Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak fungují semafory v Praze?

Víte, jak fungují semafory? Kdo a jak je řídí? Kde a kdy byl v Praze postaven první semafor? Připravili jsme pro vás reportáž z centra světelné signalizace. Dozvíte se třeba, proč má tramvaj vždy přednost a další zajímavosti.

První pražský světelný semafor postavili v lednu 1930 na na křižovatce uprostřed Václavského náměstí mezi ulicemi Vodičkovou a Jindřišskou.  Hned o několik dnů později se stal terčem útoků novinářů a tehdejší motoristické veřejnosti. Obecně se mu vytýkalo, že dopravu spíš zpomaluje, než aby byla plynulejší.

Jak by se asi dřívější motoristé cítili dnes, kdyby měli projet hlavním městem, nevíme, ale jak funguje celý pražský systém dopravních semaforů, už jsme zjistili. Navštívili jsme centrálu řízení světelné signalizace Technické správy komunikací města Prahy a připravili jsme pro vás menší reportáž.

Včera a dnes

Semafory do konce devadesátých let minulého století fungovaly až nebezpečně jednoduše. Celý systém obsahoval řadič založený doslova na principu hrací skříňky.

Válec řadiče byl „okován“ plíšky, které byly podle potřeby ohnuty tak, aby předaly signál k přepnutí semaforu, či nikoliv. Interval přepínání mezi jednotlivými světly semaforu byl dán rychlostí otáčení válce, jeho obvodem a četností naohýbaných plíšků. 

V praxi se používalo pevné nastavení intervalů na 60, 80 a 120 sekund, které se s železnou pravidelností opakovaly. Cyklus byl narušen pouze stiskem tlačítka pro chodce, kdy po doběhnutí zelené pro automobily byla vřazena zelená pro chodce.

Dnešní řadiče naproti tomu umožňují takzvané dynamické řízení křižovatky. Jsou schopny reagovat na téměř veškeré dění na vozovce, včetně vyhodnocení počtu čekajících vozidel, a následně úpravit režim křižovatky tak, aby nebyla zahlcena. Ani moderní technika však nedokáže zázraky, a proto v každodenní automobilové zácpě na semafory nenadávejte - a použijte raději MHD.
 

Jak funguje centrála?

Současné centrum světelné signalizace sídlí kousek od metra I.P. Pavlova. Zvenku to opravdu nevypadá, že by tam fungovala moderní počítačová centrála. „Systém je nastaven tak, že by se po dokončení všech deseti oblastí, do kterých máme rozdělenou pražskou dopravu, daly ovládat všechny důležité semafory po městě z jednoho místa,“ vysvětluje šéf odboru řídících systémů dopravy Jaromír Muchka.

Zatím jsou s centrálou propojeny tři oblasti, a to okolí Sazka Areny, pravý břeh Vltavy a městská část Praha 7. Topologie sítě by se dala popsat jako hvězdicovitá. Do centrály vedou paprsky z jednotlivých oblastí, které jsou již plně automatické a jen v případě nouze musí zasáhnout operátor na ústředně.

Na fotografiích vidíte obrazovky, na které se přenášejí informace z instalovaných kamer. Fotografie vpravo nahoře znázorňuje celkovou mapu Prahy s vyznačením všech centrálně řízených křižovatek a monitor s podrobným popisem sledovaného úseku.

centrala Analog vs Digitál Vítejte v Matrixu centrala

Pět lidí v policejních uniformách dohlíží na provoz 120 nejfrekventovanějších pražských křižovatek. „V zahraničí je běžné, že policisté jsou v terénu a na provoz v centrále dohlížejí civilisté,“ konstatuje Jaromír Muchka. Po městě je na cca 120 křižovatkách rozmístěno 140 kamer, které jsou plně otočné, dokáží zoomovat a mezi jejich obrazy si mohou operátoři plynule přepínat ve svém „newsroomu“. Na základě této vizuální kontroly jsou vysíláni terénní pracovníci, kteří mají možnost získavat aktuální data z newsroomu, prostřednictvím MMS na svůj mobil. Zejména se jedná o zátěžové mapy, což je grafická informace a stavu provozu na dané křižovatce nebo úseku.

