Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

P25e15t69r 38V37e64s51e94l18ý 6656942515793

Tak pokud by s tou závadou byli piloti detailně obeznámeni a vycvičeni na její řešení, tak jistě.

+63/−2
doporučit
26.3.2019 12:49

J59o96s12e61f 28M85i51k15i93n 5243384965644

Ano situace měla řešení, je jenom otázkou zda piloti měli dostatek času nalézt to správné

+58/−2
doporučit
26.3.2019 12:51

T18o19m50á64š 11M63r27á50č29e91k 6503848381491

Ano situace měla rešení. Air France A330 2009 měla taky řešení atd. atd. jenže něco jinýho je řešit situaci od stolu a něco jiného v té situaci být!

Chyba Boeingu je v tom že nedostatečně informoval o změnách jak úřad (FAA) tak nepřipravil dostatečné materialy pro přeškolení pilotu a to je to nejzávažnější, protože to bylo úmyslné zatajení faktů a proto to vyšetřuje FBI. To jestli je ten system (MCAS) bezpečný či ne, už je teď více méně druhořadé.

+35/0
doporučit
26.3.2019 13:52

P21e43t96r 55H21o79r22s70k97ý 9495223518576

Škoda, myslel jsem že to bude někdo, kdo má s tímto typem letadla osobní zkušenost.

+62/−5
doporučit
26.3.2019 12:35

T10o95m30á89š 41M40a71t55ě41j 9545528633412

Ano dalo se to vyřešit, pokud by piloti manuálně vypnuli... ale celý problém je mnohem složitější a je až u samotného návrhu letadla a obec...ání následné certifikace.

1) Větší motory - posunuté dopředu - výsledkem byl, že ty motory (už pouhou velikostí) generovaly větší vztlak - před křídlem a tedy v určitých případech zvedaly čumák letadla. Jenže oni potřebovali, aby se letadlo chovalo podobně jako starší 737NG - takže dodali MCAS (jinak by se museli piloti z 737NG na MAX přeškolovat - co je drahé - a tak stejné chování jako NG byla v podstatě konkurenční výhoda).

2) Informace o MCAS, které byly předány při certifikaci, nebyly přesné... Boeing udával, že maximální pohyb těch zadních velkých ploch bude o 0,6 stupně... takže FAA to vyhodnotili jako zásah, který není tak kritický, aby ho posuzovali.. jenže Boeing zjistil, že 0,6 stupně nestačí na odstranění vlivu nových motorů, a že MCAS tedy potřebuje větší rozsah... a tak mu dovolili pohyb o 2,5 stupně... což už je zásah jak kráva. Jenže tohle FAA neřekli - takže FAA tohle neposuzovala - a stále se tento systém nepovažoval za kritický (kdyby kritický byl, byla by potřeba vyšší spolehlivost - a zřejmě zdvojení).

3) A to nebylo všechno ... MCAS má totiž skrytou "funkci" ... kdy se ten limit na korekci "resetuje" - to znamená, že limit pro pohyb zadních ploch je 2,5 stupně ... jenže pokud do toho zasáhne pilot, tak se ten limit resetuje ... a MCAS má k dispozici dalších 2,5 stupně... a vzhledem k tomu, že MCAS ovládá mnohem větší plochy než pilot...tak má pilot pramalou šanci s tím něco udělat (pokud neví ŽE to má vypnout)...

A celý tenhle cirkus je napojený na JEDEN senzor (letadlo sice nese ty senzory dva ... ale MCAS čerpá data jen z jednoho, a druhý je mu u zadní elektrody, i když se jejich údaje liší).

Ano piloti možná mohli vědět, že to mají řešit jako trim runaway - manuálně vypnout... ale tohle se nikdy nemělo vůbec jen tak dostat do vzduchu.

+83/−9
doporučit
26.3.2019 13:25

J34i38ř40í 14P60o76k89o46r39n70ý 2952674267272

proč ten bulvární název článku..... bývalý pilot se jistě vyjádří slovy počkejme na vyjádření vyšetřovacího týmu.....

