Neděle 20. září 2020, svátek má Oleg
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 20. září 2020 Oleg

Podívejte se na legendu B-25. Bombardér, který zachránili hasiči

aktualizováno 
Zrcadlově lesklá létající legenda B-25J Mitchell byla vyrobena v roce 1945. Stroj se nikdy nepodíval do boje, ale jeho minulost je i tak velmi zajímavá. Nakonec doputoval až k firmě Red Bull, v jejíchž barvách přiletěl i do České republiky. Podívejte se na něj podrobně na našich fotografiích.

Po přistání kontroluje člen posádky příďový podvozek. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Dodnes létající letadla z druhé světové války mají za sebou mnohdy těžko uvěřitelnou historii. Bombardér B-25J Mitchell sériového čísla 44-86893 není výjimkou.

Fotogalerie

Byl vyroben v roce 1945 a bojového nasazení se už nedočkal. Po svém prvním letu krátce sloužil jako platforma pro testování elektroniky. Od prosince 1957 do roku 1958 byl stroj uložen na základně Davis Monthan. V květnu 1959 byl přestavěn na "práškovací letadlo". V pumovnici i jinde na vhodných místech přibyly nádrže na postřiky, na křídlech rozstřikovací zařízení.

Veřejné mínění se ale obrátilo proti letecké aplikaci zemědělských postřiků. V roce 1965 letoun kupuje společnost Aircraft Specialties. Stroj přestaví na tanker pro hasiče, ale vlastní ho jen krátkou dobu. V roce1969 skončí Mitchell na hřbitově letadel v Arizoně, kde je uložen až do roku 1976.

V roce 1977 stroj kupuje firma John J. Stokes/Cen-Tex Aviation. Zprovozní ho a přestaví k hašení požárů z výšek. Nasazen ale nikdy nebyl. Naopak, od hasičů putoval Mitchell ještě přes dalšího majitele až k firmě Red Bull. Nejprve prošel úplnou rekonstrukcí, při které byl zcela přeměněn na civilní verzi. Po rekonstrukci došel Red Bull k názoru, že jeho B-25J Mitchell je schopen přeletět přes severní Atlantik do Evropy, a tak se letoun roku 2001 přestěhoval na letiště v Salzburgu.

Základní technické údaje:

Pohon: dva čtrnácti válcové dvouhvězdicové motory Wright R-2600 Cyclone
Max. výkon jednoho motoru: 1700 hp
Zdvihový objem jednoho motoru: 42,6 l
Cestovní rychlost: 400 km/h
Maximální rychlost: až 580 km/h
Spotřeba: 550 l/hod + 8l oleje
Objem nádrží: 3600l
Rozpětí: 20.62 m
Délka: 16.15 m
Výška: 4.8 m
Bojová posádka: 5 členů (pilot, druhý pilot, bombometčík, navigátor, spojař 

Momentálně je tento stroj jedním ze čtyř letu schopných exemplářů mimo území USA. Přitom bylo vyrobeno 4318 Mitchellů ve verzi B-25J. Pilotem tohoto stroje je Hans Palaske. Na vlastní oči jste jej mohli tuto legendu na Dnech NATO 2012 a to jak na statické ukázce, tak i při letu.

Historické ohlédnutí

  • Bombardér byl pojmenován po nebojácném důstojníkovi amerického vojenského letectva.
  • Z pohledu laika se vyráběly typy s prosklenou a neprosklenou přídí (celkem 19 verzí). 
  • Mitchelly sloužily jako takzvané střední taktické bombardéry. Později se používal  jako silně vyzbrojený bitevní letoun s neprosklenou přídí.
  •  405 kusů B-25G bylo vyzbrojeno ručně nabíjeným (standardním) kanónem M4 ráže 75 mm. Kanon byl protažen celým letadlem (délka 2,97m, hmotnost téměř 410 kg). Jeden náboj vážil téměř 7 kg. V přídi byly ještě dva pevné kulomety ráže 12,7 mm.
  • V Pacifiku proslul B-25 hloubkovými nálety na japonská plavidla.
  • Mitchell se dokonce používal jako noční stíhací letoun.
  • Letouny B-25 sehrály roli v psychologickém Doolitlově bombardování Tokia krátce po vstupu USA do 2. světové války.
  • Stroje B-25 byly nasazeny v roce 1941, 11 let před dodnes používanými B-52. Vyráběly se do roku 1945. Z aktivní služby byly poslední letouny vyřazeny v Indonésii, a to až na samém konci 70. let.
  • Celkem bylo vyrobeno 11 433 kusů všech verzí, které létaly ve více než dvaceti různých letectvech.
  • Mnohé B-25 byly vybaveny radiolokátory a hlubinnými náložemi či raketami k boji proti ponorkám.
  • Několik stovek kusů používala i britská RAF. Letoun také sloužil v tehdejším SSSR, Kanadě, Číně či v Nizozemské Východní Indii.
  • V roce 1945 v husté mlze narazil B-25 do 79. patra Empire State Building v New Yorku (podrobnosti v článku Štístko. Přežila náraz letadla do mrakodrapu i pád výtahu ze 75. patra).

