Co se stane, když v kabině letadla vyšlehnou za letu plameny

O ohni se říká, že je dobrý sluha, ale špatný pán. Když se však červený kohout ujme vlády v kokpitu letadla, platí to dvojnásob. V roce 1998 díky němu přišlo v jednom letadle o život 229 lidí. Stejně nebezpečné hořlavé materiály jsou však stále ve dvou třetinách letadel. Další díl leteckých katastrof.

Požár kabeláže v kokpitu letadle

LETECKÉ KATASTROFY

Druhého září 1998, let 111 společnosti Swissair na trase z Kennedyho letiště v New Yorku do švýcarské Ženevy. Letoun McDonnell Douglas MD-11, model roku 1986.

Letadlo vzlétlo bez sebemenších potíží, avšak prvních 15 minut letu z něj nepřicházely na řídící dispečink vůbec žádné informace. Protože ještě neletěli v oblasti severoatlantického systému letových cest, kde k výpadkům radio-komunikace dochází, bylo to nečekané. Piloti však jen zřejmě chybně nastavili frekvence vysílání. Problém byl odstraněn, k prvnímu hlasovému kontaktu řídící věže a pilotů došlo půl hodiny po startu.  

Kouř v kokpitu

Po zhruba dvou hodinách letu ucítili piloti kouř. První důstojník prozkoumal prostor kolem klimatizace, kam se někdy trochu kouře dostane (ale nejde o nic vážného) a neobjevil žádný problém. Shodli se proto, že se nejedná o závadu, ale přesto poprosili letušku, aby zavřela přívod klimatizace.

Po další minutě letu, ve 22:13, se kouř v kabině objevil znovu. Piloti se proto rozhodli jednat přesně podle stanovených předpisů – přerušit let a přistát na nouzovém letišti. Řídícímu středisku tedy ohlásili stav tísně.

Kapitán chtěl letět zpět a přistát na letišti v Bostonu. Toto letiště dobře znal, proto na něm mohl zcela bez problémů přistát. Avšak jejich vzdálenost od Bostonu byla 500 kilometrů - po poradě s dispečerem se tedy rozhodli letět do Hallifaxu vzdáleného jen 120 km. Piloti však nechtěli ihned klesat, nejdřív plánovali připravit kabinu cestujících, tedy sklidit vozíky s jídlem. Evidentně zatím vzniklou situaci nebrali jako stav nouze.

Úkony dle předpisů = 20 minut práce

V kokpitu byly dva seznamy předepsaných úkonů, které mají piloti v těchto případech (kouř, návrat na nouzové letiště) provést. Jejich vykonání však zabere dohromady 20 minut – ale taková byla pravidla společnosti Swissair. 


Mezitím letěli na autopilota a pomalu klesali k Hallifaxu. Místo rychlého klesání na 900 metrů (což preferovala řídící věž) zůstali na 7500 metrech (kvůli pořádku v kabině) a klesali jen pomalu. I tímto jednáním dávali věži najevo, že se nejedná o nic vážného. 

Proto kontrolní věž velmi překvapilo, když ve 22:21 podali žádost o vypouštění paliva - to je při nouzovém přistání nutné, protože letadlo tou dobou mělo ještě skoro plné nádrže kerosenu a díky této hmotnosti by se při přistání mohlo rozpadnout. Dispečer byl překvapen, že to říkají tak pozdě - odklonil je proto nad záliv Svaté Margarity, kde mohli palivo vypustit. To je nutné udělat v oblouku tak, aby pak letadlo do paliva znovu nevlétlo, což by byl velký průšvih. Dispečer ani piloti však stále neměli ani ponětí, jak vážná je situace.


Najednou se však vypnul autopilot, přesně 10 minut po nahlášení stavu tísně. Počítače dostaly neobvyklé vstupní údaje (chaotická data) a řízení letadla tedy bylo tedy pouze na pilotech. Postupně přestávaly fungovat další přístroje, jeden po druhém ... a v kokpitu se objevily plameny. Piloti vyhlásili stav nouze, ale protože mluvili oba najednou, věž jim nerozuměla. Přeslechla tedy i hlášení nouze. O třicet sekund později zhasly všechny obrazovky a přestalo fungovat rádiové spojení. 


Po dalších šesti minutách letadlo spadlo do moře - v rychlosti 900 km v hodině.

Nejrozsáhlejší vyšetřování letecké katastrofy v historii

Druhý den se rozběhlo největší vyšetřování letecké katastrofy v historii. Ze dna oceánu při východním kanadském pobřeží, z hloubky 55 metrů, potřebovali vylovit vrak letadla. To se však rozpadlo na několik milionů kusů.


Na tomto úkolu pracovali potápěči i armádní technika. Podařilo se najít černé skříňky – jak s hlasovým, tak datovým záznamem. Z nahrávek zjistili, že až na kouř v kabině fungovalo skoro vše bez sebemenší chybičky. Veškeré potíže se nakonec projevily během několika desítek sekund.  

