Úterý 31. ledna 2023, svátek má Marika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. ledna 2023 Marika

Co se stane, když v kabině letadla vyšlehnou za letu plameny

O ohni se říká, že je dobrý sluha, ale špatný pán. Když se však červený kohout ujme vlády v kokpitu letadla, platí to dvojnásob. V roce 1998 díky němu přišlo v jednom letadle o život 229 lidí. Stejně nebezpečné hořlavé materiály jsou však stále ve dvou třetinách letadel. Další díl leteckých katastrof.

Požár kabeláže v kokpitu letadle

LETECKÉ KATASTROFY

Druhého září 1998, let 111 společnosti Swissair na trase z Kennedyho letiště v New Yorku do švýcarské Ženevy. Letoun McDonnell Douglas MD-11, model roku 1986.

Letadlo vzlétlo bez sebemenších potíží, avšak prvních 15 minut letu z něj nepřicházely na řídící dispečink vůbec žádné informace. Protože ještě neletěli v oblasti severoatlantického systému letových cest, kde k výpadkům radio-komunikace dochází, bylo to nečekané. Piloti však jen zřejmě chybně nastavili frekvence vysílání. Problém byl odstraněn, k prvnímu hlasovému kontaktu řídící věže a pilotů došlo půl hodiny po startu.  

Kouř v kokpitu

Po zhruba dvou hodinách letu ucítili piloti kouř. První důstojník prozkoumal prostor kolem klimatizace, kam se někdy trochu kouře dostane (ale nejde o nic vážného) a neobjevil žádný problém. Shodli se proto, že se nejedná o závadu, ale přesto poprosili letušku, aby zavřela přívod klimatizace.

Po další minutě letu, ve 22:13, se kouř v kabině objevil znovu. Piloti se proto rozhodli jednat přesně podle stanovených předpisů – přerušit let a přistát na nouzovém letišti. Řídícímu středisku tedy ohlásili stav tísně.

Kapitán chtěl letět zpět a přistát na letišti v Bostonu. Toto letiště dobře znal, proto na něm mohl zcela bez problémů přistát. Avšak jejich vzdálenost od Bostonu byla 500 kilometrů - po poradě s dispečerem se tedy rozhodli letět do Hallifaxu vzdáleného jen 120 km. Piloti však nechtěli ihned klesat, nejdřív plánovali připravit kabinu cestujících, tedy sklidit vozíky s jídlem. Evidentně zatím vzniklou situaci nebrali jako stav nouze.

Úkony dle předpisů = 20 minut práce

V kokpitu byly dva seznamy předepsaných úkonů, které mají piloti v těchto případech (kouř, návrat na nouzové letiště) provést. Jejich vykonání však zabere dohromady 20 minut – ale taková byla pravidla společnosti Swissair. 


Mezitím letěli na autopilota a pomalu klesali k Hallifaxu. Místo rychlého klesání na 900 metrů (což preferovala řídící věž) zůstali na 7500 metrech (kvůli pořádku v kabině) a klesali jen pomalu. I tímto jednáním dávali věži najevo, že se nejedná o nic vážného. 

Proto kontrolní věž velmi překvapilo, když ve 22:21 podali žádost o vypouštění paliva - to je při nouzovém přistání nutné, protože letadlo tou dobou mělo ještě skoro plné nádrže kerosenu a díky této hmotnosti by se při přistání mohlo rozpadnout. Dispečer byl překvapen, že to říkají tak pozdě - odklonil je proto nad záliv Svaté Margarity, kde mohli palivo vypustit. To je nutné udělat v oblouku tak, aby pak letadlo do paliva znovu nevlétlo, což by byl velký průšvih. Dispečer ani piloti však stále neměli ani ponětí, jak vážná je situace.


Najednou se však vypnul autopilot, přesně 10 minut po nahlášení stavu tísně. Počítače dostaly neobvyklé vstupní údaje (chaotická data) a řízení letadla tedy bylo tedy pouze na pilotech. Postupně přestávaly fungovat další přístroje, jeden po druhém ... a v kokpitu se objevily plameny. Piloti vyhlásili stav nouze, ale protože mluvili oba najednou, věž jim nerozuměla. Přeslechla tedy i hlášení nouze. O třicet sekund později zhasly všechny obrazovky a přestalo fungovat rádiové spojení. 


Po dalších šesti minutách letadlo spadlo do moře - v rychlosti 900 km v hodině.

Nejrozsáhlejší vyšetřování letecké katastrofy v historii

Druhý den se rozběhlo největší vyšetřování letecké katastrofy v historii. Ze dna oceánu při východním kanadském pobřeží, z hloubky 55 metrů, potřebovali vylovit vrak letadla. To se však rozpadlo na několik milionů kusů.


Na tomto úkolu pracovali potápěči i armádní technika. Podařilo se najít černé skříňky – jak s hlasovým, tak datovým záznamem. Z nahrávek zjistili, že až na kouř v kabině fungovalo skoro vše bez sebemenší chybičky. Veškeré potíže se nakonec projevily během několika desítek sekund.  

V záznamu obou rekordérů však chybělo posledních 6 minut. Černé skříňky tedy přestaly fungovat ve stejnou chvíli, jako palubní počítače a obrazovky.

Na vyzvedávání trosek letadla byly povolány i nákladní lodě s jeřáby, na jemné úlomky pak loď se speciálním podtlakovým vysavačem a filtry.


