Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reportáž skončila 2. 7. 2012 17:49

Čeští nadšenci letěli po stopách našich válečných pilotů z RAF

Po 67 letech si letečtí nadšenci zopakovali "cestu domů" našich válečných pilotů z RAF. Na malých, většinou jednomotorových letadlech, přeletěli kanál La Manche, přistáli a vzlétli na letištích v Rochesteru, Fowlmeru a v Hildesheimu. Cestou musel skupinu sedmi letadel kvůli porouchané vrtuli opustit jeden stroj. Často je provázel silný vítr, který s malým a lehkým letadlem dokáže pěkně zamávat. Cesta trvala tři dny. Začala v pátek 29.6. brzy ráno na letišti Točná v Praze a skončila tamtéž v neděli večer 1.7. Článek vznikal postupně jako on-line reportáž již během cesty. Ne všude však bylo k dispozici připojení k internetu. Vzpomínkový let pořádala Historická letka RČS. Autor on-line reportáže děkuje firmě Canon za zapůjčení foto výbavy.

04:30
Každý vnímá romantiku jinak. „Vezměte si s sebou tak nanejvýš jedno tričko a jedny spodky a hodně malý spacák. To víte, nadbytečná váha to je prevít. A nezapomeňte na PET láhev s tím širokým hrdlem,“ instruoval mě ve čtvrtek do telefonu Milan Mikulecký, zakladatel Historické letky RČS a spoluorganizátor celé akce Ramrod 2012. Při své naivní namyšlenosti jsem si okamžitě „hrdinně“ vzpomněl na Charlese Lindbergha. Když se jako první člověk v historii sám vydal přes Atlantik, také prý vykonával potřebu do termosky, kterou pak naplněnou zahodil do oceánu. Zlý jazykové ovšem tvrdí, že jeho fešáckou kombinézu museli ihned po dokončení letu zlikvidovat. Já žádnou kombinézu mít nebudu. Ovšem nebudu také ve vzduchu v kuse déle než dvě hodiny. Snad ...
04:45
  • Víc se toho do letadla Zlín nevejde. A možná, že ani tohle ne. Uvidíme.

    Víc se toho do letadla Zlín nevejde. A možná, že ani tohle ne. Uvidíme. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

04:50
05:02
Celý příběh našich letců, kteří za války létali v Anglii, si můžete přečíst zde - hořký návrat.
0:25
  • Večerní brífink v hangáru na letišti Točná. Rozdělujeme se do rojů - žlutý a

    Večerní brífink v hangáru na letišti Točná. Rozdělujeme se do rojů - žlutý a modrý. Radim vysvětluje seřazení do formace i její rozpuštění před přistáním. Podobně to dělali naši letci za války. Jako plánovací stolek posloužila replika letounu generála Peřiny Avia BH5. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

00:25
  • Všechny důležité manévry dostaly jednotlivé posádky pečlivě rozkresleny.

    Všechny důležité manévry dostaly jednotlivé posádky pečlivě rozkresleny. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

00:25
  • Plánování nad leteckou mapou. Popisujeme si úskalí jednotlivých letišť.

    Plánování nad leteckou mapou. Popisujeme si úskalí jednotlivých letišť. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

00:25
00:26
  • Plánování nad leteckou mapou. Popisujeme si úskalí jednotlivých letišť.

    Plánování nad leteckou mapou. Popisujeme si úskalí jednotlivých letišť. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

07:49
V 6:36 opustila formace letadel ranvej letiště Točná. Směr západní hranice. Náš let do Anglie a zpět potrvá tři dny. Pokud to tedy počasí dovolí. Ráno ukazoval radar nad Německem silné bouřky... Kde všude budeme přistávat, vidíte na mapě v záhlaví tohoto článku. V tuto chvíli nevím, jak často budu moci během cesty z technických důvodů nahrávat fotografie a psát. Nečekejte tedy prosím klasickou on-line reportáž, která se mění každých pár minut. Tady to bude trvat o dost déle.
07:55
  • Redaktor iDNES.cz Jan Kužník startuje z letiště Točná na reportáž. Během ní se

    Redaktor iDNES.cz Jan Kužník startuje z letiště Točná na reportáž. Během ní se vydá po stopách českých pilotů RAF (29. června 2012, Praha). / Autor: Petr TopičMAFRA

09:45
00:27
  • "Modrá 1 vzlet,"  slyším ve sluchátkách. Rozjíždíme se po travnaté ploše

    "Modrá 1 vzlet," slyším ve sluchátkách. Rozjíždíme se po travnaté ploše letiště na Točné. Náš Zlín OK-OTD se odlepuje od země. Po sedmé jsme v Toužimi, kolem půl osmé se pod námi objevuje Cheb. Poprvé slyším přes interkom nezaměnitelný německý přízvuk. Takový prý mají na všech německy mluvících letištích.

10:38
  • Sledujeme zbytky železné opony a signálních cest. Míříme do Německa. To ze

    Sledujeme zbytky železné opony a signálních cest. Míříme do Německa. To ze vzduchu jednoduše poznáte podle upravených políček a šedivých střech.

10:48
10:39
  • Je 9:40 a přistáváme na Siegerland Flughafen. Sedm strojů. Ráno se k nám přidal

    Je 9:40 a přistáváme na Siegerland Flughafen. Sedm strojů. Ráno se k nám přidal ještě OK-NOR, L-40 Metasokol. Ve skupině jsou tři Zlíny Z526 a dva Zlíny Z326 a Cesna 172. Všichni doplňují palivo. Počasí vypadá nadějně.

