Na letecké airshow v britském Farnborough vodochodské Aero ve středu 16. července 2014 poprvé veřejně představilo projekt cvičného proudového letounu L-39NG. Máme pro vás informace přímo z místa.
Nový letoun L-39 NG
|
Jak je jasné z typového označení, jde o novou generaci založenou na stroji L-39 Albatros. Změna by měla být ovšem více než kosmetická: modernizací prošla většina systémů letounu a dotknou se v určité míře i konstrukce (hlavně tedy použitých materiálů).
Výsledkem by mělo být snížení hmotnosti, zvýšení výkonu (rychlosti i doletu) při současné nižší spotřebě paliva a usnadnění obsluhy i pilotáže.
Nový letoun L-39 NG nabídne například technologii „mokrého křídla“ (palivovou nádrž integrovanou v křídle), průhledový displej, vystřelovací sedadla pro bezpečné opuštění stroje i při nulové rychlosti a v nulové výšce a další nové prvky.
Zaplnit místo na trhu
Z komerčního hlediska chce Aero údajně využít prostor, který na trhu vzniká po zastarávajících letounech L-39 a dalších tréninkových letounech.
„Strategie firmy je taková, že chceme nadále rozvíjet linii letounu pro základní výcvik, ale i pro výcvik pokračovací,“ řekl dříve viceprezident pro vojenský program Aero Vodochody Petr Kudrna.
Podle Ladislava Šimka, prezidenta AERO Vodochdy AEROSPACE a.s., je L-39 NG průlomovým letounem nejen z pohledu firmy, ale i pro celý český letecký průmysl: „Stroj navazuje na výrobu a prodej 2 960 letadel pro více než 30 zemí po celém světě. Projekt L-39 NG umožní zákazníkům v první fázi vyměnit nejprve motor, který zastarává nejrychleji, a následně i celé letadlo.“ V příštích patnácti letech by totiž mělo dosloužit kolem 60 procent používaných tréninkových proudových letadel.
„Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ dodal Šimek. Společnost očekává získání všech certifikátů a oprávnění a první dodávky zákazníkům v roce 2017.
Zásadní výhodou novinky by měla i nadále být snadná údržba i provoz, kterými jsou stávající L-39 pověstné. Náklady na pořízení letadla jsou podle Šimka oproti srovnatelné konkurenci o polovinu až dvě třetiny nižší a ještě větší rozdíl má být v provozních nákladech letounu.
L-39 NG tedy nemíří jen ke stávajícím uživatelům L-39, ale i do zemí, kde například ještě nemají vybudované vojenské letectvo.
„Do projektu je zapojena řada českých leteckých firem jak v oblasti výroby strukturálních částí, tak vývoje systémů a avioniky,“ dodává Šimek.