Čeští nadšenci letěli po stopách našich válečných pilotů z RAF
Po 67 letech si letečtí nadšenci zopakovali "cestu domů" našich válečných pilotů z RAF. Na malých, většinou jednomotorových letadlech, přeletěli kanál La Manche, přistáli a vzlétli na letištích v Rochesteru, Fowlmeru a v Hildesheimu. Cestou musel skupinu sedmi letadel kvůli porouchané vrtuli opustit jeden stroj. Často je provázel silný vítr, který s malým a lehkým letadlem dokáže pěkně zamávat. Cesta trvala tři dny. Začala v pátek 29.6. brzy ráno na letišti Točná v Praze a skončila tamtéž v neděli večer 1.7. Článek vznikal postupně jako on-line reportáž již během cesty. Ne všude však bylo k dispozici připojení k internetu. Vzpomínkový let pořádala Historická letka RČS. Autor on-line reportáže děkuje firmě Canon za zapůjčení foto výbavy.
Nepřehlédněte
-
Víc se toho do letadla Zlín nevejde. A možná, že ani tohle ne. Uvidíme. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Večerní brífink v hangáru na letišti Točná. Rozdělujeme se do rojů - žlutý a modrý. Radim vysvětluje seřazení do formace i její rozpuštění před přistáním. Podobně to dělali naši letci za války. Jako plánovací stolek posloužila replika letounu generála Peřiny Avia BH5. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Všechny důležité manévry dostaly jednotlivé posádky pečlivě rozkresleny. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Plánování nad leteckou mapou. Popisujeme si úskalí jednotlivých letišť. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Plánování nad leteckou mapou. Popisujeme si úskalí jednotlivých letišť. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Redaktor iDNES.cz Jan Kužník startuje z letiště Točná na reportáž. Během ní se vydá po stopách českých pilotů RAF (29. června 2012, Praha). / Autor: Petr Topič, MAFRA
-
"Modrá 1 vzlet," slyším ve sluchátkách. Rozjíždíme se po travnaté ploše letiště na Točné. Náš Zlín OK-OTD se odlepuje od země. Po sedmé jsme v Toužimi, kolem půl osmé se pod námi objevuje Cheb. Poprvé slyším přes interkom nezaměnitelný německý přízvuk. Takový prý mají na všech německy mluvících letištích.
-
Malá rekapitulace: V pátek 29.7. jsme přeletěli nad bojišti Waterloo. Ze vzduchu byl dobře vidět pahorek s památníkem slavné bitvy. Cestou jsme zahlédli také celou řadu válečných hřbitovů z první světové války. Bez výjimky byly perfektně udržované. Přistáli jsme na letišti Calais Dunkerque. Organizátor celé akce Milan Mikulecký vpravo. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Calais Dunkerque. Těsně před odletem směr Dover. Nad kanálem jsou vesty nutné. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Calais Dunkerque. Těsně před odletem směr Dover. Míříme nad Lamanšský průliv. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je nejkrásnější část výpravy – Doverské útesy. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
V pátek odpoledne jsme symbolicky zakroužili na Dunkerque (na obrázku letiště), abychom uctili památku Československé obrněné brigády, která zde držela v šachu posádku opevněného dunkerqueského přístavu od roku 1944 až do konce války. Němci se nechtěli vzdát a dobýt přístav nebylo možné. Až v roce 1945 přijali naši důstojníci od velitele posádky kapitulaci. Dunkerque hrál ve válce ještě jednu důležitou roli. Právě odsud byl po prohrané válce ve Francii v roce 1940 evakuován zpět na ostrovy britský expediční sbor. Do dnešních dnů je v Dunkerque před radnicí vyvěšena Česká vlajka a jedna z ulic nese jméno generála Lišky. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Nad kanálem, francouzská strana. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je nejkrásnější část výpravy – Doverské útesy. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz
-
Je pátek odpoledne a my míříme nad kanál (Lamanšský průliv). Před námi je nejkrásnější část výpravy – Doverské útesy. / Autor: Jan Kužník, Technet.cz