Jaké jsou zkušenosti s elektronickou výukou ve školách, především středních? Pokud pomineme státem proklamované akce Internet do škol INDOŠ, soustřeďuje se nabídka do několika osamocených projektů.
Jedním z koncepčních řešení nabízí společnost Centre For Modern Education (CZ), pod názvem Škola za školou. Pro studenty nabízí tyto předměty: český jazyk, matematika, anglický jazyk, německý jazyk, francouzský jazyk, dějepis, zeměpis, fyzika, biologie, chemie, základy společenských věd, účetnictví a podniková ekonomika. Princip výuky je propracován tak, aby bylo možné využívat programy nejen ve škole, ale i v domácí přípravě. Princip synchronizace domácí přípravy se školní výukou, monitorovaný prostřednictvím technologie e-learningu, je velmi dobrým startem ke studijním návykům. Přidaná hodnota spočívá v rozšíření nabídky profesní přípravy, kdy studenty motivujeme k vyšší aktivitě při získávání a především upevňování znalostí.
Webové stránky
Škálovatelnost dobře připraveného programu poskytuje učiteli dobrou pomůcku pro individualizaci vzdělávání. Od prosince 2003 také ve Škole za školou funguje takzvaný Učitelský modul. Tento speciální přístup pro učitele umožňuje využívat Školy za školou v plném rozsahu a zároveň řídit výuku pomocí administrátorských funkčních prvků. Učitel tak vidí před každým procvičením správné výsledky, může si vytisknout test, zaslat testy a cvičení jako domácí úkol žákům. Také může upravovat testy, přidávat vlastní otázky nebo jej doplňovat otázkami z jiných testů ve Škole za školou.
Od března využilo Učitelského modulu více než 1000 učitelů a nejúspěšnější z nich zadal více než 90 domácích úkolů (ZŠ Lískovec ve FrýdkuMístku). Učitelský modul lze také prakticky využít při přípravě učitelů na vyučování. Úspěšnost této moderní výukové technologie spočívá v dostatečném počítačovém vybavení školy a internetovém připojení vyhovujícím tomuto typu výuky.
Požádali jsme pana Petra Mikšíčka, ředitele projektu Škola za školou, o aktuální data ve využívání produktu. Petr Mikšíček uvádí, že: "V současné době je do Školy za školou zaregistrováno přes 80 000 studentů. Celkem nás používalo více než 600 škol. Minulý rok realizovalo 35 základních i středních škol v ČR takzvaný Pilotní projekt, jehož základem bylo testování Školy za školou ve výuce. Letošní rok tímto způsobem využívá Školy za školou 25 škol.Ž Zeptali jsme se také, co brání dalšímu rozvoji projektu. K tomu Petr Mikšíček uvádí, že: "Dle reakcí pilotních škol a také dalších uživatelů je stále největším problémem Školy za školou nevyhovující internetové připojení na většině škol. V letošním školním roce bylo polovině škol ze sítě Internet do škol - INDOŠ zrychleno toto připojení na minimálně 125 kbps. Doufáme, že to pomůže častějšímu využívání této technologie."
Klávesnice je vstupem do každého počítače
S nástupem počítačů se každý z nás stává víceméně profesionálním písařem. Bohužel už méně z nás může opravdu s klidným svědomím říci, že umíme i dobře psát na klávesnici. Výuka psaní na stroji je dodnes doménou obchodních škol. I zde již existuje řešení, které navíc využívá e-learningové technologie. Vítejte ve virtuální škole ZAV. Autoři uvádějí, že 30 - 60 h výuky přinese studentovi jejich programu prokazatelné úspěchy.
Programů na výuku psaní na klávesnici je více, ale pozoruhodné na tomto projektu je právě princip jeho nasazení. Člověk je tvor soutěživý. Proto velmi rád porovná své výsledky s ostatními. K tomu slouží modul , kdy lze on-line své výsledky posílat na server, a řadit se tak do žebříčku úspěšnosti. Zjistili jsme, že program ZAV je uzpůsoben pro domácí a školní výuku. Tím vzniká optimální školicí pomůcka, která z jinak poměrně nezáživného předmětu vytváří příjemného průvodce tolik potřebnou disciplínou.
Maturita a přijímačky v přímém přenosu
Svatý týden je vždy předmětem zvýšené aktivity v přípravě na maturitní zkoušku. Existuje nepřeberné množství přípravných kurzů. Můžeme říci, že právě na poli příprav k maturitě a příprav ke zkouškám je nabídka nejširší. Na tomto místě nelze opomenout aktivity společnosti Scio, která nabízí propracovaný systém přípravy prostřednictvím e-learningových technologií. Ojedinělou nabídkou, která zvyšuje účinnost kurzů, je možnost takzvané tutorské podpory. V zásadě jde o elektronickou podporu učitelem při výuce.
Každý podle svých možností
Český učitelský národ je činorodý a vynalézavý. Vedle komerčních programů vzniká celá řada soukromých projektů. Na webových stránkách naleznete řadu méně i více zdařilých projektů výuky založené na elearningových technologiích. Obecným problémem bývá využití vhodného software komerční nabídky povětšinou nejsou pro tento druh činnosti nejvhodnějším řešením. Jako vhodná platforma se ukazuje v poslední době projekt Moodle, který vznikl v Austrálii. Příjemné je, že díky spolupráci existuje i v české variantě. Prostředí dovoluje vytvářet smysluplnou výuku pro konkrétní případy. Pro zájemce doporučujeme navštívit webové stránky projektu.
Autor pracuje ve společnosti ELLA.CZ - Centrum elektronického vzdělávání