Havárie boeingů: chyba je spíše na straně pilotů, situace měla řešení

  13:28aktualizováno  26. března 13:36
Bývalý kapitán Boeingu 737 Ladislav Keller hovořil v pořadu Rozstřel o situaci kolem letadel tohoto typu v nové verzi MAX. Obě havárie byly chybou pilotů, na samotného výrobce letounů se podle Kellera zbytečně snáší mediální štvanice.

Již několik týdnů je zastaven provoz letadel Boeing 737 MAX 8 v důsledku dvou nehod, které podle řady odborníků nesou podobné znaky. Nyní probíhá vyšetřování a společnost čelí podezření, že k oběma haváriím během necelého půl roku přispěl sám výrobce. 

Fotogalerie

Piloti etiopské aerolinky měli potíže s udržením kontroly nad strojem ve chvíli, kdy automatický bezpečnostní systém opakovaně po startu převáděl letoun do klesání. Podobné problémy s náhlým sklonem měl i Boeing 737 MAX 8, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře.

Ladislav Keller tvrdí, že chybovali hlavně piloti havarujících letounů, situace byla podle něj řešitelná. Dokládají to případy severoamerických pilotů, kteří se s podobným problémem setkali už dříve a dokázali ho vyřešit

V případě, že kritizovaný řídicí systém MCAS pro automatické přestavování stabilizátoru začal pracovat nestandardně, měli jednoduše vypnou autopilota a vše vyřešit manuálním ovládáním polohy stabilizátoru. Práci systému MCAS sice musíme označit za technickou závadu, ovšem piloti by si s ní měli poradit bez tragických následků.

Firma Boeing na odstranění závady pracuje, ale právě z důvodu uvedeného výše bylo nekompromisní uzemnění typu 737 MAX 8 předčasné.

Ing. Ladislav Keller

Ladislav Keller (narozen v roce 1959 ve vesničce Moravec na Žďársku) je předním českým odborníkem na dopravní letectví a specialistou na nehody dopravních letadel, o kterých napsal několik publikací.

První praktické zkušenosti s letectví získal Keller v době středoškolského studia, kdy absolvoval plachtařský a následně motorový výcvik v Aeroklubu Křižanov. Jeho další cesta vedla na Vysokou vojenskou leteckou školu v Košicích. Po jejím dokončení působil v armádě jako učitel létání v Piešťanech. V roce 1987 z armády odešel a stal se pilotem tzv. vládní letky.

Od roku 1998 létal jako pilot Boeingu 737 u společnosti Travel Service a zároveň zde vedl Oddělení bezpečnosti a prevence leteckých nehod. Následoval přestup k ČSA a později ke slovenské charterové společnosti Samair.

Po ukončení kariéry pilota pracoval na Úřadu pro civilní letectví a v současné době přednáší na ČVUT.

Na svém kontě má kolem 15 tisíc letových hodin, z toho více než 12 tisíc jako kapitán letadla. Ve funkci leteckého instruktora nalétal dalších 2000 hodin plus 700 hodin na simulátorech. Jako velt

Kvalifikaci velitele letadla má pro L-410, JAK-40, CL-601, TU-154 a B-737. Instruktorskou kvalifikaci a examinátorské pověření má pro L-410 a B-737 a zalétávací doložku zkušební lety provozní pro L-410.

Knihy Ladislava Kellera:

  • Nehody dopravních letadel v Československu - 1.díl, 1918 – 1939 (vydáno 2009)
  • Nehody dopravních letadel v Československu - 2. díl, 1945 - 1960 (2009)
  • Nehody dopravních letadel v Československu - 3. díl, 1961 - 1992 (2011)
  • Nehody dopravních letadel v Československu - 4. díl, 1961 - 1992 (2011)
  • Únosy dopravních letadel v Československu 1945 – 1992 (2012, spoluautor Bohdan Koverdynský)
  • Učebnice pilota (spoluautor)
Autor:
 

Nejčtenější

Soukromá kosmická loď pro lety s posádkou při zkoušce vybuchla

Elon Musk a vpravo záběr z jediného zatím dostupného neoficiálního videa, které...

Firma SpaceX během testů únikových raketových motorů přišla o jeden exemplář lodě Crew Dragon. Stroj, který za sebou...

„Převrat“ od Nikoly Tesly, který se v praxi nikdy neujal

Dobový snímek prototypu Teslovy turíbny s odhalenými disky rotoru.

Když se Nikoly Tesly na konci jeho života ptali, co považuje za svůj největší vynález, označil za něj údajně svou...

Většinu domácností čeká nový formát a možná i placení části pozemní TV

Nenechte se zaskočit přechodem na nové televizní pozemní vysílání.

Letos v listopadu se podle současných plánů odmlčí první televizní vysílače, které šíří pozemní televizní signál ve...

USA budují Vesmírné síly. Evropa ani Rusko nemají potřebné technologie

Nejsilnější raketou současnosti je Falcon Heavy od společností SpaceX. Motory...

K zahájení budování samostatných Vesmírných sil Spojených států zbývá už pouze jeden legislativní krůček. Základní...

Neuvěřitelné výmluvy. Vyzkoušejte si, co o vás prozradí vaše klávesnice

Prediktivní klávesnici se učí, kdo jste a co píšete

Klávesnici na mobilním telefonu používáme každý den. Většina z nich se postupně učí, aby mohly lépe předvídat, jaké...

Další z rubriky

Jak vydělat na boji s oxidem uhličitým? Snad výrobou benzínu ze vzduchu

Podoba navrhovaného projektu firmy Carbon Engineering, který by měl z atmosféry...

Společnost Carbon Engineering dostala od velkých těžařských společností peníze na rozvoj technologie pro získávání...

OBRAZEM: „Největší“ letadlo světa se vydalo na svůj první let

První let stroje Stratolaunch (13. duben 2019)

Speciální letadlo Stratolaunch, které bude sloužit jako platforma pro vypouštění kosmických raket, absolvovalo v sobotu...

Tesla má vlastní čip pro autonomní řízení. Umožní jí sdílené taxi

Tesla model 3.

Elon Musk oficiálně ukázal čip, který inženýři firmy Tesla speciálně navrhli tak, aby dokázal v automobilech této...

8 eko vychytávek, které šetří přírodu i vaše peníze
8 eko vychytávek, které šetří přírodu i vaše peníze

Pojďme ke Dni Země začít s malou změnou, co má ale velké důsledky. Vyberte si pár tipů, které vás osloví nejvíce a jsou pro vás nejsnazší. I maličkostmi ušetříte přírodu, peníze a vlastní čas.

Najdete na iDNES.cz