Jak fungují semafory v Praze?

Víte, jak fungují semafory? Kdo a jak je řídí? Kde a kdy byl v Praze postaven první semafor? Připravili jsme pro vás reportáž z centra světelné signalizace. Dozvíte se třeba, proč má tramvaj vždy přednost a další zajímavosti.

První pražský světelný semafor postavili v lednu 1930 na na křižovatce uprostřed Václavského náměstí mezi ulicemi Vodičkovou a Jindřišskou.  Hned o několik dnů později se stal terčem útoků novinářů a tehdejší motoristické veřejnosti. Obecně se mu vytýkalo, že dopravu spíš zpomaluje, než aby byla plynulejší.

Jak by se asi dřívější motoristé cítili dnes, kdyby měli projet hlavním městem, nevíme, ale jak funguje celý pražský systém dopravních semaforů, už jsme zjistili. Navštívili jsme centrálu řízení světelné signalizace Technické správy komunikací města Prahy a připravili jsme pro vás menší reportáž.

Včera a dnes

Semafory do konce devadesátých let minulého století fungovaly až nebezpečně jednoduše. Celý systém obsahoval řadič založený doslova na principu hrací skříňky.

Válec řadiče byl „okován“ plíšky, které byly podle potřeby ohnuty tak, aby předaly signál k přepnutí semaforu, či nikoliv. Interval přepínání mezi jednotlivými světly semaforu byl dán rychlostí otáčení válce, jeho obvodem a četností naohýbaných plíšků. 

V praxi se používalo pevné nastavení intervalů na 60, 80 a 120 sekund, které se s železnou pravidelností opakovaly. Cyklus byl narušen pouze stiskem tlačítka pro chodce, kdy po doběhnutí zelené pro automobily byla vřazena zelená pro chodce.

Dnešní řadiče naproti tomu umožňují takzvané dynamické řízení křižovatky. Jsou schopny reagovat na téměř veškeré dění na vozovce, včetně vyhodnocení počtu čekajících vozidel, a následně úpravit režim křižovatky tak, aby nebyla zahlcena. Ani moderní technika však nedokáže zázraky, a proto v každodenní automobilové zácpě na semafory nenadávejte - a použijte raději MHD.
 

Jak funguje centrála?

Současné centrum světelné signalizace sídlí kousek od metra I.P. Pavlova. Zvenku to opravdu nevypadá, že by tam fungovala moderní počítačová centrála. „Systém je nastaven tak, že by se po dokončení všech deseti oblastí, do kterých máme rozdělenou pražskou dopravu, daly ovládat všechny důležité semafory po městě z jednoho místa,“ vysvětluje šéf odboru řídících systémů dopravy Jaromír Muchka.

Zatím jsou s centrálou propojeny tři oblasti, a to okolí Sazka Areny, pravý břeh Vltavy a městská část Praha 7. Topologie sítě by se dala popsat jako hvězdicovitá. Do centrály vedou paprsky z jednotlivých oblastí, které jsou již plně automatické a jen v případě nouze musí zasáhnout operátor na ústředně.

Na fotografiích vidíte obrazovky, na které se přenášejí informace z instalovaných kamer. Fotografie vpravo nahoře znázorňuje celkovou mapu Prahy s vyznačením všech centrálně řízených křižovatek a monitor s podrobným popisem sledovaného úseku.

centrala Analog vs Digitál Vítejte v Matrixu centrala

Pět lidí v policejních uniformách dohlíží na provoz 120 nejfrekventovanějších pražských křižovatek. „V zahraničí je běžné, že policisté jsou v terénu a na provoz v centrále dohlížejí civilisté,“ konstatuje Jaromír Muchka. Po městě je na cca 120 křižovatkách rozmístěno 140 kamer, které jsou plně otočné, dokáží zoomovat a mezi jejich obrazy si mohou operátoři plynule přepínat ve svém „newsroomu“. Na základě této vizuální kontroly jsou vysíláni terénní pracovníci, kteří mají možnost získavat aktuální data z newsroomu, prostřednictvím MMS na svůj mobil. Zejména se jedná o zátěžové mapy, což je grafická informace a stavu provozu na dané křižovatce nebo úseku.

Proč má tramvaj vždycky přednost?

Když jedete v autě, zdá se vám, že tramvaj projíždí, zatímco vy musíte na zelenou dlouho čekat? Tramvaje mají totiž naprogramovanou automatickou přednost, což znamená, že kdykoliv se tramvaj přiblíží k semaforu, procesor v řadiči vyhodnotí situaci tak, aby nejdříve zelenou měl právě prostředek hromadné městské dopravy. „Zkoušíme to i u autobusů, ale zatím to nefunguje tak, jak bychom si přáli. Problém je i v tom, že autobusy nemají svůj vyhrazený pruh, takže stejně musejí čekat v koloně aut,“ vysvětloval Muchka.