Největšími celistvými kusy byly motory a podvozek. Ostatní bylo nárazem rozdrceno na malé fragmenty. Části letounu byly tříděny do různých kategorií – brzy byla krabicemi zaplněna celá hala nedalekého hangáru.


Zabijácký zábavní systém?

Tým roztřídil 250 km kabelů vyjmutých z trosek, přičemž nacházeli stopy po ožehnutí – ohnisko bylo nalezeno v zadní části kokpitu. Podezření padlo na nový zábavní systém, který měli poprvé k dispozici cestující první třídy. Na něm si mohli pouštět filmy, muziku, brouzdat po internetu a hrát hry - v roce 1998 šlo o absolutní novinku, která měla přilákat movité zákazníky.


Atrakce se však stala předmětem sporu. Systém měl velkou spotřebu energie, obrovské tepelné ztráty a byl chybně napojen na elektrické rozvody letadla. Neměl samostatný vypínač a tak zůstal zapnutý, i když piloti vypnuli přívod elektřiny do prostoru cestujících.

Problém zábavního systému však nemohl sám o sobě způsobit takový žár - i kdyby požár způsobil, ten by se neměl dokázat v letadle šířit. V hangáru proto vytvořili drátovou kostru letadla, na kterou skládali nalezené kousky. Analýzou některých fragmentů bylo zjištěno, že v zadní části kokpitu musel žár dosahovat teploty až 600 stupňů Celsia.


Jeden drátek a spousta zápalné izolace

Po 15 měsících našli 1 vadný kabel, na kterém vznikl elektrický oblouk. Ten zapálil vysoce hořlavý materiál - metalizovaný polyethylen tereftalát, kterým se obalují izolační obklady. Je to taková ta "stříbrná fólie".  


Ironií je, že všechny v letadle použité materiály prošly testy hořlavosti - ale přesto byly schváleny tyto velmi hořlavé látky. Začaly se přehodnocovat normy a certifikáty.

Analýza zbytků trvala 4,5 roku, stála 40 mil USD, a vyústila v konstatování – hořlavé materiály nemají v letadlech co dělat. Mimo změny materiálů byly dány kamery a kouřové senzory do všech částí letadla. Swiss v roce 2001 vyhlásil úpadek.


To už se stát nemůže. Omyl...

Hořlavý izolační materiál je však dodnes ve 2/3 letadel. Nesmí se instalovat do nových strojů, ale jejich výměna ve všech používaných letadlech by byla příliš nákladná. 

Článek vychází z dokumentu Letecké katastrofy: Když na palubě vypukne požár, který jste mohli vidět na ČT1. Použité snímky pocházejí přímo z dokumentu.  
Tento díl běžel na ČT1 jako první, my jej uvádíme až dnes jako poslední.

  • Nejčtenější

Až dostaneme západní tanky, Rusové budou zase utíkat, říkají vojáci

Exkluzivně V těchto dnech se s napětím očekává rozhodnutí ve věci poskytnutí německých tanků Leopard 2 obráncům Ukrajiny, kteří...

ANALÝZA: Západní tanky mají ničení těch ruských v rodném listě

Ukrajinská armáda získá díky západní pomoci moderní tanky a obrněné transportéry standardů NATO. Zatímco na bojišti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kapitán letadla měl infarkt. Tragicky havarovalo v poli za Londýnem

Jednu z nejhorších leteckých katastrof zapříčinil infarkt kapitána letadla Trident společnosti British European...

KVÍZ: Postavte se k tomu čelem. Letadla nikdy neomrzí

Úkolem následujícího kvízu je poznat typ letadla na fotografii z čelního pohledu. I když kvíz řada čtenářů magazínu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K čemu jsou tobolky, které marsovský rover odhazuje na povrchu Rudé planety

Těsně před vánočním svátky zanechal rover Perseverance na povrchu Marsu malý dárek. Bylo to titanové pouzdro, které...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Když rameno „zmrzne“ a uvolní se za dva roky. Na vině je i stres, říká ortoped

Premium Rameno je unikátní součást lidského těla, anatomicky i funkčně nesmírně komplikovaná. Tvoří ho propojení čtyř kloubů a...

SERIÁL: Přepadení i těžké úrazy. Vzpomínáme na temné chvíle Dakaru

V posledním dílu vzpomínek navigátora Josefa Kaliny se opět zaměříme na africkou kapitolu fenoménu zvaného Dakar a...

Obracíte zoufalstvím oči v sloup? S novou funkcí to šéf nepozná

U videokonference je obtížné navazovat oční kontakt. Buď hledíte na monitor, a tedy stranou, nebo koukáte přímo do...

KOMENTÁŘ: Jsme připraveni žít s robotem? Lidskou práci spíš imituje

Premium AI, Artificial Intelligence, tedy umělá inteligence. Vstupuje čím dál víc do našich životů, ať se nám to líbí, nebo ne....

POZOR VLAK: Česká Třebová pod mikroskopem a Potkani na kolejích

Tvůrci železničního magazínu POZOR VLAK vás v nejnovějším vydání provedou veřejnosti nepřístupnými prostory železniční...

Bojujete s atopickým ekzémem? Pak rozhodně vyzkoušejte řadu LIPIKAR
Bojujete s atopickým ekzémem? Pak rozhodně vyzkoušejte řadu LIPIKAR

Víte, že atopický ekzém je nejčastější kožní onemocnění u dětí? Tímto onemocněním kůže trpí 15 – 20 % dětí a nejčastěji se objevuje u miminek nebo...

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...