Na Dnech NATO 2012 se letos společně ukázala dvojice legendárních bombardérů B-52. V Evropě nebyla dlouhých 12 let. Poprvé po 13 letech také jeden ze strojů předvedl v Evropě letovou ukázku.
Většinu přítomných ohromila tichost osmimotorového obra. B-52 měla totiž při letu nad letištěm Leoše Janáčka v Mošnově "prázdné nádrže" i pumovnici. Při exhibici proto nemusel kapitán využít maximální tah stroje.
Možná že jste se už někdy zamysleli nad tím, proč nejslavnější bombardér na světě stále používá první generaci dvouproudových motorů s minimálním tahem dmychadla.
Je to proto, že tyto motory se mohou startovat nejen s pomocí letištního vozidla, které stroji dodá "šťávu", když je v klidu, ale také s pomocí výbušniny.
Nedělá se to běžně, ale pouze při startu typu MITO (Minimum Interval Take Off). Tedy tehdy, když je potřeba mezi startujícími letouny udržet minimální odstup a dostat se do vzduchu co nejdříve. Například při odvetě na raketový útok nepřítele. Při MITO startu se pak letka bombardérů spolu s tankery KC-135 dostane do vzduchu dřív, než letiště rakety protivníka zničí. Tato taktika pochází ještě z období studené války.
Start pomocí výbušniny lze poznat velmi snadno. Z motorů se při něm uvolní oblaka bílého dýmu. Celá letka tří bombardérů a tří tankerů KC-135 odstartuje v průběhu čtyř minut od doby, kdy posádky přiběhnou ke strojům.
Start s minimálními odstupy mezi letouny jakéhokoliv druhu (i jeho simulace, kdy se letouny pouze rozjedou a poté na ranveji zabrzdí) má mezi americkými piloty přezdívku Elephant Walk (pochod slonů).