
Toshibě se podařilo ukořistit zpět pozici, na kterou byla dlouho zvyklá - po sérii čtvrtletí, kdy se jí nedařilo najít recept na úspěch DELLu, který ji vystřídal na prvním místě, si může připsat na konto úspěch na celosvětové scéně: za 1.čtvrtletí tohoto roku je číslem jedna.
Návratu se jí podařilo dosáhnout především díky velmi silným prodejům v Japonsku a ve Spojených Státech a nižšího poklesu celkového trhu než byl v poslední době obvyklý. Celosvětově Toshiba zvýšila dodávky o 19,3 procenta v porovnání s předchozím čtvrtletím a 14,4 procenta celosvětového trhu notebooků.
DELL si prožil méně příjemný zážitek, jeho dodávky poklesly o 4 procenta oproti minulému čtvrtletí. Na vině byly především menší prodeje velkým firemním klientům, navíc i přes velmi agresivní marketingovou kampaň, DELL prakticky neprodává v japonských obchodech a částečně díky tomu ztrácí na japonském trhu, kde obsadil až deváté místo, s pouhými 2,4 procenty trhu. Kombinací těchto faktorů DELL předal vedení a umístil se na druhém místě s 13,2 procenty světových prodejů.
Japonský trhu doslova prorážel stropy během prvních tří měsíců roku, což je tradičně nejsilnější čtvrtletí. Podobně, prodeje v obchodech a nákupních centrech v USA také velmi posílily, což je další z oblastí, ve kterých je Toshiba velmi silná. Navíc, kusové prodeje notebooků zůstaly na stejné úrovni jako ve čtvrtém čtvrtletí (v západní Evropě a USA zpravidla nejsilnější a nejslabší období), což umožnilo prodat více notebooků za toto čtvrtletí než kdykoliv dříve. Objem prodejů poklesnul o cca 10 procent.
Ovšem Toshiba by neměla spát na vavřínech - její úspěch přišel především z Japonska, kde si Toshiba drží místo 4 se 13 procenty trhu, nicméně následující čtvrtletí již budou slabší, s menším přínosem k celosvětovým výsledkům. Podobně výsledky v amerických obchodech - jak Toshiba, tak Sony jsou právě zde velmi silné a profitují ze silného růstu Japonska a solidních prodejů koncovým uživatelům v USA.
Jak Toshiba, tak DELL však čekají na obrat v nákupech velkých společností - jakmile firmy začnou opět nakupovat PC, je velmi pravděpodobné, že v nich bude více notebooků než kdy jindy. S nárůstem prodejů to však nevypadá růžově, díky "předzásobení" z minulých let, větší start s novými nákupy se očekává až na počátku příštího roku.
Navíc, se spojením Compaqu a Hewlett Packard, nová konkurence čeká na "své" místo na trhu - Compaq je stále hráčem číslo 3 na světovém trhu, i přes jednotkový pokles z 13 na 10,4 procenta. Z jiných koutů trhu - Sony se velmi zadařilo, povyrostlo o 11,7 procenta na celkových 8,9 procenta trhu. IBM následovalo Sony s 8,4 procenty trhu, jeho jednotkové prodeje však poklesly o 11,8 procenta.
Celkově, dodávky stolních PC, notebooků a Intelovských serverů poklesly celosvětově o 2,7 procenta, zatímco jen o 0,4 ve Spojených Státech ve srovnání s prvním čtvrtletím minulého roku. Na celkovém trhu, mírně klesajícím to byl pouze DELL, který si polepšil v podílu na trhu na 15,4 procenta celosvětově a 28,4 v USA.
Dle IDC se prodeje PC v tomto roce zvednou o tři procenta oproti minulému roku, po té co jednotkové prodeje klesly o cca 5 procent v roce 2001.