Tramvaje pro USA vypadají jako ty z Ostravy či Olomouce. Avšak jen na první pohled. Stanoviště řidiče totiž najdete na obou koncích vozu, dveře pro nástup a výstup jsou na obou stranách vozidla, odlišný je komunikační či bezpečnostní systém. Automat na jízdenky přijímá mince, bankovky i platební karty. Samozřejmostí je nejen klimatizace řidiče, ale i salónu pro cestující. A při detailnějším sledování byste určitě našli i další odlišnosti.
Získat zakázku pro tak náročný trh dopravní techniky, jaký je v USA, vyžaduje vysokou profesionalitu výrobce. Ryze česká společnost INEKON TRAMS ji má. Tramvaje vyrábí podle požadavků klienta tak, že je stačí posadit na koleje, sundat ochranné obaly a přimontovat poslední součást automatu na výdej jízdenek. Poté již obousměrné TRIO z Česka může vyrazit do ulic v amerických městech.¨
Jak se rodí tramvaj
Vozy montuje společnost INEKON TRAMS ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava v jeho ústředních dílnách v Ostravě–Martinově. Využívá přitom především české dodavatele.
České tramvaje v USA:
Skříň vozu je svařena z vybraných válcovaných a lisovaných ocelových profilů, a to tak, aby bylo možno dosáhnout prodloužené životnosti až na 40 let. Určité díly dodává také ČKD Kutná Hora.
Čelní partie vozu vyrobeny z laminátu, které vznikají v dílnách společnosti SAVEA.
Antikorozní odolnost střechy je zajištěna použitím nerez oceli.
V Ostravě Martinově se přidají boční panely, podlaha a články putují do lakovny.
Po návratu z lakovny jsou zasklena boční okna v salónu pro cestující a nastoupí elektrikáři. Veškerá kabeláž napěťových soustav je zhotovena v nehořlavém bezhalogenovém provedení.
Nízkopodlažní díl je upevněn k dílům s podvozky mohutnými klouby.
Motory každého podvozku jsou napájeny samostatným trakčním měničem. Na fotografiích vidíte místo, kde se připevní k rámu podvozky s motory.
Hydraulické brzdy jsou ovládány nezávisle u každého podvozku s vyhodnocováním adhezních podmínek. Na fotografii nahoře vidíte dvojkolí s převodovkou (od společnosti Wikov) a kotoučem brzdy. Na spodním snímku je detail vzduchového chlazení kotoučové brzdy (výrobcem je Knorr Bremse).
Většina elektrické výzbroje je umístěna na střeše, trakční elektrická výzbroj tramvaje je navržena tak, aby bylo dosaženo co největší provozní spolehlivosti vozu.
Odlišnosti od české verze
TRIA pro americký trh mají zesílenou konstrukci rámu, oboustranné provedení, speciálně úpravené podvozky (umožňují udržet stálou výšku vozu nad temenem kolejnice, i když se mění obsaditelnost vozu) a jsou vybavena bezpečnostními prvky, které odpovídají místním normám.
Osvětlení vozu je pro oba směry na každé straně.
V USA se přimontuje poslední, třetí část automatu na jízdenky. Platit můžete mincemi (levá část), bankovkami (pravá horní část) či bankokartou (přimontuje se v USA jako pravá dolní část).
V dílech nad podvozky jsou umístěny dveře pro nástup cestujících pouze v jednom směru jízdy. Stejným principem se převážně řídí i sedadla.
Stanoviště řidiče jsou na obou koncích vozu.
Tachometr je v mílích za hodinu.
Nízkopodlažní díl obsahuje minimum sedadel. Vůz tak má maximální možnou kapacitu pro invalidní cestující.
Komunikační zařízení pro cestující.
Invalidní cestující sami obsluhují vysunutí nájezdové plošiny pro vozík.
Nájezdová plošina pro vozík se vysunuje elektrickým pohonem.
Vůz je vybaven záchrannou brzdou, která se ovládá pouze tlakem, např. se můžete opřít zády.
Klimatizaci má také salón pro cestující.
Jak se tramvaje dostanou z Ostravy do USA
Dvacet metrů a bezmála 30 tun těžký kolos je do USA přepravován lodí. Na cestu přes oceán je proto každá tramvaj připravena již v Ostravě. Je zakonzervována proti účinkům mořské soli, zabalena do speciálního těsného bariérového obalu a elektrická zařízení jsou doplněna absorbéry vlhkosti. Z důvodu náročnosti přepravy je tramvaj vybavena tzv. nárazometrem, který monitoruje všechny mimořádné otřesy s časovým údajem. Takto zajištěný vůz je pak naložen na trajler, který jej odveze do přístavu Brémy v Německu.
Do Ameriky putují pojízdné vozy
Tramvaje se tzv. oživují ještě v Ostravě-Martinově. Nejprve jsou nízkým napětím kontrolovány vodiče. Pro vlastní provoz je velmi důležité, aby napětí neubývalo – proto následuje zkouška „natvrdo“. A načítá se software. Vše od informačního systému přes rychlost zavírání dveří a nucené větrání či topení až po činnost trakčních měničů řídí totiž počítače.
Oživená tramvaj pak jezdí po zkušební, přibližně dvoukilometrové tramvajové trati v areálu Ústředních dílen DPO, na které specialisté vůz seřizují. Aby cestující poznali, kterým směrem jede obousměrný vůz, liší se čela barvou. Na fotografii vidíte oživovanou tramvaj pro Portland.
Základní technické údaje
Rozchod | |
Napájecí soustava | 600 V DC (750V DC) |
Maximální rychlost | |
Výkon trakčních motorů | 4x 90 kW |
Délka vozu | |
Rozvor podvozku | |
Vzdálenost podvozků | |
Šířka vozu | |
Výška vozu při staženém sběrači | |
Výška podlahy | 350/780 mm nad TK |
Průměr kol max./min. | 610/530 mm |
Pohotovostní hmotnost vozidla | |