Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Aero „oprášilo“ Albatrosa. Letoun L-39 NG bude cvičit i bojovat

  15:00aktualizováno  15:00
Společnost Aero Vodochody se pustila do projektu zásadní modernizace letounu L-39. Podívejte se, jakých změn se populární Albatros dočkal.

Na letecké airshow v britském Farnborough vodochodské Aero ve středu 16. července 2014 poprvé veřejně představilo projekt cvičného proudového letounu L-39NG. Máme pro vás informace přímo z místa.

Nový letoun L-39 NG

Jak je jasné z typového označení, jde o novou generaci založenou na stroji L-39 Albatros. Změna by měla být ovšem více než kosmetická: modernizací prošla většina systémů letounu a dotknou se v určité míře i konstrukce (hlavně tedy použitých materiálů).

Výsledkem by mělo být snížení hmotnosti, zvýšení výkonu (rychlosti i doletu) při současné nižší spotřebě paliva a usnadnění obsluhy i pilotáže.

Nový letoun L-39 NG nabídne například technologii „mokrého křídla“ (palivovou nádrž integrovanou v křídle), průhledový displej, vystřelovací sedadla pro bezpečné opuštění stroje i při nulové rychlosti a v nulové výšce a další nové prvky.

Zaplnit místo na trhu

Z komerčního hlediska chce Aero údajně využít prostor, který na trhu vzniká po zastarávajících letounech L-39 a dalších tréninkových letounech.

Fotogalerie

„Strategie firmy je taková, že chceme nadále rozvíjet linii letounu pro základní výcvik, ale i pro výcvik pokračovací,“ řekl dříve viceprezident pro vojenský program Aero Vodochody Petr Kudrna.

Podle Ladislava Šimka, prezidenta AERO Vodochdy AEROSPACE a.s., je L-39 NG průlomovým letounem nejen z pohledu firmy, ale i pro celý český letecký průmysl: „Stroj navazuje na výrobu a prodej 2 960 letadel pro více než 30 zemí po celém světě. Projekt L-39 NG umožní zákazníkům v první fázi vyměnit nejprve motor, který zastarává nejrychleji, a následně i celé letadlo.“ V příštích patnácti letech by totiž mělo dosloužit kolem 60 procent používaných tréninkových proudových letadel.

„Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ dodal Šimek. Společnost očekává získání všech certifikátů a oprávnění a první dodávky zákazníkům v roce 2017.

Zásadní výhodou novinky by měla i nadále být snadná údržba i provoz, kterými jsou stávající L-39 pověstné. Náklady na pořízení letadla jsou podle Šimka oproti srovnatelné konkurenci o polovinu až dvě třetiny nižší a ještě větší rozdíl má být v provozních nákladech letounu.

L-39 NG tedy nemíří jen ke stávajícím uživatelům L-39, ale i do zemí, kde například ještě nemají vybudované vojenské letectvo.

„Do projektu je zapojena řada českých leteckých firem jak v oblasti výroby strukturálních částí, tak vývoje systémů a avioniky,“ dodává Šimek.

Autoři:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Filantropický rekord. Kolegové Antonína Holého věnují na vědu 200 milionů

Chemici Hana a Dalimil Dvořákovi věnují 200 milionů korun nadaci, která má podporovat mladé chemiky. Prostředky...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na...

Skylink znovu zdražuje. Měsíční poplatek za satelitní TV je přes sto korun

Satelitní operátor Skylink navyšuje servisní poplatek, jak se již stalo na začátku roku zvykem. Zatímco loni zdražoval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Jaderní osmdesátníci. Reaktory stárnou, odchody do důchodu se odkládají

Ve Spojených státech před pár dny schválili vůbec nejdelší prodloužení životnosti jaderné elektrárny. Dva floridské...

Neplatíte za předplatné, co nevyužíváte? Kontrola na konci roku se vyplatí

První tři měsíce zdarma, pak jen 129 korun měsíčně. Kartou, nebo PayPalem? Stát se pravidelným plátcem za službu nebo...

Premium

Sestřelené letadlo? Sami si ověřte pravost anonymního videa z Íránu

Tvar budov, pozice pouličního osvětlení, směr a rychlost letadla. Podívejte se, jak jsme ověřovali pravost íránského...

I dívka zvedne těžký kufr jako nic. První exoskeletony míří na letiště

Naložit stovky dvacetikilových kufrů je makačka, vyměnit padesátikilové kolo fuška pro dva. Společnost Sarcos a Delta...

Najdete na iDNES.cz