1963 nebyl Vietnam pro USA nic víc než "hrozící pěst v dálce". Dnes je válka ve Vietnamu jednou z nejznámějších kapitol dějin americké zahraniční politiky.

V roce 1965 se do konfliktu Severního a Jižního Vietnamu zapojilo americké letectvo a posléze i námořnictvo. Ho Či Min, prezident Severního Vietnamu, údajně pohrozil, že "pokud chce Amerika dvacetiletou válku, bude mít dvacetiletou válku".

V této válce, ve které USA nakonec setrvaly "jen" osm let, utrpěly americké jednotky obrovské ztráty. Piloti v dokumentu Letečtí stíhači v boji pochopitelně vzpomínají na svoje lepší momenty. Letoun F-4 Phantom II, ve kterém létali, se však stal nejsestřelovanějším typem v historii USA vůbec. Phantomů (F-4/RF-4) bylo sestřeleno 761 jen ve Vietnamu. Drtivá z nich doplatila na protiletadlovou obranu.


Spolupracujeme s Českou televizí

Dokumentární seriál Letečtí stíhači v boji

Česká televize uvádí dokumentární cyklus Letečtí stíhači v boji, který nás coby diváky přenese doprostřed slavných leteckých bitev. Za pomoci počítačových simulací a efektní grafiky před námi ožijí létající stroje. Z úst pilotů uslyšíme vzpomínky na každý detail dramatických střetů a díky přehledné vizualizaci konečně pochopíme některé méně známé nuance leteckých soubojů...

Díl "Peklo nad Hanojí" uvidíte dnes (v úterý 24. 2. 2009) od 20:00 na ČT1.

Více na stránkách České televize

Hlavním úkolem amerických vzdušných jednotek bylo vyhledávat a ničit pozemní cíle, později k tomu přibyla i nutnost chránit ze vzduchu vlastní či spřátelené pozemní jednotky. Letecké souboje nebyly nad Vietnamem to hlavní. Přesto američtí piloti vzpomínají především na ně.

Letci (8. díl)

Masivní bombardování podnikali Američané pomocí bombardérů B-52 i stíhačů F-4 Phantom.

V leteckých soubojích americké dvoumístné letouny F-4 Phantom stály proti legendárním sovětským migům - 17, 19 a především 21. Migy byly lehčí a obratnější, zvláště poslední model vynikal díky deltovitým křídlům nízkým čelním odporem a výbornými leteckými vlastnostmi.

Letci (8. díl)

Proti migům stály americké F-4 Phantom (v několika verzích pro námořnictvo i letectvo). Mohutný stroj byl původně sestrojen coby obranný námořní stíhač, později přizpůsoben i pro útok na pozemní cíle.

Měl silnější motory, což dávalo jeho pilotům výhodu ve vertikálním manévrování. Byl také silněji vyzbrojen: čtyřmi radarem naváděnými střelami vzduch-vzduch AIM-7 Sparrow dlouhého dosahu a až čtyřmi střelami vzduch-vzduch AIM-9 Sidewinder kratšího dosahu s infračerveným naváděním. Unesl přes sedm tun pum, raket nebo napalmu.

Hraje se na body

Letecké souboje nad Vietnamem nebyly tak běžné, jako tomu bylo během druhé světové války. Daleko častěji létali piloti na mise bombardovací, sestřeleni byli mnohem častěji protiletadlovou obranou nebo střelami země-vzduch. Zatímco tedy dříve nebyla o "letecká esa" (piloty, kteří sestřelili pět letadel) nouze, ve Vietnamu jich bylo velice málo.

Letci (8. díl)

Piloti navíc ke vzdušným soubojům nebyli přímo školeni, alespoň ne oficiálně. "Co jsem se během výcviku naučil o pilotech migů? Na to je velmi jednoduchá odpověď. Prakticky nic. Při výcviku jsme se nesetkali s žádným jiným typem letadla. Viděli jsme jen Phantomy, tedy stroje, jejichž charakteristiku jsme už dobře znali," vzpomíná Fred Olmstead.

