7 Ponorka číslo 361 – důchodce po omlazovací kúře
Čínská ponorka číslo 361, pojmenovaná Velká zeď, patří do třídy Type 035G (v NATO kódu Ming III). Konstrukce vychází ze sovětských diesel-elektrických ponorek Projekt 633 (v NATO kódu Romeo), jejichž plány poskytla sovětská vláda Číňanům v rámci vojenské pomoci v roce 1963. Ti začali ponorky vyrábět pod označením Type 033.
Číňané ponorky průběžně modernizovali. Montovali na ně například francouzské sonary, vlastní elektroniku, AIP pohon nezávislý na kyslíku (Air Independent Propulsion) a upravili je pro odpalování řízených střel. Díky tomu se jim podařilo zvýšit jejich bojové možnosti. Nicméně původní koncepce vycházela ještě z německého válečného Typ XXI. Celkem bylo vyrobeno 23 kusů.
Ponorka s číslem 361, patřící ke 12. ponorkové brigádě se v roce 2003 účastnila cvičení ve Žlutém moři. Kromě běžné osádky 55 mužů bylo na palubě 13 kadetů čínské námořní akademie, kteří se účastnili pokračovacího výcviku.
Námořnictvo začalo ponorku hledat poté, co se odmlčela. Po 10 dnech driftování na moři ji našli čínští rybáři. Námořnictvo ji odvleklo do přístavu Ta-lien v provincii Liao-ning. Všichni členové posádky byli nalezeni zhroucení na svých stanovištích, bez jakýchkoli známek po násilí nebo panice. Z toho důvodu se předpokládá, že na ponorce došlo k poruše AIP pohonu a zabezpečovacího zařízení, které mělo v případě závady automaticky odstavit diesely. Posádka se udusila poté, co motory spotřebovaly všechen kyslík.
Jednalo se o jednu z největších katastrof v historii čínského námořnictva. Velitel námořnictva, politický komisař, náčelník štábu a dalších pět vysokých důstojníků bylo odvoláno z funkcí. Pozůstalým obětí kondoloval předseda Ústředního vojenského výboru (ministr obrany).