Start i přistání na pětníku
Vedle snadné manipulace a intuitivního ovládání za letu, patří podle Jana Smrčky mezi hlavní plus UL balonů skvělá manévrovatelnost. Pilot prý začne uvažovat o místech na start a přistání, o kterých by s klasickým balonem vůbec neuvažoval. „Já sám jsem byl překvapený, když se během letu žáka, kterého jsem pustil na první sólo, změnil směr větru a jeho to začalo unášet nad les. A on ten balon posadil do prostoru, který byl z obou stran jenom o dva metry širší, než byl ten balon. On se ještě stačil otočit a přistát pozadu.“
S takto malým balonem se otevírá široká paleta možných startovních ploch. Neřešitelné už není odstartovat z malého dvorku, nádvoří hradu, paluby parníku, ostrova apod.
Výhodou je i oproti velkým balonům nízká spotřeba plynu. Smrčka to přirovnává k rozdílu mezi autem a skútrem. A v neposlední řadě je zde velká výhoda v řešení oprav. V případě klasických balonů, spadajících pod ÚCL, je nutné, aby se většina oprav odehrála v certifikovaném servisu. UL balony v tomto nabízejí větší svobodu.
„Když to někde roztrhnete, tak se to lehce zašije a nikdo vás nenutí s tím jít do servisu. Můžete si to zašít sami,“ směje se Smrčka.
Poslední věcí, která ovšem patří ke každému startu balonu, je plnění obalu ventilátorem. V případě malého obalu o 900 až 1 200 m³ stačí malý dvoukoňový motor s vrtulí, někdo dokonce využívá upravený elektrický ventilátor z automobilového chlazení.
U balonů nižších kubatur, pod 2 500 m³, je třeba více dbát na vhodnost povětrnostních podmínek k letu. Menší balon je o něco více citlivější na termické proudění, poryvy větru apod. než velké koráby pro více pasažérů. S UL balonem je tak dobré létat v opravdu ideálním letovém počasí.
Na začátku roku 2023 létá v Česku 5 ultralehkých balonů a pilotní průkaz této kategorie vlastní devět pilotů.