Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Aero „oprášilo“ Albatrosa. Letoun L-39 NG bude cvičit i bojovat

  15:00
Společnost Aero Vodochody se pustila do projektu zásadní modernizace letounu L-39. Podívejte se, jakých změn se populární Albatros dočkal.

Na letecké airshow v britském Farnborough vodochodské Aero ve středu 16. července 2014 poprvé veřejně představilo projekt cvičného proudového letounu L-39NG. Máme pro vás informace přímo z místa.

Nový letoun L-39 NG

Jak je jasné z typového označení, jde o novou generaci založenou na stroji L-39 Albatros. Změna by měla být ovšem více než kosmetická: modernizací prošla většina systémů letounu a dotknou se v určité míře i konstrukce (hlavně tedy použitých materiálů).

Výsledkem by mělo být snížení hmotnosti, zvýšení výkonu (rychlosti i doletu) při současné nižší spotřebě paliva a usnadnění obsluhy i pilotáže.

Nový letoun L-39 NG nabídne například technologii „mokrého křídla“ (palivovou nádrž integrovanou v křídle), průhledový displej, vystřelovací sedadla pro bezpečné opuštění stroje i při nulové rychlosti a v nulové výšce a další nové prvky.

Zaplnit místo na trhu

Z komerčního hlediska chce Aero údajně využít prostor, který na trhu vzniká po zastarávajících letounech L-39 a dalších tréninkových letounech.

„Strategie firmy je taková, že chceme nadále rozvíjet linii letounu pro základní výcvik, ale i pro výcvik pokračovací,“ řekl dříve viceprezident pro vojenský program Aero Vodochody Petr Kudrna.

Podle Ladislava Šimka, prezidenta AERO Vodochdy AEROSPACE a.s., je L-39 NG průlomovým letounem nejen z pohledu firmy, ale i pro celý český letecký průmysl: „Stroj navazuje na výrobu a prodej 2 960 letadel pro více než 30 zemí po celém světě. Projekt L-39 NG umožní zákazníkům v první fázi vyměnit nejprve motor, který zastarává nejrychleji, a následně i celé letadlo.“ V příštích patnácti letech by totiž mělo dosloužit kolem 60 procent používaných tréninkových proudových letadel.

„Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ dodal Šimek. Společnost očekává získání všech certifikátů a oprávnění a první dodávky zákazníkům v roce 2017.

Zásadní výhodou novinky by měla i nadále být snadná údržba i provoz, kterými jsou stávající L-39 pověstné. Náklady na pořízení letadla jsou podle Šimka oproti srovnatelné konkurenci o polovinu až dvě třetiny nižší a ještě větší rozdíl má být v provozních nákladech letounu.

L-39 NG tedy nemíří jen ke stávajícím uživatelům L-39, ale i do zemí, kde například ještě nemají vybudované vojenské letectvo.

„Do projektu je zapojena řada českých leteckých firem jak v oblasti výroby strukturálních částí, tak vývoje systémů a avioniky,“ dodává Šimek.

Autoři:
  • Nejčtenější

Ruské radary včasné výstrahy. Ani jim neprospívá válka proti Ukrajině

v diskusi je 106 příspěvků

17. června 2024

V předposledním květnovém týdnu ukrajinské drony zřejmě zasáhly ruské radarové stanice u měst...

Hoffmann nechal vypnout rozhlas. Jako jeden z mála komunistů skončil ve vězení

v diskusi je 57 příspěvků

15. června 2024

Před 100 lety se narodil Karel Hoffmann, člen konzervativní kliky uvnitř KSČ, který během okupace v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Možná jste ani netušili, že Microsoft Word umí tyto tři věci

v diskusi je 18 příspěvků

18. června 2024

Je těžké narazit na někoho, kdo by neznal Microsoft Word. Možná však bude stejně vzácné potkat...

Vyhlídkový raketoplán Richarda Bransona letěl naposledy

v diskusi je 13 příspěvků

14. června 2024

Minulou sobotu se uskutečnil historicky poslední let raketoplánu SpaceShipTwo se čtyřmi pasažéry na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Když astronauti na ISS spali, diváky přenosu ze stanice vyděsilo vysílání

v diskusi je 6 příspěvků

13. června 2024  10:15

Americký úřad pro letectví a vesmír na jednom ze svých kanálů vysílá přímý přenos z Mezinárodní...

OBRAZEM: Zlatou éru dopravního letectví nám připomene ikonická Caravelle

v diskusi nejsou příspěvky

19. června 2024

U příležitosti letního sezonního zvyšování intenzity letecké dopravy nad Evropou si ukažme obrázky...

Zamáčknete slzu? Windows se definitivně zbavuje tří typických aplikací

v diskusi je 1 příspěvek

19. června 2024

Premium Změna je život, řekli si možná v Microsoftu. V nadcházející aktualizaci systému Windows 11 24H2 se...

Nedávno odepisovaná nejvzdálenější sonda Voyager zase posílá všechna data

v diskusi je 21 příspěvků

18. června 2024  16:51

Přelom minulého a letošního roku byl pro sondu Voyger 1 velice dramatický. Pozemní tým se s ní...

Možná jste ani netušili, že Microsoft Word umí tyto tři věci

v diskusi je 18 příspěvků

18. června 2024

Je těžké narazit na někoho, kdo by neznal Microsoft Word. Možná však bude stejně vzácné potkat...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...