Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Nejmodernější tramvaje jezdí v Ostravě. Podívejte se na obrázky

Náhradu nebo modernizaci vozového parku tramvají řeší snad všechny dopravní podniky v ČR. Máme pro vás fotoreportáž z Ostravy, kde jezdí nejmodernější tramvaje v ČR. Bohatá fotogalerie.

Poznáváte modernizovanou T3? Jedná se o metr delší tramvaj Vario LFR.E | foto: Rostiskav Jančar

Téměř tři stovky tramvají (290ks)  jezdí v Ostravě na 15 linkách po 65,7 kilometrů dlouhé provozní síti. Nejdelší linka č. 9 má délku 17,9 km (a to byla bohužel před lety ještě zkrácena). Částečně nízkopodlažních je již 39 vozů.

Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zvolil při obnově vozového parku koncepci částečně nízkopodlažní modernizované tramvaje typu T3, kdy je prostřední část vozu nízkopodlažní. Další bezbariérové nízkopodlažní  tramvaje získal DPO před časem vlastní výrobou či nákupem.

Modernizované tramvaje jsou vozy i z hlediska napájení AC/DC. Z troleje jsou napájeny stejnosměrným napětím (DC) o velikosti 600V. Moderní elektronika napájí střídavé (AC) asynchronní motory.

Na modernizaci teoreticky čekají poslední dvě „Tatry“ K2, sedm kloubových obousměrných KT8 a 105 kusů T3 se zrychlovačem. Je však jisté, že řadu z těchto vozidel potká nakonec i jiný osud. Již dnes je např. jasné, že poslední Tatry K2 se již modernizovat nebudou (jedna poputuje do podnikového muzea a druhá  dojezdí zřejmě v původním stavu). Stejně tak se nebude modernizovat všech 105 zbývajících T3 s tím, že některé opět dojezdí v původním provedení a jiné se možná podaří prodat jiným provozovatelům. Pouze KT8 budou zřejmě nakonec modernizovány všechny.

Když vezmete v úvahu, že značná část zastaralých strojů slouží jako záloha, je téměř nemožné v ulicích potkat nemodernizovanou tramvaj. Ještě uvedu něco z historie  -  tramvaje jezdí v Ostravě od 18. srpna 1894

Co najdete i v nemodernizovaných vozech

Označovač jízdenek vytiskne údaj do kdy vaše jízdenka platí

Pokud používáte jednotlivé jízdenky, označovač jízdenek na každý druh jízdenky vytiskne údaj, do kdy vaše jízdenka platí.  Přístroj rozezná druhy jednotlivých jízdenek, které platí v ostravském Integrovaném dopravním systému (ODIS). Samoobslužné otevírání dveří  (nad označovačem) a tyto označovače mají všechny tramvaje v Ostravě od roku 1995.

Informačí systém

Informační systém pro cestující je jako v jiných městech. Málokdo ale ví, že v tomto provedení (viz ukazatel jednotného času s ukazatelem zóny,  ve které se vozidlo právě nachází) byl poprvé v ČR použit právě v Ostravě.

Specialita z Ostravy
KT8 D5.RN1 je jednosměrná a má tak oproti původním KT8D5 většinu sedadel ve směru jízdy.

KT8 D5.RN1
Klimatizace řídiče
Sběrač LEKOV
Spolehlivost prokázaly modernizované vozy v letošní extrémní zimě

První pohled patří celkovému dojmu. Klimatizace řidiče, sběrač LEKOV, prostřední nízkopodlažní díl. Spolehlivost prokázaly modernizované vozy v letošní extrémní zimě.

Prostřední, nízkopodlažní díl má podlahu 350 milimetrů nad temenem kolejnice
 Prostřední, nízkopodlažní díl má podlahu 350 milimetrů nad temenem kolejnice (TK). K tlačítkům u piktogramů  na obou stranách dveří není co dodat
Prostřední, nízkopodlažní díl má podlahu 350 milimetrů nad temenem kolejnice
Plošina pro vozíčkáře

Prostřední nízkopodlažní díl má podlahu 350 milimetrů nad temenem kolejnice (TK). K tlačítkům u piktogramů  na obou stranách dveří není co dodat.

V prostředním článku nepřehlédnete dorozumívací a bezpečnostní zařízení pro cestující

V prostředním článku nepřehlédnete dorozumívací a bezpečnostní zařízení pro cestující.