To potvrzuje i jeho kolega, Dan Cherry: "Nácvik leteckých soubojů jsme prováděli ilegálně. Odlétali jsme své cvičné úkoly s pumami, nebo nácvik nízkého letu pod úrovní radaru, ušetřili trochu paliva a bojovali jeden proti druhému. Takže tyto dovednosti jsme získali, dá se říci, ‚na černo‘."

Jejich roj patří k těm, které se s migy setkaly v rámci plnění sekundárního cíle mise: vyhledat a zničit nepřátelská letadla.

Některým pilotům se tato možnost naskytla častěji než jiným. Kapitán Steve Ritchie, který si svou první službu ve Vietnamu odbyl už v roce 1968, se sem po necelých třech letech vyučování na letecké akademii v USA dobrovolně vrátil. Prý to tak činilo více veteránů: "Myslím, že nikdo z nás nedokázal sedět doma a vést pohodlný život, zatímco kamarádi a kolegové byli ve Vietnamu."

A hned od počátku se mu dařilo. Během prvních týdnů americké ofenzivy Linebacker sestřelil Ritchie dva migy. 8. července pak se svým rojem vzlétl k misi, na které se odehrál jeden z nejstudovanějších soubojů vietnamské války.

V čele roje čtyř F-4 měl za úkol chránit bombardéry B-52. Ve sluchátkách mu znějí přesné pokyny dispečerů o tom, co se děje na vietnamské straně. Američané totiž dokázali prolomit šifrované vysílání protivníků, a tak mohli pilotům s asi půlminutovým zpožděním hlásit, co si mezi sebou vysílají nepřátelské stroje. To bylo samozřejmě nesmírně užitečné, a někdy to navíc dokázalo pilota vybudit.

"Dostal jsem hlášení, podle kterého nás měly migy v dohledu a dostaly povolení k palbě. Ta informace musela být 40–60 vteřin stará, ale my pořád nic neviděli. Něco takového zatraceně zbystří vaši pozornost!"

Ritchie nařídil prudký obrat, aby se nestal snadnou kořistí neviditelného soupeře. Z vysílačky se mezitím dozvěděl, že migy visí na jejich šesté, "smrtelné" hodině. Rozhodl se minimalizovat jejich šance na zásah a otočil se čelem proti nim. A skutečně, z mraků se nepřítel záhy vynořil.

"Minuli jsme se kabina na kabinu ve vzdálenosti asi 300 metrů. Oba jsme letěli rychlostí 1 000 kilometrů v hodině. To znamená, že jsme se k sobě přibližovali rychlostí 2 000 kilometrů v hodině. Ale na zlomek sekundy jsem zahlédl pilota v kokpitu."

Ritchie by se měl za nepřítelem co nejdříve pustit. Ale díky zpravodajcům ví, že ve vzduchu je ještě jeden mig. Počkal, jestli neletí za svým kolegou s odstupem a nečíhá tak na něj. A skutečně, druhý mig proletěl vzápětí. Ritchie stáčí knipl a s přetížením 6 G se pouští do pronásledování.

Letouny se začaly předhánět v utažených zatáčkách. Pro zaměření střel je důležité dostat protivníka do příznivého úhlu a na ne příliš velkou vzdálenost. Ale Ritchie použil jiný fígl. Na migův horizontální obrat doprava reagoval přetočením vzhůru. Při klesání získal rychlost a povedlo se mu dotočit se migu přímo za ocas.

Letci (8. díl)

Nyní čeká nekonečné čtyři sekundy, než se radarově naváděná střela zaměří na cíl. Protože byly americké rakety Sparrow velmi nespolehlivé, vypálil pro jistotu dvě. Tentokrát však už ta první zasáhla cíl a druhá jen prolétla žhavou koulí trosek. Do ní o chvíli později vlétl i Ritchie, ale letoun nebyl, zdá se, poškozen.