Proč má tramvaj vždycky přednost?

Když jedete v autě, zdá se vám, že tramvaj projíždí, zatímco vy musíte na zelenou dlouho čekat? Tramvaje mají totiž naprogramovanou automatickou přednost, což znamená, že kdykoliv se tramvaj přiblíží k semaforu, procesor v řadiči vyhodnotí situaci tak, aby nejdříve zelenou měl právě prostředek hromadné městské dopravy. „Zkoušíme to i u autobusů, ale zatím to nefunguje tak, jak bychom si přáli. Problém je i v tom, že autobusy nemají svůj vyhrazený pruh, takže stejně musejí čekat v koloně aut,“ vysvětloval Muchka.

Systém předností funguje třeba ve Spojených státech, kde si mohou hasiči nastavit zelenou pro rychlejší průjezd městem. „U tohoto systému vzniká otázka, komu tuto možnost poskytnout, aby ji pak nakonec neměli všichni,“ pousmál se Muchka.

Noční provoz - chytré křižovatky

V noci je provoz semaforů různý. Na většině křižovatek se nechává blikat oranžová už od devíti nebo desíti hodin, podle provozu. Na nově vznikajících a stávajících důležitých křižovatkách je provoz 24hodinový.

Na místech, kde by mohla být ohrožena například bezpečnost chodců, se používá systém „červené křižovatky“. Pokud jedete správnou rychlostí (tedy podle předpisů), než dojedete k semaforu na kterém svítí červená, ta se změní na zelenou. Ovšem jestli praktikujete závodní styl jízdy, nejenže vás semafor přinutí zabrzdit, ale zároveň si hezky zaznamená váš přečin a vy pak naleznete ve schránce obálku s modrým pruhem od policie.

Systém funguje na principu poměrového měření. Na pevně dané a změřené vzdálenosti jsou rozmístěny senzory, které zaznamenají čas vašeho průjezdu. Prostým výpočtem je pak získána rychlost vašeho vozidla. Pokud je vyšší než předepsaná dopravním značením, semafor vás z křižovatky na zelenou jen tak nepustí. Zde nepomůže ani „populární“ antiradar, navíc kamerový systém pořídí dostatečnou obrazovou dokumentaci o přestupku. Toto opatření samozřejmě nemusí být použito pouze na křižovatce, ale i na jakémkoliv jiném úseku silnice.

Proč semafor bliká žlutě

Některé semafory blikají žlutě i v době největších špiček. Proč? Nejčastěji může za poruchu prasklé vlákno žárovky u červené barvy.  Jakmile řadič dostane varující signál, že červená nesvítí tak, jak má, přehodí celý režim křižovatky na blikající žlutou. Ačkoliv semafory se pravidelně kontrolují minimálně dvakrát ročně a vlákno žárovky je konstruováno na zvýšenou odolnost proti otřesům, nedají se tyto chyby vyloučit. Druhou nejčastější příčinou je nepozornost nebo neopatrnost stavbařů, kteří překopnou kabel semaforu.

Informační tabule PIT

Doplňkový informační systém tvoří takzvané PIT tabule (Proměnná Informační Tabule). V současné době poskytují informace o stavu záchytných parkovišť a o stupni provozu v dané oblasti. V budoucnu bude obsah sdělení na PIT generován automaticky na základě vyhodnocených informací z celého dopravního systému. „Formulace jednotlivých sdělení musí být krátké, jednoznačné a pro řidiče srozumitelné,“  vysvětlil nám Lubomír Šembera z Technické správy komunikací.


 

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 179 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 47 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 21 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi jsou 2 příspěvky

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 11 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...