V záznamu obou rekordérů však chybělo posledních 6 minut. Černé skříňky tedy přestaly fungovat ve stejnou chvíli, jako palubní počítače a obrazovky.

Na vyzvedávání trosek letadla byly povolány i nákladní lodě s jeřáby, na jemné úlomky pak loď se speciálním podtlakovým vysavačem a filtry.


Největšími celistvými kusy byly motory a podvozek. Ostatní bylo nárazem rozdrceno na malé fragmenty. Části letounu byly tříděny do různých kategorií – brzy byla krabicemi zaplněna celá hala nedalekého hangáru.


Zabijácký zábavní systém?

Tým roztřídil 250 km kabelů vyjmutých z trosek, přičemž nacházeli stopy po ožehnutí – ohnisko bylo nalezeno v zadní části kokpitu. Podezření padlo na nový zábavní systém, který měli poprvé k dispozici cestující první třídy. Na něm si mohli pouštět filmy, muziku, brouzdat po internetu a hrát hry - v roce 1998 šlo o absolutní novinku, která měla přilákat movité zákazníky.


Atrakce se však stala předmětem sporu. Systém měl velkou spotřebu energie, obrovské tepelné ztráty a byl chybně napojen na elektrické rozvody letadla. Neměl samostatný vypínač a tak zůstal zapnutý, i když piloti vypnuli přívod elektřiny do prostoru cestujících.

Problém zábavního systému však nemohl sám o sobě způsobit takový žár - i kdyby požár způsobil, ten by se neměl dokázat v letadle šířit. V hangáru proto vytvořili drátovou kostru letadla, na kterou skládali nalezené kousky. Analýzou některých fragmentů bylo zjištěno, že v zadní části kokpitu musel žár dosahovat teploty až 600 stupňů Celsia.


Jeden drátek a spousta zápalné izolace

Po 15 měsících našli 1 vadný kabel, na kterém vznikl elektrický oblouk. Ten zapálil vysoce hořlavý materiál - metalizovaný polyethylen tereftalát, kterým se obalují izolační obklady. Je to taková ta "stříbrná fólie".  


Ironií je, že všechny v letadle použité materiály prošly testy hořlavosti - ale přesto byly schváleny tyto velmi hořlavé látky. Začaly se přehodnocovat normy a certifikáty.

Analýza zbytků trvala 4,5 roku, stála 40 mil USD, a vyústila v konstatování – hořlavé materiály nemají v letadlech co dělat. Mimo změny materiálů byly dány kamery a kouřové senzory do všech částí letadla. Swiss v roce 2001 vyhlásil úpadek.


To už se stát nemůže. Omyl...

Hořlavý izolační materiál je však dodnes ve 2/3 letadel. Nesmí se instalovat do nových strojů, ale jejich výměna ve všech používaných letadlech by byla příliš nákladná. 

Článek vychází z dokumentu Letecké katastrofy: Když na palubě vypukne požár, který jste mohli vidět na ČT1. Použité snímky pocházejí přímo z dokumentu.  
Tento díl běžel na ČT1 jako první, my jej uvádíme až dnes jako poslední.

Vstoupit do diskuse (47 příspěvků)

Nejčtenější

Utajovaný odlet letounu Skyfox. Odstartoval v neznámé barevné variantě

L-39 Skyfox letoun Vodochody

Spolupracovníkovi redakce Technet.cz se v minulém týdnu podařilo zachytit start letounu Skyfox z továrního letiště Aera Vodochody. Zajímavé je, že stroj odlétal v dosud neznámé barevné variantě,...

Vedoucí české stanice na Špicberkách: medvědi nejsou největším nebezpečím

Terénní pracoviště Nostoc na Špicberkách

Není zde zvykem zamykat domy ani auta. Ne z nedostatku zlodějů, ale aby bylo kam se schovat před ledním medvědem. Na souostroví Svalbard, které známe spíš pod názvem Špicberky, funguje od června 2014...

Před 65 lety došlo k nejtragičtější havárii na našich železnicích

Ohořelá jízdenka na vlak jednoho z účastníku železničního neštěstí ze 14....

Nejtragičtější nehoda v dějinách české železniční dopravy se stala 14. listopadu 1960 u Stéblové na Pardubicku. Čelně se na jednokolejné trati srazily dva vlaky, z nichž jeden táhla parní lokomotiva....

Velké výpadky na internetu. Problémy hlásila třeba síť X nebo ChatGPT

Problémy internetových služeb

Řada internetových služeb v úterý nebyla dostupná a hlásila problémy s blokováním stránek, které byly způsobeny službou Cloudflare, jež mimo jiné slouží k ochraně stránek před různými typy útoků.

Nejlevnější gramofon Technics se povedl. Umí něco, co dražší modely ne

Technics SL-40CBT

Legendární pohon „direct drive“, ve kterém je talíř gramofonu přímou součástí motoru, dostal i nejlevnější přírůstek, model SL-40CBT. Vedle tradičních analogových výstupů má i Bluetooth modul pro...