+36/−2
doporučit
25.3.2019 20:19

Š52t47e21f10a52n 59F15r26i54č97a 7112198533656

Trochu mne překvapuje, že to kapitán Keller hází na piloty. Letadla přece nepadají jen tak. Kdyby to ti piloti uměli vyřešit, tak by to vyřešili. Nebyli to žádní amatéři. Letadlo pilotoval Yared Getachew, zkušený kapitán s více než 8000 nalétaných hodin. Zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2760464-havarie-letounu-v-etiopii-a-v-indonesii-se-podobaji-zriceny-boeing-mel-stabilizator-s

+30/−1
doporučit
26.3.2019 13:42

T92o78m88a54s 91D79o55l82e39z92e87l 2446619212697

Dovolím si s pilotem nesouhlasit. Pokud automatický systém (který mimochodem koriguje konstrukční vadu) řídí letadlo do země, tak sice piloti mohli možná nehodě zabránit, ale odpovědnost nese jednoznačně Boeing. Konstrukční vada se opravuje konstrukčně a ne elektronicky.

+46/−5
doporučit
26.3.2019 13:07

P34e34t32r 24P23r29u18s 7307535989142

Skoda ze tam neni redaktor, ktery by tomu alespon trochu rozumel. :-(

+25/−1
doporučit
26.3.2019 12:49

R36o17m83a42n 12A51d32á33m53e60k 7813511757467

Nemůžu si pomoct RvRvRv

+18/−1
doporučit
26.3.2019 13:02

K70a68r17e27l 21B18a96r93t56á29k 3739783932396

To jsem zvědav. Láďu z minulosti znám, a dle mého názoru je to znalý a fundovaný člověk, který se v letectví leta pohybuje jako profesionál.

+18/−2
doporučit
25.3.2019 14:46

T46o83m57a44s 54R86o52t48t 9975967893

Sorry jako, pokud piloti v prvnim pripade ani nevedeli, ze tam nejakej MCAS je tak za to tezko mohou, v druhym pripade se da rici, ze mohli vedet, ze "neco" posle letadlo k zemi, na druhou stranu asi nevedeli, ze staci dva zasahy MCASu a letadlo pujde stremhlav k zemi, specialne kdyz Boeing tvrdil v certifikaci pro FAA, ze zasah MCASu otoci stabilizator o 0,6 stupne a v realu s nim ale tocil 2,5 stupne... Ano piloti na tom dle me maji podil, nicmene ne tak velky jako ten Boeing! Tod muj nazor:-).

+19/−3
doporučit
26.3.2019 13:58

J46a22n 37B66l19a52n81a 3566775524

Havárie Boeingů: Chyba je spíše na straně pilotů. Situace měla řešení ............ k takové situaci snad nemá při autopilotu vůbec dojít..........Bylo to jako rodeo. Automat poslal boeing do střemhlavého letu, ukazuje vyšetřování........Co se týká indonéské společnosti Lion Air, ta v posledních dnech přiznala, že její stroj, který spadl loni 29. října, měl o den dříve stejné problémy. Let z Jakarty na ostrov Bali ale zachránil pilot, který zrovna neměl službu a v kokpitu byl jen náhodou. Poradil kolegům, ať vypnou systém a vyrovnají letadlo ručně. Společnost stroj přesto nasadila druhý den znovu...... https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/boeing-737-max-nehoda-letadlo-cerne-skrinky-etopie-piloti/r~402c488e4ef611e9b2a00cc47ab5f122/

+15/−2
doporučit
26.3.2019 12:55

J59o11s13e42f 90A16d42á59m63e68k 2339575928866

To se to kecá v pohodlí, ale ve stresu utíkají vteřiny dvojnásobnou rychlostí...

+12/−1
doporučit
26.3.2019 20:06

P68a12v46e95l 87S92o32b70o20t36k74a 5940684

Když piloti zahynou, nemohou se bránit.

+12/−1
doporučit
26.3.2019 15:54

M36a47r76t90i32n 25Š86i85m82e54k 4120624808205

Já mám z rozhovoru pocit, že pána snad platí samotný Boeing.

Popisuje krásně, jak vyresetovat nastavení stabilizátoru, či jej ovládat ručně, ale vůbec neřeší, jak rychle je možné zjistit, že na vině je špatně nastavený stabilizátor. Souhlasit se dá s tím, že vypnutí autopilota je velmi jednoduché a rychlé. Jen si nemyslím, že by před pádem byl autopilot zapnut, vzhledem k tomu, že prováděli obrat zpět na letiště a na nouzové přistání

+20/−5
doporučit
26.3.2019 13:50
Foto

M87i44l38o66s87l28a50v 97D17i16v85i68š 1835296885901

Když už jste zaplacenej Travel Servisem, kterej chce dostat ty letadla do vzduchu hlava nehlava, tak si aspoň sundejte ze stolu to jejich letadlo. Ať to není tak okatý. Boeing jednoznačně nedal dostatečné informace ani nezdůraznil nutnost přeškolení, aby co nejvíc prodával. Vaše kopání za TS shazováním pilotů, kterým v honbě za prachama nebyly dány potřebné informace je trapný a ubohý.

