CASA uletí méně než bombardér z 2. světové války a stále se neubrání

aktualizováno 
Letouny C-295M CASA opět neprošly armádní zkouškou, stále u nich totiž nefunguje protiraketová obrana DAS. Stroj má pošramocenou pověst, krátký dolet a malý nákladní prostor.

Přistání českého armádního letounu CASA na nezpevněném povrchu letiště v Bulganu | foto: Jaroslav Šimek, Zoo Praha

Transportní letoun CASA C-295M nemá dobrou pověst. Trápí ho špatně fungující pasivní protiraketová obrana DAS, která je nutná pro nasazení v nebezpečných oblastech (podrobnosti v tomto článku). Navíc podle serveru Česká pozice letoun opět neprošel armádními testy. Zlé jazyky dokonce tvrdí, že je to nejlepší armádní letadlo vhodné tak na transport koní. V roce 2011 jím chtělo ministerstvo zahraničí dopravit českým diplomatům do Libye pancéřovanou toyotu. Zjistilo se však, že se oproti očekávání do letadla nevejde.

Fotogalerie

Nicméně letecký i technický personál zvládá provoz strojů bez omezení. Výjimkou je snížení účinnosti ochrany při nasazení v nebezpečných oblastech, kterou má zajišťovat právě protiraketový systém DAS. CASA navíc úspěšně absolvovala cvičení NATO, například ve Španělsku.

Letouny C-295M nahradily letouny An-26. Nalétaly téměř tři tisíce letových hodin. CASA je celokovový dvoumotorový hornoplošník s klasickým uspořádáním. O pohon se stará dvojice turbovrtulových motorů Pratt & Whitney PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5 o výkonu 1 972 kW.

Robustní šestikolový podvozek umožňuje přistání i na nezpevněných plochách, například na travnatém povrchu. Základní posádku tvoří dva piloti.

CASA je malá, kolem palety NATO projde jen myš

Základní přepravní jednotkou v armádách NATO je standardizovaná paleta 463L. V nákladním prostoru C-295M se umisťují podélně. CASA jich pojme až pět. Jedna se umisťuje na sklopnou nakládací rampu.

CASA v číslech

  • Délka: 24,5 m
  • Rozpětí křídel: 25,81 m
  • Výška: 8,66 m
  • Maximální rychlost: 576 km/h
  • Maximální vzletová hmotnost: 23 200 kg
  • Cestovní rychlost: 480 km/h
  • Dolet bez zatížení: 5 630 km
  • Praktický dostup: 9 150 m
  • Motor: 2× Pratt & Whitney – PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5
  • Výkon motorů: 2× 1 972 kW
  • Osádka: 2 osoby + technik nákladního prostoru
  • Užitečné zatížení: 9 250 kg

Přepravní kapacita: 66 vojáků nebo 46 výsadkářů nebo 24 lehátek pro zraněné ve verzi MEDEVAC (zdravotnická evakuace) nebo 1 jednotka intenzivní péče ve verzi MEDEVAC (12 lehátek).

Při porovnání šířky podlahy a palety zbývá na každé straně přibližně několik centimetrů. To zcela vylučuje pohyb takzvaného loadmastera, který zodpovídá za náklad jak při běžném letu, tak při taktických operacích, kdy se zajišťuje také shoz materiálu. Na paletách také musí být méně nákladu, než je při jejich plném využití, které umožňuje například C-130 Hercules. Díky nízkému stropu se na jednu paletu vejde až o třetinu méně materiálu.

Náklad musí být navíc i lehčí. Příčinou je nosnost podlahy tři tuny na metr čtvereční. Pro úplnost: plně naložená paleta 463L váží 4,6 tuny a nakládá se do výšky 221 centimetrů (2,2 m).

Nicméně letoun má dlouhý trup, a díky tomu má CASA výhodu při přepravě specifického materiálu, jako jsou například proudové motory. Ty se do nákladního prostoru vejdu tři.

CASA uletí méně než bombardér B-25

Stroj má ještě jednu nevýhodu: relativně malý dolet. Takzvaný maximální dolet je 5 500 km. Tato hodnota však platí pouze pro přelet, tedy pro letoun jen s posádkou, ale bez nákladu. 

S nákladem šest tun klesne taktický dolet letounu na přibližně 3 900 kilometrů. Maximálně zatížená CASA (9,25 tuny) uletí jen 1 200 kilometrů, což je méně, než je dolet dvoumotorového bombardéru B-25 z druhé světové války (2 170 km).

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

VIDEO: Do nezdaru na Měsíci zbývaly sekundy, astronauty zachránila propiska

K 50. výročí přistání na Měsíci připravilo Planetárium Praha maketu modulu...

Jen příprava na start z Měsíce trvala astronautům čtyři hodiny. Tak složitá byla situace dvojice Američanů, kteří...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

„Stanuli jsme na Měsíci jménem celého lidstva.“ Nové fotky z Apolla 11

Přistání člověka na Měsíci bylo nejsledovanější událostí v historii lidstva....

Přistání člověka na Měsíci bylo nejsledovanější událostí v historii lidstva. Přesto se najdou fotografie, které jste...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Co kdyby posádka Apolla 11 zemřela na Měsíci? Bílý dům s tím počítal

Pohled na veškeré vybavení, které astronauti na povrchu zanechali: vlajka,...

Pro případ neúspěchu mise Apollo 11 měl prezident Nixon připravený smuteční projev, který by přečetl světu. Těla...

Další z rubriky

Tento 15bitový počítač dostal člověka na Měsíc. Teď zkouší těžit bitcoiny

Těžba bitcoinů na počítači Apollo Guidance Computer (ilustrační montáž)

Počítač, který provázel americké astronauty na Měsíc a počítal jejich návratovou trajektorii, má nové využití....

Evropský regulátor objevil nový problém Boeingu 737 Max s autopilotem

Zaparkované Boeingy 737 MAX v továrně ve městě Renton na severovýchodě USA

Evropský úřad pro bezpečnost v letectví odhalil nový problém s uzemněnými letouny Boeing 737 Max. Chyba se týká funkce...

Místo smazání přidají varování. Tweety politiků mohou porušit pravidla

Twitter představil nová pravidla pro politiky, kteří porušují pravidla Twitteru

Pro populární politiky budou na Twitteru platit jiná pravidla, než pro zbytek uživatelů. Tweety, které porušují...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz