Stálí i občasní uživatelé knihoven již dávno vědí, že knihovna není jen fyzickým místem, kde si půjčím knihu, přečtu denní tisk nebo dostanu odpověď na zapeklitý „křížovkářský“ dotaz.
Knihovny se rychle etablovaly v prostředí internetu, nevyužívají jeho prostor pouze pro základní propagaci a informaci, ale podílejí se na vytváření globálního informačního prostoru – virtuální globální knihovny. Nové služby, které i české knihovny na internetu nabízejí, míří až na váš stůl doma či v zaměstnání.
Jednou ze služeb, kterou knihovny ve virtuálním prostředí nabízejí, je služba Ptejte se knihovny.
Ptejte se knihovny ?
Služba českých knihoven určená nejširší veřejnosti. Na otázky, ať již odborné nebo provozní, odpovídají knihovníci zúčastněných knihoven. Služba poskytuje faktografické informace, základní údaje o související literatuře nebo kontakty na instituce, které se danému tématu věnují. Odpověď dorazí do dvou pracovních dnů, při složitějších dotazech jste kontaktováni.
Kde službu najít
Služba je poskytována prostřednictvím webových stránek jednotlivých knihoven, kde na viditelném místě naleznete jednu z variant loga služby
nebo samotnou výzvu Ptejte se knihovny. Pokud Vaše oblíbená knihovna neposkytuje tuto službu, tak je možné dotaz zanechat přímo na domácí stránce služby pod jednoduchou adresou: www.ptejteseknihovny.cz .
Prostřednictvím nabízeného formuláře můžete svůj dotaz zaslat kterékoliv ze zapojených knihoven, v případě, že odpovědi na zvolené téma garantují některé ze zúčastněných knihoven, nabídne Vám systém přednostně tyto knihovny.
Kdo se podílí na Ptejte se knihovny?
Matkou celého projektu služby je Národní knihovna České republiky a její Referenční centrum. Na projektu dále přímo spolupracuje dalších čtyřicet nejvýznamnějších českých knihoven a okruh neformálních spolupracovníků a konzultantů z významných vzdělávacích a vědeckých institucí.
Co se děje s dotazem?
Dotaz jde do té knihovny, kterou si sami zvolíte. Pokud nepoužijete službu přímo na stránce konkrétní knihovny nebo nepředvolíte knihovnu výběrem na rolovacím menu ve formuláři, tak jde dotaz automaticky do Národní knihovny České republiky.
Knihovník, který přijal Váš požadavek, se rozhodne podle jeho povahy, zda odpoví přímo sám, resp. je odpověď schopna poskytnout jeho knihovna. Pokud tomu tak není, postoupí dotaz v systému knihoven té, která podle svého informačního zaměření odpovědi tohoto typu garantuje.
Z oblasti umění, architektury, muzeologie Vám zodpoví např. Knihovna Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Pokud uživatel sám neví, kam by měl dotaz směrovat nebo je charakter dotazu mezioborový, dotaz je přesměrován automaticky do Národní knihovny České republiky.
Jednoduché dotazy knihovna zodpoví obratem, složitější dotazy se snažíme zodpovědět nejpozději do 48 hodin (nepočítají se dny pracovního volna a svátků). Zpravidla je tazatel zpraven o tom, že dotaz byl přijat, případně je informován o předpokládaném termínu odpovědi, pokud nejsme schopni dodržet standardní lhůtu.
Nejčastější dotazy?
90% pokládaných dotazů se týká základních informací o konkrétní knihovně a jejích službách. To je sice potřebné, ale vlastně ne příliš zajímavé. Uživatel se nechce prokousávat webem knihovny a hledat např. její otevírací dobu.
Tyto dotazy slouží spíše knihovnám jako zpětná vazba, co na svých stránkách upravit, zvýraznit, co ještě doplnit do tzv. FAQ – nejčastěji kladený otázek. Zajímavé a složité dotazy, to je to výzva a vzrušení pro správného knihovníka.
Paleta dotazů je velmi pestrá. Některé dotazy jsou až úsměvné. Zpravidla se uživatelé táží na původ místních a křestních jmen. Oblíbeným dotazem je identifikace autora kresby či veršíků z nějaké staré učebnice či slabikáře.
Nejčastějšími tazateli vedle luštitelů kvizů, křížovek a zapálených „koníčkářů“, jsou studenti. Domácí stránky Ptejte se knihovny nabízejí prostor pro veřejný archiv nejzajímavějších dotazů, ve kterém lze vyhledat odpověď na dotaz dříve, než ho položím. Případně je možné jen archivem listovat podle tématu nebo čistě jen chronologicky.
Archiv služby je zároveň statistikou dotazů, jejich tématické skladby i toho, která knihovna nejčastěji odpovídá, resp. má nejzajímavější dotazy. Archiv je zároveň i výbornou pomůckou, protože i ty zapeklitější dotazy se opakují. Archiv dotazů je zároveň i oblíbenou četbou správného knihovníka, protože dotazy uživatelů jsou solí i chlebem knihovnické a informační práce.
A co ve světě?
České knihovny nejsou pozadu, i když materiální podmínky nejsou zrovna nejlepší. Navíc ani informační trh, na kterém se české knihovny pohybují, není tak velký. Většina dotazů je vázána přímo na český jazyk a reálie. Ve vyspělém světě existují podobné i mnohem sofistikovanější služby.
Nejprestižnější světová služba QuestionPoint vznikla na základě společného pilotního projektu dvou z nejvýznamnějších světových hráčů informačního a knihovnického světa; Kongresové knihovny ve Washingtonu a OCLC. Tato služba je již poskytována na částečně komerčním základu v systému 24/7 – tzn. 24 hodin a 7 dnů v týdnu.
I české knihovny se snaží vstoupit do tohoto projektu a umožnit tak získávání informací i z nejprestižnějšího zdroje v reálném čase.
Takže nezapomeňte: Pokud něco nevíte, Ptejte se knihovny!