Systém předností funguje třeba ve Spojených státech, kde si mohou hasiči nastavit zelenou pro rychlejší průjezd městem. „U tohoto systému vzniká otázka, komu tuto možnost poskytnout, aby ji pak nakonec neměli všichni,“ pousmál se Muchka.

Noční provoz - chytré křižovatky

V noci je provoz semaforů různý. Na většině křižovatek se nechává blikat oranžová už od devíti nebo desíti hodin, podle provozu. Na nově vznikajících a stávajících důležitých křižovatkách je provoz 24hodinový.

Na místech, kde by mohla být ohrožena například bezpečnost chodců, se používá systém „červené křižovatky“. Pokud jedete správnou rychlostí (tedy podle předpisů), než dojedete k semaforu na kterém svítí červená, ta se změní na zelenou. Ovšem jestli praktikujete závodní styl jízdy, nejenže vás semafor přinutí zabrzdit, ale zároveň si hezky zaznamená váš přečin a vy pak naleznete ve schránce obálku s modrým pruhem od policie.

Systém funguje na principu poměrového měření. Na pevně dané a změřené vzdálenosti jsou rozmístěny senzory, které zaznamenají čas vašeho průjezdu. Prostým výpočtem je pak získána rychlost vašeho vozidla. Pokud je vyšší než předepsaná dopravním značením, semafor vás z křižovatky na zelenou jen tak nepustí. Zde nepomůže ani „populární“ antiradar, navíc kamerový systém pořídí dostatečnou obrazovou dokumentaci o přestupku. Toto opatření samozřejmě nemusí být použito pouze na křižovatce, ale i na jakémkoliv jiném úseku silnice.

Proč semafor bliká žlutě

Některé semafory blikají žlutě i v době největších špiček. Proč? Nejčastěji může za poruchu prasklé vlákno žárovky u červené barvy.  Jakmile řadič dostane varující signál, že červená nesvítí tak, jak má, přehodí celý režim křižovatky na blikající žlutou. Ačkoliv semafory se pravidelně kontrolují minimálně dvakrát ročně a vlákno žárovky je konstruováno na zvýšenou odolnost proti otřesům, nedají se tyto chyby vyloučit. Druhou nejčastější příčinou je nepozornost nebo neopatrnost stavbařů, kteří překopnou kabel semaforu.

Informační tabule PIT

Doplňkový informační systém tvoří takzvané PIT tabule (Proměnná Informační Tabule). V současné době poskytují informace o stavu záchytných parkovišť a o stupni provozu v dané oblasti. V budoucnu bude obsah sdělení na PIT generován automaticky na základě vyhodnocených informací z celého dopravního systému. „Formulace jednotlivých sdělení musí být krátké, jednoznačné a pro řidiče srozumitelné,“  vysvětlil nám Lubomír Šembera z Technické správy komunikací.


 

Nejčtenější

USAF nakupuje pancéřované „Turbočmeláky“. Jeden kus vyjde na 880 milionů

Americké letectvo si převzalo první exemplář turbovrtulového letadla Skyraider II. Vzhledem vzdáleně připomíná československého Turbočmeláka. Není divu. Vznikl úpravou civilního letounu používaného...

Atentát na Kima. Diktátora zachránil sovětský důstojník skokem na granát

V zemích s nestabilním uspořádáním nejsou politicky motivované atentáty ničím neobvyklým. Severní Korea, jako jedna z nejtužších komunistických diktatur světa, nebyla výjimkou. Prvního diktátora Kim...

Z vesmíru se vrátila ryze ženská posádka s Katy Perry i přítelkyní Bezose

Teprve podruhé v historii se dostala do kosmického prostoru posádka složená pouze z žen. Právě v pondělí totiž odstartoval nosič New Shepard, aby posádku vynesl. Nejznámější členkou týmu mise NS-31...

Nejtemnější doba Sudet. Mrtvé pohřbívali jen tak po lesích

V dalším dílu našeho seriálu o konci druhé světové války v Sudetech se díky rozsáhlé badatelské práci dozvíme o skutečnostech, které se podařilo odkrýt teprve nedávno. Jde o velmi temnou kapitolu...

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Vzácné a netradiční vozidlo pro motorizovaný přesun pěchoty, které najdete i ve znělce našeho seriálu Poklady z depozitáře, určitě stojí za zmínku. Tříkolka je dílem belgické zbrojovky FN, nicméně...