Třetí díl poskytuje namísto stanoviště řidiče prostor pro cestující
Třetí díl poskytuje namísto stanoviště řidiče prostor pro cestující

Třetí díl poskytuje namísto stanoviště řidiče prostor pro cestující.

Téměř všechna sedadla jsou ve směru jízdy. Vlevo ve směru jízdy jsou dvojice sedadel, vpravo jednotlivá sedadla

Téměř všechna sedadla jsou ve směru jízdy. Vlevo ve směru jízdy jsou dvojice sedadel, vpravo jednotlivá sedadla.

Z nízkopodlažní části vedou  do obou krajních dílů tři schody (jako do hospůdky Na růžku)

Z nízkopodlažní části vedou  do obou krajních dílů tři schody (jako do hospůdky Na růžku). Místa pro invalidy jsou vyznačena nepřehlédnutelnými piktogramy. V podlaze jsou instalovány výpustě (vidíte je pod sklopenými sedadly), kterými může v zimě odtékat  roztátý sníh.

 Kožené řemeny pro cestující nahradila elegance, do madel jde vložit reklama Osvětlení a madla s reklamou Podlahu vozu lze čistit strojově. Při úklidu nepřekáží upevnění sedadel ani vytápění

Kožené řemeny pro cestující nahradila elegance, do madel jde vložit reklama. Osvětlení je jakoby beze změn (…jen přestalo blikat) a podlahu vozu lze čistit strojově. Při úklidu nepřekáží upevnění sedadel ani vytápění.

Piktogram sedadla Nad podvozkem zůstala zachována zvýšená část  Odpojovač baterie
Ve voze se používají velmi výrazné piktogramy. Nad podvozkem zůstala zachována zvýšená část. Za čtvrtými dveřmi (ne za prvními) se nachází odpojovač baterie.

Základní technické údaje o KT8 D5.RN1

Maximální provozní rychlost  65 km/h
Počet trakčních podvozků   4
Výška vozu nad TK krajních článcích 900 mm
Výška vozu nad TK ve středním článku 350 mm
Výška vozu nad TK nad podvozkem 970 mm
Délka vozu (bez spřáhel)   30 300 mm
Počet míst k sezení   63
Z toho invalidních   9
Obsaditelnost    315 + 1
Hmotnost prázdného vozu   38 500 kg
Hmotnost plného vozu   60 620 kg 

Poznáváte modernizovanou tramvaj T3?

Modernizací vznikla o metr delší Vario LFR.E

První dvě  modernizované tramvaje  nemají typický ostravský modrobílý nátěr
První dvě  modernizované tramvaje  nemají typický ostravský modrobílý nátěr
První dvě  modernizované tramvaje  nemají typický ostravský modrobílý nátěr

První dvě modernizované, o jeden metr prodloužené tramvaje T3, resp. Vario LFR.E, nemají z marketingových důvodů typický ostravský modrobílý nátěr. Vario LFR.E má dva modernizované původní trakční podvozky koncepce PCC s primárním i sekundárním vypružením. Každý podvozek má nově dosazeny dva výkonnější asynchronní motory o výkonu 180 kW. Na hřídeli motoru je umístěna elektromechanická kotoučová brzda.

Vario LFR.E
Záď

Hrubá stavba skříně typu VarCB3LF je svařovaná, lehké ocelové konstrukce s antikorozní úpravou, s laminátovými čely, která jsou ke skeletu přichycena pružným lepícím tmelem.

 Provoz může být zajišťován dvěma vozy ve vlaku
Provoz může být zajišťován jedním nebo dvěma vozy ve vlaku

Provoz může být zajišťován jedním nebo dvěma vozy ve vlaku nebo soupravami, složenými z jednoho motorového vozu a jednoho vlečného vozu.

 Piktogramy a samoobslužné otevírání dveří Piktogramy a samoobslužné otevírání dveří Piktogramy a samoobslužné otevírání dveří 

Tlačítka samoobslužného otevírání dveří na skříni vozu jsou doplněny elegantními piktogramy.

 Vario LFR.E se jeví vedle modernozované T3 jako zcela nový typ

První  modernizované T3 (na fotografii je vidět pouze část) mají po modernizaci zachován původní vzhled a výšku podlahy. Vario LFR.E se jeví jako zcela nový typ. Nově se dveře vozu otevírají ven.

Použitá elektrická výzbroj Cegelec  je umístěna na střeše vozidla
Elektrická výzbroj Cegelec  je umístěna na střeše vozidla

Použitá elektrická výzbroj Cegelec je umístěna na střeše vozidla. Řízení pohonu je mikroprocesorové na bázi IGBT techniky s rekuperací.


