Microsoft v roce 2006 neuspěl s Windows Vista. Naopak velmi uspěl v roce 2009 s Windows 7. A dál? Dál dlouho nic. Před každou úvodní přednáškou (takzvanou keynote) na prestižním veletrhu CES se spekulovalo, že už konečně předvede svůj tablet a čekalo se na Něco s velkým "N". Microsoft ještě výrazně uspěl s Kinectem, ale jinak se doslova vytratil ze stránek prestižních IT serverů pro koncové uživatele, ve srovnání s Applem. Řečeno ošklivým marketingovým jazykem, přestal být sexy.
To se však, zdá se, změnilo 19.6. 2012, kdy šéf Microsoftu Steve Ballmer a Steven Sinofsky představili do poslední chvíle utajený tablet Surface. Microsoft je zpět. Spekuluje se o něm, píše se o něm a je s ním spojováno velké očekávání.
Microsoft Surface. Uspěje?
Proč chce Microsoft vlastní tablet?
Proč Microsoft přišel s vlastním tabletem? Důvodů je několik.
Za prvé potřeboval dát zákazníkům důvod přejít na nové Windows 8. Reálně totiž hrozí, že Windows 7 se stanou podobným "držákem" jako Windows XP a firmy ani jednotlivci nebudou mít (v době úspor) žádný důvod pořizovat nový operační systém. Windows 8 navíc přináší zcela nové prostředí, což sice může být pro mnohé výhoda a lákadlo, ale pro konzervativní firemní klientelu spíše hrozba.
Recept na úspěšný produkt
|
Dalším důvodem je pochopitelně stoupající zájem o tablety a klesající zájem o platformu PC. Obecně se hovoří o post-PC éře, a i když můžeme toto tvrzení pokládat za přehnané, je fakt, že internet se pomalu, ale jistě přesouvá ze stacionárních počítačů na mobilní zařízení, jako jsou právě tablety nebo chytré telefony.
Není důvod se obávat, že by web ze stolů zcela zmizel, ale Microsoftu se zatím v mobilních zařízeních vůbec nedařilo. Projekt mobilních telefonů KIN skončil naprostým fiaskem (více na Mobil.cz zde). Neúspěchem skončil i pokus o konkurenci iTunes a iPodům v podobě přehrávačů Zune a hudebního e-shopu Marketplace.
Zune se sice dožil dokonce třetí generace přehrávačů (KIN zemřel prakticky ihned po uvedení na trh) a vůbec nebyl špatný, ale Microsoft pro své přehrávače nedokázal vytvořit ekosystém, ve kterém by se zákazníci byli ochotni pohybovat. A co je hlavní: utrácet své peníze.
A to je další důvod, proč Microsoft potřeboval svůj vlastní tablet a minimálně novou platformu pro telefony (šušká se však i o vlastním Microsoft telefonu). S příchodem Windows 8 se firmě totiž naskýtá jedinečná příležitost uživatelský vesmír vytvořit.
Nový operační systém je přímo určen pro multidotyková mobilní zařízení a právě tato zařízení jsou v dnešní době hlavními nosiči aplikací (programů), hudby, filmů a do určité míry i elektronických knih. Na ničem ze zmíněných komodit zatím Microsoft přímo nevydělával ani korunu. A Apple zatím vybudoval impérium spojující výrobce hardwaru, softwaru i poskytovatele služeb. Z každé stažené aplikace, z každé stažené písničky a z každého staženého filmu střádá do své kasičky.
Snaha Microsoftu je tedy zřejmá. Tablet Surface má být pro zákazníky pádným důvodem k přechodu na nové Windows a zapojení se do ekosystému (= začít pravidelně utrácet uvnitř systému Windows ). K úspěchu bude Microsoft potřebovat i silnou pozici v mobilních telefonech. Zdá se proto logické, že zřejmě uvažuje o vlastním telefonu. Na počátku znovuzrození Applu stál vedle iPodu právě (a zřejmě ještě výrazněji) iPhone.
Microsoft je v post-PC éře ohrožen hned ze dvou stran. Na jedné straně operačním systémem Android či Chrome OS, které mohou výrobci použít zdarma, a výrazně tak snížit výslednou cenu zařízení. V krajním případě se teoreticky můžeme dočkat i masového rozšíření počítačů (notebooků, PC, atd.) s jedním z těchto operačních systémů. Většinoví uživatelé prostě zjistí, že vlastně plnohodnotné výkonné Windows pro svou "práci" nepotřebují. Stejně jako například zjistili, že nepotřebují kvalitní optický hledáček na foťáku nebo fyzickou klávesnici u mobilu.
