Aero „oprášilo“ Albatrosa. Letoun L-39 NG bude cvičit i bojovat

  15:00aktualizováno  15:00
Společnost Aero Vodochody se pustila do projektu zásadní modernizace letounu L-39. Podívejte se, jakých změn se populární Albatros dočkal.

Na letecké airshow v britském Farnborough vodochodské Aero ve středu 16. července 2014 poprvé veřejně představilo projekt cvičného proudového letounu L-39NG. Máme pro vás informace přímo z místa.

Nový letoun L-39 NG

Jak je jasné z typového označení, jde o novou generaci založenou na stroji L-39 Albatros. Změna by měla být ovšem více než kosmetická: modernizací prošla většina systémů letounu a dotknou se v určité míře i konstrukce (hlavně tedy použitých materiálů).

Výsledkem by mělo být snížení hmotnosti, zvýšení výkonu (rychlosti i doletu) při současné nižší spotřebě paliva a usnadnění obsluhy i pilotáže.

Nový letoun L-39 NG nabídne například technologii „mokrého křídla“ (palivovou nádrž integrovanou v křídle), průhledový displej, vystřelovací sedadla pro bezpečné opuštění stroje i při nulové rychlosti a v nulové výšce a další nové prvky.

Zaplnit místo na trhu

Z komerčního hlediska chce Aero údajně využít prostor, který na trhu vzniká po zastarávajících letounech L-39 a dalších tréninkových letounech.

Fotogalerie

„Strategie firmy je taková, že chceme nadále rozvíjet linii letounu pro základní výcvik, ale i pro výcvik pokračovací,“ řekl dříve viceprezident pro vojenský program Aero Vodochody Petr Kudrna.

Podle Ladislava Šimka, prezidenta AERO Vodochdy AEROSPACE a.s., je L-39 NG průlomovým letounem nejen z pohledu firmy, ale i pro celý český letecký průmysl: „Stroj navazuje na výrobu a prodej 2 960 letadel pro více než 30 zemí po celém světě. Projekt L-39 NG umožní zákazníkům v první fázi vyměnit nejprve motor, který zastarává nejrychleji, a následně i celé letadlo.“ V příštích patnácti letech by totiž mělo dosloužit kolem 60 procent používaných tréninkových proudových letadel.

„Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ dodal Šimek. Společnost očekává získání všech certifikátů a oprávnění a první dodávky zákazníkům v roce 2017.

Zásadní výhodou novinky by měla i nadále být snadná údržba i provoz, kterými jsou stávající L-39 pověstné. Náklady na pořízení letadla jsou podle Šimka oproti srovnatelné konkurenci o polovinu až dvě třetiny nižší a ještě větší rozdíl má být v provozních nákladech letounu.

L-39 NG tedy nemíří jen ke stávajícím uživatelům L-39, ale i do zemí, kde například ještě nemají vybudované vojenské letectvo.

„Do projektu je zapojena řada českých leteckých firem jak v oblasti výroby strukturálních částí, tak vývoje systémů a avioniky,“ dodává Šimek.

Autoři:

Nejčtenější

Na Měsíci je život. Pochází ze Země, zanesla jej tam izraelská havárie

Na Měsíci je nyní tisíce želvušek (Milnesium tardigradum), které přežijí...

Člověk na Měsíc nevkročil od roku 1972. Přesto lze říci, že na něm je pozemský život. Izraelská sonda Berešit totiž na...

Co zabilo turisty v Tatrách? Výboj, který urazí miliony metrů za sekundu

Ilustrační snímek

Pět lidí zemřelo a tři desítky jsou zraněny. To vše dokázal způsobit „jen obyčejný“ blesk. Změny, které jsou potřeba...

„Opravdu všichni přežili?“ Pilot bez motorů zázračně přistál v kukuřici

Let SV R178 společnosti Ural Airlines po úspěšném nouzovém přistání v...

„Zázrak nad Ramenskoje“, tak ruský tisk překřtil leteckou nehodu z 15 srpna 2019, která se odehrála nedaleko Moskvy....

Na prahu objevu. Hledali středověký příkop, narazili na neznámé podzemí

Nejen na svatého Jiří vylézají hadi a štíři. Na snímku odhalený průhled do...

Mohla to být jen zavezená díra nebo bezcenné zbytky pobořeného zdiva. Na místě georadarem nalezené anomálie se však...

První test v ČR: Sennheiser Ambeo je soundbar z kategorie zázraků

Sennheiser Ambeo

Třináct reproduktorů, třináct zesilovačů, roky vývoje algoritmů a obvodů pro zpracování prostorového zvuku, reprodukce...

Další z rubriky

O problémovém systému 737 MAX úřad netušil. Boeing si 96 % schválil sám

Americký úřad pro letectví schválil letoun Boeing 737 MAX v roce 2017. Toto...

Americký úřad FAA, zodpovědný za certifikaci letadel, neměl informace o systému MCAS. Právě tato stabilizační funkce...

Ruská plovoucí atomová elektrárna se vydává na cestu

Plovoucí jaderná elektrárna Akademik Lomonosov v přístavišti v Murmansku.

V pátek před polednem by měla z Murmansku vyrazit na místo určení plovoucí jaderná elektrárna Akademik Lomonosov. Loď...

Dálnice i sídliště. Klíčové stavby komunismu budovaly americké stroje

Rok 2012. V Praze se za 19 miliard korun protahuje linka metra A z Dejvic do...

V komunistickém Československu to byl takový „malý“ zázrak. V zemi, kde byl i obyčejný toaletní papír nedostatkovým...

Najdete na iDNES.cz