Interiér vozu Vario LFR.E

Optický  informační systém  palubní počítač zn. MYPOL (zařízení je nad pouzdrem pro brýle) Ovládací panel stanoviště řidiče tramvaje

Optický a hlasový informační systém ve Variu LFR.E se ovládá z palubního počítače (zn. MYPOL) (zařízení je nad pouzdrem pro brýle). Před pouzdrem je ovládání jízdy. Na pravé fotografii vidíte ovládací panel stanoviště řidiče tramvaje.

Osvětlení vozu Větrání  Kryt reproduktoru

Podle provedení detailů v interiéru poznáte, že se jedná o vlajkovou loď modernizačního programu v Ostravě.

Vtipně řešené závěsy dveří slouží cestujícím při nástupu do vozidla jako madlo

Vtipně řešené závěsy dveří, které se otevírají ven, slouží cestujícím při nástupu do vozidla jako madlo.

Salón pro cestující je příjemný a pohodlný
Salón pro cestující je příjemný a pohodlný
Salón pro cestující je příjemný a pohodlný

Salón pro cestující je příjemný a pohodlný. Pod sníženým stropem u prostředních dveří se nachází výzbroj tramvaje.

 Prostřední schod zvýrazněn červeným osvětlením vysocesvítivých LED diod  Osvětlení vozu - přední 
Detaily osvětlení čela vozu

Při vstupu do zvýšené části nad podvozky je prostřední schod zvýrazněn červeným osvětlením vysocesvítivých LED diod. K detailům osvětlení čelní části vozu není co dodat.

V každé T3, původní či zcela modernizované, se nachází písek pro pískovače

V každé T3, původní či zcela modernizované, se nachází písek pro pískovače. 

Základní technické údaje o Vario LFR.E
Maximální rychlost  65 km/h
Počet trakčních podvozků   2
Výška vozu nad TK krajních článcích 900 mm
Výška vozu nad TK v středním článku 350 mm
Výška vozu nad TK nad podvozkem 900 mm
Délka vozu (bez spřáhel)   15 100 mm
Počet míst k sezení   33
Obsaditelnost    153 + 1
Hmotnost prázdného vozu   21 200 kg
Hmotnost plného vozu   31 300 kg

  • Nejčtenější

Opravdová vesmírná turistika začala. Bezos s hosty strávili minuty v kosmu

O něco málo více než deset minut trvala celá cesta od startu do přistání pro čtyři vesmírné turisty, kteří se v úterý...

Rusko ukázalo novou „neviditelnou“ stíhačku. Šach mat má vzlétnout za dva roky

Rusko představilo chystaný „neviditelný“ letoun 5. generace. Stíhačka s přezdívkou Šach mat má jeden motor, v budoucnu...

První velký export vojenské techniky z ČSR po roce 1945 mířil do Švýcarska

Mezi velké exportéry zbraní patřilo i malé Československo. Většina jeho zbrojního exportu mezi lety 1945 a 1989 šla...

Jak začalo strategické bombardování a budování první protivzdušné obrany

Pod pojmem letecký souboj si většina lidí představí boj dvou letounů. V počátcích letectví se však utkávaly i letouny...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Objevte utajenou nabídku Windows 10 a hned si ji přizpůsobte

Tlačítko Start kromě klasické nabídky v sobě ukrývá i jednu další. Méně známou. Jmenuje se Power menu a slouží k...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Praha nemusí závidět křemíkovému údolí. Festival ukázal české nadšení

Praha nemusí závidět Křemíkovému údolí. Kutilský veletrh Maker Faire je zábava pro celou rodinu. A možná je to i víc....

Měřili jsme v Česku radioaktivitu. Čísla mohou vyděsit, ale o nic prý nejde

I v Česku najdete místa, kde naměříte tak vysokou radioaktivitu, jakou byste v současném Černobylu hledali marně. Se...

Nejdrsnější bublifuk: sklo, plameny a střepy co nepořežou

Fouk a křup. Podívejte se, jak dělá sklář Michal Zahradník velké skleněné bubliny. Zájemci si na Maker Faire Praha 2019...

VIDEA ROKU 2020: Vesmírem tam a zpátky s Crew Dragon i zničený teleskop

Technika nás pomalu nahrazuje. Je přesnější, rychlejší, silnější. Na druhou stranu ale rozšiřuje možnosti těch, kteří...

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...