Z druhé strany je Microsoft postrkován Applem. Apple si za operační systém na iPadu od zákazníka neúčtuje nic a prodává ho na vlastním "železe" s vysokou marží. Také přechod na novou desktopovou verzi vetšinou není nijak násilný a ani nestojí tolik jako nová verze Windows.
Lidé si zejména díky Applu rychle navykli nakupovat aplikace za pár dolarů. Ty do značné míry běžnému uživateli nahradí ještě nedávno draze pořizované profesionální programy typu Word, Excel, atd. Nemluvě o nejrůznějších "open" platformách ke stažení zdarma na PC.
Microsoft se oproti Googlu a Applu dosud živí prodejem poměrně drahého operačního systému na cenově přijatelném hardwaru třetích stran. Podrobně rozpočítali příjmy a zisky Microsoftu podle stávajícího modelu například na serveru Asymco.com (odkaz vede na stránku v angličtině). Zatímco Microsoft z každého prodaného PC s Windows dostane 78 dolarů (zisk před zdaněním), Apple oproti tomu získá z každého prodaného iPadu 195 dolarů. Připustíme-li, že trh s PC klesá nebo stagnuje (a bude klesat nebo stagnovat), jeví se situace ještě závažnější.
Konec stahování EXE souborů
S příchodem ARM procesorů (Surface bude ve dvou verzích - plnohodnotné Windows a ARM) si Microsoft otevřel cestu k levnějším zařízením s delší výdrží baterie. To by však nestačilo, kdyby novými Windows 8 zároveň neodstranil dosavadní způsob tvorby a distribuce programů.
Všechny programy (aplikace) najde zákazník nově v obchodě nazvaném Marketplace a nebude nucen stahovat je z různých zdrojů s různými způsoby instalace (týká se především aplikací pro Metro). A co je možná ještě důležitější: vše je vymyšleno tak, aby vytváření aplikací bylo co nejpohodlnější pro vývojáře. Až na výjimky budou aplikace v Marketplace shodně k dispozici pro Windows 8 i Windows RT (ARM).
U zařízení s ARM procesorem navíc Microsoft dotáhl ekosystém ještě dále, respektive ještě blíže úspěšnému modelu firmy Apple. Zařízení s Windows RT budou doslova neodlučitelná od hardwaru, a uživatelům, kteří chtějí "jen používat tablet", nabídnou rozhraní Metro, prakticky stejnou nabídku aplikací a navíc údajně plnou verzi Microsoft Office pro tablety v ceně (podrobnosti v angličtině).
Má šanci?
Microsoft se při uvedení tabletu Surface nevyvaroval několika chyb. Představil zařízení, které se na trh dostane až někdy před Vánocemi (proto se také tablet podařilo utajit, zřejmě existuje jen v několika kopiích). Do té doby se může mnoho věcí změnit a konkurence má dost času zareagovat. Na druhou stranu firma neoznámila cenu, takže není jisté, pro jaké tablety bude vlastně Surface konkurencí.
Je třeba možné, že Microsoft může tímto zařízením zaútočit na kategorii ultrabooků. Velkou neznámou také zůstává výdrž baterie, zejména u plnohodnotného tabletu s Windows 8. Nejasné je, zda se bude Surface prodávat i s klávesnicí, nebo ji bude nutné přikoupit zvlášť.
Otázkou také zůstává, jak zareagují dosavadní partneři Microsoftu. Někteří už se vztekají, jako například Acer (odkaz vede na stránku v angličtině), a věští tabletu krátký život. Ostatní zatím alespoň navenek mlčí. Každopádně jim hrozí, že je Microsoft výrobou vlastního zařízení připraví o část zisku, který jim plynul z dosavadního způsobu spolupráce (Microsoft dodá software, oni železo). Bude záležet na dohodách, jejichž podrobnosti zatím neznáme.
Podtrženo a sečteno: Microsoft teoreticky vytvořil geniální tablet, respektive geniální ekosystém, který poslouží nejenom hračičkům (tedy většině z nás), ale velmi dobře jej lze použít i v korporátní sféře. Takový výrobek tady zatím zcela chyběl. Na tabletu Surface lze totiž opravdu i pracovat, protože má klávesnici a nabízí i veškerý potřebný software.
Zda se Microsoftu velmi obtížný krok podaří, zjistíme nejdříve na podzim.