Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Exkluzivně pro Technet.cz: požár pneumatik z pohledu odborníka

  17:15
Hašení pneumatik je pro hasiče jeden z nejtěžších úkolů. Teploty dosahují až tisíc stupňů Celsia, běžné hasicí metody selhávají. Technet.cz připravil ve spolupráci s Václavem Kratochvílem, velitelem čety Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy, podrobný popis požáru pneumatik.

Požár skládky pneumatik | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Zapálit pneumatiku není žádná legrace, sirkami by se vám to nepodařilo a ze zkušenosti hasičů lze vyvodit jediné: požár pneumatik na volném prostranství je prakticky vždy buď dílem žháře, nebo neopatrné manipulace s otevřeným ohněm.

Co to vlastně hoří? Především pryž, síra a textil

K výrobě pneumatik se používá tzv. polotvrdá pryž ze syntetického butadienového kaučuku pro pneumatiky nákladních vozidel nebo kaučuku butadien-styrenového pro ostatní pneumatiky. Tato polotvrdá pryž obsahuje 16-25 % síry, až 50 % sazí jako plnidlo a v malém množství urychlovače vulkanizace, aktivátory a retardéry (thianoly, oxid olovnatý, oxid hořečnatý a vápenatý).

Pryž hoří žlutým, silně čadivým plamenem, vzniká při tom hustý černý dým, který značně znesnadňuje protipožární zásah. Pryž hoří i při minimálním obsahu kyslíku ve vzduchu (20 %), přičemž teplota vzplanutí pryže je 290 °C a teplota vznícení je 400 °C. Výhřevnost pneumatik je podobná jako u černého uhlí (30 MJ. kg-1). Zplodiny hoření pryže jsou značně toxické, dým obsahuje velké množství oxidu uhelnatého, oxidu siřičitého, zplodiny tepelného rozkladu butadienu a styrénu.

Zvláštní nebezpečí při požáru představují odkapávající hořící částice pryže, které způsobují nebezpečné popáleniny a příškvarky a mohou způsobit rozšíření požáru.

Látky unikající do vzduchu jsou toxické a nebezpečné

Při hoření pneumatik tedy hoří především butadienový nebo butadien-styrenový kaučuk, síra, thianoly, oxidy olovnatý, hořečnatý a vápenatý. Dále hoří syntetické textilní vlákno, které je použito na kostru pneumatiky.

Za nejvíce nebezpečné zplodiny jsou označovány zplodiny butadienu, styrenu a síry.

Zplodiny hoření pryže jsou značně toxické, dým obsahuje velké množství oxidu uhelnatého, oxidu siřičitého, zplodiny tepelného rozkladu butadienu a styrénu. Vznikající kouř obsahuje velké množství mastných sazí, proto je hustý a černý, plynné složky kouře jsou silně toxické.

Teploty dosahují tisíce stupňů Celsia

Teplota hoření obvykle nepřesahuje v místě hoření 1000 °C. Množství uvolněného tepla z pryže (pneumatik) při hoření je v porovnání se dřevem cca 1,8krát více. To znamená, že když shoří 100 kg pneumatik, vyrobí se tolik tepla, jako kdyby shořelo 180 kg dřeva.

Při teplotě hoření pneumatik v otevřeném prostředí se taví plasty, v extrémních případech se může tavit hliník a jeho slitiny. "Pokud by pneumatiky hořely v uzavřeném skladu, mohou se teploty nakumulovat do hodnot, při kterých se taví sklo či ocel," doplňuje Martin Kavka, vyšetřovatel pražských hasičů a redaktor serveru POŽÁRY.cz.

Požár nejde uhasit: uhašená pneumatika po chvíli zase vzplane

Pneumatika, jejíž největší podíl materiálu tvoří pryž, je velmi špatný vodič tepla, spíše lze říci, že je to dobrý tepelný izolant. Dále je nutné říci, že pro hašení mají pneumatiky velmi nepříznivý tvar. Rovněž struktura pneumatiky napomáhá udržení vzduchu uvnitř zdánlivě kompaktní hmoty.

Pokud již došlo k hoření pneumatiky, tato je silně zahřátá a jako dobrý tepelný izolant má velkou tepelnou kapacitu. Polití celého povrchu vodou je velmi obtížné, pneumatika obvykle hoří "uvnitř" svého typického tvaru, shora je uhašena, "uvnitř" dále hoří. Z praxe nejsou výjimkou případy, kdy se pneumatika namočená do vody po několika minutách opět vznítí a dále hoří. To, co platí pro vodu, platí také pro pěny. U pěn je ještě nevýhoda v tom, že odebírají hořící pneumatice málo tepla. Proto se běžně pneumatika za několik desítek minut opět vznítí a hoří.

Optimální řešení je hořící pneumatiky ponořit pod hladinu vody. To je při větším množství pneumatik obvykle nemožné, navíc vzniká problém s likvidací kontaminované vody.

Ohroženy jsou i spodní vody

Verze zahrnutí hořících pneumatik zeminou je možné řešení pro útlum plamenného hoření a podstatného omezení množství hustého černého kouře s toxickými plynnými zplodinami. Neznamená to však přerušení procesu hoření. Pod vrstvou zeminy pneumatiky dále hoří do doby vyčerpání kyslíku. Jakákoliv netěsnost ve vrstvě zeminy způsobuje další hoření, lépe řečeno žhnutí. V této souvislosti je ještě nutné poznamenat, že po přerušení procesu hoření a vychladnutí (několik dnů, možná i týdnů), je vhodné místo rozebrat a likvidovat podle výsledků rozborů zbytků, protože lze reálně předpokládat toxickou zátěž prostoru a možné ohrožení spodních vod. Hasební voda na sebe váže toxické látky a podle nasákavosti podloží může vnikat do podzemních vod.

