CASA uletí méně než bombardér z 2. světové války a stále se neubrání

aktualizováno 
Letouny C-295M CASA opět neprošly armádní zkouškou, stále u nich totiž nefunguje protiraketová obrana DAS. Stroj má pošramocenou pověst, krátký dolet a malý nákladní prostor.

Přistání českého armádního letounu CASA na nezpevněném povrchu letiště v Bulganu | foto: Jaroslav Šimek, Zoo Praha

Transportní letoun CASA C-295M nemá dobrou pověst. Trápí ho špatně fungující pasivní protiraketová obrana DAS, která je nutná pro nasazení v nebezpečných oblastech (podrobnosti v tomto článku). Navíc podle serveru Česká pozice letoun opět neprošel armádními testy. Zlé jazyky dokonce tvrdí, že je to nejlepší armádní letadlo vhodné tak na transport koní. V roce 2011 jím chtělo ministerstvo zahraničí dopravit českým diplomatům do Libye pancéřovanou toyotu. Zjistilo se však, že se oproti očekávání do letadla nevejde.

Fotogalerie

Nicméně letecký i technický personál zvládá provoz strojů bez omezení. Výjimkou je snížení účinnosti ochrany při nasazení v nebezpečných oblastech, kterou má zajišťovat právě protiraketový systém DAS. CASA navíc úspěšně absolvovala cvičení NATO, například ve Španělsku.

Letouny C-295M nahradily letouny An-26. Nalétaly téměř tři tisíce letových hodin. CASA je celokovový dvoumotorový hornoplošník s klasickým uspořádáním. O pohon se stará dvojice turbovrtulových motorů Pratt & Whitney PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5 o výkonu 1 972 kW.

Robustní šestikolový podvozek umožňuje přistání i na nezpevněných plochách, například na travnatém povrchu. Základní posádku tvoří dva piloti.

CASA je malá, kolem palety NATO projde jen myš

Základní přepravní jednotkou v armádách NATO je standardizovaná paleta 463L. V nákladním prostoru C-295M se umisťují podélně. CASA jich pojme až pět. Jedna se umisťuje na sklopnou nakládací rampu.

CASA v číslech

  • Délka: 24,5 m
  • Rozpětí křídel: 25,81 m
  • Výška: 8,66 m
  • Maximální rychlost: 576 km/h
  • Maximální vzletová hmotnost: 23 200 kg
  • Cestovní rychlost: 480 km/h
  • Dolet bez zatížení: 5 630 km
  • Praktický dostup: 9 150 m
  • Motor: 2× Pratt & Whitney – PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5
  • Výkon motorů: 2× 1 972 kW
  • Osádka: 2 osoby + technik nákladního prostoru
  • Užitečné zatížení: 9 250 kg

Přepravní kapacita: 66 vojáků nebo 46 výsadkářů nebo 24 lehátek pro zraněné ve verzi MEDEVAC (zdravotnická evakuace) nebo 1 jednotka intenzivní péče ve verzi MEDEVAC (12 lehátek).

Při porovnání šířky podlahy a palety zbývá na každé straně přibližně několik centimetrů. To zcela vylučuje pohyb takzvaného loadmastera, který zodpovídá za náklad jak při běžném letu, tak při taktických operacích, kdy se zajišťuje také shoz materiálu. Na paletách také musí být méně nákladu, než je při jejich plném využití, které umožňuje například C-130 Hercules. Díky nízkému stropu se na jednu paletu vejde až o třetinu méně materiálu.

Náklad musí být navíc i lehčí. Příčinou je nosnost podlahy tři tuny na metr čtvereční. Pro úplnost: plně naložená paleta 463L váží 4,6 tuny a nakládá se do výšky 221 centimetrů (2,2 m).

Nicméně letoun má dlouhý trup, a díky tomu má CASA výhodu při přepravě specifického materiálu, jako jsou například proudové motory. Ty se do nákladního prostoru vejdu tři.

CASA uletí méně než bombardér B-25

Stroj má ještě jednu nevýhodu: relativně malý dolet. Takzvaný maximální dolet je 5 500 km. Tato hodnota však platí pouze pro přelet, tedy pro letoun jen s posádkou, ale bez nákladu. 

S nákladem šest tun klesne taktický dolet letounu na přibližně 3 900 kilometrů. Maximálně zatížená CASA (9,25 tuny) uletí jen 1 200 kilometrů, což je méně, než je dolet dvoumotorového bombardéru B-25 z druhé světové války (2 170 km).

Mohlo by vás zajímat: Černobyl

Černobylská havárie se stala 26. dubna 1986 v černobylské jaderné elektrárně na Ukrajině (tehdy část Sovětského svazu). Vzpomínka na tragédii v těchto dnech oživila televizní minisérie Černobyl.

Téma Černobyl v článcích Technet.cz:
Brzda místo plynu a plyn místo brzdy. To byl Černobyl
Havárie neskončí před rokem 2065. Černobyl polyká tuny vody a miliardy eur
Výbuch roztavil beton a tisícitunový poklop létal vzduchem. Černobyl 1986

Nejčtenější

Neudělejte chybu jako Ovčáček. Ověřovací kód nikdy nikomu neposílejte

Pro bezpečí na internetu je důležité nesdělovat soukromé ověřovací kódy, někdo...

Pokud vám přijde zpráva s potvrzujícím kódem, zacházejte s ní jako s tajemstvím. Nepište ji nikam, kam nepatří. Nikomu...

Jsou neskutečně levné a jedovaté. Čínské tonery do tiskáren obsazují trh

Jak vybrat náplň do tiskárny, aby do ní padla jako ulitá? Ne každá je vhodná a...

Především kvůli nízké ceně lidé riskují zdraví a kupují ultralevné tonery do laserových tiskáren od neznámých výrobců....

„Zapomenutý“ tank z ČKD. Neozbrojený prototyp přišel Němce draho

První prototyp tanku Praga V-8-H

Ve druhé polovině třicátých let vznikl v Československu prototyp středního tanku srovnatelného s německými tanky stejné...

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

Jak vznikly problémy, které vedly k havárii nejnovějších letadel Boeing 737 MAX

Nejnovější letadla Boeing 737 MAX 8 už tři měsíce nelétají. Při dvou jejich nehodách totiž zemřelo 346 lidí. Stopy...

Astronomové po půl století objevili ztracený lunární modul z Apolla 10

Lunární modul Apolla 10 nad Měsícem (foceno z velitelského modulu)

První mise, která přivezla lidi na jiné kosmické těleso, byla ta s označením Apollo 11. Cestu jí však vyšlapaly...

Další z rubriky

Laser zviditelní běžce a chodce, bezpečnější může být i kočárek

Corning

Laserem svítící kabely nemají být jen geekovskou frajeřinkou a designovou finesou, ale zejména bezpečnostním prvkem....

Kam nesmí wifi, tam bude LiFi. Podívejte se na nejlepší inovace

Budějovická společnost Virtual Lab předváděla systém virtuální konferenční...

Chytré textilie pro hasiče, nákupní taška, která se rozpustí ve vodě, domácí aquaponické pěstování rostlin i nový...

Jsou neskutečně levné a jedovaté. Čínské tonery do tiskáren obsazují trh

Jak vybrat náplň do tiskárny, aby do ní padla jako ulitá? Ne každá je vhodná a...

Především kvůli nízké ceně lidé riskují zdraví a kupují ultralevné tonery do laserových tiskáren od neznámých výrobců....

Najdete na iDNES.cz