Rozebírání budovy postavené panelovou technologií je velkým testem schopností techniků, protože budova bývalého sídla Armabetonu je produktem socialistického stavebnictví. To se muselo vypořádat s neustálou "fušeřinou v panelárně" a nedostatkem čehokoliv. "Improvizace je nejvíce vidět na provedení kotvení plášťových panelů" říká šéf demolice, Jiří Epstein z firmy Ptáček. Bývalé sídlo Armabetonu je vysoké 46,32 metrů a najdete ho na křižovatce ulic Antala Staška a Na Strži v Praze 4 .
Po dokončení demolice bude vyhloubena jáma pro základ nového bytového domu Rozhledna.
Jak je zajištěna bezpečnost před pádem suti
Pro ochranu před pádem stavební suti či dělníků se používá ochranný ochoz, který je proveden jako zavěšené lešení. Pokud se pozorně podíváte na první fotografii, uvidíte vrtací soupravu pro traverzy bednění stavební jámy budoucí stavby, které provádí na tomto staveništi u dosud stojící budovy Armabetonu jiná firma.
Pro zavěšení lešení se do betonových panelů navrtají otvory, do kterých se zasunou tradiční lešenářské trubky a zámky. Na dolní fotografii vpravo vidíte ochranný ochoz na pozadí rušné křižovatky ulic Antala Staška a Na Strži z pohledu jeřábníka.
Jak probíhá rozebírání
Z hlediska konstrukce panelového systému se jedná o budovu s monolitickou železobetonovou výtahovou a schodišťovou šachtou. Ta je obestavěna nosnou konstrukcí tvořenou sloupy a nosníky. Panelový původ mají také železobetonové prefabrikáty podlah a pláště. Příčky jsou vyzděny z cihel, prostory po rekonstrukci mají sádrokartonové stěny.
Z budovy se nejprve odstraní nábytek, koberce, sociální zařízení jako např. kuchyňka na levé fotografii. Teprve poté se může přistoupit k vlastnímu rozebírání, jaké vidíte na pravé fotografii.
Přípravné práce při demolici
Kromě vyklizení budovy se autogenem odřežou topná tělesa, odstraní se příčky, klimatizace. Kupodivu se na místě ponechá elektroinstalace či sanitární rozvody nebo rámy dveří, jak vidíte na levé fotografii. Tak se vytvoří místo pro pohyb malé stavební mechanizace.
Šrot se odváží teprve po sundání části stropních panelů v kontejneru, který sem dopraví jeřáb (na dolní levé fotografii vidíte odkrytou část stropu a na pravé vidíte vkládání prázdného kontejneru). Tímto postupem se dosahuje vyšší produktivity práce.
Pikování železobetonu - technologie na monolit
Pneumatickým kladivem na stroji Bobcat se rozruší monolitický železobeton šachty výtahu a schodiště na velké kusy. Ocelová výztuž se rozřeže autogenem. Takto vzniknou velké kusy železobetonu, které dopraví jeřáb Potein na zem. Zmíněnému postupu se říká pikování.
Nakonec přijde na řadu speciální stroj, který na místě rozláme vše na betonovou suť a stavební železo.
Jak se rozebírají panelové podlahy
Nosné železobetonové sloupy se oddělí od stávající konstrukce pneumatickým kladivem a ocelová výztuž se odřeže plamenem autogenu. Postup není banální, protože nosný sloup nesmí při oddělování nikoho zranit a navíc se musí bezpečně dopravit na zem.
Na fotografii vpravo vidíte ruční nářadí, které je nezbytné pro přesnost některých úkonů.
Na dolních fotografiích vidíte pneumatické kladivo na minibagru CAT 303.5 při oddělování podlahových panelů od nosných sloupů.
Na levé dolní fotografii vidíte nosný pilíř oddělený od panelu podlahy, vpravo je "technologické zátiší".
Přípravky pro dopravu panelů mají atest
Přípravky na dopravu panelů musí vyhovovat bezpečnostním předpisům. Jsou zkonstruovány firmou Ptáček právě k tomuto účelu. Prošly tzv. trhací zkouškou, kde byla testována jejich pevnost. Jen jediný přípravek musí s dostatečnou rezervou unést dvou až třítunový prefabrikát. Proto mají příslušný atest.
Pro transport jednoho podlahového panelu se použijí čtyři.
Přípravky se používají přesto, že na panelech z 80% zůstala zachována původní oka pro jeřáb.
Doprava drobné suti z rozebíraného podlaží na vozidla
Stavební inženýři vtipně využili konstrukce budovy pro její vlastní rozebrání. Monolitická železobetonová výtahová šachta slouží jako zásobník stavební suti. Princip je jednoduchý - nakladač Bobcat nabere suť do lžíce a shodí ji do šachty. Tyto zásobníky odtěžuje další pásový nakladač Bobcat.
Na jiném pracovišti v Modřanech se suť třídí a upravuje pro další účely (jedná se o recyklaci stavebních materiálů). Vybere se kovový šrot a roztříděné stavební materiály se rozemelou a využijí dále ve stavebnictví jako štěrk do cest.
Co se děje s velkými kusy monolitu
Velké kusy z monolitu výtahové a schodišťové šachty se dopraví jeřábem na dočasný depozit, kde jej mohutná hydraulická ruka rozdrtí na drobnou suť, aby bylo možné vyjmout ocelovou výztuhu. Ta se odváží zvlášť k recyklaci, stejně jako rozdrcený beton. Již roztříděné materiály odváží mohutné čtyřnápravové nákladní vozy.
Rozebírání 14. patra včetně střechy trvalo 10 dní, 13. patro se rozebíralo 8 dní, následující patra ubývají po šesti dnech.
Kudy nahoru
Na straně hlavního vstupu do budovy je postaveno moderní lešení, po kterém se dělníci dostávají do jednotlivých pater.
Další fotografie
Po snesení všech konstrukcí zbyla jen část podlahy, stavební mechanizaci přemístí jeřáb zanedlouho do nižšího podlaží.
Do kdy se rozebíralo
Rozebírání pokračovalo až na úroveň třetího patra. Poté bylo sneseno lešení a ochranný ochoz. Následovala demontáž jeřábu. Poté bylo sneseno kovové obložení pláště budovy.
Na scénu nastupují hydraulické bourací nůžky
Nyní nastane etapa demolice pomocí hydraulických bouracích nůžek CAT 350, které mají rameno s dosahem 24 metry. Výsledek jejich práce za jedno dopoledne posuďte podle rozdílů na torzu budovy na horních fotografiích.
Co je možné vidět z výšky asi z 30 metrů