10:58
  • Na Siegerland Flughafen.

    Na Siegerland Flughafen.

10:59
  • Kontrola stavu paliva.

    Kontrola stavu paliva.

11:05
  • Teď nás čeká Dunkerque. Měli bychom tam být přibližně za dvě a půl hodiny.

    Teď nás čeká Dunkerque. Měli bychom tam být přibližně za dvě a půl hodiny.

11:05
  • Teď nás čeká Dunkerque. Měli bychom tam být přibližně za dvě a půl hodiny.

    Teď nás čeká Dunkerque. Měli bychom tam být přibližně za dvě a půl hodiny.

11:34
  • Máme první problém. Jeden ze zlínů vypouští palivo. Možnosti jsou dvě, buď jsou

    Máme první problém. Jeden ze zlínů vypouští palivo. Možnosti jsou dvě, buď jsou zavzdušněné nádrže nebo po nás Němci stříleli. Každopádně jsme jim v rámci reparací pěkně potřísnili plochu.

11:39
  • Dobrovolník právě profukuje trubičku palivového systému, abychom odhalili, v

    Dobrovolník právě profukuje trubičku palivového systému, abychom odhalili, v čem je problém. Zdá se, že to byla jen zavzdušněná nádrž.

16:33
  • Vzlétáme ze Siegerlandu směr Calais Dunkerque.

    Vzlétáme ze Siegerlandu směr Calais Dunkerque.

16:33
  • Ještě nad Německem se žlutý roj přeskupil. Na pozici Žluté jedničky se zařadil

    Ještě nad Německem se žlutý roj přeskupil. Na pozici Žluté jedničky se zařadil nejpomalejší stroj MetaSokol.

16:33
  • Přistáli jsme v Calais Dunkerque.

    Přistáli jsme v Calais Dunkerque.

16:46
16:40
  • Calais Dunkerque. Menší konflikt s pilotem helikoptéry, který velmi nešikovně

    Calais Dunkerque. Menší konflikt s pilotem helikoptéry, který velmi nešikovně přistával přes naše Zlíny, proudem vzduchu je rozpohyboval a málem způsobil nehodu.

16:40
  • Calais Dunkerque. K pumpě je potřeba éro dotlačit.

    Calais Dunkerque. K pumpě je potřeba éro dotlačit.

16:40
  • Calais Dunkerque. Opět tankujeme. Náš Zlín si bere na hodinu 35 litrů paliva a

    Calais Dunkerque. Opět tankujeme. Náš Zlín si bere na hodinu 35 litrů paliva a čtvrt litru oleje.

16:41
  • Calais Dunkerque.

    Calais Dunkerque.

16:41
  • Těsně před přistáním na Calais Dunkerque

    Těsně před přistáním na Calais Dunkerque

16:43
  • Město Ypres, první místo na světě, kde lidstvo okusilo nasazení bojového plynu

    Město Ypres, první místo na světě, kde lidstvo okusilo nasazení bojového plynu Yperit.

16:50
  • Malá rekapitulace: V pátek 29.7. jsme přeletěli nad bojišti Waterloo. Ze

    Malá rekapitulace: V pátek 29.7. jsme přeletěli nad bojišti Waterloo. Ze vzduchu byl dobře vidět pahorek s památníkem slavné bitvy. Cestou jsme zahlédli také celou řadu válečných hřbitovů z první světové války. Bez výjimky byly perfektně udržované. Přistáli jsme na letišti Calais Dunkerque. Organizátor celé akce Milan Mikulecký vpravo. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

16:51
  • Calais Dunkerque. Těsně před odletem směr Dover. Nad kanálem jsou vesty nutné.

    Calais Dunkerque. Těsně před odletem směr Dover. Nad kanálem jsou vesty nutné. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

16:51
  • Calais Dunkerque. Těsně před odletem směr Dover. Míříme nad Lamanšský průliv.

    Calais Dunkerque. Těsně před odletem směr Dover. Míříme nad Lamanšský průliv. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

16:51
  • Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je

    Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je nejkrásnější část výpravy – Doverské útesy. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

16:52
  • V pátek odpoledne jsme symbolicky zakroužili na Dunkerque (na obrázku letiště),

    V pátek odpoledne jsme symbolicky zakroužili na Dunkerque (na obrázku letiště), abychom uctili památku Československé obrněné brigády, která zde držela v šachu posádku opevněného dunkerqueského přístavu od roku 1944 až do konce války. Němci se nechtěli vzdát a dobýt přístav nebylo možné. Až v roce 1945 přijali naši důstojníci od velitele posádky kapitulaci. Dunkerque hrál ve válce ještě jednu důležitou roli. Právě odsud byl po prohrané válce ve Francii v roce 1940 evakuován zpět na ostrovy britský expediční sbor. Do dnešních dnů je v Dunkerque před radnicí vyvěšena Česká vlajka a jedna z ulic nese jméno generála Lišky. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

16:54
  • Nad kanálem, francouzská strana.

    Nad kanálem, francouzská strana. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

16:56
  • Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je

    Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je nejkrásnější část výpravy – Doverské útesy. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz

16:58
  • Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je

    Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je nejkrásnější část výpravy – Doverské útesy. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz