Vyzkoušeli jsme brýle, které umějí téměř to, co slibují Apple Vision Pro

  • 1
Apple v tomto roce ukázal po dlouhé době zcela nový produkt. Jeho náhlavní souprava Vision Pro se však začne prodávat nejdříve na začátku příštího. My jsme si vyzkoušeli zařízení HTC Vive XR Elite, které umí většinu Applem slibovaných funkcí již nyní.

Brýle HTC Vive XR Pro bez připojeného bateriového setu a stínítka na oči

Letošní novinka společnosti HTC stojí s 30 tisíci korunami ani ne polovinu toho, kolik mají stát nové brýle od Applu. Liší se především designem a tím, že nemají snímání pohybu očí a částečné mimiky, které by přenášely na vnější displej prostřednictvím avatara.

Zatímco brýle Vision Pro mají spíše vzhled lyžařských nebo potápěčských brýlí, XR Elite na první pohled připomínají klasický VR headset. Ukrývají však v sobě funkce dalších dvou zařízení. Vedle běžného napojení na počítač a využívání virtuální reality vytvářené na grafické kartě počítače zvládnou fungovat i samostatně. A především umí vedle virtuální reality (VR) nabídnout i rozšířenou (AR), či chcete-li smíšenou realitu (XR, MR).

Brýle nejsou průhledné, jak jsme si zvykli současných AR brýlí typu Hololens od Microsoftu nebo Epson Moverio, za efekt je zodpovědná kamerka, která přenáší obraz do displeje v brýlích. To je stejný princip, jaký slibuje již zmíněná náhlavní souprava od Applu nebo již nyní využívají brýle Meta Quest Pro. Vedle této kamery pracují brýle i se čtveřici dalších širokoúhlých kamer na sledování okolí a pohybu rukou a ovladačů.

Snímání okolí i pohybu rukou zajišťují na brýlích HTC Vive XR Elite kamerky.

Pokud se podíváme na specifikaci, pak systém disponuje displeji s celkovým rozlišením 4K (1 920 × 1 920 pixelů na jedno oko), při obnovovací frekvenci 90 Hz a šíři záběru 110 stupňů. Není to sice 5K rozlišení, jako u Vive Pro 2, ale zase bylo potřeba brát ohled na výdrž baterie a jemnost obrazu je i tak velice dobrá. Spíše by se hodila vyšší obnovovací frekvence při přenosu obrazu z reálného prostředí.

Kdo potřebuje upravit dioptrickou vadu, může využít korekci vady zraku. K doostření obrazu v závislosti na šířce mezi zornicemi očí(IPD) slouží posuvník na spodní straně brýlí. Na míru vyrobené čočky většinu obrazu zobrazují dobře, jen když sjedete očima ke krajům, můžete vidět mírnou ztrátu ostrosti.

HTC Vive XR Elite pohání mobilní čip Snapdragon XR2, což je stejný model, který využívá i konkurenční Meta Quest 2. Procesor je doplněný o 12 GB operační paměti. Pro instalaci aplikací přímo do brýlí se pak může hodit také 128GB vnitřní úložiště.

Virtuální hranice

Doba pokročila, a tak již není k vymezování prostoru, kde se chcete s nasazeným headsetem pohybovat, nutné žádné další zařízení v podobě speciálních krabiček označovaných jako základové stanice. Brýle si vše ohlídají samy.

Jen jim musíte dát vědět přesně podle návodu, který vám běží na obrazovce. Nejdříve si obhlédnete prostor kolem sebe, čímž si systém rozpozná a zapamatuje úrovně podlahy a okolní stěny. Podlahu můžete posunovat nahoru nebo dolů pohybem dlaně, pokud ji systém zobrazí v jiné výšce.

Pak již berete do ruky ovladač a sami si vytyčíte hranice, kde se chcete pohybovat. Velice šikovná je možnost, která vás upozorní zobrazením mřížky, že se blížíte k okraji virtuálního prostoru. Pokud se dostanete za něj, zobrazí se vám „okno“ do reality, Jak to celé funguje, se můžete podívat na přiloženém videu.

Systém je dostatečně přesný na to, abyste si v zápalu boje neublížili tím, že vyrazíte mimo bezpečnou oblast.

Hybridní ovládání

Vive XR Elite můžete ovládat dvěma způsoby. Především jsou k dispozici speciální ovladače pro virtuální realitu, jak je známe z jiných podobných zařízení. Ty se zobrazují i ve virtuálním prostředí s tím, že mají virtuální štítek s označením, zda je to levý, nebo pravý ovladač.

Brýle HTC Vive XR Elite s oběma ovladači

Toto ovládání využívá množství tlačítek a v řadě aplikací se bez něj neobejdete. HTC však nabízí i ovládání rukou, včetně gest, jako je kliknutí palcem a ukazováčkem pro spuštění akce, nebo obrácení dlaně nahoru se spojenými stejnými prsty, což vám umožní vrátit se do hlavního menu.

Podobný princip ovládání rukama slibuje i Apple u Vision Pro. Předpokládáme, že u něj bude ovládání přesnější i vzhledem k tomu, že k tomu má lepší senzorickou výbavu.

Líbila by se nám například možnost promítaní virtuální klávesnice na desku stolu s podporou rozpoznávaní psaní více prsty, kde by uživatel mohl mnohem efektivněji zadávat textové a číselné znaky. Takto jsme odkázáni na psaní jedním prstem, kdy klikáme na jednotlivé klávesy.

Samostatně, nebo s baterií

Brýle můžete používat s dodávanou baterií, která v méně náročných aplikacích dokáže pohánět systém zhruba dvě hodiny. Vyměnit ji můžete za chodu.

HTC Vive XR Elite

Brýle lze však provozovat i bez této baterie, pokud jsou napojeny na jiný zdroj energie, jako je počítač nebo powerbanka. Celou náhlavní soupravu pak nemáte kolem celé hlavy, ale za pomoci připojených nožiček ji můžete nosit jako brýle. Připravte se ale na to, že o nožičkách po několika desítkách minut „budete vědět“.

HTC Vive XR Elite

Protože jsou brýle poměrně kompaktní, dají se snadno přenášet, hodila by se možnost hardwarového vypínače ovladačů, které se zapínají i při malém pohybu, a zbytečně se tak vybíjejí.

Jak jsme psali již při uvedení, pro propojení s PC můžete využívat knihovnu VR titulů jak z populárního Steamu, tak z nativního Viveportu. V případě propojení s mobilem je zde pak vlastní rozhraní, které se zaměřuje především na zábavní funkce, například sledování filmů a seriálů na velké virtuální obrazovce či hraní klasických her přes streamovací služby. S PC se lze propojit USB kabelem nebo přes rychlou wi-fi, pokud jsou obě zařízení na jedné síti. HTC umí také zrcadlit mobilní zařízení s podporou Miracast. To je stejné, jako na HTC Vive Flow.

Do různých VR zařízení se vkládá naděje i z toho pohledu, že mají sloužit jako vstupenka do virtuálních světů. HTC nabízí vlastní „metaverzum“, které nazývá Viverse. Má sloužit i jako rozcestník pro spouštění různých aplikací a zároveň pro setkávat s přáteli, pokud je do svého prostoru pozvete. Pro firemní setkávání pak je tu Vive Sync, který vám umožní se s ostatními uživateli setkat ve virtuální realitě.

Obecně je zatím titulů pro smíšenou realitu málo, ale dá se předpokládat, že se zvyšujícím se počtem brýlí různých výrobců, budou přibývat.

Pár postřehů na závěr

Pokud jsme porovnávali HTC Vive XR Elite se systémem Appe Vision Pro, musíme zmínit i hlavní rozdíl. Apple se liší především displejem, který na přední straně brýlí zobrazuje avatara, jenž zhruba ukazuje mimiku horní části obličeje, kterou snímá pomocí speciálních kamer kolem očí. To jednak „zlidští“ používání brýlí ve společnosti dalších lidí, ale také to přináší další dimenzi do spolupráce ve virtuálních světech a kancelářích.

5. června 2023

V brýlích HTC bychom zatím nevyrazili na procházku, přestože i s baterií neváží ani 650 gramů a sedí pevně na hlavě, přičemž váhu lze rozložit i pomocí přídavného pásku, kterým lze nožičky brýlí propojit ještě přes hlavu. Video z kamerky totiž dává pocit pohybu v rosolu a třeba na schodech jsme cítili nejistotu, že došlapujeme správně. Také je problém, že jedna kamerka nemůže dávat prostorový obraz a tak se špatně odhaduje vzdálenost k předmětům.

Překvapivě dobře zněly integrované reproduktory, které si poradily i se simulací prostoru. Problém mají až s velmi vysokou hlasitostí, kterou ale patrně nevyužijete.

Další bod se týká základní výbavy, kterou uživatel od HTC v balení získá. Chyběl nám tam delší kvalitní kabel, kterým by se daly brýle připojit k dalšímu zařízení, jako je počítač. Také by nebylo na škodu vybavit uživatele dostatečně výkonnou dobíječkou, která by udržela brýle v chodu i bez připojené baterie.

Shrnuto a podtrženo, i když nejsou brýle od HTC ještě zcela vhodné pro každodenní dlouhodobé využití, ukazují cestu, kterou se zobrazovače virtuální a mixované reality musejí vydat. Omezené fungovaní jen v jedné oblasti nebude již brzy stačit.