Dny NATO 2020

Dny NATO 2020 se konají v plánovaném termínu 19. - 20. 9.. Pro návštěvníky bude areál uzavřen, ale iDNES.cz nabídne více než osm hodin unikátního přímého přenosu plného dynamických ukázek pozemní a letecké techniky.

  • Nejčtenější

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Nová data ukázala alarmující poměr pozitivních testů. Už je nad 20 %

Epidemie koronaviru se v Česku vymyká kontrole. Napovídá tomu ukazatel, který měří poměr pozitivních testů oproti všem...

Jako vejce vejci. Nové bojové letouny F-16 budou pro všechny stejné

Americká zbrojovka Lockheed Martin změní po dohodě s představiteli amerického letectva způsob, jakým bude na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak hraje 45 let stará a jak úplně nově vyrobená kazeta? Poslechněte si

Jedné je pětačtyřicet let, byla mnohokrát nahrána i přehrána, továrna, kde vznikla, dávno neexistuje. Druhá je nově...

V Česku jsou houbařské žně. Podívejte se, kde rostou nejvíc

Premium Když zaprší a pak se oteplí, přijdou houby, shodují se mykologové. A opravdu přišly. Nejvíc je hřibů smrkových. Velké...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

Nemá smysl sportovce zavírat do karantény, říká fyzioterapeut Kolář

Premium Fyzioterapeut a léčitel slavných sportovců Pavel Kolář míní, že opatření proti viru jsou nekoncepční a budou mít dopady...

  • Další z rubriky

Kdo ji otevře, zemře. Vědci prozkoumali kletbou opředenou hrobku

V pardubickém kostele Sv. Bartoloměje proběhl ve čtvrtek průzkum kletbou opředené hrobky, ve které jsou uložené ostatky...

Až sem spadne bomba, utíkejte na Vítkov. Co se skrývá pod kopcem dnes?

Premium Husité na Vítkově před 600 lety vybojovali jedno z nejslavnějších vítězství. Pražský kopec ale může být důležitý i v...

Legendární stíhačka Spitfire startuje na etapovou cestu kolem světa

Podle řady fanoušků letectví je neslavnější stíhačkou druhé světové války britský Spitfire. Jeden z těchto strojů,...

Nejdrsnější bublifuk: sklo, plameny a střepy co nepořežou

Fouk a křup. Podívejte se, jak dělá sklář Michal Zahradník velké skleněné bubliny. Zájemci si na Maker Faire Praha 2019...

Vybíráte právě jméno pro své miminko? Pomůžeme vám!
Vybíráte právě jméno pro své miminko? Pomůžeme vám!

Výběr jména pro miminko patří mezi ty nejkrásnější povinnosti nastávajících rodičů. Možností je ale tolik, že není snadné vybrat jedno jediné.

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Benešová: Nečekala jsem, že synova svatba bude tak emocionálně náročná

Závěr prázdnin byl pro Lucii Benešovou ve znamení svatebních příprav. K oltáři dovedla svého nejstaršího syna Luciána,...

Microsoft vytáhl servery z oceánu, jejich nízká poruchovost překvapila

Z mořského dna u skotského souostroví Orkneje námořníci vylovili datacentrum společnost Microsoft. Za více než dva roky...

Porno je reklama na fitness, říká jeden z nejstarších českých pornoherců

Je obsazovaný do pornoscén z kategorie „old and young“. Není divu, s natáčením začal před svou padesátkou a točí už...