+40/−15
doporučit
26.3.2019 12:58

T75o66m94á46š 15K22u86c76h11a41ř 3157111848561

Sice ve firmě nevyvíjíme a nevyrábíme letadla, ale jiné speciální přístroje, přesto v okamžiku, kdy krátce po sobě dva zákazníci chybou obsluhy zničí náš přístroj, je jasné, že chyba není u nich, ale u nás, že někdo něco nedomyslel a přïstroj není dostatečně tzv. "blbuvzdorný".

+11/−1
doporučit
26.3.2019 16:21

V43l42a16d82i44m36i81r 69H85o75l28y 6377396701152

Situace asi řešitelná byla, když to říká pilot, ale snad by k tomu nestandardnímu chování MCAS vůbec nemělo docházet, ne?

+9/0
doporučit
26.3.2019 17:54

P62e40t67r 96Š91i78m44e66k 3438144742564

Tak to je dobrý. ;-D

Pán s tím letadlem nikdy neletěl, ale ví přesně, jak se to mělo řešit.

A na Matějské vykládá z karet a kávové sedliny, ne ???

+31/−15
doporučit
26.3.2019 12:52

J60a64r55o23s49l23a59v 71N52o61v11á83k 9626194152797

Podle toho Boeing o tom věděl. Měli vydat varovani ! No ale aby je to neposkodilo tak o tom moc nemluvili nahlas !

Jednoznačně to jde za Boeingem a je to pěkná lumparna. Měli take počítat s tím, že ne všude se informace dostanou snadno k pilotum. Navic vedeli kdo ty letadla ma tak je meli durazne varovat!

+9/−1
doporučit
26.3.2019 14:56

M28a27r77t81i26n 71N47e11p47l 4134912776978

Při vší úctě k panu Kellerovi - jeho vyjádření o tom, že za pád letadla mohou piloti, si zahrává s podáním žaloby a být rodinným příbuzným havarovaných pilotů, tak se žalobou neváhám. To, že je situace řešitelná, ještě neznamená, že je chybou pilotů, pokud situace není vyřešena. Teoreticky řešitelná je téměř každá situace, když člověk sedí v klidu domova a má k dispozici veškeré relevantní informace. Něco jiného je ale řešit krizovou situaci krátce po startu v minimální výšce a s minimálním časem na vyřešení. Právě proto mají být piloti podrobně informováni o všech systémech v letadle, což v tomto případě rozhodně nebyli a nebyla to jejich vina.

Btw. Pane Kellere, označení NG neznamená new generation jak uvádíte, ale next generation.

+14/−5
doporučit
26.3.2019 17:23

J74a72n 77Š68i78m30e14k 4409625781243

Vyšetřování ještě neskončilo, ale už teď se najdou "chytráci", kteří všechno vědí nejlíp

+9/−2
doporučit
26.3.2019 14:13

J78i97ř61í 11Ř38e82h44o82ř 9728638486258

15 tisíc hodin a mnohaletá práce na důležitých funkcích v letectví a pořád se najde sto lidí v diskuzi, kteří tomu rozumějí lépe. Jaká to rozvinutá a na odborníky bohatá země ;-D

+16/−10
doporučit
26.3.2019 15:05

F36r91a40n87t27i54š74e45k 30P81á72p76a87y 2332249827877

Kto nevie lietať bez automatiky, nemá tam čo hľadať. Príslušné letecké spoločnosti sú zodpovedné za to, komu zveria lietadlo. Výrobca má tiež reagovať a riešiť prípadné nedostatky. A ako to má urobiť, keď pilot má závadu na lietadle a nevie ju ani správne popísať, aby mohla byť odstránená. A letecká spoločnosť pošle lietadlo, ktoré deň pred tým takmer havarovalo, do vzduchu znova.

+6/−1
doporučit
26.3.2019 22:39

Najdete na iDNES.cz