Elektrická lokomotiva E225.0
Někdy v první pětiletce dvacátého století se vážně uvažovalo o elektrifikaci Vídeňské městské železnice fungující na parní trakci. Snahy to byly neúspěšné a elektrická městská dráha začala ve Vídni jezdit až dlouho po Velké válce, ale bez časové kontinuity na parní trakci, protože původní Vídeňské městská železnice byla už dávno mimo provoz.
A právě v rámci zmíněných neúspěšných elektrizačních snah vyrobil Křižík pro Vídeň k vyzkoušení jednu malou dvounápravovou elektrickou lokomotivu (resp. od Křižíka byla elektrická část, mechanickou část dodala Rakouská společnost státní dráhy) pojmenovanou WIEN No.1. Ale zkoušky lokomotivy nedopadly v Rakousku příliš povzbudivě, vadil malý výkon. Hned po válce putovala nevyužitá Křižíkova lokomotiva do nově vzniklého Československa.
Lokomotiva řady E225.0
|
V době realizace elektrifikace pražského uzlu došlo k rekonstrukci lokomotivy, která teď dostala označení E225.001. Původně byla stavěná pro napájení 2 x 700 V DC, a jak už víme, v Praze se chystalo napájení 1,5 kV DC. Výkon lokomotivy vzrostl ze 154 kW na 288 kW.
Lokomotiva E225.0 se dobře uplatnila jako posunovací na Wilsonově nádraží. Některé jiné a novější elektrické posunovací lokomotivy tam už nebyly, ale stará malá Křižíkova tam stále ještě jezdila. Díky dvojici trakčních dvojmotorů byla zkrátka k neutahání. Ve skutečnosti tomu tedy pomohlo to, že po změně trakčního napětí na pražském uzlu byla ve svém malém revírku napájena z agregátu.