Ritchie tak může pokračovat, a pozornost zaměří na druhý mig. Ten visí na ocase jeho čtyřce. Ritchie se za ně dokázal pověsit a přitom nepřeletět. Opakuje stejnou sekvenci úkolů, jako před chvílí: "Zachytit mig radarem, zapnout automatické držení záchytu, odjistit - jednadvacet, dvaadvacet, třiadvacet, čtyřiadvacet, stisknout spoušť."

Ritchie si na svoje konto připsal čtvrtý sestřel - jen jeden mig jej dělil od titulu leteckého esa. "Soustředila se na mě velká pozornost, protože námořnictvo už své eso mělo, kdežto vojenské letectvo ještě ne. Byl jsem docela pod tlakem," směje se Ritchie.

Letci (8. díl)

Koncem srpna 1972 dosáhl Ritchie i onoho pátého sestřelu a zařadil se mezi nejúspěšnější stíhače ve Vietnamu. Rok poté americký kongres zakázal prezidentu Nixonovi další vojenské operace a USA se z války stáhly.

Vzdušné souboje stíhaček skutečně nakonec dopadly ve prospěch F-4 Phantomů. Letectvo sestřelilo dohromady přes sto migů (udává číslo 107 a půl), zatímco jich padlo za oběť migům 33. Desetkrát více Phantomů z řad letectva šlo ovšem k zemi zásluhou protiletecké obrany a raket země-vzduch.

Odkazy:

Autor:

Fagradalsfjall online

Sledujte živě aktivní sopku na Islandu. Erupce začala po týdnech otřesů 19. března a zláště pak v noci nabízí fascinující podívanou.

  • Nejčtenější

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Fanoušek zřejmě vyfotil tajný dron, o kterém se pouze spekulovalo

O tajném projektu výškového stealth dronu Northrop Grumman RQ-180 se spekuluje řadu let. Až nedávno se ho podařilo...

Když má umřít Bambi, veřejnost se bouří. I když si to Bambi zaslouží

Neochota zabíjet roztomile a něžně vypadající zvířátka, i když je to zrovna zapotřebí, se může snadno obrátit proti...

Už se nemusíte bát pomalého zapínání nebo restartování PC

Jedním z nejvíce frustrujících problémů počítačů s operačním systémem Windows se může stát jeho pomalé spouštění. Od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bitevníkem načerno. Nenápadný vojenský dříč dostal zuby přes odpor letců

OV-1 Mohawk se stal během své kariéry platformou pro sofistikované průzkumné systémy, ale osvědčil se i v jiných...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Velký bratr na vašem malém gauči. Co všechno o vás ví vaše elektronika?

Premium Když si varnou konvici zapnete přes mobil, ušetříte 8 sekund. Je to hodně, nebo málo výměnou za informaci, kdy, kde a...

Z boeingu v jedenácti kilometrech nic nevyhodíte, směje se pilot konspiraci

Pravda bývá nudnější než konspirační teorie, zejména proto, že v ní platí fyzikální zákony. Jak moc je děravé tvrzení o...

Tvor s krkem dlouhým jako autobus měl 18 krčních obratlů

Pokud byste chtěli spatřit živočicha s prokazatelně nejdelším krkem, museli byste putovat strojem času až do středně...

Zrod bombardéru provázely tragédie. B-52 se přesto stal legendou

V pátek 10. ledna 1964 vzlétl z Wichity v Kansasu bombardér B-52H na výjimečnou testovací misi. Posádka měla v oblasti...

SOUTĚŽ: Vyhrajte pomůcku, na které se děti naučí bezpečně padat a lézt
SOUTĚŽ: Vyhrajte pomůcku, na které se děti naučí bezpečně padat a lézt

Soutěžte o Climbou žebřík – pomůcku, která dětem poskytne bezpečnou možnost rozvíjet pohybové dovednosti a budovat sílu. Jeho výška je pro děti...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...

Emma Smetana je dvojnásobnou maminkou. Dítě dostalo neobvyklé jméno

Emma Smetana (33) a její partner Jordan Haj (33) přivítali na svět svého druhého potomka. Novinkou se rodiče pochlubili...