Každý uživatel internetu už o spamu minimálně někdy slyšel, ale mnohem pravděpodobněji se s ním setkal na vlastní kůži. Co si však pod pojmem spam představit? Ve své podstatě je spamming rozesílání nevyžádaných emailů ve snaze vnutit je lidem, kteří by jinak o ně neměli vůbec zájem. Většinou se jedná o obchodně zaměřené nabídky většinou pochybných produktů, poloilegálních služeb nebo návodů na rychlé zbohatnutí.
Spamming má za sebou bohatou minulost
Ačkoli by se mohlo zdá, že spamminig se objevil teprve nedávno, pravdou však je, že tento fenomén je mnohem starší než samotný internet. Historicky první nevyžádaný email rozeslal již v roce 1978 Gary Thuerk, který se tímto způsobem snažil najít práci. Tehdy se však nejednalo o internet, tak jak ho známe dnes, ale o jeho předchůdce síť Arphanet. Ale ani komerční spam, tak jak ho známe dnes, není žádnou novinkou. Letos jsme si připomněli deset let, od okamžiku kdy
Úryvek z epizody pořadu Monty Python's Flying Circus |
"Well there's egg and bacon; egg, sausage and bacon; egg and spam; bacon and spam; egg, bacon, sausage and spam; spam, bacon, sausage and spam; spam, egg, spam, spam, bacon and spam; spam, spam, spam, egg and spam; spam, spam, spam, spam, spam, spam, baked beans, spam, spam, spam and spam; or lobster thermidor aux crevettes with a mornay sauce garnished with truffle pate', brandy and a fried egg on top of spam." |
Spamming zažívá své zlaté časy
Podle nejnovějšího průzkumu společnosti Symantec, která během července vyhodnotila přes 100 miliard odeslaných emailů, tvořily nevyžádané e-maily 65 procent veškeré odeslané elektronické pošty, přičemž největší procento spamu
Pokud tráví běžný uživatel mazáním spamu 5 minut denně, vznikají podniku o 1500 uživatelích náklady na 125 člověkohodin denně a 2750 člověkohodin měsíčně. |
Při 1500 uživatelích přišla česká firma v roce 2003 díky spamu na mzdových nákladech zhruba o 260.000 Kč měsíčně. |
Pokud věnuje průměrný uživatel mazání spamu 5 minut denně, vznikají v podniku, ve kterém je 1500 uživatelů, denně náklady na 125 člověkohodin, což je 2750 člověkohodin za měsíc. Při použítí průměrné mzdy v ČR za 1. – 3. čtvrtletí roku 2003, která činila 16.321 Kč, byly náklady vyčísleny na zhruba 260.000 Kč měsíčně. Vzhledem k výraznému nárůstu objemu spamu a růstu průměrné mzdy, je možné tuto částku považovat pouze za orientační.
Boj proti spammingu probíhá na více frontách
Prvním způsobem boje proti spamu je použití nejrůznějších více či méně účinných anti-spamových filtrů (viz článek Zajímavé programy a utilitky ke stažení zdarma - poštovní filtry proti spamu). Další způsoby potírání spammingu se snaží zasáhnout přímo rozesílatele nevyžádané pošty. Postižené společnosti podávají hromadné žaloby a stále více států přijímá anti-spamové zákony, které zakazují rozesílání nevyžádaných emailů a porušení tohoto zákazu přísně trestají. Spamming však nezná hranic. Podle studie společnosti Commtouch pochází 99% celosvětového objemu spamu pouze z pěti zemí. Největší část spamu a to 55% pochází ze spojených Spojených států za kterými následuje, Čína, Jižní Korea, Rusko a Brazílie. To také bylo důvodem vzniku mezinárodní dohody o boji proti nevyžádané poště, kterou ratifikovala Velká Británie, Spojené státy a Austrálie. V ní se signatáři zavázali ke společnému boji svých regulačních úřadů pro telekomunikace a ochranu spotřebitelů proti těm, kteří hromadně rozesílají nevyžádanou poštu.
Česko nechce zůstat v boji se spamem pozadu
Prezident Václav Klaus nedávno podepsal nový zákon o některých službách informační společnosti, který mimo jiné reguluje i oblast spamu a povoluje pouze obchodní sdělení podle takzvaného sdělení takzvaného systému opt-in, tedy pouze z výslovným souhlasem adresáta. Za rozesílání nevyžádané elektronické pošty může být uložena pokuta až 10 milionů Kč.
Přijetí tohoto zákona bylo nutností nejen kvůli našemu členství v Evropské unii, která se snaží koordinovat boj proti spamu v jednotlivých členských státech, ale především vyplynulo z potřeby mít tuto oblast řádně ošetřenou zákonem. Přesto by bylo bláhové se domnívat, že problém spamu zmizí jako mávnutím kouzelného proutku. Ostatně uznává to i předkladatel zákona ministr informatiky Vladimír Mlynář, který řekl, že není tak naivní, aby si myslel, že jeden zákon spam zcela potlačí, přesto jde podle něj o krok správným směrem.