Použití pěnidel a smáčedel pouze zlepšuje hasicí vlastnosti vody, v žádném případě zásadně neřeší účinek hasiva.

Dosavadní zkušenosti s hašením pneumatik při rozvinutém požáru ukazují, že se vždy jedná o časově náročný zásah s malou účinností dodávaných hasiv. Obvykle jsou zásahy střednědobé až dlouhodobé. Pneumatiky se obtížně i s pomocí mechanizace rozebírají z hromad a jako jednotlivé prolévají.

V pneumatikách nejsou zpomalovače hoření. Není to chyba?

Zpomalovače hoření v pneumatikách nejsou, protože to není nutné. Je nutné si uvědomit, že zpomalovače hoření mají jiný význam a navíc požáry pneumatik nejsou tak časté, aby se zpomalovače hoření přidávaly. Zpomalovače hoření se přidávají například do izolace kabelů určených do vnitřních prostorů v budovách.

Zpomalovač hoření by proces hoření pouze zpomalil, nikoliv zmenšil rozsah požáru. Po vyčerpání jeho účinných složek hoří každá látka jako bez něj. Zpomalovače hoření se přidávají například pro prodloužení doby bezpečné evakuace v budovách, aby se prodloužil čas, než se uvolní toxické zplodiny hoření. Pokud chceme vyloučit výše uvedené negativní účinky při požáru pneumatik, je nutné hledat jiný materiál.

Požár samovolně nevznikl. Mohl to být žhář, nebo neopatrnost

Jsou podobné průmyslové požáry zpravidla dílem žhářů, technických závad, nebo pochybení jednotlivce?

Odpověď na tuto otázku by byla ve vztahu k současnému požáru na Moravě spekulace. Obecně lze konstatovat, že pneumatiky hoří jako součásti vozidel při jejich požárech. Dále pneumatiky hoří v místech jejich výskytu (například ve sklepích a podobně). Ve velkých skladech a na úložištích jsou požáry pneumatik ojedinělé a vždy vyžadují masivní iniciaci. Hra dětí, popřípadě úmysl zbavit se požárem nepohodlného odpadu přichází jako verze při zjišťování příčin vzniku požárů reálně v úvahu.

Je těžké pneumatiku zapálit?

Zapálit pneumatiku je velmi těžké. Pneumatiky nejsou schopné samovznícení. V místě působení tepelného zdroje se musí dosáhnout teploty 400 °C, a to po značně dlouhou dobu, nejméně v desítkách sekund, spíše však v minutách.

"Klasickou sirkou by vám to dalo poměrně dost práce", doplňuje Martin Kavka. Tím, že je pneumatika z tvrdé pryže a je kompaktní, je to poměrně složité. Zapálíte ji delším působením plamene. S trochou štěstí a umu by to šlo například výkonnějším zapalovačem, nebo prostě pod pneumatikou rozděláte oheň pomocí dřeva nebo většího množství papíru. Každopádně pneumatika se vznítí při působení teploty, kterou získáte z běžně dostupných prostředků (zapalovač, plynový kahan, plamen při hoření dřeva).

Redakce Technet.cz děkuje za spolupráci Václavu Kratochvílovi (velitel čety Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy) a Martinu Kavkovi (vyšetřovatel pražských hasičů a redaktor serveru POŽÁRY.cz)

Autoři:
Témata: Uherský Brod
  • Nejčtenější

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním systémem Windows do „modré obrazovky smrti“. Ani po restartu se nespustí. Některé...

19. července 2024  11:01,  aktualizováno  18:52

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad...

23. července 2024

Mistr vedlejších rolí Krška hrál geniálně alkoholiky a muže zlomených osudů

Herec Vladimír Krška, který se narodil před 100 lety, byl téměř čtyři desítky let členem souboru pražského Divadla na Vinohradech. Na jeho scéně vytvořil na osmdesát rolí.

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Výlet do století páry. Poznáte, v jaké dnešní zemi jste?

V následujícím kvízu se podíváme na zajímavá místa zachycená na fotografiích v devatenáctém století. Úkolem je poznat, v jaké dnešní zemi se dané místo či objekt nachází.

26. července 2024

Možná jsme na Marsu našli dávný život, hlásí NASA. Nález potvrdí až na Zemi

Robotické vozítko Perseverance amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) našlo na Marsu kus horniny, který by mohl obsahovat zkamenělé mikroby. Jde o další významný krok v hledání...

27. července 2024  10:34

Konečná československá bilance z Paříže před 100 lety: 10 medailí a první zlato

Hry VIII. letní olympiády v Paříži, které skončily před 100 lety, 27. července 1924, potvrdily velký rozmach olympijského hnutí.

27. července 2024

První tryskový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet vzlétl před 75 lety

První proudový dopravní letoun de Havilland DH106 Comet se poprvé dostal do vzduchu 27. července 1949. O necelé tři roky později už začal pracovat v běžném provozu, avšak konstrukční chyba znamenala...

27. července 2024

Uvězněni na vesmírné stanici. Boeing neví, kdy vrátí posádku zpět na Zemi

První testovací let nové vesmírné lodi Boeing Starliner CST-100 s posádkou neprobíhá tak, jak měl její výrobce spolu s NASA naplánováno. Cesta dvou astronautů na ISS a zpět měla původně trvat...

26. července 2024  12:59

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....