Velké výpadky na internetu. Problémy hlásila třeba síť X nebo ChatGPT

Problémy internetových služeb

Řada internetových služeb v úterý nebyla dostupná a hlásila problémy s blokováním stránek, které byly způsobeny službou Cloudflare, jež mimo jiné slouží k ochraně stránek před různými typy útoků.

18. listopadu 2025  13:16,  aktualizováno  15:59

Jaderných explozí bylo až 140 za rok. Některé pokusy se vymkly kontrole

Výbuch Castle Bravo

Dvě země s největšími zásobami atomových bomb na světě vyhrožují návratem jejich zkoušek. Co by to znamenalo pro běžného obyvatele planety Země? Jak se ověřovala účinnost těchto zbraní v minulosti?

18. listopadu 2025

Římané měli 299 171 kilometrů silnic. Jejich mapu můžete prozkoumat na webu

Ilustrační obrázek

Kvalitní kamenné silnice byly tepny římské říše. Putovalo po nich zboží, lidé i armády. Pozůstatky cest se dodnes dají najít ve velké části Evropy a obecně v zemích kolem Středozemního moře. Jejich...

17. listopadu 2025  13:42,  aktualizováno  13:42

Nejrychlejší meteory dorazily. Sledujete v noci na úterý oblohu

Snímek bolidů z meteoriského roje Leonidy z roku 1999.

Mezi 17. a 18. listopadem pravidelně vrcholí meteorický roj Leonidy. Stejně je tomu i letos, kdy můžete za ideálních podmínek očekávat 10 až 15 meteorů za hodinu. Leonidy mají jednu z největších...

17. listopadu 2025  7:12

Vedoucí české stanice na Špicberkách: medvědi nejsou největším nebezpečím

Terénní pracoviště Nostoc na Špicberkách

Není zde zvykem zamykat domy ani auta. Ne z nedostatku zlodějů, ale aby bylo kam se schovat před ledním medvědem. Na souostroví Svalbard, které známe spíš pod názvem Špicberky, funguje od června 2014...

17. listopadu 2025

Co byste mohli udělat, když se PC s Windows zadrhává

Ilustrační foto - Windows 10

Někdy se to stane v nejnevhodnější chvíli – pracujete na důležité prezentaci, připravujete itinerář vysněného roadtripu nebo hrajete hru a najednou… nic. Počítač přestal reagovat. Jestliže k tomu...

16. listopadu 2025

Zrod SS: před sto lety vznikla organizace, která se stala symbolem zla

Německý nacistický funkcionář a velitel SS Heinrich Himmler na nedatovaném...

Před 100 lety vznikl v Německu ochranný oddíl SS – nenápadná skupina několika mužů, jejímž úkolem bylo chránit Adolfa Hitlera. Během několika let se z ní stala jedna z nejděsivějších organizací 20....

16. listopadu 2025

Mnohá sluchátka mohou hrát lépe. Vyzkoušeli jsme „dongle“ s moderními kodeky

BTD 700 a iPhone 16e

Ani pečlivý výběr bezdrátových sluchátek nemusí přinést očekávané zvukové kvality. Na vině může být váš telefon, tablet nebo notebook, který sice má Bluetooth, ale již nemusí podporovat kompatibilní...

15. listopadu 2025

Zkáza Coventry před 85 lety. Dodnes někteří věří, že jej Churchill obětoval

Katedrála sv. Michala v Coventry zničená během náletu v noci ze 14. na 15....

Katedrála sv. Michala v Coventry zničená během náletu v noci ze 14. na 15. listopadu 1940 se stala jedním ze symbolů útoku nacistického Německa proti Británii. Během této noci 515 strojů německé...

15. listopadu 2025

Den odplaty přišel, burcovalo Rudé právo před 100 lety voliče

Titulní stránka Rudého práva v den voleb

V neděli 15. listopadu 1925 šli občané první republiky k parlamentním volbám. „Kalná vlna volební vojny dostoupila vrcholu,“ psaly Lidové noviny. Pro jedny šlo o svátek demokracie, pro druhé o den...

15. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Usínání je daleko rychlejší, než byste čekali. Trvá jen čtyři a půl minuty

Cestování za spánkem? Některé hotely se začínají zaměřovat na turisty, kteří...

Fyziologové považovali nástup spánku za postupný proces, při němž se činnost mozku pomalu mění. Podle nového výzkumu je však až překvapivě svižný. Skoro jako kdyby nám někdo zmáčkl kdesi na zátylku...

14. listopadu 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Největší konkurent SpaceX vynesl marsovské sondy. Podařilo se i přistání

Start rakety New Glenn s marsovskými sondami Escapade

Společnost Blue Origin ve čtvrtek vypustila svůj velký nosič New Glenn s dvojicí kosmických lodí Escapade, které budou studovat Mars a sluneční vítr. Po předchozím neúspěchu se jí povedl i návrat...

14. listopadu 2025  9:48
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.