Filozofové předpověděli, kterak zlé myslící stroje ovládnou svět. Už zase

Posledních několik dnů se hodně mluví o prognóze AI 2027. Jde o jednasedmdesátistránkový dokument, mapující možný vývoj velkých jazykových modelů v blízké budoucnosti. V tomto článku shrneme jeho...

18. dubna 2025  15:58

Výzkum 14 153 443 projevů v americkém Kongresu: zákonodárci opouštějí fakta

Zástupci amerických občanů se ve svých řečech přestávají odkazovat na ověřitelné skutečnosti. Nahrazují je intuicí a osobními dojmy. Pokles začal už v sedmdesátých letech minulého století. Současný...

18. dubna 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Viděl padat své nejoblíbenější letadlo. Na letištích natáčí skoro třicet let

Jeho zájem o letectví se zrodil na vyhlídkové terase pražského ruzyňského letiště, kam jej někdy v roce 1985 vzal tatínek. Letecký kameraman Jan Jánský vytvořil za téměř třicet let videoarchiv,...

18. dubna 2025

Vzdálená planeta má známky života, hlásí vědci. Je tu však několik „ale“

Vesmírný teleskop Jamese Webba přinesl podle skupiny vědců z Cambridgeské univerzity zajímavý objev na 124 světelných let vzdálené planetě K2-18b. V atmosféře této planety totiž odhalili molekuly...

17. dubna 2025  12:57

Bulharsko zažilo před 100 lety nejbrutálnější teroristický útok v dějinách

V polovině dubna 1925 se v bulharské Sofii odehrál nejhorší teroristický útok v dějinách země. Konečná bilance: 213 mrtvých a 500 zraněných. Bombový útok měli na svědomí místní komunisté, spekulovalo...

17. dubna 2025  10:30

Apple připravuje systém, který má změnit to, jak využíváte jeho iPady

Za necelé dva měsíce by měla společnost Apple představit novou generaci operačního systému pro své tablety. A mohla by to být změna, která konečně přinese větší využití potenciálu, který toto...

17. dubna 2025

USAF nakupuje pancéřované „Turbočmeláky“. Jeden kus vyjde na 880 milionů

Americké letectvo si převzalo první exemplář turbovrtulového letadla Skyraider II. Vzhledem vzdáleně připomíná československého Turbočmeláka. Není divu. Vznikl úpravou civilního letounu používaného...

17. dubna 2025,  aktualizováno  12:05

Spotify postupně nabíhá po masivnímu výpadku po celém světě

Pokud vám dnes hudební služba Spotify nefunguje, nejste sami. Uživatelé z celého světa hlásí výpadky této nejrozšířenější cloudové hudební platformy.

16. dubna 2025  15:54,  aktualizováno  16:46

„Ségro, nežer mě,“ pavouci mají podivné skrupule vůči pojídání sourozenců

Pokoutníci nálevkovití se zdráhají žrát své bratry a sestry. Chovají se tak ale jen, když vyrůstají v kolektivu. Jedináčci si na nich klidně smlsnou.

16. dubna 2025  15:02,  aktualizováno  15:02

OpenAI buduje sociální síť. Když bude úspěšná, může být zdrojem dat pro AI

OpenAI před dvěma a půl lety nastartovala současný boom generativní umělé inteligence. Nyní podle portálu The Verge pokukuje po možnosti vytvořit vlastní sociální síť. Může se jí hodit, když bude...

16. dubna 2025  10:22

Jak prodat dětské kolo a koupit nové? Otestovali jsme službu Decathlon Buy back
Jak prodat dětské kolo a koupit nové? Otestovali jsme službu Decathlon Buy back

Když na jaře vytáhnete dětské kolo z garáže, možná zjistíte, že už je vašemu potomkovi malé. Co s tím? Můžete ho prodat jednoduše a rychle díky...

Co udělá s tělem těhotenství? Kosti a játra se vzpamatovávají i déle než rok

Ani rok nestačí na to, aby se organismus matky vrátil po porodu do stavu, v jakém byl před otěhotněním. Nejpomaleji se vzpamatovávají po enormní zátěži kosti a játra. Dlouho „dohořívají“ v organismu...

16. dubna 2025

Velká francouzská železniční revoluce měla barvu oranžovou

Ikonické TGV první generace, kterým na kráse přidávaly decentní hrany, začínaly v barvě oranžové. Připomeňme si tento povedený vytříbený design na fotografiích. Podíváme se mimo jiné i na první...

16. dubna 2025